Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Onken Focal Renovering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2007 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par Onken Focal som jeg er ved at renovere men har brug for ekspertbistand.

For dem der ikke ved det er Onken Focal en medbyg højttaler fra 80´erne. Det er Ole Klifot der har konstrueret dem og vist nok F3 lyd der solgte dem. De er bedst kendt som "den med ægget" idet de består af et stort baskabinet og et æggeformet kabinet i armeret gips/beton til mellemtone og diskant.
De eneste jeg kan huske hvad tekniske specifikationer angår er at de klarer 100 watt og at de har en driftseffekt på 1 watt.

På mellemtonerne var ophænget helt mørnet væk, så det har jeg fået ordnet hos Basrep. Den side af sagen er altså ok.

Problemet er at den ene bas i sin tid stod af. På det tidspunkt anede jeg ikke at man kunne få repareret den slags så jeg smed den nok så frejdigt ud og erstattede den med en af de der gamle ovale KEF basser med flad membran (containerfund)

Det var en opgave af Storm P´ske dimensioner at få den ovale bas til at passe i et rundt hul. Men så spildte jeg til gengæld heller ikke et sekund på at ændre delefiltret så det passede til KEF enheden (Pga. manglende evne)
Underligt nok spillede de med KEF bassen så jeg i hvertfald ikke kunne høre nogen forskel.

Jeg kunne godt fortsætte med KEF bassen, men det ser ud af l**t og mit renoveringsprojekt går som sagt ud på at tilbageføre dem til samme stand som da de var nye.

Det bedste ville være at finde en eller to originale basser. Derfor vil jeg meget gerne høre fra en der måske har en eller to af sådan et par krabater liggende. De hedder så vidt jeg ved Focal 10C01.

Men så fremt det ikke lykkes vil jeg hører om der er nogen der har forslag til nogle 10" erstatningsbasser. Helst nogle der kan bruges med det originale delefilter.
Desværre er det ikke lykkedes mig at finde nogle data på basserne og det gør jo det hele mere problematisk.

Mht finish har jeg tænkt mig at de skal være sorte med tyk tyk pianolak finish. Sidder der en med ekspertise på dét område hører jeg også meget gerne fra ham.

Mvh.

Werner

Werner
Til top Vis heyckendorff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heyckendorff

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes