| Forfatter |
|
Per M Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er skemmende å se at det ikke blir nevnt akustikk i et så stort forum som dette.
Jeg har målt et sett høyttalere i et standard stue ved lytteposisjon med spektralab ,og kom fram til et avvik på den oppgitte frekvensen (+/- 2 db 42-22000 hz)på litt over 18 db. Dvs i lytteposisjonen var det +/- 18 db feilmargin . Da jeg tok de samme høyttalerne inn i mitt lydstudio som er akustisk dempet hadde jeg et avvik på +/- 4 db
ved lytteposisjon. Noen bruker flere tusen kroner på blant annet kabler. Hadde man brukt like mye penger på akustikk-matter og bassfeller så tror jeg mange ville fått
en overraskelse!!!!!!!!!
__________________ Per M
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt enig med dig Per.
Jeg har brugt lidt krudt på akustikdæmpning i min stue. Desværre skal det også fungere som stue i dagligdagen, så det gør jo desværre, at det bliver et kompromis.
Men det ER en udbredet misforståelse når folk ikke ikke bruger mere tid på dæmpning af deres rum. Det er jo desværre heller ikke noget forhandlerne bruger tid på at nævne. De skal jo bare have skudt noget ud af døren.
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm 
Hvis du kigger lidt rundt i forummet, så er der vist også et par stykker der har gjort noget... 
Det kunne være spændende med en akustik afdeling i forummet, men jeg tror ikke, at interessen er stor nok... 
Hilsen
Thomas
|
| Til top |
|
| |
kimber Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 439
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
|
Hmm 
Hvis du kigger lidt rundt i forummet, så er der vist også et par stykker der har gjort noget... 
Det kunne være spændende med en akustik afdeling i forummet, men jeg tror ikke, at interessen er stor nok... 
Hilsen
Thomas
|
|
|
Det lyder som en go ide.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe mit rum var akustik reguleret fra starten af, så det er begrænset hvad jeg har gjort ekstra.
Fik jeg sagt, at jeg ELSKER min stue?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Per M Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedr. de målinger jeg utførte i min stue som er 7 m lang. Jeg satte målemikrofonen ved bakvegg for å måle 50 hz sinustone som der bølgelengden vil stemme akkurat med lengden på rommet. Denne frekvensen vil da danne en stående bølge i lengderetningen . Ved bakvegg målte frekvensen 102 db. og midt i rommet målte den samme sinustonen 46 db som nesten ikke er hørbart. Dette viser da et frekvensavvik på 56 db. ved 50 hz. Det som er litt skremmende er at man får det samme avviket ved dobling av frekvensen d.v.s. 100-200-400-800-1600 hz osv. Konklusjon : Man bør ha lytteposisjon ca. 3/4 fra alle veggflater eller 1/4 fra alle veggflater med tanke på bassfrekvensene og stående bølger i et rom som ikke er akustisk dempet.
__________________ Per M
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per M skrev:
|
Det er skemmende å se at det ikke blir nevnt akustikk i et så stort forum som dette.
Jeg har målt et sett høyttalere i et standard stue ved lytteposisjon med spektralab ,og kom fram til et avvik på den oppgitte frekvensen (+/- 2 db 42-22000 hz)på litt over 18 db. Dvs i lytteposisjonen var det +/- 18 db feilmargin . Da jeg tok de samme høyttalerne inn i mitt lydstudio som er akustisk dempet hadde jeg et avvik på +/- 4 db
ved lytteposisjon. Noen bruker flere tusen kroner på blant annet kabler. Hadde man brukt like mye penger på akustikk-matter og bassfeller så tror jeg mange ville fått
en overraskelse!!!!!!!!!
|
|
|
Jamen, du har helt ret. Dog findes der nu en del tråde om akustik, men sikkert endnu flere om hvordan man pudser sine sikringer eller smører sine kabler ind i slangeolie 
Jeg har på et tidspunkt prøvet at placere højttalerne i en stue på 2 forskellige måder, for at se hvor store forskelle det gav. Jeg lavede 2 kurver, som du kan se her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27545&K W __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
T.R.J Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Per M Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det du oppnår best resultat med i en vanlig stue er å få dempet de tidligste refleksjoner . det vil si golv og sidevegger . Plasseringen av høyttalerne vil da være mest hensiktsmessig å sette midt på langvegg, lengst mulig unna sidevegger. For å kvitte seg med stående bølger bør man lage et hjørneabsorbent med størst mulig avstand mellom det ytterste laget av absorbent og hard flate bak.
Dette er fordi den laveste frekvensen du klarer å dempe er 1/4 av bølgelengden sett i forhold til disse avstander. I mitt lydstudio er avstanden fra de største bassfellene 110 cm. Disse er i stand til å dempe en 75 hz tone fullstendig Dette er fordi lydhastighet = 331,6m/sek+0,6x tempratur 20 celsius = 331,6+(0,6x20)= 331,6+ 12 = 343,6 m/sek.
331,6/1,1 m = 301,45 hz. /4 Alle frekvenser dempes best ved 1/4 bølgelengde derfor dele på 4 altså 301,45 hz/4 =75,36 hz Man merker meget stor forbedring med kun et hjørneabsorbent da lydbølgene treffer dette innen meget kort tid 343,6 m/sek.
Ved å utligne stående bølger og tidlige refleksjoner får man et veldig jevnt og fint frekvensnivå og annleggets kvaliteter skiller seg plutselig ut fra gettoblasterlyden som de fleste har i sin stue. __________________ Per M
|
| Til top |
|
| |
Per M Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint å se at interessen er der hos noen ,da faktisk minst 70% av lydfornemmelsen bestemmes av
de akustiske forhold. Takk !! __________________ Per M
|
| Til top |
|
| |
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor ville være det bedste sted at placere noppeskum hvis det var?
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 07:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Per M Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det beste hadde selvfølgelig vært å få målt rommet ditt med spectrumanalyzer for å finne ut hvilke frekvenser som er værst ,men man kommer langt med å sette absorbenter på de steder der man antar at de første refleksjoner opstår f.eks. taket midt i mellom lytteposisjon og høttaler.
Husk at lydbølgene går i rette linjer slik at inngangsvinkel er lik utgangsvinkel, . Et tykt teppe på golvet er også og anbefale. Glem heller ikke bakvegg da alle frekvenser som passerer deg vil ha forholdsvis stor amplitude på veg tilbake også . sett gjerne også bak høttalerne, gjerne litt innenfor, d.v.s bak der du har stereoanlegget ditt,da det er størst sannsynlighet for at refleksjonene derifra som treffer ditt øre etter noen refleksjoner . husk at lyden tilbakelegger 331,6 m/sek. ved 0 c. Et tips er å kjøpe akustikkplater hos en trelastforhandler.da det er mye billigere. I norge koster 10 stk rokcwool akustikkplater 4cm tykke 130x60 cm ca 400 kr.
Da kan man faktisk dekke nesten 8 m2. for 400 kr . Forbedringen er enorm i motsetning til å bruke 30000 kr på en ny forsterker eller høyttaler. Jeg tør påstå at 97% av lytterne rundt omkring lytter mer eller mindre på monoanlegg uten helt og vite det. __________________ Per M
|
| Til top |
|
| |
Techtor Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 190
|
| Sendt: 30 Maj 2007 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke så svært at måle sit rum/hifi - man skaffer en lydmåler, en pc og installerer lidt gratis programvare. Så kobler man lydmåleren og sit hifi til pc'en og man kan sætte i gang med målinger.. Har kigget en del på akustik og har skrevet lidt om det i min egen akustik-tråd. Får i morgen nogle rockfon lydplader hjem, så jeg kan eksperimentere og måle lidt. Skal også i løbet af sommeren installere lydabsorberende plader i hele loftet.. :) __________________ File not found. Fake it (Y/N)? _
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 30 Maj 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg finder det også trist at interessen og erkendelsen er så ringe at emnet ikke har plads på forum.
Da jeg byggede mit lytterum om blev der taget hensyn til akustikken med skæve vægge og forskellige typer Rockwool i væggene.
Har bygget forskellige diffusor bl.a. Schröder-diffusor og det gav en gevaldig forbedring. Desværre er det vanskeligt at gøre noget i den lavere ende af frekvensområdet, men jeg har eksperimenteret med forskellige udformninger på Helmholz-absorbanter og har nu fundet en der ser ud til at virke. Skal bruge de´n næste mdr. på at forbedre den.
Det med at lytterummet også skal bruges som stue er en dårlig undskyldning eller manglende fantasi, der er masser af måder at integrere reguleringen på. Men det er klart at hvis parketgulve og bare hvide vægge er idealet så er det et problem.
|
| Til top |
|
| |