Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Baghøjttalere i Ikon-system (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andresen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har indenfor det sidste halve års tid købt hvad jeg kalder et halvt surround-system, bestående af Dali Ikon 2, Vokal 2 og Ikon Sub. Jeg står dog og mangler baghøjttalere, og har ualmindeligt svært ved at beslutte mig for, om jeg skal købe det praktiske, eller det med bedst lyd.

Jeg ville gerne have et sæt Ikon 2 mere, men rent praktisk har jeg ingen steder at placere dem i min 18m² kombinerede stue/køkken/soveværelse, andet end hvis jeg hængte dem op på væggen. Jeg er dog ekstremt nærrig, og vil derfor ikke invistere i højttalerophæng, som ligeledes betyder man bliver nødt til at "ødelægge" bagsiden af kabinettet ved at skrue i det.

Rent praktisk, i min nuværende situation (jeg forventer, at når jeg har boet her i det år det tager før man kommer foran i boligsøerkøen, kan jeg få en større og mere central lejlighed) ville være at købe Ikon on-walls, men lydmæssigt, i forhold til Ikon 2 i hvert fald, virker de flade og kedelige. Til gengæld kan de hænges på væggen uden at ødelægge kabinettet.

Jeg kan ikke vælge - er der en billig løsning til at få reolhøjttalere til at komme op på væggen, uden at skulle samle en hel reol, eller have en 2-3M lang hylde hængende? Eller virker de on-walls overbevisende nok i et surroundsystem?
Til top Vis Andresen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andresen

Wipeout
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

der sker nu ikke det vilde ved at skrue i bagbeklædningen på højttalerne, MEN

hvis det er kan du jo stille dem på små hylder, der ikke er 3 meter lange, men fx 15 cm. :)

Til top Vis Wipeout's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wipeout

Flixotide
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Hvis du er lidt fiks med en boremaskine, en tommelstok og et par skruer, behøves det ikke engang at være en hylde, men blot dybe lister, afhængig af hvor tunge baghøjtalere du vælger og om der er bagudvendt  basrefleks port.

1. læg højtalerne ned på en gammel spånplade, tegn højtalterens omrids.
2. Køb et par meter lister som f.eks. er 200x5x5 i den ønskede farve der f.eks. matcher højtalere (alt. kan du male dme til efterfølgende
3. Sav til så du ligesom laver en ramme omkring højtaleren
4. Lav huller og forsænkning til 2 huller i alle fire lister, samt 1 ekstra i bunden til kabel.
4. Mål op på væggen hvor de skal hænge
5. Montér rammen på væggen
6. Skub højtaleren ind i rammen.

Stående på blot 1 liste i bunden, vil højtaleren normal falde forover ud og ned på gulvet, men når du har lister hele vejen rundt, som sidder tæt ind til højtaleren, kan den ikke falde ud, men holdes i skak.

Er du ikke nogen tømmerhaj, skal du øve dig et par gange på en gammel spånplade, for det skal laves præcist og solidt, ellers duer det ikke. Efterhåndne som du får øvet dig, kan du nusse om detajerne på listerne så de passer godt ind i stuen (lillemor bliver superglad).

Hvis der er basrefleksport bagpå højtaleren, duer denne model ikke. Højtaleren risikere at blive skubbet ud af rammen. Men f.eks. til et par søde B&W DM601'ere hvor porten sidder på fronten, kan det sagtens lade sig gøre hvis man partout vil undgå at skrue i højtalerkabinettet og der ikke er noget naturligt beslag. F.eks. hvis du lige har kastet 10.000 ud til et par dyre baghøjtalere i et lidt bedre anlæg.

Du kan også eksperimentere lidt med listens tykkelse eler facon, afhængig af højtalerens vægt.

God fornøjelse...  smid mig endelig en meddelse hvis du har brug for fif.

F

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Dette ophæng vil lade dig hænge dem op uden at skade dem, og koster ca. 400 kr.

Prøv at drikke dig fuld før du køber dem, det er min erfaring, at man er mindre nærrig, når man er fuld.

http://www.vogels.com/detail.asp?FromSite=Custommer&From search=no&ISSAID=270

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

Wipeout
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

Prøv at drikke dig fuld før du køber dem, det er min erfaring, at man er mindre nærrig, når man er fuld.

hørt hørt

Til top Vis Wipeout's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wipeout

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Der er ingen grund til at kigge efter andre baghøjttaler, hvis du er vild med lyden fra Ikon 2! Så brug dog de ekstra penge på et ordentligt ophæng som ikke skader højttaleren, således at hvis du en dag skal af med dem, at du så kan få mere for dem, end hvis du har boret i selve højttaleren...

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Wipeout skrev:
Hurin skrev:

hørt hørt

Det er så sandt som det er sagt. Internettet er et farligt sted når man selv i en pæn brandert kan huske sit visa kortnummer.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Brian321 skrev:
Wipeout skrev:
Hurin skrev:

hørt hørt

Det er så sandt som det er sagt. Internettet er et farligt sted når man selv i en pæn brandert kan huske sit visa kortnummer.

he he he he

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Andresen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Der er en del sønderjydeblod i mig, så nærrigheden er desværre så gennemtrængende, at den er der selv når jeg er ekstrem fuld.

Men jeg har købt mig en lang hylde nu (jeg har alligevel en del bøger der godt kunne bruge en fast plads), og så køber jeg sgu et sæt Ikon 2 mere - ellers ser det Vogels-ophæng fristende ud - nogen der har erfaringer med det?
Til top Vis Andresen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andresen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes