Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 18:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Akustik - problemer i bassen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Mit lytterum er 6,2 * 3,3 * 2,3 m og ligger i vores kælder. Vægge og gulv er af beton.

Dele af rummet kan ses her: http://home19.inet.tele.dk/henckel/Akustik.htm

Som det kan ses har jeg dæmpet med Akustikplader fra Rockfon og rummet er sådan set ganske fornuftigt lydmæssigt fra ca 200 Hz og opefter. Jeg har faktisk fjernet lidt af rockfon pladerne  for at få lidt længere efterklangstid. Endvidere  er der på bagvæggen kommet en Stor reol op(difussion). Det problem jeghar er at bassen er meget dårlig og udefineret. nedenfor er gengivet et par målinger som viser lidt af problemerne:

Højre kanal

Venstre kanal.

Energy decay er ok ved 250 Hz men ved 125 Hz går det helt galt !

løsningen må være noget der kan absobere den dybe bas - men hvordan gøres dette effektivt ?

Gerne forslag til selvbyg og erfaringer modtages med kyshånd

Måling Foretaget med Arta: http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/index.htm

Mvh

Morten

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Du kan lave en rund Bas absorber, ved at lave 2 runde mdf skiver med Diameter på 50 cm.Så hæfter du noget stormakset net/hegn af ståltåd rund om den ene af mdf pladerne, så det danne en søjle. Denne kan du enten fylde med Rockwoll, alternativt skal den yderste omkreds fyldes med 50mmm rockwoll. Det nemmeste er at fulde hele søjlen med rockwool, for hvis du vil have tomrum i midten, så skal rockwoll'en fæstes til ståltrådsgitteret med et eller andet.. Når du har fydlt op med rockwool, så sætter du den øverste mdf cirkel fast på toppen, og du har en rund Rockwool søjle. Det vil nok være anbefalelsesværdigt at beklæde søjeln med noget stof.

Søjlen skal sådan rundt regnet være så høj som mulig, gerne fra gulv til loft. Og optimalt flere af dem.

Her er en link til john Risch som har beskrevet denne absorbent: http://www.geocities.com/jonrisch/a1.htm

Husk på sådan en absorber kan kun dæmpe peaks, og derved fjerne dine topppe i kurven. Dine dips er der ikke noget at gøre ved, med mindre du vil bruge rum korrektion.

Nogen vil måske anbefale Helmholtz absorbere, men dem har jeg aldrig haft modet på at bygge. De virker til gengæld specifikt på en bestemt frekvens, mens den jeg har beskrevet virker meget bredt.

Her er en link til noget der ligner: http://home.comcast.net/~jtgale01/diy2.htm

jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

du kan også finde de frekvenser som du synes du vil dæmpe, og så dimensionere en helmholtzresonator eller lave et kvartbølgerør (i princippet bare et paprør der er lukket til i den ene ende). Det sidste er nemt at eksperimentere med og kan laves meget simpelt. Begge virker på tryk, så skal placeres i hjørne eller op ad væg.
Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen

bjste
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har også på et tidspunkt haft problemer med voldsomme peaks i basområdet. Højttalerne stod ved den korteste væg , og spillede på langs af lokalet. Jeg målte på frekvensgangen og fik peaks ved 100 og 200 Hz. For at se hvordan rummets reflektioner indvirkede flyttede jeg højttalerne så de stod ved den lange væg og spillede på tværs af rummet. Jeg var mildest talt meget forbavset, da bassen var fast og præcis, og da jeg prøvede at måle igen var der ikke nær så voldsomme peaks mere.

Senere læste jeg i et interwiev af en engelsk hi-fi importør, der også havde en lille produktion af højttalere af meget voldsom pris og dimensioner, at det næsten altid gav det bedste resultat at spille på tvært af rummet.

Det er jo ikke sikkert at at det vil give nogen som helst forbedring, men det er en rimelig enkel og billig ting at forsøge.

mvh

Bjarne

Til top Vis bjste's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjste

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes