Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 18:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: En lille test i den lokale HFK (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HenningL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Da jeg er på jagt efter nye højttalere, har jeg været en tur i den lokale HFK i Vejle og lyttet til højttalere. Det er meningen jeg skal have et komplet surround set, men i første omgang går jeg kun efter fronthøjttalerne, da jeg lægger størst vægt på musik. Mit setup er Atoll PR600 (forforstærker), AV500 (5-kanals effekt), AM100 (2 kanals-effekt) og CD100 (cd-afspiller). Jeg har således masser af effekt at gøre godt med.

Jeg er ikke hifi-ekspert, slet ikke, men her kommer min oplevelse med højttalerne:

Fra Dali hørte jeg Ikon 6 og Mentor 6. Fra B&W hørte jeg DM683, CM7 samt 703.

Det anvendte udstyr var Lyngdorf TDA2200 og CD-1.

Hele seancen varede ca. 3 timer. Jeg havde medbragt cd'er med Avril Lavigne, Cher, Madonna og TV2. Det var vældig hyggeligt, og jeg kunne uforstyrret sidde og lytte, og passede selv teknikken med at skifte cd'er og højttalere.

Jeg lagde ud med Ikon 6, da det på forhånd var den jeg var mest interesseret i. Den har en passende størrelse, har fået gode anmeldelser, og så har den basporten foran. Men... lyden var slet ikke i nærheden af det jeg havde forestillet mig. Diskanten var vellydende og åben, det skal siges (faktisk kun overgået af Mentor 6), men resten var slet ikke min kop te. Mellemtonen var upoleret og rodet, mellembassen var meget hård og uforsonlig, dybbas var der intet af. En højttaler som måske vil være rigtig god til rap og R&B, men eftersom jeg slet ikke hører denne genre, må jeg konstatere Ikon 6 ikke er noget for mig.

Dernæst skiftede jeg til Mentor 6. Udover at denne højttaler fremstår i en meget fin finish og kramfaktor, der oser af kvalitet, kunne jeg hurtigt konstatere at Mentoren lydmæssigt var et par klasser bedre end Ikon 6. Alt var nærmest perfekt i mine ører. Åben, velafstemt og meget vellydende hele registret igennem, uden at noget manglede eller var for meget. Alt musik jeg kastede efter den lød bare godt. Havde Dali dog bare placeret basportene foran.

Næste højttaler var DM683. Sættet jeg hørte var kun en uge gammelt, og ikke helt tilspillet. Så meget desto mere overraskende var det, at de spillede rigtig godt. Diskanten var ikke så åben som Ikon 6, faktisk var den noget lukket, men alt andet var bedre. En behagelig blød lyd i modsætning til Ikon 6's hårde fremfærd. Især mellem- og dybbas var vellydende og i tilpas mængde. Designet med den sorte front er ikke det flotteste jeg har set, men det er bestemt en højttaler jeg vil overveje.

Så blev det CM7. Denne højttaler var noget mindre end de øvrige, og den eneste højttaler der lød nogenlunde som jeg havde forestillet mig. Diskanten var åben, og mellemtonen ren og klar. Den manglede noget i bassen i forhold til DM683, hvilket nok skyldes den kun er bestykket med en enkelt basenhed, samt at kabinettet er noget mindre. En ekstra bas kunne måske løfte denne højttaler et trin op af stigen. Men alt i alt en højttaler der også er værd at overveje.

Jeg sluttede af med B&W's flotte 703. En højttaler der som Mentor 6 fremstår i meget fin finish og høj kramfaktor. Og jeg blev straks mødt af en stor og fyldig lyd. Der var meget af det hele. Diskanten afveg en del fra de øvrige, den var ekstrem åben, og lød godt indtil jeg fik sat Madonna på afspilleren. Her blev diskanten spids, og der var s-lyde. Mellemtonen var meget klar og vellydende, og bassen var ren og i rigelige mængder. En meget velspillende højttaler der nok vil finde sig bedst til rette i en stor stue og med en kraftig forstærker spændt for.

Efter at have fordøjet indtrykkene kan jeg konkludere at Ikon 6 ikke leverer en lyd jeg synes om. Mentor 6 var den bedste af de fem højttalere jeg hørte. Desværre har jeg ikke mulighed for at placere højttalerne ude på gulvet, de kommer til at stå med fronten kun ca. 45 cm fra bagvæggen. Så med to bagudvendte porte vil Mentoren nok ikke spille optimalt i min stue. Min stue er iøvrigt 24m2. Men jeg må konstatere, Dali kan noget med de der bånddiskanter. Af B&W'erne var DM683 dagens positive overraskelse. Den spillede bedre end ventet, og med sin fremadvendte basport og lave pris er den absolut en kandidat til min stue. Eneste minus den lidt lukkede diskant. CM7'eren var også en positiv oplevelse med sin klare, åbne lyd. Minuserne var den lidt svage bas samt den bagudvendte port. 703'eren var et interessant lyt, men nok med en lidt for stor lyd til min stue. Jeg vil senere prøve at få en lyttetest på den mindre 704.

Kommentarer er velkomne.

Med venlig hilsen

Henning Larsen

Til top Vis HenningL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenningL

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2006
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Super test du der har skrevet. Dejligt at hører om de overvejelser der ligger til grunde for et - muligt - fremtidigt køb 

Jeg kan kun give dig ret, Mentor er en dejlig højttaler, som absolut bør høres når man ligger i den prisklasse - B&W, har af uvisse årsager aldrig vundet indpas hos mig

Men har du flere lyt i kikkerten i fremtiden, eller skal valget findes i blandt de nævnte højttalere?

And pick up your pay check
Til top Vis Plissken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Plissken

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Tusen tak for en interessant test. Nu har jeg kun hørt Ikon 6 så mine kommentarer ville ha en højst begrænset værdi. Jeg har tidligere haft højtalere fra B&W's 600 serie, og precis som du beskriver fant jeg også de meget lukkede i toppen, Ikon derimod er for stikkende, og nok derfor lidt kritisk med hensyn til hvilket udstyr den bør kombineres med. Den samme kritikken ser jeg også gå igen i tests af Mentor.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Rigtig god tråd, har selv kigget på nogle af de samme højtalere, dog er mentoren lige for krydret til mit budget..
Men er enig med dig i Ikon 6'eren, har været ude og lytte meget på den, og genkender meget af det du skriver, dog ikke slemt som du får det til at lyde
Mit alternativ til Ikon 6'eren, og den som jeg nok ender med at købe er Monitor Audio RS 6 fra TC, DEN er bare lækker, super finnish i finér(og ikke vinyl), så er der super lækker og crisp diskant, en lækker diskant, dog på en anden måde end Dali's lækre kombinerede dome/bånd, men absolut også en god diskant..
Derudover er mellemtone og bassen på et helt andet niveau end Ikon 6'eren, meget hurtigere og præcis.. Synes helt sikkert du skulle give denne højtaler en chance, man får virkelig meget højtaler for pengene, koster kun 6.800 kr for et sæt.. (Jeg troede i starten at det var stykpris, så tabte kæben da jeg hørte det var sæt)..

Tusindfryd
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 21 Marts 2007
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Da jeg var i klubben engang hørte jeg deres Euphonia MS5, men syntes den lød meget flad. -men siden har jeg hørt Helicon 300 som gav en ørefigen så smuk at tårene trillede på den bette kind.

Men ak, Helicon er også punkteret bagtil med et hul så stort som et møllehjul.

Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Meget spændende betragtninger, har kun hørt visse af ovennævnte højttalere, og jeg kan nikke overraskende meget genkendende til hvad du oplever. Nu vi har tape-connection inde at vende, synes jeg bestemt de har andet spændende på programmet; enten dls r55 eller endnu bedre (efter min smag) Dynaudio Audience 72, der virkelig leverer varen, med såvel kvali kabinet som kvali enheder, jeg synes du burde give dem et lyt, jeg har en idé om at de ville falde i din smag, evt. 82'eren hvis du virkelig efterlyser bastryk.
Til top Vis Mighty-boy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mighty-boy

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Mighty-boy skrev:
Meget spændende betragtninger, har kun hørt visse af ovennævnte højttalere, og jeg kan nikke overraskende meget genkendende til hvad du oplever. Nu vi har tape-connection inde at vende, synes jeg bestemt de har andet spændende på programmet; enten dls r55 eller endnu bedre (efter min smag) Dynaudio Audience 72, der virkelig leverer varen, med såvel kvali kabinet som kvali enheder, jeg synes du burde give dem et lyt, jeg har en idé om at de ville falde i din smag, evt. 82'eren hvis du virkelig efterlyser bastryk.

Jeg har også lyttet på DLS og Dynaudio Audience 72, synes DLS minder meget om System Audio, og det er også en fin sound, hvis det er den man leder efter..
Dog er jeg slet ikke enig med dig omkring Audience 72, synes den er super kedelig at lytte på, ved ikke hvad det er der gør det, men synes slet ikke den kan bære sin pris.. I øvrigt synes jeg også den ser billig ud med alt det plasik på fronten..

Men ok lyd og udseende er jo også et langt stykke henad vejen subjektivt

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Hvorfor er det lige pludselig blevet god logik at bare refleksporten sidder foran, så kan man mokke højttaleren helt op ad væggen uden nogen problemer?
På det seneste har der været flere tråde der angiver denne løsning.

Sådan er det altså ikke! Ikke pr. definition i hvert fald. De fleste højttalere har det bedst med at have luft omkring sig. Og det samlede lydbillede vinder kraftigt ved det.

Hvad gør man så når man ikke har mulighed for at give højttalerne luft?

Man finder en højttaler der har det bedst i nærheden af væggen.
Med de penge der åbenbart er til rådighed her, er der god grund til at søge andre steder end HIFI-klubben. Og gerne et sted hvor man kan få lov at låne varerne med hjem en weekend.

I hovedstaden ville jeg gå i Lydbutikken - de har højttalere der er lavet til at stå op ad væggen. Mon ikke TapeConnection i Århus kan noget?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

HenningL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2007 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Mht. nye lyttetests overvejer jeg at tage bussen til Kolding, og høre Canton hos Lydcentrum. Og Dynaudio og Monitor Audio, og måske også Audio Physic, hos TC kunne være interessant at høre. Jeg ville også gerne høre Rega, men så skal jeg vist helt til Esbjerg. Jeg regner også med at gå ned til HFK for at høre B&W 704 med og uden skumprop i den bagerste port, når de får den på lager.

Mht. basportens placering, så har jeg aldrig haft en større højttaler med porten bagud, så jeg ved ikke med sikkerhed, om det vil blive et problem. På mit kontor spiller to små Epos M5 med bagudvendte porte, de står ca. 20cm fra bagvæggen, og det volder ingen problemer. Hos HFK blev jeg dog gjort opmærksom på, at Mentor ikke vil spille godt, hvis jeg stiller dem op til bagvæggen.

Med venlig hilsen

Henning Larsen

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

HenningL skrev:

Mht. basportens placering, så har jeg aldrig haft en større højttaler med porten bagud, så jeg ved ikke med sikkerhed, om det vil blive et problem. På mit kontor spiller to små Epos M5 med bagudvendte porte, de står ca. 20cm fra bagvæggen, og det volder ingen problemer. Hos HFK blev jeg dog gjort opmærksom på, at Mentor ikke vil spille godt, hvis jeg stiller dem op til bagvæggen.

Med venlig hilsen

Henning Larsen

Pudsigt...   jeg overvejede at foreslå Epos ... Jeg har en ELS3 også ca 20 cm fra væggen.
Hvad med at lægge øre til en M15.2 når du nu er på rundtur alligevel?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

God og spændende test du har udført

Jeg har dog lige et par generelle betragtninger angående placering og portplaceringen:
  • Stort set alle højttalere lyder bedst, hvis de får god afstand til både side- og bagvægge, men den specifikke afstand hænger sammen også nøje sammen med det rum, de skal spille i.
  • Om basrefleksporten sidder foran eller bagved spiller naturligvis en rolle, hvis man har planer om at hænge højttalerne op på væggen, men ellers er det ikke min erfaring, det betyder så meget i.f.t. placeringsmulighederne.
Derfor er mit råd at du ikke hænger dig så meget i om basrefleksporten sidder foran eller bagved, men i stedet prøver at låne de mulige højttalere hjem, så du kan afprøve dem i netop dit rum, og samtidig prøve at eksperimentere med placeringen. Samtidig får du også afprøvet højttalerne på dit eget setup.

Ikon6, Mentor6 og B&W703 + 704 har jeg lyttet en del på hos Hifiklubben (jeg har endnu ikke hørt B&W's nye 600 serie), og det udstyr der spændes foran vil bestemt også favorisere nogle frem for andre - F.eks. synes jeg både Ikon og Mentor spiller rigtigt godt med Holfi Pre 5.1 + Power 150 + Xenia spændt for, mens 703 og 704 ikke vandt så meget ved dette (i.f.t. for eksempel at anvende NAD 372 + NAD cdafspiller). Jeg har dog ikke hørt Lyngdorf på nogle af højttalerne.

Var det iøvrigt det seneste album fra Madonna (Confessions on a dancefloor), du brugte til testen? I så fald synes jeg, det skal bemærkes, at den ikke er indspillet ret godt - komprimeret og bedst egnet til bilen og/eller en transistorradio.

M.V.H.
Søren

Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Nu er vurdering af lyd altid en subjektiv ting, men jeg kan bekræfte, at efter mine opfattelser, så er Atoll en rigtig god paring med Mentor 6.

45 cm er desuden rigeligt at gøre godt med selvom basporten sidder bagpå, du skal ikke hænge dig i den detalje.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

HenningL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Gumle skrev:

Var det iøvrigt det seneste album fra Madonna (Confessions on a dancefloor), du brugte til testen? I så fald synes jeg, det skal bemærkes, at den ikke er indspillet ret godt - komprimeret og bedst egnet til bilen og/eller en transistorradio.

M.V.H.
Søren

Ja, det var det. Men jeg synes faktisk denne CD generelt lyder godt.

vilmann skrev:

Pudsigt...   jeg overvejede at foreslå Epos ... Jeg har en ELS3 også ca 20 cm fra væggen.
Hvad med at lægge øre til en M15.2 når du nu er på rundtur alligevel?

Man kunne købe Epos her i Vejle indtil for ca. 1/2 år siden, men butikken er nu lukket. Mine er købt hos TC, men de fører dem ikke mere. Faktisk ved jeg ikke hvor man kan købe dem i dag.

Med venlig hilsen

Henning Larsen

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Godaften.

Når du er i lydcentrum, så syntes jeg at du også skulle lytte lidt til lua's højtalere.

De er gode.

Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

HenningL skrev:

Gumle skrev:

M.V.H.
Søren

Ja, det var det. Men jeg synes faktisk denne CD generelt lyder godt.

Nu vil jeg ikke betegne nogle af CD'erne som audiofile ud fra det kendskab jeg har til kunstnernes udgivelser. Men, hvis det er det musik der skal høres, er det også det der skal testes med.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes