Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 10:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 50.000 kr. - hvilke højttalere? nye/brugt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Den korte version af nedenstående lidt lange "smøre":

"Mere vil ha' mere!!!"  - så hvilke højttalere til ca. 50.000 kr. vil du anbefale mig at købe?

Den lange forklaring:

Prisside: Jeg er på udkig efter nye højttalere, som jeg forhåbentlig kan have i mange år frem over. Prisen for et sæt skal gene være omkring 50.000 kr. eller derunder. Jeg er klar over, at det er mange penge, men for mig er det på bekostning af at have bil og bruge pengene på så meget andre ting og sager. Kald det bare prioritering!

Jeg er typen der ikke går ud og bruger så mange penge, før jeg er helt sikker i min sag. Derfor har jeg brug for en masse forslag fra jeres side!

Jeg går både op i lydoplevelse og højttalernes design, men primært lydens karakteristika. Begge parametre er jo forskellige fra person til person! Af samme årsag er det heller ikke afgørende om højttalerne koster 30.000 kr. eller 55.000 kr. - Jeg skal blot være overbevist om, at det er værd at smide de ekstra penge.

Musikstilen i hjemmet er blandet og vi lytter vi til musik mange timer om dagen. Jeg er mest til pop og den lidt blødere rock, og min kæreste er mere til klassisk musik. Så en højttalere der kan opfylde alle behov vil dælme være dejligt. Vi har behov for at få udvidet vores horisont, og er åbne over for alle typer højttalerforslag.

Lytterummet/lyttestuen forventes at blive et 60 kvm. stort rum (ca. 6*10 meter). Det er endnu ikke bygget, så jeg har blot angivet maksimal størrelse. Hvis en anden længde og brede passer bedre i forhold til stående bølger, basfælder osv. og i forhold til de enkelte højttalere, så hører jeg også meget gerne på anbafalinger herom. 

Man siger jo at et rummets akustik har rigtig meget at sige for lydoplevelsen, så det vælger jeg også at prioritere højt. Jeg synes det er syndt, hvis gode og dyre højttalere ikke kommer til deres ret bare fordi man ikke har gjort noget ud af rummets indretning samt vægge og gulv og loftets opbygning.

De øvrige komponenter (Forstærker, afspiller, kabler mm.): I må da også gerne give et par anbefalinger med på vejen, men om ikke andet, så kan valget af forstærker måske komme efter valget af højttaler, for jeg regner givetvis med at opgradere. Det er lidt den gamle historie om igen: "Hvad kommer først - hønen eller ægget"? ;-)

Nyt eller brugt: Jeg er stort set ligeglad med om højttalerne er nye eller brugte. Som sagt er lydoplevelsen det primære for mig - men derfor skal højttalerne, hvis de er brugte, selvfølgelig være som nye. Prissiden er stadigvæk omkring de 50.000 kr., men derfor kan det jo godt være, at noget billigere brugt kan gøre det ligeså godt. Jeg tænker, at det vel også lidt er en afvejning af, hvor vidt det er muligt at skaffe den pågældende højttaler brugt, for det er det jo ikke altid.

Jeg har prøvet at beskrive mine behov, men der er sikkert en masse jeg ikke har fået med og så må I jo bare spørge ind til det.

Jeg håber der er nogen som vil komme med forslag. Hellere for mange end for få. Og når jeg har samlet en masse sammen, så vil jeg selvfølgelig tage rundt i landet og lytte.

Jeg har blot ikke tiden til at tage rundt til tilfældige forhandlere og lytte - jeg vil hellere gøre det omvendt for at kredse mig ind på nogle emner via denne hjemmeside, for så efterfølgende at få en aha-oplevelse hos forhandlerne - eller hos en privat person der sælger brugt.

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Sonus faber

Hvis de tvar mig var jeg ik i tvivl i et second Sonus faber fullrange et eller andet ville valget blive.

Der er nogle mennekser her i dk der ikke er ening med mig jeg tror simpelhent bare ikke sonus faber appelere til hifi og lyd nørder da de er for
flot beabejdet og ikke spiller analytisk.

Som mange års guitarrist er ultimativ detalje ikke det jeg går efter for hvis det var det jeg vil ha kan jeg bare tag min akustiske guitar og spille
lidt
og som musiker ved jeg at det ikke er her glæden til musikken opstår
Jeg går efter homogen musikalsk lyd og det er sonus faber mestrene i + de har den bedste finish i verden.

Sonus faber holder også prisen bedre en næsten alt andet .

mvh

-KP-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Hej Olsen.

Jeg mener du burde give GamuT L5 et besøg, stod jeg med 50 af de lange var de købt:)

(GamuT L5 set til 50.000 kr nypris )

Til top Vis -KP-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -KP-

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg havde et rum i din størrelse ville jeg  generhverve B&W 801 S 3 og sætte dem på et sæt Sound Anchors standere

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Xavian XN360 er også værd at overveje - så i en anden tråd (husker ikke hvilken), at de var nede i 45.000/sæt.

Og jeg kan da godt anbefale GamuT L5 - de er bare lækre, og det er vist ikke kun Sonus Faber, der kan finde ud af det der med finishen Jeg har dog ikke givet 50K for dem

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Hvis det må være en anelse over dit budget(eller måske under hvis brugt).

Hvorfor så ikke kigge på Dali Euphonia MS4, jeg ved godt at der findes langt mere eksotiske højttalere, men jeg har helt klart en favorit i MS4'eren, den kan det hele sådan som du nu efterlyser!

Nu er det jo et Rimeligt stort rum af en hvis størelse som du beskriver, og dertil mener jeg at et par stativ højttalere ville kunne blive for små!

Og hvis du skulle beslutte dig for at ville høre dem så er HFK jo ikke så langt væk, så kan man jo omvendt kigge på brugt markedet bagefter!

Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Ud fra jeres musiksmag og lytterum m.m. at dømme, skal du ikke snyde dig selv fra at prøvelytte Magneplanar http://www.magnepan.com/model_MG_36 Du slipper så iøvrigt også for at betale en mindre formue for "flotte" kabinetter (og disses resonanser). Du kan højst sansynligt aftale demo med Ole i Hifi4You i Esbjerg.

Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Red King:

MS4 har jeg flere gange set brugt/på tilbud til under 30K (her i ksb, hos vassago og i HFK), så de behøver ikke sprænge budgettet.

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Red King skrev:

Jeg skriver jo netop også at de kan fås billigere hvis han kigger brugt!

Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Red King skrev:
Red King skrev:

Jeg tror egentlig også bare manden bekræfter din antagelse?

Hvis jeg stod med 50k ville jeg overveje Dynaudio Confidence C4, hvis man kan leve med den lidt utraditionelle finish?

Til top Vis Mighty-boy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mighty-boy

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2007 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Det kan da godt være du har ret i det 

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

tror at Martin Logan Vantage er et godt bud

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Det er jo et umuligt spørgsmål da alle højtalere lyder   temeligt meget forskelligt og folk som regl har vidt forskellig smag.

Personligt hader jeg lyden fra martin logan ,syntes dali ms4 er for varm og træ agtig i lyden ,gamut l5 for neutral og spids i toppen osv

tag ud og lyt til de forskellig bud og husk dine øre lyver ik og lad vær med at blive forført af en dygtig sælger .

mvh

chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

jeg må tilstå jeg er vild med B&W 803D. jeg har selv den noget mindre 804s men det kan godt være at den bliver lige lille nok til 60kvm. jeg bruger pathos logos som forstærker, som jeg syntes passer perfekt til B&W der er kræfter nok til det hele. min musik smag er bred lige fra klassisk og opera over til rock såsom metallica og red hot chillipepper, men ikke over i tecno. jeg høre næsten altid musik og det kan altså godt være svært at holde foden i ro

nu ved jeg godt at smag og behag er forskællig men jeg syntes at det er en af de flotteste ht der kan købes og en anden fordel er at der ikke kommer til at stå ret meget oven på højtalerenhvis du vælger 800 serien

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Til 50.000 -der kan ikke herske nogen tvivl, hvis du kan finde dem brugt så et par Posselt eller dantax albatross 8 eller Wilson audio Sophia, det er noget af det jeg har hørt der virker mest  seriøst og med klokke klare toner i, i hele frekvens spektret, dog er wilson'en ikke helt med i bunden, men vinder lidt på mellemtonen, de giver virkelig lyd for pengene disse 2 højttalere.

Jeg har også hørt revel ultima gem det er også en super højttaler på trods af det er en stander højttaler -hvis altså man er til en stander ht. Der lige nu på brugtmarkedet også 2 sæt wilson audio cub tilsalg nogle mener dette er en af de bedste ht'er der findes.

Ihvertfald er min oplevelse disse ht'ere (på nær cubben, den har jeg ikke hørt, så ingen udtaleser herom) vil få de sædvanlige gamut, vienna og b&w til og blegne totalt, selvom de er udemærkede højttallere.

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Jeg tror bare jeg ville købe et sæt brugte Vienna Mahler og bruge det resterende som tilskud til en effektbamse

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

r1r1
Branchemedlem
Branchemedlem

AVCentrum.dk

Bruger siden: 04 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt Xavian XN-360 hos AV-Centrum i Farum virkelig en super velspillende højttaler.

Xavian XN-360 har også fået en super test på denne side.De skulle i øvrigt lige være sat ned fra

59.900 til 49000kr!

Se mere her:

http://www.avcentrum.dk/product.asp?product=112&sub=13

Til top Vis r1r1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r1r1

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hej Olsen

Normalt kommer jeg ikke med forslag i sådanne tråde her. Men når nu du er oppe i sådan en pris klasse vil jeg anbefale at lytte til SP Technology, enten Continuum A.D eller Timepiece 2.1, ja eller linen ud og vælge Revelation, men de er nok lidt for meget over budgtet....

Da jeg selv har dem, vil jeg ikke begynde skamrose dem...

mvh Michael

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

The Sandman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nu forslå et par Von Schweikert VR-4 SR MK II enten nye eller brugte!

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Sendt: 22 Juni 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Mighty-boy skrev:
Red King skrev:
Red King skrev:

Jeg tror egentlig også bare manden bekræfter din antagelse?

Hvis jeg stod med 50k ville jeg overveje Dynaudio Confidence C4, hvis man kan leve med den lidt utraditionelle finish?

C4 koster vist 100.000 for et sæt. Men C1'eren til 40.000 for et sæt er en fantastisk højttaler, jeg har svært ved at tro man kan få en bedre højttaler til under 50.000! 

Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes