| Forfatter |
|
pulse83net Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 325
|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har en B&W LCR600S3 center-HT'er som har fået trykket diskanten ind af en lille nysgerrig pilfinger. Umiddelbart spiller den stadigvæk uden nogen problemer, men det er ikke så kønt at se på. Er det et større teknisk indgreb selv at udskifte diskanten i højttaleren, eller er det noget folk med ti tommelfingre også kan finde ud af?
Jeg vil helst undgå merprisen man kommer til at betale ved at få en reparatør til at gøre det.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan kun købe enheden hos hifi-klubben og det er ikke sikkert de tager noget for at skifte den, men spørg først.
Det er en dyr diskant og følsom pga. alumembranen, men den er ikke svær at skifte.
|
| Til top |
|
| |
pulse83net Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 325
|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
HiFi-Klubben skriver til mig at diskanten koster 400,00 kr. plus 65 kr. i fragt. De skriver ikke om de tager noget for at skifte den. Det skal jeg prøve at spørge dem om.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal spørge i den butik du har tænkt dig at benytte. Det er ikke sikkert de har samme politik i alle butikker.
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
pulse83net skrev:
Hej
Umiddelbart spiller den stadigvæk uden nogen problemer
|
|
|
det lyder usandsynligt, men lad det nu ligge.
Ja du kan godt skifte selv, det kommer selvfølgelig lidt an på hvad du får for de 400 om det er en helt ny diskant eller en membran, hvis det er en diskant er det bare og pille ledninger af og sæt på igen piece of cake(de skal på i korrekt fase).
Får du derimod en løs membran kan du os gøre det selv -hvis du kan bruge en loddekolbe, du har ødelagt selve membranen, og der sidder svingspolen desvære (eller heldigvis om man vil) fast i, denne sidder der 2 ledninger på og de skal loddes af diskantens terminaler og den nye membran med svingspole skal sættes på der igen. I korrekt fase!
er du i tvivl om noget af det så få dem til og gøre det. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
pulse83net skrev:
Hej
Umiddelbart spiller den stadigvæk uden nogen problemer
|
|
|
det lyder usandsynligt, men lad det nu ligge.
Ja du kan godt skifte selv, det kommer selvfølgelig lidt an på hvad du får for de 400 om det er en helt ny diskant eller en membran, hvis det er en diskant er det bare og pille ledninger af og sæt på igen piece of cake(de skal på i korrekt fase).
Får du derimod en løs membran kan du os gøre det selv -hvis du kan bruge en loddekolbe, du har ødelagt selve membranen, og der sidder svingspolen desvære (eller heldigvis om man vil) fast i, denne sidder der 2 ledninger på og de skal loddes af diskantens terminaler og den nye membran med svingspole skal sættes på der igen. I korrekt fase!
er du i tvivl om noget af det så få dem til og gøre det.
|
|
|
B&W's aludome er skrøbelig og man kan sagtens trykke den ind, uden svingspolen tager skade.
Jeg kan ikke huske om man kan få membranen eller hvordan den evt. skal monteres. Dog er det sådan på mange diskantenheder at memran, svingspole og terminger sidder sammen, således der ikke skal loddes. Man skal dog være varsom da svingspoleformen nemt kan deformeres.
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er rimelig sikker på at de 400 er for hele enheden. Der ud over tror jeg næsten at B&W bruger kabelsko istedet for at lodde og slutteligt så ser det ud til at diskanten er monteret på bagsiden af baflen - dvs. det ser ud til at man skal afmontere fronten af kabinettet før end man kan komme til enheden.
Correct me if i'm wrong, har kun googlet billeder :) __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
HenrikW skrev:
|
Jeg er rimelig sikker på at de 400 er for hele enheden. Der ud over tror jeg næsten at B&W bruger kabelsko istedet for at lodde og slutteligt så ser det ud til at diskanten er monteret på bagsiden af baflen - dvs. det ser ud til at man skal afmontere fronten af kabinettet før end man kan komme til enheden.
Correct me if i'm wrong, har kun googlet billeder :)
|
|
|
Jeg har skiftet B&W diskanter før, og her skulle der monteres inde fra kabinettet. Man tager fat i magneten og drejer den en kvart omgang. Herefter kan man tage enheden ud. Den nye monteres på samme vis. Det kræver lidt føling, men er ikke så svært.
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
HenrikW skrev:
|
Correct me if i'm wrong, har kun googlet billeder :)
|
|
|
Jeg har skiftet B&W diskanter før, og her skulle der monteres inde fra kabinettet. Man tager fat i magneten og drejer den en kvart omgang. Herefter kan man tage enheden ud. Den nye monteres på samme vis. Det kræver lidt føling, men er ikke så svært.
|
|
|
Så er det jo lige til ;) Sad den med kabelsko så? __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Både og. Det er et mere færdigt stik, som kun kan sidde på en måde.
|
| Til top |
|
| |