Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 16:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: En eller to subwoffere til hifi? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Hej!

Da jeg overvejer at købe subwoofer til mine 2 vejs (se mit www) er jeg kommet i tvivl om det er nok med 1 stk eller det er nødvendigt med 2 stk...

Hvad med delefrekvensen aht til ørets følsomhed for stereo?

Eller sagt lidt anderledes - hvornår (frekvens) er øret ufølsomt for mono i bassen (stedbestemmelse)?

Jeg har pt følgende i kikkerten:

• Audio pro Sub Focus
  • Dali Suite 1.2
  • Yamaha YST SW800
  • Yamaha YST SW1500
  • ...

Jeg er heller ikke af vejen for at bruge den/dem til DVD film i stereo...

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

jeg mener øret er ufølsomt ved "rigtig" bas, altså under 200 hz, men er ikke helt sikker... men bedste resulte opnås uden tvivl med at placere subwooferen mellem de to højtalere, eller placere en ved hver højtaler.

har du overvejet en b&w sub? eller audiovector?

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Til stereo er det en fordel med 2 små subs frem for en stor da de er væsentlig hurtigere, man kan altid fornemme hvor subben står, det kan dog lade sig gøre at trimme det rimeligt med en sub hvis den står i midten

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Generelt bryder jeg mig slet ikke om subs til stereo, men en ting er sikker. De to Yamahaer egner sig ikke til stereo ligemeget om du har en eller to. De er fremragende til film, (har selv en YSW-800), men de er klart for langsomme til musik.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2004 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

jeg mener øret er ufølsomt ved "rigtig" bas, altså under 200 hz, men er ikke helt sikker... men bedste resulte opnås uden tvivl med at placere subwooferen mellem de to højtalere, eller placere en ved hver højtaler.

Nej, egentlig ikke, men måske var det på sin plads at komme en tur i klubben!

Audiovector tror jeg ikke lige er mig - er de ikke så stramme at man slet ikke kan høre bassen (har selv haft F3 lyds trapez XI sammen med zappulse 2.1SE).

Har også haft TDL RSTL transmissionslinier. De havde ikke lige "det" (med mindre det er min zappulse 2.1SE som er "synderen")...

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2004 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Generelt bryder jeg mig slet ikke om subs til stereo, men en ting er sikker. De to Yamahaer egner sig ikke til stereo ligemeget om du har en eller to. De er fremragende til film, (har selv en YSW-800), men de er klart for langsomme til musik.

Det er ærlig snak, men jeg kommer til at tænke på "hurtig" bas er det ikke lig med lavt Q (<=0.5 for lukket system) og højt Q (>= 0.6 for lukket system) er lig "langsom" bas ligesom westcoast sound ala JBL.

Dette leder mig frem til følgende postulat (ret mig endelig, hvis jeg er forkert på den):

hurtig bas     = stram bas = lavt Q = tynd lyd (Trapez Xi)
langsom bas = slap bas    = højt Q = westcoast lyd (JBL)

Måske blander jeg tingene sammen, men jeg siger det ligeud: jeg er forvirret på et højere plan...

Måske er det området fra ca 60-100 hz med megen energi, som jeg synes er fed når det kobler TOTALT rent fysisk til rummet.

Samtidig skal de kunne spille en svingende jazz med en kontrabas med saft og kraft (ned til 40 hz)...

Eksempler på plader, hvor der er den fundamentale bund af langsom kraftig dejlig (korrekt eller ej) bas (hvis ikke bassen gengives med denne vægt falder mange af nedestående plader til jorden):

• Level42: World machine
  • Quincy Jones: Back on the block (titelnummeret kan sætte døre i sving!)
  • Leonard Cohen: Ten new songs
  • Eric Clapton : Pilgrim
  • Hanne Boel: Black wolf
  • James Brown: Gravity
  • Christian Alvad: Tatjana
  • Dave Grusin: Mountain Dance
  • Frank Zappa: Bobby Brown (franks stemmebånd går i sving, fed)!

Folk som kender nogen af disse numre kan vel hjælpe mig til at sætte ord på mine behov...

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Du kunne da prøve at kigge efter DAT sub100 eller hvad den hed, med masse små enheder, aktivt delefilter korrektion , skulle gerne give hurtig bas som også går dybt + at de er rimelig kompakte
Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2004 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

omegasteffy skrev:
Du kunne da prøve at kigge efter DAT sub100 eller hvad den hed, med masse små enheder, aktivt delefilter korrektion , skulle gerne give hurtig bas som også går dybt + at de er rimelig kompakte

Har overvejet at give dem en chance, da der er mange som anbefaler dem, MEN jeg er IKKE sikker på at hurtighed er lige mig.

Er der nogen som kan sætte tingene lidt på plads?

"Is there anyone outthere" - glemte lige Pink Floyd, the wall og IKKE waal

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Måske er der 2 andre muligheder:

• Mit lytterum (cement gulv  jeg er måske mere til trægulv
  • Mig

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

vi kan anbefale JM Lab SW 900 eller REL Stentor, men så var der det med prisen, og du skal have 2 !    Hvad med at bygge selv ?  http://www.mamut.com/dynabel/subdet164.htm

Ellers er der vel mange subwoofere i DBA, så man kan jo prøve sig lidt frem, sælge dem igen kan man jo altid.  DAT sub 100 kender jeg ikke , men det er vel også en byg selv ting.  Du må nok have 2 subwoofere vil jeg mene, den nyeste trend er 4 subs i hjemme biografen fordi 1 alene ikke kan klare alt trykket, lyden bliver meget renere fordi 1 ikke skal arbejde sig ihjel.  Uanset, det med delefrekvensen har jeg nævnt før, og blev næsten "sendt hjem uden aftensmad" af panelets deltagere. Problemet er, har du bare 1 sub, og deler ved 100 hz kan du nemt høre, eller mærke, hvor bassen kommer fra. Problemet gøres større ved et mindre rum. Da jeg havde sub delte jeg ved 50 hz og jeg syntes stadig jeg kunne fornemme at subben stod i venstre side af rummet.  Generelt er jeg imod subwoofere, de moderat prisede er næsten umulige at få tunet korrekt så man opnår det man egentlig er ude efter, nemlig en komplet sømløs overgang hvor man forledes til at tro der ikke er nogen subwoofer i anlægget overhovedet.

Uhyggelig mange faktorer afgør om de er en succes eller ej, til film er det ikke noget problem, da skal man bare have så meget larm som muligt, men til stereo, ja, jeg ved ikke helt.  Tror vel egentlig du er mest til lukkede systemer....

Hilsen Niels.

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Så absolut 2 subwoofere, og del så lavt som muligt, men det kan
være alt mellem 50 og 100 Hz. Dali Suite subben er meget velegnet
som hifi sub.

Selvom øret har svært ved at opfange retning på lyd under 80 Hz,
kan de fysiske påvirkninger retningsbestemmes helt ned til 20 Hz.
Derfor skal placering være i umiddelbar nærhed af hovedhøjttalerne.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 10 Januar 2004 kl. 03:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er bange for at Kjeldsen har ret. Der er osse lige den lille krølle på tingene, at selvom sub'en deler v. f.eks. 80Hz (a la THX), vil den stadig have et vist niveau et stykke op i frekvensområdet. Ulykken er, at ørets følsomhed stiger med frekvensen i den nedre bas - så selvom retningsfølsomheden for en helt ren tone i et frit felt er lig nul, kan selv mindre bidrag fra sub'en højere oppe godt høres i praksis.  Så det er en god ide at anvende to subs, især hvis de anbringes tæt på hovedhøjtalerne - så kan man osse tillade sig at dele højere & derved aflaste dem bedre. Ellers vil jeg anbefale anbringelse af EN sub mellem hovedhøjtalerne, eller i det mindste tæt på den ene af dem... Som andre osse har nævnt.

Q-værdier: det er helt korrekt, at en højtaler med et lavere Q ved egenresonansen er 'hurtig', i den forstand at den falder hurtigere til ro efter en impuls - det gælder for øvrigt osse for basrefleks konstruktioner, de har osse et'Q'. Men man kan desværre ikke bedømme en højtaler alene på det (gid det var så nemt). Helt generelt vil jeg dog sige, at en 'hurtig' højtaler nok er bedre til all-round brug - & man kan som regel osse rette en sådan op elektronisk med færre negative følgevirkninger.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Niels Nielsen skrev:

vi kan anbefale JM Lab SW 900 eller REL Stentor, men så var der det med prisen, og du skal have 2 !    Hvad med at bygge selv ? 
Har jeg overvejet, men der er lige det med den sidste finish. Jeg har det desværre med at have svært ved at vente med at gøre tingene helt færdige, men hvem ved. Det er her man får mest for pengene...
http://www.mamut.com/dynabel/subdet164.htm

Ellers er der vel mange subwoofere i DBA, så man kan jo prøve sig lidt frem, sælge dem igen kan man jo altid.  DAT sub 100 kender jeg ikke , men det er vel også en byg selv ting.  Du må nok have 2 subwoofere vil jeg mene, den nyeste trend er 4 subs i hjemme biografen fordi 1 alene ikke kan klare alt trykket, lyden bliver meget renere fordi 1 ikke skal arbejde sig ihjel.  Uanset, det med delefrekvensen har jeg nævnt før, og blev næsten "sendt hjem uden aftensmad" af panelets deltagere. Problemet er, har du bare 1 sub, og deler ved 100 hz kan du nemt høre, eller mærke, hvor bassen kommer fra. Problemet gøres større ved et mindre rum. Da jeg havde sub delte jeg ved 50 hz og jeg syntes stadig jeg kunne fornemme at subben stod i venstre side af rummet.  Generelt er jeg imod subwoofere, de moderat prisede er næsten umulige at få tunet korrekt så man opnår det man egentlig er ude efter, nemlig en komplet sømløs overgang hvor man forledes til at tro der ikke er nogen subwoofer i anlægget overhovedet.

Uhyggelig mange faktorer afgør om de er en succes eller ej, til film er det ikke noget problem, da skal man bare have så meget larm som muligt, men til stereo, ja, jeg ved ikke helt.
Larmen går jeg IKKE efter, men jeg er nok heller ikke helt neutral som tidligere nævnt. Jeg ELSKER når der kobles (nærmest skræmmende) til rummet, men dette er måske i området 60-100 Hz altså i det område som filmeffekter ligger i... Men tingene skal være med kontrol og lav forvrængning - ingen Bulder fnis her...

Tror vel egentlig du er mest til lukkede systemer....
Interessant... Ja du kender mig måske bedre end jeg selv fra vores korrespondance , men hvad bygger du dette på...
Har dog selv tænkt tanken og bruge Linkwitz filter på en zap til et par subber...

Hilsen Niels.

Skulle måske få fat i et par IMF 80 (med modificerede filtre, som dig) eller et par IMF RSPM (hvis de er til at opdrive). Disse er med KEF B139 og denne bas passer måske mere i min smag end TDLs basser...

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2004 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Jeg er bange for at Kjeldsen har ret. Der er osse lige den lille krølle på tingene, at selvom sub'en deler v. f.eks. 80Hz (a la THX), vil den stadig have et vist niveau et stykke op i frekvensområdet. Ulykken er, at ørets følsomhed stiger med frekvensen i den nedre bas - så selvom retningsfølsomheden for en helt ren tone i et frit felt er lig nul, kan selv mindre bidrag fra sub'en højere oppe godt høres i praksis.  Så det er en god ide at anvende to subs, især hvis de anbringes tæt på hovedhøjtalerne - så kan man osse tillade sig at dele højere & derved aflaste dem bedre. Ellers vil jeg anbefale anbringelse af EN sub mellem hovedhøjtalerne, eller i det mindste tæt på den ene af dem... Som andre osse har nævnt.

Q-værdier: det er helt korrekt, at en højtaler med et lavere Q ved egenresonansen er 'hurtig', i den forstand at den falder hurtigere til ro efter en impuls - det gælder for øvrigt osse for basrefleks konstruktioner, de har osse et'Q'. Men man kan desværre ikke bedømme en højtaler alene på det (gid det var så nemt). Helt generelt vil jeg dog sige, at en 'hurtig' højtaler nok er bedre til all-round brug - & man kan som regel osse rette en sådan op elektronisk med færre negative følgevirkninger.
Måske 2 stk subber med 2 stk Vifa M22 8" i hver i et lukket system med subwooferfilter med http://www.lcaudio.dk/subfilter.htm på en zappulse.

Funktioner:

• Volume
  • Gain X10
  • Gainer / Q-Boost
  • Variabel 15 - 60 Hz Sub Filter
  • 4. ordens filter
  • Trinløs Variabel Phase kontrol

Funktioner kan tages ud efter ønske, og filteret kan ændres til 2. orden ved at fjerne eet af leddene.
  • Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

ppp_dk
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Gerne flere kommentarer om, hvorledes mine postulater holder - eller jeg er helt galt på den...

Der er jo mange parametre at holde styr på og det er svært at sætte ord på hvorledes man gerne vil have lyden, og så er jeg FLINTRENDE med om det er korrekt lyd eller ej. Når det funker koblingen til rummet bliver nærmest skræmmende imponerende, sker uden stående bølger og bulder i bassen, så kan jeg få gåsehud...

Jonas bojer
    Branchemedlem
    Branchemedlem

BIIR

Lokalitet: Århus
    Sendt: 10 Januar 2004 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

Uhada en sådanne grundregl med hensyn til placering af sub vil jeg være varsom med. Jeg har sat så mange subber op at jeg har glemt tallet men et ting er sikkert der er ingen grundregl det kommer helt an på rummet og de arkustiske forhold hvor subben skal stå og spille bedst. Nogle gange kan den så ikke stå der af praktiske forhold.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Hasselhof
    Branchemedlem
    Branchemedlem
    Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
    Sendt: 10 Januar 2004 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Til PPP dk

Hvis du bruger Zappulse til bass sa kan jeg garrantere dig at det er der dit problem ligger. Selfolgelig skal et bass system vare designet teknisk rigtigt og der er stor forskel ang hurtighed enhed til enhed, men det er min erfaring at forstarkeren gor den storste forskel. Har her for Jul varet rundt ved en del seriose hifi folk, med en Crown power tech 2,1 under armen. Hver gang var der en stor forbedring isar i bassomradet. Var ude ved en gut der havde de forste 6 forskellig subkonstruktioner pa bagen og et hav af forskellige amps, bla Zappulse, tripath,embla, rotel, nad og en gl hafler. Han sogte desperart efter den sprodhed og hurtighed man kan opleve akustisk live, men det havde ikke lykkes ham. Vi satte Crownen til...konklusionen var at alle hans subkonstruktioner bortset fra en (en bandpass konstruktion) kunne give ham det han sogte nar bare den rigtige amp kom pa.

ppp_dk
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2004 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Hej Hasselhof,

Ja, jeg har efterhånden hørt om den Crown et par gange. Jeg er sikker på at det er en god forstærker. Har dog ikke hørt om den - er det en PA forstærker?

Hvad mener du med at den er god til bas - sprødhed?.

Jeg synes ikke at hurtighed er et problem med Zappulse, men kan da ikke afgøre om det er den som er synderen - har ikke prøvet så meget herhjemme, men i et mindre rum vel 15 m2 med hele mit anlæg sat på de højtalere som jeg endte op med og "Den signede dag" med bla Poul Dissing var det nærmest en skræmmende oplevelse...

Du må tænke på at jeg har specielle ønsker jvf denne tråd...

Jeg er mere og mere kommet til den konklussion at lytterummet er SÅ vigtigt, men i mit lytterum er jeg således nød til at lave lidt loudness effekt...

Er der nogen som har et par IMF transmissionslinier?

Kjeldsen
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
    Lokalitet: Østjylland
    Sendt: 10 Januar 2004 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Naturligvis skal man ikke placere subben mellem højttalerne, hvis
    den anslår rumresonanser her. Men blot at flytte subben til en mere
    optimal placering, er efter min mening et stort kompromis. Man bør
    naturligvis flytte hovedhøjttalene med, således at sub og
    hovedhøjttaler står samme sted.
    Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

DarkWing
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
    Sendt: 10 Januar 2004 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Q har ikke noget at gøre med hvor hurtig bas man får, Q er hvor skarpt bassen ruller af nedefter.

Det du mener med at lukkede systemer giver tynd bas er fordi de ruller af højere oppe og derfor ikke giver så meget output ved de lave frekvenser, men dette kan fixes med et Q gainer filter.

Hvis du vil have hurtig stram bas unden bulder skal du have en lukket sub, se evt. nogle af speak/abyss trådene. Hold dig langt væk fra de yamaha, b&w og andre basflex, de er gode til surround, men dur ikke til stereo hifi.

Vil nok også sige 2stk hvis det skal være rigtig godt, men de kommer til at fylde godt i stuen.

Måske et par 10" XLS i små lukkede kasser kan bruges med det rette filter? Hvor meget bas skal du bruge? (hvor stort rum?)

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

Side af 3 Næste >>
      Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes