Emne: AN-E/LX eller bedre til rørforstærker ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
darkless Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 314
|
Sendt: 11 August 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg modtager snart en balanceret klasse-A OTL triode-forforstærker, der kan levere ca. 2 Watt/kanal (udgangsrør er enten 5998, 6080 eller 6528). Jeg har derfor været ude for at lytte på nogle effektive HT'ere hos Tape Connection, Hifiklubben samt Audio Consult. Hos Tape Connection lyttede jeg til Dynaudio Focus 110. Lød imponerende, størrelsen og prisen taget i betragtning. Rummet var desværre ikke optimalt til lytning, og min tid var kort. Dagen efter hos Hifiklubben lyttede jeg til de noget større Dali Mentor 6 samt Helicon 400. Mentoren savnede bedre samspil mellem de forskellige enheder, hvilket Heliconen havde. Derudover havde mentoren en lydscene, der lå længere væk end heliconen, men til gengæld var scenen ikke lige så dyb. Begge HT'ere lød ganske udmærket men de imponerede mig ikke synderligt. På tredjedagen var jeg hos Audio Consult, hvor jeg lyttede til Audio Note model AN-K/LX, AN-J/LX samt AN-E/LX. Jeg kunne hurtigt høre, at AN-K ikke spillede godt nok ift. hvad jeg var ude efter. AN-J havde den rigtige lyd, meget transparent samt en lækker musikalitet, bortset fra at mellemtonen trådte lidt i baggrunden ift. AN-K, hvilket jeg ikke brød mig om. AN-E havde den helt rigtige lyd, både hvad angik basdybde, samspillet mellem enhederne samt en lækker musikalitet og transparens, som var mindst lige så god som AN-J. Trommesæt lød som om de faktisk var tilstede i samme rum, hvilket godt kan være noget af en udfordring. Det eneste jeg savnede fra AN-E var en bedre klarhed/transparens i vokaler. Dette skyldtes muligvis den Sugden forstærker, der blev anvendt ved lytningen. Derudover er prisen på 34000 kr/sæt over mit prisniveau. Især når man tænker på, at nøjagtig samme højttaler koster 20000 kr/sæt (muligvis ex moms) hos den bulgarske Audio Note distributør.  Mit spørgsmål er nu: Findes der andre højttalere, der er lige så transparente, musikalske og lette at drive fra et rørtrin som AN-E (95 dB/W/m), vel at mærke til en billigere penge?
|
Til top |
|
|
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 397
|
Sendt: 11 August 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
. . Jeg vil med det samme sige at jeg ikke kender samtlige højttalere du nævner, MEN jeg kan komme med nogle generelle betragtninger om rørforst. og HT'ere.
Hvis jeg ikke tager fejl, så laver Dynaudio ikke ligefrem rør-venlige produkter. Lav følsomhed og en lav impedans kan være katastrofalt for en single ended. Ligeledes tror jeg ikke Dali er noget for dig. Mit indtryk er at de godt kan lide mange watt. Audio Note er en anden sag - de kan spille med single ended, MEN heller ikke de er optimale. Den publicerede følsomhed på AN E modellen er 94 eller 96 db. Dette passer ikke. 90 db er nok tættere på sandheden, men hvad, skidtet skal jo sælges. Bevares, en god højttaler, men "overpriced". Og den går heller ikke ned til 18 Hz, især ikke med en single ended 2 watt'er. Du får langt bedre bund ud af de AN E højttalere med en push-pull bamse. Hvis du er i tvivl så spørg Anders om du må låne et sæt.
Jeg tror du skal over i noget horn for at få den forstærker til at spille. Jeg har hørt en Lowther PMA4 (eller var det en PMA2) i et ret avanceret horn som lød godt (uden båååt, båååt). Vi er oppe i 98 db følsomhed. Et Acehorn lyder også meget imponerende og slagkraftig, men man skal kunne lide dens idiosynkrasier. Du er nok nødt til at finde en forhandler der sælger HT direkte til rør, eller alliere dig med en selvbygger.
Mvh. Stoffer . .
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
Sendt: 12 August 2007 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
darkless skrev:
Jeg modtager snart en balanceret klasse-A OTL triode-forforstærker, der kan levere ca. 2 Watt/kanal (udgangsrør er enten 5998, 6080 eller 6528).
Jeg har derfor været ude for at lytte på nogle effektive HT'ere hos Tape Connection, Hifiklubben samt Audio Consult.
Hos Tape Connection lyttede jeg til Dynaudio Focus 110. Lød imponerende, størrelsen og prisen taget i betragtning. Rummet var desværre ikke optimalt til lytning, og min tid var kort.
Dagen efter hos Hifiklubben lyttede jeg til de noget større Dali Mentor 6 samt Helicon 400. Mentoren savnede bedre samspil mellem de forskellige enheder, hvilket Heliconen havde. Derudover havde mentoren en lydscene, der lå længere væk end heliconen, men til gengæld var scenen ikke lige så dyb. Begge HT'ere lød ganske udmærket men de imponerede mig ikke synderligt.
På tredjedagen var jeg hos Audio Consult, hvor jeg lyttede til Audio Note model AN-K/LX, AN-J/LX samt AN-E/LX. Jeg kunne hurtigt høre, at AN-K ikke spillede godt nok ift. hvad jeg var ude efter. AN-J havde den rigtige lyd, meget transparent samt en lækker musikalitet, bortset fra at mellemtonen trådte lidt i baggrunden ift. AN-K, hvilket jeg ikke brød mig om.
AN-E havde den helt rigtige lyd, både hvad angik basdybde, samspillet mellem enhederne samt en lækker musikalitet og transparens, som var mindst lige så god som AN-J. Trommesæt lød som om de faktisk var tilstede i samme rum, hvilket godt kan være noget af en udfordring. Det eneste jeg savnede fra AN-E var en bedre klarhed/transparens i vokaler. Dette skyldtes muligvis den Sugden forstærker, der blev anvendt ved lytningen.
Derudover er prisen på 34000 kr/sæt over mit prisniveau. Især når man tænker på, at nøjagtig samme højttaler koster 20000 kr/sæt (muligvis ex moms) hos den bulgarske Audio Note distributør. 
Mit spørgsmål er nu: Findes der andre højttalere, der er lige så transparente, musikalske og lette at drive fra et rørtrin som AN-E (95 dB/W/m), vel at mærke til en billigere penge?
|
|
|
Hej
Du må på en eller anden måde rode rundt i begreberne, enten har du købt en balanceret rørforforstærker eller en Otl- røreffekt som har balanceret ingang, men ikke begge dele på engang, som du skriver.
Jeg kender selv en hel del til otl forstærkere, da jeg har bygget et par selv. Jeg kan ikke forstå at den kun kan levere ca 2 watt, hvor mange udgangs-rør er der pr. kanal? 6stk. 6080 pr kanal vil give ca. 20 watt i 8 ohm i 4 ohm lidt mindre da rørene har svært ved at levere mere strøm. alternativ er at anvende flere rør pr. kanal hvilket vil gøre at den kan give mere effekt i 4 ohm.
Mvh
Torben
|
Til top |
|
|
darkless Forum Bruger

|
Sendt: 12 August 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først vil jeg godt slå fast, at jeg ved så godt som ingenting om forstærkerdesign, herunder rørforstærkerdesign. Det drejer sig om en rørforforstærker, der er designet til at drive alle slags hovedtlf, specielt low-impedance hovedtlf (fx Grado, 32 Ohm). Mine hovedtlf er alle balancerede (L±,R±). Forstærkeren har balancerede indgange (L±,R±) og balancerede udgange (preamp out og headphone out via XLR). Strømforsyningen består bla. af to 30A plitron trafoer, og hver af de 4 faser holdes adskilt hele vejen gennem forstærkeren. Det er 100% sikkert et OTL-design. Så vidt jeg kunne forstå på fabrikanten da jeg talte med ham i telefonen, tages udgangssignalet fra katoden og ikke fra pladen, hvilket ellers er normalt i trafo-koblede designs, hvor man har brug for at konvertere fra 600V og ned til normal spænding. Mht rør så bruges der for hver kanal (ikke fase) et 5965 rør som gain trin, hvilket kan følges op af endnu et gain trin (kan switches til/fra) med et 6BL7 rør, og herefter et udgangstrin med et 5998 rør pr fase pr kanal. Forstærkeren har dermed 2x 5965, 2x 6BL7 samt 4x 5998 rør. Hvordan kan jeg ud fra de oplysninger sjusse mig frem til den samlede udgangseffekt? EDIT
Forstærkeren har desuden 4 højttalerbøsninger, der kan bruges til at drive et sæt effektive højttalere. Fabrikanten sagde til mig, at han havde hørt nogle 75 dB/W/m 4 Ohm højttalere forbundet til forstærkeren, og de spillede rigeligt højt. Det skal her indskydes, at jeg er "low-volume" lytter. Mit reference-lydtryk er ca 70-75 dB, normal lytning er op til 10 dB lavere pga mine følsomme ører. Jeg bruger 20 dB ørepropper til Fredagsrock i Tivoli.
|
Til top |
|
|
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 397
|
Sendt: 13 August 2007 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
. . Jeg vil straks indrømme at jeg intet kender til OTL forstærkernes fordele og ulemper, men det skulle da undre mig om din forstærker kan spille bare nogenlunde kontrolleret med en 75 db/4 ohm HT'er.
Du skal gå efter en HT med et rør-venlig impedans og fase forløb. . .
|
Til top |
|
|
darkless Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2007 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også derfor, jeg i min første post spørger: "Findes der andre højttalere, der er lige så transparente, musikalske og
lette at drive fra et rørtrin som AN-E (95 dB/W/m), vel at mærke til en
billigere penge?".  Min max-pris ligger omkring de 20000 kr, og jeg er ikke bleg for at købe brugt, så længe jeg ikke skal ud i at skifte ophæng, enheder eller andre sjove ting som en gut med 10 tommelfingre ikke kan hitte ud af.  Jeg vil helst ikke ud i horn, hvis jeg kan undgå det. De har sjældent nok "WAF", og min forlovede skal kunne godkende dem. Nu hvor I ved, hvad det drejer sig om, er der så nogen oplagte HT forslag?
|
Til top |
|
|
willold Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Status: Offline Indlæg: 201
|
Sendt: 13 August 2007 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
kig evt disse ud:
reference 3a, ZU, WLM, Coincident speakers, Omega(billige og kunne være et godt bud for dig..), living voice..
men kig her:
http://www.6moons.com/industryfeatures/set/set_3.html
der er en lang liste over mulige ht-mærker du kunnebenytte dig af.
mvh,
mikkel(der bruger horn..)
|
Til top |
|
|
darkless Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2007 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak. Jeg vil tjekke dine forslag ud senere.  Nu bliver jeg jo alligevel nysgerrig. Hvad bruger du af horn, hvilken prisklasse, og hvorfor valgte du dem frem for et par "normale" følsomme højttalere?
|
Til top |
|
|
SteffenS Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 13 August 2007 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville bare sige, at det er ærgeligt at AN-E'erne ligger uden for dit budget. Jeg har dem selv og anvender rør til forstærkning. Himmelsk lyd og fornøjelse. Eneste alternativ, som jeg selv kunne tænke mig skulle være Proac. Engang imellem er der nogen til salg herinde... jeg tror jeg savlede over et sæt i sidste uge. Du kan lytte til dem hos AudioArt på Frederiksberg.
Held og lykke!
|
Til top |
|
|
willold Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Status: Offline Indlæg: 201
|
Sendt: 13 August 2007 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen,
har selv haft AN ht'er, dejlig musikalske men de gik ganske ikke til al slags musik - AN ht'er er lidt som et instrument, de har selv en hørbar klangkasse ;-)
hvorfor er jeg gået over til horn(avantgarde nano)? frem for alt fordi jeg her finder at musikken "lever" mest - altså, den virker mest live og inciterende. dette er bl.a pga den høje grad af dynamik og den filterløse kobling til mellemtonehornet. alt serveres på et sølvfad(for satan de er afslørende), men skal kunne lide præsentationen. som en ven sagde "man skal ikke lide af hjerteflimmer med de ht'er"(underforstået at der er fart over feltet). jeg har først fået dem for nylig, så setuppet er ikke optimeret dem endnu og justeringen af subben er ikke færdoggjort heller..
når jeg kigger tilbage over rækken af de seneste ht'er(holfi, Peak Consult, VA og AN bl.a) er det egentlig tydeligt at jeg for hver gang jeg har skiftet har skiftet til noget mere letdrevent og "hurtigt". af konventionelle dynamiske ht'er sluttede jeg med et sæt Triangle(som nu er til salg), de var det tætteste jeg kom på et sådant dynamisk ideal(93db følsomhed, relativt høje og slanke rent fysisk, samt et virkeligt STORT lydbilled). men jeg skal ikke lave salgstale her, men det undrer mig at ikke flere i dk har øjnene på dette franske mærke der høster åndssvagt mange priser i den udenlandske presse.... sverige og norge er ved at få øjnene op for dem, dog.
mvh,
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 13 August 2007 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Et 5998 rør er identisk med 6AS7G/6080 med den undtagelse at røret ikke kræver samme negative-forspændning, hvilket ikke stiller samme krav til drivertrinnet = meget nemmere at udstyre.
Jeg har for en del år siden bygget en rør-amp med 6AS7G, jeg brugte som din et rør pr. halvperiode, altså push-pull, men med udgangs-trafoer, dette gav en udgangs-effekt på 13 watt pr. kanal. Jeg kunne have opnået højre effekt ved at hæve anode-spændningen til 250 volt, men jeg brugte kun 175 volt på anoderne, dette skyldes at ved max volt=250 kan røret blive ustabilt.
Som du selv skriver er effekten nok omkring 2-3 watt, men at du har fået at vide, at sælger har prøvet den på et par højtalere med en følsomhed på kun 75dB og at det spillede rigeligt højt, lyder ikke rigtigt. De 75dB er lig 1 watt, så 78dB = 2watt 81 = 4 watt 84 = 8 watt og såfremdeles, hvergang du hæver lydtrykket med 3 dB skal der det dobbelte til i effekt.
Nedstående billed er min Otl-slæde, den benytter 6C33C-B rør, dette giver en udgangs-effekt på 20 watt i 8 ohm.
Ps. hvem har lavet din Otl-slæde.

Mvh
Torben
|
Til top |
|
|
darkless Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2007 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et amerikansk firma ved navn Singlepower Audio, som har mange tilfredse kunder blandt brugerne på head-fi.org. Deres website er ikke blevet opdateret i et par år, og forstærkeren jeg har bestilt er et custom job. Lydmæssigt skulle den befinde sig over deres Maestro ZR og lige under deres top-of-the-line SDS-XLR. For et bedre indblik i deres portefølje kan du kigge hos moon-audio. Mht følsomhed har jeg nok bare hørt forkert. Linien er altid fuld af støj. Det kan selfølgelig også tænkes, at han tog højde for mine lydniveau-præferencer, der som bekendt ligger i den lave ende med 60-70 dB ved normal lytning.
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 14 August 2007 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
darkless skrev:
Det er et amerikansk firma ved navn Singlepower Audio, som har mange tilfredse kunder blandt brugerne på head-fi.org. Deres website er ikke blevet opdateret i et par år, og forstærkeren jeg har bestilt er et custom job. Lydmæssigt skulle den befinde sig over deres Maestro ZR og lige under deres top-of-the-line SDS-XLR.
For et bedre indblik i deres portefølje kan du kigge hos moon-audio.
Mht følsomhed har jeg nok bare hørt forkert. Linien er altid fuld af støj. Det kan selfølgelig også tænkes, at han tog højde for mine lydniveau-præferencer, der som bekendt ligger i den lave ende med 60-70 dB ved normal lytning. 
|
|
|
Jeg har været inde at kigge på deres site, jeg har kigget på spec. hvor udgangs-impedansen er opgivet til mindre end 20 Ohm, denne værdi er meget høj, såfremt de skal benyttes til højtalere, da det svarer til en dæmpnings-faktor på 0,4, som en tommelfinger-regl er 8-10 minimum.
Til hovedtelefoner er det fint eks. hovedtelefon-impedans 250 Ohm divideret med 20 Ohm giver en dæmpningsfaktor på 12,5 hvilket er fint.
Vil du benytte din forstærker til nogle effektive højtalere, må du regne med at bruge horn-højtalere, da selve enheden er meget hårdt akustik koblet, til den omgivende luft. Et sæt basreflex højtalere vil nok ikke lyde særlig stram i bassen, grundet den høje udgangs-impedans.
Mvh
Torben
|
Til top |
|
|
darkless Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2007 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tilsluttede min målemikrofon og målte mit normale lytteniveau, som jeg selv finder halv-højt. Det peaker på 72 dB på lyttepositionen og resten af rummet.
Derfor vil det med mine 93 dB/W/m højttalere (tak Mikkel!) være tilstrækkeligt for normal lytning med en forstærker, der kan levere blot 1/(2^6) W eller 16mW. Korrekt?
Torben, er der nogen mulighed for at sænke udgangs-impedansen for forstærkeren, eller er det en tabt sag?
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 16 August 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torben, er der nogen mulighed for at sænke udgangs-impedansen for forstærkeren, eller er det en tabt sag?
Jeg tror ikke det er muligt at sænke udgangs-impedansen, da der spiller flere faktorer ind, bla antal af rør, måden driver-kredsløbet er koblet til udgangs-rørene, om der benyttes modkobling.
Såfremt den ikke benytter modkobling, vil det hjælpe at modkoble den, dette vil sænke udgangs-impedansen, afhængig af hvor meget modkobling der indføres. Det vil også sænke indgangsfølsomhed på din forstærker, det kan kun kompenseres ved at øge den interne forstærkning tilsvarende, den mængde modkobling, som man vælger at bruge, så din forstærker bibeholder, den nuværende følsomhed.
Jeg vil mene at du skal bruge din forstærker som den er designet til, nemlig en super hoved-telefon-forstærker samt forforstærker, det vil være synd og skam at begynde at modificere den.
Du må nok gribe i pungen og købe en kraftigere rør-slæde til dine højtalere, jeg vil gerne bygge en sådan til dig, men pt. har jeg nok at se til.
Mvh
Torben
|
Til top |
|
|
darkless Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel henledte min opmærksomhed på de såkaldte autoformers, som fx: ZERO autoformers
Er der nogen herinde, der har erfaring med at anvende autoformers til at øge højttalernes impedans for bedre at matche forstærkerens output-impedans?
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|