| Sendt: 15 August 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu i et par måneder været på jagt efter et anlæg plus et par højtalere. Tidligere har jeg bare haft nogle computer højtalere til mit kollegie værelse, men er nu flyttet i lejlighed med kæresten. Budgettet startede på 10.000 men er efterhånden steget en tusse eller to. Jeg startede med ingen viden indenfor hifi, og er nok ikke nået så meget længere siden da. Men jeg har da fået lyttet til en del. Og læst en del.
Vores stue er på ca 30kvm og i starten var kæresten mest indstillet på reol højtalere. Jeg var en del i hifiklubben hvor jeg bla hørte på B&W CM1, og B&W 685 sammen med en billig denon, og en nad315bee. Jeg var dog ikke så super indstillet på at stille så dyre højtalere i en reol, da jeg kunne forestille mig det forværrede lyden en del. Så kæresten er nu overtalt til et sæt gulvhøjtalere.
I sidste uge kiggede jeg så ned i topsound på østerbro. Her foreslog sælger mig et harman kardon hk 970 med tilhørende cd og fm/dab til ialt 8000kr (sat ned fra 10.850kr). Af højtalere viste han mig både Jamo E750 og E770 som til henholdsvis 1500kr stk(sat ned fra 2500kr) og 1750kr stk(sat ned fra 3000) (specs. nedenfor). Han foreslog selv E750'eren da vores stue ikke er så stor (<5 meter fra væg til væg), og vi ikke har så meget plads til højtalerne. De lød fint, men jeg havde heller ikke et sæt Dali/B&E højtalere at sammenligne med.
Efter en del læsning her på forum kan jeg se at mange taler skidt om Jamo. Derudover kunne prisen tyde på at de måske er lidt undermatchede i forhold til H/K-forstærkeren (har ikke så meget forstand på det at specs siger mig noget). Så jeg er blevet meget i tvivl, men så trods alt at E7-serien havde fået EISA prisen.
Enhver hjælp vil blive værdsat. Jeg hører alt fra Blur til Tool, men især hård rock og metal. Er det et godt/skidt køb?
Specs:
E 750:
* Max effekt: 200 Watt
* Frekvensområde 42-20.000
* Følsomhed 89dB
* 3-vejs højttaler
* Basrefleks
* 5 ½ " basenhed
* 5 ½ " mellemtone
* 25 mm diskant
* Farve Mørk æble/Lys æble/Sort ask
* Mål: (BxHxD) 18,5 x 91,2 x 31,2