Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 19:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Skal jeg holde mig fra Jamo? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kalleren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 August 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu i et par måneder været på jagt efter et anlæg plus et par højtalere. Tidligere har jeg bare haft nogle computer højtalere til mit kollegie værelse, men er nu flyttet i lejlighed med kæresten. Budgettet startede på 10.000 men er efterhånden steget en tusse eller to. Jeg startede med ingen viden indenfor hifi, og er nok ikke nået så meget længere siden da. Men jeg har da fået lyttet til en del. Og læst en del.

Vores stue er på ca 30kvm og i starten var kæresten mest indstillet på reol højtalere. Jeg var en del i hifiklubben hvor jeg bla hørte på B&W CM1, og B&W 685 sammen med en billig denon, og en nad315bee. Jeg var dog ikke så super indstillet på at stille så dyre højtalere i en reol, da jeg kunne forestille mig det forværrede lyden en del. Så kæresten er nu overtalt til et sæt gulvhøjtalere.

I sidste uge kiggede jeg så ned i topsound på østerbro. Her foreslog sælger mig et harman kardon hk 970 med tilhørende cd og fm/dab til ialt 8000kr (sat ned fra 10.850kr). Af højtalere viste han mig både Jamo E750 og E770 som til henholdsvis 1500kr stk(sat ned fra 2500kr) og 1750kr stk(sat ned fra 3000) (specs. nedenfor). Han foreslog selv E750'eren da vores stue ikke er så stor (<5 meter fra væg til væg), og vi ikke har så meget plads til højtalerne. De lød fint, men jeg havde heller ikke et sæt Dali/B&E højtalere at sammenligne med.

Efter en del læsning her på forum kan jeg se at mange taler skidt om Jamo. Derudover kunne prisen tyde på at de måske er lidt undermatchede i forhold til H/K-forstærkeren (har ikke så meget forstand på det at specs siger mig noget). Så jeg er blevet meget i tvivl, men så trods alt at E7-serien havde fået EISA prisen.

Enhver hjælp vil blive værdsat. Jeg hører alt fra Blur til Tool, men især hård rock og metal. Er det et godt/skidt køb?

Specs:

E 750:           
* Max effekt: 200 Watt
* Frekvensområde 42-20.000
* Følsomhed 89dB
* 3-vejs højttaler
* Basrefleks
* 5 ½ " basenhed
* 5 ½ " mellemtone
* 25 mm diskant
* Farve Mørk æble/Lys æble/Sort ask
* Mål: (BxHxD) 18,5 x 91,2 x 31,2
* Vægt 14 Kg

E 770:
* Max effekt: 220 Watt
* Frekvensområde 35-20.000
* Følsomhed 90dB
* 3-vejs højttaler
* Basrefleks
* 6 ½ " basenhed
* 6 ½ " mellemtone
* 25 mm diskant
* Farve Mørk æble/Lys æble/Sort ask
* Mål: (BxHxD) 19,5 x 99,8 x 32
* Vægt 17,2 Kg
Til top Vis Kalleren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalleren

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Sendt: 15 August 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke sige så meget om jamo, men det slår mig lidt at du bliver tilbudt et anlæg - ganske vist nedsat - men har du brug for fm/dab ? det er vigtigt ikke at falde for et godt tilbud på noget som indeholder ting man ikke kommer til at bruge. Jeg hører selv aldrig radio - ikke engang på mit arbejde. Og savner det ikke.

Overvej om ikke du skulle købe brugt. Man får ofte en del mere for pengene der end fra ny - selvom tilbud jo også er en god ting at jagte. Gå også på jagt i flere butikker...

Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Sendt: 15 August 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Kan lige se at der er et sæt vienna bach grand til salg på markedet her på siden til 5600,- Kender dem ikke selv men Vienna har vist haft meget gode anmeldelser i en lang periode efterhånden. Der er noget vincent sv233, en marants pm17  og en densen til salg som alt sammen ligger ret billigt og som er i hæderlig kvalitet - om de så lydmæssigt matcher vienna'en ved jeg ikke - men det er alle amps som i et eller andet omfang har fået god kritik. Du kan jo evt. kontakte vassago hifi og spørge der - har aldrig haft med dem at gøre, men butikken har vist et ry for at være meget seriøse og give god hjælp... 
Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen

Jeppeknygberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 August 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har ikke hørt de omtalte modeller fra Jamo, dog skal det siges at Jamo før i tiden har lavet nogle forfærdelige højttalere i budgetklassen. Det er dog vigtigt at tænke på, at der har været indtil flere af deres lidt dyrere modeller, der faktisk har været rigtig gode (Concert 8 og 11). Jamo er en meget stor højttalerproducent, hvor du har chancen for at nyde godt af, at dyrere modellers innovation siver til de billigere.

Jeg vil ikke tale for at du skal købe brugt, for hvis du kan lide lyden fra det setup med Harman Kardon og Jamo vil det da være en god idé at købe dét. MEN BRUG DINE EGNE ØRER.

Mvh.

Til top Vis Jeppeknygberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeppeknygberg

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 August 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Jeppeknygberg skrev:

>..........MEN BRUG DINE EGNE ØRER.

Nemlig !   Hvad andre mener man man dybest set ikke bruge til ret meget

Iøvrigt har Jamo lavet en hel del gode højttalere - end bare de 2 du nævner
og også meget af det skrammel som køberne efterspurgte - det kan man nok ikke klandre dem for

Mine 1302'ere, eller 707'ere spiller da ganske fremragende, uden at på op på IMF niveau

Kalleren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Sendt: 16 August 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene. Jeg smutter ned og hører lidt mere. Mærkeligt hvordan jeg altid har vendt det hvide ud af øjnene når min kæreste skal i 10 forskellige butikker for at finde det rigtige par bukser, når jeg nu selv gør det samme inden for hifi (dog slæber jeg hende kun med hver 5 gang).

Kongen: Tak for de fundne brugt-artikler. Generelt synes jeg brugt markedet kan være meget uoverskueligt for en nybegynder og derfor virker det mere trygt at smutte ned i en butik (måske falsk tryghed, men i hvert fald mere overskueligt).
Til top Vis Kalleren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalleren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes