Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: System Audio - Hvordan og hvorledes (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder og kikker mig lidt om efter nogle nye højttalere. Jeg har overvejet at bevæge mig ud og høre på lidt SA, selvom meningerne er meget blandede omkring det - Det kan enda være at det er det der gør mig nysgerrig :)

Er der nogen af jer der har erfaringer i vil dele omkring SA 12xx, 15xx og 17xx - Det er nok mest de to sidstnævnte jeg har kikket lidt på.

Planen ville være, hvis jeg skulle have SA, at lave 2 små hurtige subs til at give det kick jeg har hørt SA HTs skulle mangle. Evt. med en aktiv og en slave enhed i. Hvad ville i sige til ovenstående foreslag?

På forhånd tak.

Til top Vis Cyber-Frog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyber-Frog

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

SA1280 mk. II og SA1750 er glimrende højttalere der under de rette omstændigheder sagtens kan sparke en god bass af sig. Det er ikke bass på den overdrevne måde, men en meget præcis bass med et godt punch. Og god forstærker vil fremhæve disse kvaliteter med stor tydelighed! Subben kommer nok mest ind i billedet når der er surround indblandet, da de godt kan løbe en smule tør for den sidste bid rumlen i de vilde scener!

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har provet at lytte til 1550 og 1750 i forskellige forretninger. Den sidst nævnte mangler slet ikke noget bas ved musikgengivelse mener jeg (Præcis og hurtig), en knon god højtaler i den prisklasse og det gør ikke noget at højtaleren har en flot design (synes jeg).

Mvh,

Keyvan E.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

dauphin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Norge
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har SA 1550, og er meget godt fornøyd med disse. Synes slett ikke at bassen er dårlig, flytter rikelig med luft, er både hurtig og presis. Skal dog sies at dette til en viss grad kan være avhengig av forsterkeren, da jeg merket stor forskjell etter at jeg oppgraderte fra HK AVR 507 til HK AVR 8500. Personlig liker jeg å bruke sub sammen med 2 kanal stereo. Har en SA 200 Subelectro som jeg synes spiller svært godt med musikk, gir en rask og presis bass. 
Til top Vis dauphin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dauphin

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2004 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene!

Lyder da helt klart, ud fra de allerede givne svar, at jeg skal ud og høre nærmere på noget SA her engang. :)

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige kommet hjem med mine nye system audio 1750 

de står allerede og "buldrer" til naboens store fortrydelse... venter på min forstærker er blevet varm så jeg rigtig kan høre dem.. men allerede nu spiller de fantastisk selvom de ik er tilspillet endnu

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

husk 200 timer til opvarmning så spiller de godt ;O)
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

SA højtalere har en god lyd filosofi!! og lyder fremragende..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

ved det men har opdateret fra nogle gamle eltax så skal ik så meget til før jeg bliver imponeret.. men sammen med min hk avr 8500 er det de bedste penge jeg nogensinde har givet ud    

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Det fornægter sig ikke at manden bag selv er "gammel" musiker, dette høres klart.

Han VED hvordan det skal gøres.

vh

Ducks rule!
Til top Vis duck64's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af duck64

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Jepper, går man ind ad døren og lytter til SA, specielt deres SA 1280, den mest vellykkede efter min mening, så er der virkelig helhed i lyden.

Og den bliver bedre med tiden - og man skulle ikke blive træt af den, som nogle siger, at man bliver af AudioVector, de imponerer til gengæld ved første lyt, men så sker der ikke mere - kunne det skyldes en lille farvning af lyden????

Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls

Jesperthomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Jeg er rasende glad for mine SA1280 mk II. Er på den anden side slet ikke hifi-nørd, så jeg kan ikke sætte så mange ord på, men synes bare ikke de gør noget som helst forkert. Bassen er ikke kælderdyb men den er præcis og fyldig nok til at høre musik.

Ville gerne have sluttet lidt bedre grej til dem end en Linn Classik (man skal jo tage hensyn til kæresten) og se hvor meget der kan drives ud af dem.

Til top Vis Jesperthomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesperthomsen

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Hej Cyber-Frø

Jeg kan også kun give mine varmeste anbefalelser af SA's HT'er

Husk desuden på, at der er sandkammer i SA højttalere, så der er mulighed for at justere basniveauet ad dén vej.

Jeg syntes mine 1280 mk.II manglede lidt bas, så jeg fyldte 10.4 kg sand i hver højttaler, men det gav for meget bas, så nu kører jeg med kamrene halvt fyldte og det spiller bare

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2004 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Jesperthomsen skrev:

Jeg er rasende glad for mine SA1280 mk II. Er på den anden side slet ikke hifi-nørd, så jeg kan ikke sætte så mange ord på, men synes bare ikke de gør noget som helst forkert. Bassen er ikke kælderdyb men den er præcis og fyldig nok til at høre musik.

Ville gerne have sluttet lidt bedre grej til dem end en Linn Classik (man skal jo tage hensyn til kæresten) og se hvor meget der kan drives ud af dem.

Ja, det er lige det, det kan være svært at sætte ord på lyd-oplevelser!

Men det du kalder 'ikke gør noget forkert' er nok det, jeg kalder helhed, måske kunne det også hedde harmoni i lydbilledet!

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Erik D skrev:

Hej Cyber-Frø

Jeg kan også kun give mine varmeste anbefalelser af SA's HT'er

Husk desuden på, at der er sandkammer i SA højttalere, så der er mulighed for at justere basniveauet ad dén vej.

Jeg syntes mine 1280 mk.II manglede lidt bas, så jeg fyldte 10.4 kg sand i hver højttaler, men det gav for meget bas, så nu kører jeg med kamrene halvt fyldte og det spiller bare

Det var skægt... vi havde en helt anden oplevelse - nemlig at sandet strammede basgengivelsen op. Højttaleren spiller ikke dybere - sand eller ej, men kabinetresonanser standses effektivt lige som de 10 kg ekstra giver en fastere kobling til underlaget og reducerer "tårnbevægelserne" ved kraftige lydtryk. Det betyder mere præcist attack og mindre farvning i grundtonelejerne.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid= 374&zoneid=3

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2004 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Det er rigtig hr. Redaktør! (hvem er det egentlig på billedet?)

Men når du kobler højttaleren fastere til gulvet, så begyndet hele rummet vel at spille med endnu mere, så oplevelsen fra stue til stue kan vel svinge meget!

Vi er helt enige om, at bassen i bliver dybere, men kan den ikke blive kraftigere eller mere fremtrædende i musikken.

Hvad er den gængse opfattelse af dette?

Jeg overvejer nemlig at fylde sand i mine!

Bemærk, jeg skriver opfattelse, for efter nogle indlæg herinde har jeg erfaret, at alt er subjektivt, selvom nogle svar burde kunne findes i naturvidenskaben!!

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Glæder mig da mere og mere til at prøve og ligge øre til de SA HTs Lyder til der er jævn positiv indstilling for dem .

Mht. redaktørens billede så ligner det da vist lidt en marx, eller er jeg helt fuld og omtåget - hehe :)

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

thomas_ls skrev:

Det er rigtig hr. Redaktør! (hvem er det egentlig på billedet?)

Men når du kobler højttaleren fastere til gulvet, så begyndet hele rummet vel at spille med endnu mere, så oplevelsen fra stue til stue kan vel svinge meget!

Vi er helt enige om, at bassen i bliver dybere, men kan den ikke blive kraftigere eller mere fremtrædende i musikken.

Hvad er den gængse opfattelse af dette?

Jeg overvejer nemlig at fylde sand i mine!

Bemærk, jeg skriver opfattelse, for efter nogle indlæg herinde har jeg erfaret, at alt er subjektivt, selvom nogle svar burde kunne findes i naturvidenskaben!!

Jeg tror det er præcis det, der gør sig gældende i mit tilfælde, da jeg desværre har noget nær det værst tænkelige gulv i min (lejede) lejlighed: parket, lagt oven på et ældgammelt gulv, der er belagt med masonitplader (tror nok det hedder masonit, det er sådan nogle brune plader, der er tynde og meget hårde), der dårligt nok er fastgjort til gulvet (som vist nok er beton).

Gulvet er ekstremt "levende", så det har højst sandsynligt været årsag til den manglende bas, med tomt sandkammer.
Selv om den øgede bas-kvantitet måske stammer fra øget kobling til gulvet, oplever jeg den stadig som værende stram og "SA-agtig".

Jeg overvejer dog på det kraftigste, at fylde kammeret helt, montere de medfølgende spikes, og sætte hele herligheden på en tyk plade gummitræ, el.lign.
- nogle kommentarer til dette tiltag ?

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes