Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 21:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer på standby eller slukket? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 07 September 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Hey.

Jeg har lige købt mig en ny sub, og ville egentlig gerne høre om folk plejer at slukke deres sub, eller bare lader den stå i standby mode...? Hvad har subwooferen egentlig "bedst af"? Belaster det den fx at stå på standby hele tiden? Mine gamle sub stod altid på standby, da jeg ser en del film, og derfor ikke gad at slukke den hver gang... Men vil gerne passe godt på mine nye subwoofer, og vil derfor gerne høre jeres meninger herinde...

Jonas Bork

Til top Vis Jonas47's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas47

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 September 2007 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

Min er altid tændt. Synes den reagerede for langsomt i standby, så derfor er den altid tændt.

Tror egentlig at det meste elektronik faktisk har bedst af at stå tændt, så er der færre "koldstarter"

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Holm26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Sendt: 08 September 2007 kl. 02:19 | IP-adresse registreret  

Jeg tænder min når jeg står op og slukker den når jeg går i seng.. Ville nok bare have den tændt hvis den ikke havde en irriterende blå diode..

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 September 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Mest sansynligt bruger den lige meget strøm om den er tændt eller om den står i standby. Standby vil typisk ikke slukke for forstærkeren, men kun afbryde signalet.

Jeg har købt en TV elspareskinne som fungerer således at strømmen til mine subwoofere kutter når receiveren slukkes. Den koster ca 150 kroner i Silvan eller Bahaus

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Rolfiboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 September 2007 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på om det feks er en klasse D forstærker der sidder i den, hvis det er det burde strømforbruget ikke være så højt, da en klasse D forstærker ikke står og brænder en masse effekt af selv om der ikke er noget musik, en anden klasse vil strømforbruget værre noget højere selvom den ikke spiller. i stand by burde strømforbruget ikke varierer så meget og det burde ikke ligge over 5w, men igen hvis den er slukket bruger den self ikke noget strøm.

Elektronik har faktisk ikke så godt at at stå tændt hele tiden, hvis det er slukket er der stort set ikke noget stress af komponeneterne da der ikke løber strøm igennem, men tag feks elektrolyt kondensatorer, de har det med ikke at have så godt at at være fuldt opladet hele tiden hvis de ikke skal bruges, da der løber en læk strøm som varmer elektrolytten op og er med til forkorte levetiden da elektrolyt væsken med tiden vil fordampe, og da den ikke bliver "tømt" for strøm ved ikke at være i brug vil der også ligge en større ubelastet spænding over den og dermed også en større lækstrøm. Men når det er sagt er komponenter i dag i så god kvalitet at jeg ikke tror at forskellen er mærkbar, men elektrolytter foruden mekaniske komponenter har altid være det kritiske punkt når det gælder slid, holdbarhed og levetid i elektronik.

Til top Vis Rolfiboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rolfiboy

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 08 September 2007 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hvorfor laver man meget HIGH-END udstyr, som ikke kan slukkes, der er mangle en OF/OFF knap (der er højst en standby knap)
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 September 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Jonas Bork skrev:

Hey.

Jeg har lige købt mig en ny sub, og ville egentlig gerne høre om folk plejer at slukke deres sub, eller bare lader den stå i standby mode...? Hvad har subwooferen egentlig "bedst af"? Belaster det den fx at stå på standby hele tiden? Mine gamle sub stod altid på standby, da jeg ser en del film, og derfor ikke gad at slukke den hver gang... Men vil gerne passe godt på mine nye subwoofer, og vil derfor gerne høre jeres meninger herinde...

Jonas Bork

Min SVS står bare på "AUTO"

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 September 2007 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Min står på standby, men det er nu også fordi den står i et hjørne, og tænd/sluk kontakten bagpå er ikke lettilgængelig.

Det sker da, at den tænder og slukker midt i en film, hvis der ikke er noget signal i længere tid, men det er nu ikke det helt store probem.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Rolfiboy skrev:

Det kommer an på om det feks er en klasse D forstærker der sidder i den, hvis det er det burde strømforbruget ikke være så højt, da en klasse D forstærker ikke står og brænder en masse effekt af selv om der ikke er noget musik, en anden klasse vil strømforbruget værre noget højere selvom den ikke spiller. i stand by burde strømforbruget ikke varierer så meget og det burde ikke ligge over 5w, men igen hvis den er slukket bruger den self ikke noget strøm.

Elektronik har faktisk ikke så godt at at stå tændt hele tiden, hvis det er slukket er der stort set ikke noget stress af komponeneterne da der ikke løber strøm igennem, men tag feks elektrolyt kondensatorer, de har det med ikke at have så godt at at være fuldt opladet hele tiden hvis de ikke skal bruges, da der løber en læk strøm som varmer elektrolytten op og er med til forkorte levetiden da elektrolyt væsken med tiden vil fordampe, og da den ikke bliver "tømt" for strøm ved ikke at være i brug vil der også ligge en større ubelastet spænding over den og dermed også en større lækstrøm. Men når det er sagt er komponenter i dag i så god kvalitet at jeg ikke tror at forskellen er mærkbar, men elektrolytter foruden mekaniske komponenter har altid være det kritiske punkt når det gælder slid, holdbarhed og levetid i elektronik.

Okay. jamen min sub bliver brugt dagligt både til film og musik, så den er tændt mindst en gang om dagen... Vil det så skade at lade den stå stand-by? For synes ærgelig talt at det er træls at skulle tænde og slukke den hele tiden, da knappen sidder ret langt nede på forstærkeren... Men den bliver jo brugt fligtigt.... Det er forresten ikke en digital forstærker... Den lyder på 125W RMS og 250W peak... Tager den meget strøm i stand by så??

Jonas Bork 

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2007 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Flot... alle svar stod jo ovenfor Så må jeg lige lære og læse ordentlig efter

Men tak for det.

Jonas Bork

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes