| Forfatter |
|
hkknudsen Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 113
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj...
Jeg er i færd med at strikke et billigt, brugt men godt anlæg sammen ("value for money"). Har købt et sæt NAD 1155 + 2155, som jeg synes spiller kanont (har virkeligt fat om n*** på mine nuværende højttalere - får helt ondt af dem :-)). Men - jeg skal bruge et andet sæt højttalere; kravene er
- god lyd i stue på ca 16kvm; jeg hører lidt af hvert, men sjældent fest-højt (her er desværre lydt !)
- skal kunne hænge på væggen
- rimeligt billige...
Jeg har overvejet et sæt System audio sa208, men hælder til et sæt Tannoy mercury m1 (har dog ikke hørt nogen af dem. Prisniveauet er så billigt som muligt 0 - 1000kr). Problemet er bare, at m1'erne har bagudvendt basport, så de ikke sådan lige kan hænges op - og vil gerne have dem helt ind på væggen. Det jeg pønser på er derfor at lukke m1'ernes basport bagpå, og i stedet bore hul i bunden og montere porten der. Jeg regner med at placere højttalerne i ca. 1,8 - 2meters højde.
Er det et håbløst projekt lydmæssigt ?
Jeg har en Jamo sub at supplere med, så om jeg evt mister lidt bas betyder ikke det store... bare de stadigt lyder homogene.
Takker for evt input :-)
mvh Henrik
Her er et billede af m1'erne - de er små, ca 30 x 17 x 20. Basporten sidder bagpå, ca mellem enhederne:
http://202.186.86.35/audio/articles/1998/10/tannoy_m1.jpg
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøve at finde en lukke højtler eller en hvor bas porten er foran, eller nogle stander højtale (også som lukke eller bas porten foran) med en sub bas, så du har en mulighed for at styrre basse i en så lille rum  Du kunne også se på Tannoy Sensys DC 1, her er bas porten foran, og de er på tilbud lige nu hos Top Sound 
http://www.topsoundhifi.dk/?layout=1
|
| Til top |
|
| |
hkknudsen Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for snappt svar Trek - ja det prøver jeg også, men har læst så meget positivt om m1'erne at jeg tænkte det måske var forsøget værd :-) Og så koster de ikke mere end 2-500kr for et sæt.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sensys DC 1 serien skulle værre en bedre serien en mercury m1
|
| Til top |
|
| |
hkknudsen Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har sikkert ret - men er også både en del større og dyrere (hvis jeg køber som nye koster de 5-6-7 gange mere. Og da dit link netop er et rigtigt godt tilbud tvivler jeg på man kan finde dem meget billigere som brugte). Har besluttet at det skal være brugt og billigt denne gang - både af hensyn til trængt økonomi og "sporten" i det ;-)
|
| Til top |
|
| |
hkknudsen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2007 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen der har et bud på lyden fra sådant et sæt Tannoy m1, med basporten flyttet ned i bunden, og monteret på væggen ? Altså om det vil ændre karakteristika væsentligt ? De bliver købt lige om et øjeblik...

vh Henrik
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 13 September 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville ikke begyden at ændre på bas porten
|
| Til top |
|
| |
t_porskjaer Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 13 September 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har haft et sæt Tannoy M1, en fin højttaler, men jeg aner ikke, hvordan din idé vil fungere med den. Jeg ville nok i første omgang bare stoppe porten med en sok og hænge dem op på væggen. Så kan du i første omgang se, om du kan leve med det, eller om du får lyst til at eksperinentere med at "flytte" porten.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 13 September 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er overhovedet ikke noget problem. Hvordan skulle det dog blive det, StarTrek? Porten er den samme, kabinettet er uændret, enheden den samme. Gå bare i gang. du skal bare notere dig, hvordan de har anbragt dæmpematerialet, sådan at vejen fra port til enhed ser nogenlunde ligesådan ud.
|
| Til top |
|
| |
hkknudsen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2007 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for input 
Vil det være problematisk at lukke nuværende port 100% (altså ikke bare en sok hvor den nok stadigt kan trykudligne), uden at lave en anden - altså at ændre hele højttaleren fra basrefleks til lukket ?
M1'eren spiller sgu godt ! Meget præcist og detaljeret... dog uden at "fylde" rummet tilnærmelsesvis så meget som mine gamle, B&O RL140 (hmm måske jeg bare skal vænne mig til den nye lyd - har ihvertfald ikke fortrudt )
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 13 September 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan godt lukke porten. Afh. af afstemning kan bassen blive noget svag.
|
| Til top |
|
| |
t_porskjaer Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 14 September 2007 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kommer lige til at tænke på, at du nok bør sikre dig, at delefiltret ikke sidder monteret i bunden af højttaleren - så kommer du nok til at fortryde evt. forsøg på at slå hul til en port i bunden!
|
| Til top |
|
| |