Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 22:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvad er Bi-Wire?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dreyerslounge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 15 September 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt nogle højttalere-B&W http://hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/kompakt/bw_cm1_ho ejttaler_wenge.htm

Der er Bi-Wire i, og det er der også i min reciever. Hvad er Bi-Wire? Og kan jeg tilslutte det sammen? Og hvis, er det bedre??

På forhånd tak.

Til top Vis Dreyerslounge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dreyerslounge

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 September 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Ask Google:
"Hvad er Bi-Wire??"

http://www.google.dk/search?hl=da&q=Hvad+er+Bi-Wire%3F%3 F&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=
Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 September 2007 kl. 06:17 | IP-adresse registreret  

Bi-wire kan du bruge, hvis dine højttalere har to indgange, en til bas og en til diskant/mellemtone. Du kan så fra samme terminaler på receiveren
trække to separate kabler til hver højttaler og forbinde dem i hver sin indgang. Din receiver har ikke bi-wire, det er udelukkende noget man taler
om ude ved højttaleren.
Det lyder bedre.
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 September 2007 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 September 2007 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
Bi-wire kan du bruge, hvis dine højttalere har to indgange, en til bas og en til diskant/mellemtone. Du kan så fra samme terminaler på receiveren
trække to separate kabler til hver højttaler og forbinde dem i hver sin indgang. Din receiver har ikke bi-wire, det er udelukkende noget man taler
om ude ved højttaleren.
Det lyder bedre.

Gør det det? Eller sagt på den anden måde: Det er der vist meget delte meninger om.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 September 2007 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Gør det det? Eller sagt på den anden måde: Det er der vist meget delte meninger om.

Ja desværre... men det er bedre
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

Dreyerslounge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Plafitracer>> På min reciever, dèr hvor man kan vælge "A" og "B" ang. højttalere, kan jeg også vælge Bi-Wire. Men du skriver, der ikke er Bi-Wire?? Nu er jeg forvirret. Og kommer det til at lyde bedre?
Til top Vis Dreyerslounge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dreyerslounge

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 September 2007 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Husk hvis du vælger at biwire dine højttalere, så skal du fjerne metalbøjlerne mellem højttalernes terminaler... Ellers får du røg i stuen
Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 September 2007 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Dreyerslounge skrev:
Plafitracer>> På min reciever, dèr hvor man kan vælge "A" og "B" ang. højttalere, kan jeg også vælge Bi-Wire. Men du skriver, der ikke er Bi-Wire?? Nu er jeg forvirret. Og kommer det til at lyde bedre?

Nogle mener at biwireing resultere i en bedre lyd gengivelse nogle andre mener at de intet forskel kan høre.

Du bliver nød til at prøve det selv. Jeg har prøvet det ved mit anlæg og det har indflydelse på lyden.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 September 2007 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:
Husk hvis du vælger at biwire dine højttalere, så skal du fjerne metalbøjlerne mellem højttalernes terminaler... Ellers får du røg i stuen

Hvorfor dog det???  

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Dreyerslounge skrev:

Plafitracer>> På min reciever, dèr hvor man kan vælge "A" og "B" ang. højttalere, kan jeg også vælge Bi-Wire. Men du skriver, der ikke er Bi-Wire?? Nu er jeg forvirret.

Det betyder bare at man lægger A og B terminalerne sammen internt, så der er samme signal på begge sæt. Det er ikke almindeligt at man har den funktion på forstærkere, så det er nok det Plafitracer mener. Resultatet bliver også det samme som hvis du forbinder dem som vist på min tegning.

Dreyerslounge skrev:

Og kommer det til at lyde bedre?

Som Jesper Juul skriver, det er der delte meninger om. Det får du altså ikke noget klart svar på.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:

Det gør han nu ikke, da det bare vil betyde at kablerne er "lagt sammen" i begge ender i stedet for kun i forstærkerenden. Ved Bi-Amp er det til gengæld vigtigt.

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Ja selvfølgelig... tanketorsk, glemte lige at det var biwire og ikke biamping
Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Dreyerslounge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har også Bi-Amp på min reciever.

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 September 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Nu skal man altså lissom bruge to forstærkere til BI-amping, deraf navnet
Se Stanleys udmærkede tegning.

Nu er jeg ikke hverken Roms- eller anden mester udi moderne receivere, og aner derfor ikke hvad de (producenterne) har fundet på af sjove ting
for at sælge dem men på de forstærkere jeg leger med er der eet sæt højttaler terminaler, hvor jeg til hhv højre og venstre kanal forbinder 2
sæt kabler og lader det ene gå til mellemtone/diskant og det andet til basterminalerne på mine højttalere - det er bi-wiring.

Hvis din receiver kan noget sjovt, ville jeg læse manualen og derefter henvende mig til forhandleren af dyret.

Som kabel forhandler påstår jeg stadig at det lyder bedre at køre bi-wiring, hvis højttaleren kan, end at køre single-wire.

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 September 2007 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Det ville være nemmere at forklare det i forhold til netop din reciver, hvis du fortæller os hvad det er for en ?

Påtænker du at eksperimentere med de forskellige muligheder, så sørg for som første punkt, at fjerne forbindelsen kabel eller metalbøjle) mllem HF og LF på dine højttalere.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
Nu skal man altså lissom bruge to forstærkere til BI-amping, deraf navnet
Se Stanleys udmærkede tegning.

Nu er jeg ikke hverken Roms- eller anden mester udi moderne receivere, og aner derfor ikke hvad de (producenterne) har fundet på af sjove ting
for at sælge dem men på de forstærkere jeg leger med er der eet sæt højttaler terminaler, hvor jeg til hhv højre og venstre kanal forbinder 2
sæt kabler og lader det ene gå til mellemtone/diskant og det andet til basterminalerne på mine højttalere - det er bi-wiring.

Hvis din receiver kan noget sjovt, ville jeg læse manualen og derefter henvende mig til forhandleren af dyret.

Som kabel forhandler påstår jeg stadig at det lyder bedre at køre bi-wiring, hvis højttaleren kan, end at køre single-wire.

Man kan faktisk sagtens bi-ampe med mange receivere... Der bruger man bare et sæt surround kanaler som man ikke bruger, de har tit sin egen forstærker... Jeg har selv brugt det på min gamle Denon AVR-3803... Der er en del med 3805'ere der gør det har jeg læst...

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:

Man kan faktisk sagtens bi-ampe med mange receivere... Der bruger man bare et sæt surround kanaler som man ikke bruger, de har tit sin egen forstærker...

Det kan man måske godt, men det er ikke helt det samme. Hvis man spiller højt på en forstærker der er tilsluttet almindeligt, kan der ske det at strømforsyningen går i knæ i takt med den dybe bas. Det medfører forvrængning/klipning som høres i diskanten og i værste fald ødelægger diskantenheden. Det undgår man ved bi-amping. Her kan man spille højere inden man får klipning af diskant og mellemtone, da strømforsyningen i den forstærker ikke belastes af bassen. Ved at bruge en surroundreceiver som du foreslår, opnår man ikke den fordel, da begge forstærkere stadig kører på samme strømforsyning. Her vil forsyningen til diskant og mellemtoneforstærkerne stadig påvirkes af den dybe bas.  

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig er det bedre med 2 seperate forstærkere, det skal der slet ikke være et sekunds tvivl om... Og har heller aldrig skrevet at det ikke skulle være tilfældet...

Jeg skrev blot at man KUNNE, for at rette plafitracer...

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 September 2007 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Uden at være surround ekspert, er der ikke forskel på signalet, der går til front, bag og centerhøjttalerne på sådan et 5.1 system - hvilket vil sige at man ikke kan bi-ampe med en surround, da man skal bruge samme signal ved bi-amping - eller hyr?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes