Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer-placering for dummies (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
magik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 September 2007 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg har lige bestilt en subwoofer til at assistere mine to små Jamo-reolhøjttalere.

Spørgsmålet er så (måske lidt dumt): Hvor kan man tillade sig at placere sådan en fætter?

Jeg hælder mest til position 1 på billedet, da den vil være helt "usynlig" her. Vil det være en helt umulig placering?

Alternativet er position 2 - begge steder er i et hjørne af stuen, op mod en væg.

De to røde firkanter er mine nuværende højttalere.

På forhånd tak for input.
Til top Vis magik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af magik

Shadow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 September 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Det bedste råd er nok at flytte rundt på den og så se resultatet.. det var sådan jeg fandt den (indtil videre) optimale placering af min sub. Jeg endte med at stille den i et hjørne ved en af fronthøjtalerne (ala din mulighed 2), men det er jo meget rummet der afgører hvad der er bedst i det enkelte tilfælde. Hvis du har en lydtryksmåler og en test DVD (eller et program ved navn REW som jeg en gang blev anbefalet af ManicMiner, se mere om det på http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/) vil det gøre jagten på den bedste placering meget nemmere (det gjorde den for mig).

Jeg oplevede under min søgen efter placering, at visse steder simpelthen fjernede stort set alt rigtig dyb bas (alt under 25-30 hz var meget svagt), men med min nuværende placering kører den fint ned til ca. 20 hz.
Til top Vis Shadow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Shadow

magik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 September 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Tak for et omfattende svar. Man skal åbenbart næsten være ingeniør for at placere en højttaler, kan jeg fornemme. Jeg sender sub'en på rundfart i stuen.
Til top Vis magik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af magik

hendrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 September 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Du kan også sætte subben til, og herefter lytte dig frem til det sted i rummet hvor den er mest hørbar, det sted kan du så placere subben... Det plejer at funke rimelig godt, medmindre din mormors 100 kilo tunge kommode er i det hjørne

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 September 2007 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

hendrix skrev:

Du kan også sætte subben til, og herefter lytte dig frem til det sted i rummet hvor den er mest hørbar, det sted kan du så placere subben... Det plejer at funke rimelig godt, medmindre din mormors 100 kilo tunge kommode er i det hjørne

Så skal subben stå i lyttepositionen, ik

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes