Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sonus Faber Cremona 4 ohm? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Hejsa venner.

Efter en lille tur ud til en bekendt, fik jeg endnu engang hørt mine drømme højttalere.

Sonus Faber Cremona. Nøøj de spiller musik. Måske ikke verdens mest korrekte højttalere men nok de mest musikalske.

Der blev spillet på NAD silverline. En dejlig forstærker. Men måske ikke den mest passende til Cremona'en.

Vi snakkede lidt frem og tilbage og blev enige om at med Cremona's varme lyd vil en neutral forstærker passe godt.

En effektforstærker som CLASSÉ CA-2100 har jeg altid været vild med og den må jo siges at være over i det neutrale.

Nu kommer problemet

Sonus Faber Cremona

SENSITIVITY:                        91 dB SPL (2.83 V/1m).
NOMINAL IMPEDANCE:           4 ohm.
POWER HANDLING:                50W – 250W, without clipping.

CLASSÉ CA-2100

Udgangseffekt 8 ohm:          2 x 100 watt
Udgangseffekt 4 ohm:          2 x 200 watt

Når en højttalere er på 4 ohm skal man så ikke kigge efter forstærkerens watt opgivelser i 4 ohm. For hvis det er sådan det forholder sig må 2 x 200 watt jo siges at være meget mens at de 2 x 100 watt 8 ohm ikke vidner om en videre kraftig forstærker.

Kort sagt dur Classé CA-2100 til SF Cremona?

Kan i hjælpe med at kaste lidt lys over det ohm noget der?

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Ingen der ved noget.

the_rieper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

det er rigeligt til at trække cremona! hæng dig ikke så meget i watt'ene.. det er strømforsyningen der er vigtig i den sammenhæng.
Til top Vis the_rieper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af the_rieper

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:

Når en højttalere er på 4 ohm skal man så ikke kigge efter forstærkerens watt opgivelser i 4 ohm. For hvis det er sådan det forholder sig må 2 x 200 watt jo siges at være meget mens at de 2 x 100 watt 8 ohm ikke vidner om en videre kraftig forstærker.

Kort sagt dur Classé CA-2100 til SF Cremona?

Kan i hjælpe med at kaste lidt lys over det ohm noget der?

Det er korrekt at du skal kigge på opgivelsen i 4 ohm. Der anbefales en forstærker på mellem 50 og 250 watt. Bedømt ud fra de tekniske data passer det altså helt perfekt sammen.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Okay tak for svarene.

Man lære noget hver dag.

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Cremonaens lyd variere til det extreme med hvad man driver dem med, de er også meget afslørende overfor signalkilden.
De kommer aldrig til at lyde skingert , lige meget hvad man gør men kommer let til at lyde mørke sløve og grynede med grej der ikke er godt
nok eller er på den varme svampede side.
Hørt dem i KT radio med en rotel ice forstærker den der kun er på 100 watt og en tvilsom ssignal kilde lyden , det lød ikkesså godt.

Jeg har også hørt dem med linn chakra og unidisk og nøøøøj hvor det dog spillede

Rigtige mange naim og linn tilbedere forelsker sig i cremonaen fordi de tilsyneladende kommer i gear og begyndere at boggie med de rytmiske
og meget dynamiske linn og naim sager   de harmonisere også den lidt lyse lyd fra linn og naim.

Ellers ku Krell være et godt bud.

mvh

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Både Naim og Linn er HiFi jeg aldrig får inden for dørene.

Men krell lyder da ikke værst. Eller hvad med noget Gryphon.  Så bliver det ikke bedre.

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Aavv gryphone will jeg nok ikke vælge det er netop lidt mørkt og tungt i det de gange jeg har hørt det.

Jeg svor også engang at jeg aldrig ville ha linn , lige indtil den dag jeg hørt det igennem cremonaen    de sang som engle og der var ikke et øje
tørt.

Samme chakra forstærker og unidisk sc har jeg hørt på system audio højtaler og ku ikke holde ud af at lytte til det alt for lys og skingert.

Som sagt de lyder aldrig skingert og derfor vil de have lyst lydende grej der ikke er for kødfuldt i lyden.

Vendte en måneds tid så sku jeg jeg gerne ha dem selv her og de får 500 watt klimax solos watt i røven.
Du er velkommen til at komme forbi til en lytter.

mvh

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Har Kun hørt Gryphon en gang i mit liv. Så det var nu også kun en tanke.

Men ved ikke hvad det er, men visse mærke kan jeg bare ikke have med at gøre ligesom jeg kan garentere B&O aldrig vil komme til at findes her hos mig.

Men jeg har også kun planlagt mit hifi køb til minimum et år ud i fremtiden og måske længere. Men ved bare med sikkerhed det skal være Cremona... Hvad der skal smides bag er jo så lige det.

Hvordan tror Cremonaen vil arte sig med Classé "oppe i røven"

PS. Tak for dit tilbud. Vil jeg overveje når jeg en dag kigger forbi på sjælland. 

PPS. Er vild med dit udtryk: kødfuldt i lyden.

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

HA ja kødfuldt , er nok lidt spøjs metafor i forbindelse med hifi med det virker til at du ved hvad jeg mener

Jeg aner ikke hvordan classe lyder for at være helt ærlig.

Jeg forstår dig udemærket godt omkring cremonaerne   , de har en yderst sjælen eneskab i at bringe en ind i musikken og blive forført istedet
for at skille den ad som de fleste hifi højtalere gør.
Noget jeg finder forfriskende og uimodståligt

Jeg kender en svensker der drev dem med en lille pathos classic one med et rigtigt godt resultat,
Har også hørt om en fohandler der fandt en magisk combi med jadis A30 forstærkere som er på 30 watt.
har som sat også hørt dem med en linn chakra på 100 watt som er en svag forstærker og der var ingen problemer i at trække dem
overhovdet.

Jeg vil på det kraftigeste råde dig til at ikkee gå eftet kun power men gå efter en forstærker der lyder rafinered og velopøst og gerne dynamisk.

mvh

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

til hi Sonny Fi

En forstærker forsøger at lave en bestemt udgangsspænding, afhængig af indgangssignalet, men  uafhængigt af belastningen. (Det er ikke altid muligt men det er målet.)

100w i 8 ohm betyder at forstærkeren kan levere en udgangsspænding på ca 28,3 Volt rms, med lav forvrænging.
Efter ohms lov (I=U/R) vil en 8ohms belasting trække: 28,3/8=3,54Ampere
Det giver en effekt på:(P=UxI) 28,3x3,54 = 100W
Ved en belastning på 4 ohm som er den halve impedans, trækkes der dobbelt så meget strøm:
28,3/4=7,1A, hvilket giver dobbelt så stor udgangseffekt på 28,3x7,1A=200W.

Altså er det teoretisk set det ideelle, at effekten er dobbelt så stor ved 4 ohm som ved 8 ohm.

Hvis en forstærker kan fordoble sin effektafgivelse fra 8 til 4 ohm, så er det et tegn på at strømforsyning og udgangstrin er dimensioneret kraftigt nok, til at trække 4 ohm.
Så den der Classé er decideret velegnet til 4 ohms belastning også.

På mange forstærkere er angivelsen i 4 ohm mindre end det dobbelte i 8 ohm.
Det behøver ikke at være et problem, men det viser at strømforsyning og udgangstrin snarere er dimensioneret til 8 ohms højttalere.

Men at angivelsen "kun" er på 100W i 8ohm i den der Classé du nævner, det er helt naturligt.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

til hi Sonny Fi

En forstærker forsøger at lave en bestemt udgangsspænding, afhængig af indgangssignalet, men  uafhængigt af belastningen. (Det er ikke altid muligt men det er målet.)

100w i 8 ohm betyder at forstærkeren kan levere en udgangsspænding på ca 28,3 Volt rms, med lav forvrænging.
Efter ohms lov (I=U/R) vil en 8ohms belasting trække: 28,3/8=3,54Ampere
Det giver en effekt på:(P=UxI) 28,3x3,54 = 100W
Ved en belastning på 4 ohm som er den halve impedans, trækkes der dobbelt så meget strøm:
28,3/4=7,1A, hvilket giver dobbelt så stor udgangseffekt på 28,3x7,1A=200W.

Altså er det teoretisk set det ideelle, at effekten er dobbelt så stor ved 4 ohm som ved 8 ohm.

Hvis en forstærker kan fordoble sin effektafgivelse fra 8 til 4 ohm, så er det et tegn på at strømforsyning og udgangstrin er dimensioneret kraftigt nok, til at trække 4 ohm.
Så den der Classé er decideret velegnet til 4 ohms belastning også.

På mange forstærkere er angivelsen i 4 ohm mindre end det dobbelte i 8 ohm.
Det behøver ikke at være et problem, men det viser at strømforsyning og udgangstrin snarere er dimensioneret til 8 ohms højttalere.

Men at angivelsen "kun" er på 100W i 8ohm i den der Classé du nævner, det er helt naturligt.

Det kastede lidt lys over "det er ohm"

Mange tak for svaret.

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke gå ud fra at en forstærker kan fordoble sin effekt, bare fordi den er opgivet til 100w i 8 ohm og 200w i 4 ohm. Der er som oftest tale om minimumværdier og hedder nok snarere noget i retning af 120w i 8 ohm og 205w i 4 ohm. Men mange producenter synes vel det ser bedre ud på papiret at deres forstærker fordobler effekten fra 8 til 4 ohm. Men så længe den kan levere de watt der bliver opgivet er der ikke noget ulovligt i det. 
Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC

Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Hej

Her er et link til en SF Cremona tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25383&K W=trommelum&PN=0&TPN=1

Mvh. Troels

Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

kimC skrev:
Man kan ikke gå ud fra at en forstærker kan fordoble sin effekt, bare fordi den er opgivet til 100w i 8 ohm og 200w i 4 ohm. Der er som oftest tale om minimumværdier og hedder nok snarere noget i retning af 120w i 8 ohm og 205w i 4 ohm. Men mange producenter synes vel det ser bedre ud på papiret at deres forstærker fordobler effekten fra 8 til 4 ohm. Men så længe den kan levere de watt der bliver opgivet er der ikke noget ulovligt i det. 

Som et lille aber dabei kan jeg nævne at en storebror til CA-2100 nemlig CA-3200 er opgivet til at kunn yde 200w i 8 ohm og 400w i 4 ohm, faktisk ifølge stereophile yder 250w i 8 ohm og 450w i 4 ohm og hele 661w i 2 ohm. Flotte tal men ikke en fordobling som producenten hævder. 

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

kimC skrev:
Som et lille aber dabei kan jeg nævne at en storebror til CA-2100 nemlig CA-3200 er opgivet til at kunn yde 200w i 4 ohm og 400w i 8 ohm, faktisk ifølge stereophile yder 250w i 4 ohm og 450w i 8 ohm og hele 661w i 2 ohm. Flotte tal men ikke en fordobling som producenten hævder. 

Det kan du selvfølgelig have ret i, men hvis du udnytter alle de 450W fuldt ud i en almindelig stue, så tror jeg måske ikke du er i stand til at høre at strømforsyningen kæmper lidt med de sidste par watt.

(NB: du mener vel 8, 4 og 2 ohm?)

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

kimC skrev:
Som et lille aber dabei kan jeg nævne at en storebror til CA-2100 nemlig CA-3200 er opgivet til at kunn yde 200w i 4 ohm og 400w i 8 ohm, faktisk ifølge stereophile yder 250w i 4 ohm og 450w i 8 ohm og hele 661w i 2 ohm. Flotte tal men ikke en fordobling som producenten hævder. 

Det kan du selvfølgelig have ret i, men hvis du udnytter alle de 450W fuldt ud i en almindelig stue, så tror jeg måske ikke du er i stand til at høre at strømforsyningen kæmper lidt med de sidste par watt.

(NB: du mener vel 8, 4 og 2 ohm?)

Ja det var vist det jeg mente, jeg skal tydeligvis ikke ha' mere rødvin i dag

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Du kan garanteret fint drive de Cremona med din Classe.

p.s. "hæng dig ikke så meget i watt'ene.. det er strømforsyningen der er vigtig"
Det er altså for let sluppent - hvad der menes er nok, at hvis højttaleren har stejle fasevinkler, skal forstærkeren levere meget mere strøm end sv.t. hvis det havde været en ohmsk modstand. Men watt tæller selvfølgelig stadig!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Oktober 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Du kan garanteret fint drive de Cremona med din Classe.

p.s. "hæng dig ikke så meget i watt'ene.. det er strømforsyningen der er vigtig"
Det er altså for let sluppent - hvad der menes er nok, at hvis højttaleren har stejle fasevinkler, skal forstærkeren levere meget mere strøm end sv.t. hvis det havde været en ohmsk modstand. Men watt tæller selvfølgelig stadig!

Det er lige netop det. Var bare i tvivl omkring det med 4 ohm.

Alt jeg tidliger har haft inde var 8 ohm højttalere så skulle lige være sikker

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes