Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 13:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Phase-knap på Minibass subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JimmiS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Der sidder en knap bagpå der hedder Phase. Den kan sættes til 0 grader eller 180 grader. Nogen der ved hvad den er til helt præcis? Jeg synes den yder mere på 180 grader, så umiddelbart har jeg sat den på det.

Jeg har aldrig haft en subwoofer før, så jeg ved ikke hvor meget "larm" man skal forvente fra subwooferen? Skal baslyde lyde meget tunge som på et diskotek der spiller techno/dance? Skal bassen på min NAD C320BEE stereo-forstærker også justeres?

Umiddelbart har jeg drejet bassen på min NAD over på klokken 3 (den står på kl. 12 som default). Level på subwooferen har jeg drejet over på cirka kl. 2, og frequency på ca. 70 Hz (det stod der i manualen den skulle stå til med Minipod højttalere). Phase har jeg som sagt sat til 180 grader.

Til top Vis JimmiS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JimmiS

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Som jeg forstår det, så er 0-grader korrekt fase. Ved 180 grader (inverteret) er den i modfase. Det som er spændende i den forbindelse er om dine højttalere er i fase....og din sub i samme fase.

Det gør ikke så meget at fasen er vendt, men er fasen forskellig i side og sub, og vil de direkte fjerne noget bas.

Hvis du tjekker din side systemer med et batteri (AA type + til rød og sort til minus) og at +- sidder korrekt bag i højtalerne!

Når dette er gjort, så tilslut din sub, og tjekke omhyggeligt om alt er tilsluttet korrekt. Er den tilsluttet rigtigt, så vil du opleve mere bass med subben. Lyder det bedre med 180 grader, så er samspillet i rummet/bassen formodenlig ringe. I sidste ende, så vælg det som giver mest vellyd for dig.....også hvis det lyder bedst i modfase.

Cheers

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Faseknappen bruges til at kompensere for at subwooferen måske ikke er præcis lige så langt væk fra lyttepositionen som fronthøjttalerne. Hvis de ER lige langt væk (f.eks. hvis den står midt imellem dem), så skal fasen stå på 0. Jo større forskellen i afstand er, jo vigtigere er det at teste hvad der lyder bedst. I værste fald risikerer man at der ikke er nogen lyd omkring delefrekvensen - det er her 180 graders faseforskydning kommer til sin ret. Knappen bør, som du selv er inde på, stå i den position hvor du får mest bas i lyttepositionen. 

Men i betragtning af hvor lange bølgelængderne er ved de 70-120 hz som delefrekvensen typisk ligger ved, har jeg aldrig helt forstået hvordan valget mellem 0 eller 180 grader skulle være tilstrækkeligt. Mange subwoofere har trinløs indstilling for fasen, hvilket er langt mere fleksibelt.

JimmiS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Bradman, jeg har været meget omhyggelig med at sætte ledningerne korrekt bag højttalerne og bag stereo-forstærkeren, så de bør sidde som de skal. Men kan du forklare lidt mere præcist hvordan jeg tjekker det med batteriet?

RogueAgent, lige pt. står højtalerne med cirka 130 cm mellemrum, og subwooferen 30 cm til højre for den højre højttaler. Jeg læste mig dog frem til, at subwooferen helst skal stå mellem de to højttalere, så jeg bytter om på den højre højttaler og subwooferen i aften. Så afstanden fra lyttepositionen til subwooferen er lige så lang som til højttalerne.

Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Har selv lidt bøvl med at indstille min sub. Er også førstegangsejer og det virker til at være ret besværligt at indstille subben korrekt.

Har lige fundet dette link. Vil prøve mig lidt frem med det engang.

http://www.frequence.dk/sites/toner.htm

Nogen der ved om dette er en god ide og evt kan hjælpe med indstilling?

Til top Vis Furious jt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Furious jt

JimmiS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Furious jt skrev:

Har selv lidt bøvl med at indstille min sub. Er også førstegangsejer og det virker til at være ret besværligt at indstille subben korrekt.

Har lige fundet dette link. Vil prøve mig lidt frem med det engang.

http://www.frequence.dk/sites/toner.htm

Nogen der ved om dette er en god ide og evt kan hjælpe med indstilling?

Når de skriver:
2: Spil tonerne oppefra og ned med både subwoofer og sidehøjttalere aktiveret.

Så betyder det vel, at man skal afspille filerne fra Pink Noise/150 Hz og nedad til 10 Hz, ikke? Eller er det omvendt, startende fra 10 Hz?

Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

jeg ved det ikke. Jeg fatter hat af alt det med hz osv.

Har også The Calibrator. Den må man vel også kunne bruge til at indstille subben

JimmiS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Furious jt skrev:

Har også The Calibrator. Den må man vel også kunne bruge til at indstille subben

Hvad er det?

Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

JimmiS skrev:
Furious jt skrev:

Hvad er det?

En ret dårlig kalibrerings dvd, hvor man kan afspille forskellige toner osv så man kan høre om ens højtalere står i fase og andet gøjl

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

JimmiS skrev:
Der sidder en knap bagpå der hedder Phase. Den kan sættes til 0 grader eller 180 grader. Nogen der ved hvad den er til helt præcis? Jeg synes den yder mere på 180 grader, så umiddelbart har jeg sat den på det.

Se evt. her: http://www.hifi-musik.dk/?page=viewtopic&mode=reply& t=2233

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 April 2010 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Kan nogen lige komme med input til det her senarie:

Min Denon auto setup siger fasefejl, men mine (stereo) subs står under mine front's, dvs afstanden er helt den samme?

Kan man stole på autosetup i en stor denon amp? Jeg har svært ved at hører forskel om der er mere eller mindre bas. Dette kan nok lægges i at basserne er vanvittig kraftige og delefrekvensen er hårdt skåret med 24 db/okt i et elektronisk filter. (Prof sub-sat filter)

Burde fasen på sub'enes i teorien være O? Jeg vil mene at bassen bliver en anelse mere skarp ved 180.....skal jeg lave en tone test eller stole på ørene??? Jeg deler ved 220Hz

Fronter er JBL SVA2100 med 200w foran, subs er JBL Pro cinema copy 18" med 800w hver (på 36 m/2!!!)

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes