Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 19:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: scanspeak ring-radiaor diskanten. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 November 2007 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Var nede og høre den nye gude smukke sonus faber cremona m i går de havde kun spillet kort tid , og var sat til kt radios dyrest anlæg med
top line merrantz til
250.000 tusind kroner.

Lyden var ok bassen var helt utrolig , men diskanten   avvv den havde alle de unoder jeg kender fra mine forhåmdværende gamut l3   ,for lys
og har en tendens til at frembringe sylespids toner der irretere mit øre. og for mig til at blive irretered og skifte nummer.
Og mellemtonen var der nærmest ikke stemmer havde overhovdet ikke den lyd som den gamle havde faktisk lød det som om den ikke var der .

Jeg var blevet advarte om ikke at lytte til dem før engang i næste uge men må sige at jeg var lidt skuffed de lød overhoved ikke som en sonus
faber.

Hvor lang tid skal ringradiator diskanten have før man kan bedømme dens lyd ?

mvh

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Come on guys hvem har noget erfaring med diskanten ?

mvh

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 November 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Hmm..

Hvis den er så slemt som du beskriver bliver den altså ikke pludselig superfed efter tilspilning..

Tilspilning ændrer småting i lyden, men kan ikke forskyde klangbalancen så meget som det umiddelbart lyder som om der skal til.

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Tar der ned om en uges tid og lytter igen.

Men det var ikke en sonus faber jeg lytted til igår , måske den er det om 300 timers tilspilning.

Hørt fra en amerikans forhandler at først gang de fik den ind troede de at de havde   sat kablerne forkert i fordi diskanten var nærmest det eneste
de hørte , men 3/4 dage efter var sagen en helt anden.

vi får se

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 02 November 2007 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

harmonic skrev:

mvh

Du har hørt hvad der er at høre, og det er ikke behageligt. Man kunne selvfølgelig lægge toppen ned med en impedanslineær sugekreds men der er bedre og billigere diskanter i Scan Speaks program, så hvorfor besværet og udgiften. Og dens urolige adfærd kan du ikke gøre noget ved.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Mingo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 November 2007 kl. 06:32 | IP-adresse registreret  

Faktum er, at der i SF Cremona slet ikke sidder en Scan-Speak diskant, men derimod en Vifa XT25 enhed ( nu Peerless V-line).

XT25 laves efterhånden i nogle udgaver, der ligner SS enheden særdeles meget.

Hos en bekendt, der konstruerer højttalere for diverse firmaer, har jeg set en XT25 med den den spidse plug, som også SS bruger.

Til top Vis Mingo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mingo

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 November 2007 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Mingo skrev:

Faktum er, at der i SF Cremona slet ikke sidder en Scan-Speak diskant, men derimod en Vifa XT25 enhed ( nu Peerless V-line).

XT25 laves efterhånden i nogle udgaver, der ligner SS enheden særdeles meget.

Hos en bekendt, der konstruerer højttalere for diverse firmaer, har jeg set en XT25 med den den spidse plug, som også SS bruger.

Resultatet ændre sig ikke meget af den grund, de 2 diskanter har samme tendenser, som harmonic os nævner med hans l3.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 03 November 2007 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

harmonic skrev:

mvh

Du har hørt hvad der er at høre, og det er ikke behageligt. Man kunne selvfølgelig lægge toppen ned med en impedanslineær sugekreds men der er bedre og billigere diskanter i Scan Speaks program, så hvorfor besværet og udgiften. Og dens urolige adfærd kan du ikke gøre noget ved.

lidt surt at skrive noget sludder teddy... (men det har du vel vendet dig tild)  et er Steens "elskede" XT25 han syntes lyder skidt

den lyder nok skidt fordi den ikke har være i klippe kælderen og bliver "tweaket"

det er altså ikke uden grund den ring radiator sidder i så mange high end ht'er. den kan med viden og erfaring, bringes til at spille bedre end langt de fleste ander tw på marked.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Steffen_P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 November 2007 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Ringradiatorerne har meget dårlig spredning i den øverste oktav, og jeg har en fornemmelse af at mange kommercielle konstruktioner lader den få lidt ekstra niveau i toppen for at kompensere for den dårlige power-response, og jeg tror det er derfor der er så mange som oplever disse diskanter som "for meget af det gode". Jeg leger i øjeblikket med en xt25 i en lille 2-vejs monitor, med BBC target respons, hvor jeg lytter ca. 10 grader off-axis, og så synes jeg at xt25 gør det fantastisk :)

mvh
Steffen

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 03 November 2007 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Steffen_P skrev:
Ringradiatorerne har meget dårlig spredning i den øverste oktav, og jeg har en fornemmelse af at mange kommercielle konstruktioner lader den få lidt ekstra niveau i toppen for at kompensere for den dårlige power-response, og jeg tror det er derfor der er så mange som oplever disse diskanter som "for meget af det gode". Jeg leger i øjeblikket med en xt25 i en lille 2-vejs monitor, med BBC target respons, hvor jeg lytter ca. 10 grader off-axis, og så synes jeg at xt25 gør det fantastisk :)

mvh
Steffen

det har du nok meget ret i. man kunne jo så under siger over at butikken ikke placere lytter/ ht'er så man ikke oplever dette.

men nu er der jo også forskel i lyd filosofi, så måske er det, mere eller mindre det SF ønsker med den ht'er. de er jo ikke helt grønne, så de havde vel dæmpet den, hvis de ville det.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Steffen_P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 November 2007 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Steffen_P skrev:

mvh
Steffen

det har du nok meget ret i. man kunne jo så under siger over at butikken ikke placere lytter/ ht'er så man ikke oplever dette.

men nu er der jo også forskel i lyd filosofi, så måske er det, mere eller mindre det SF ønsker med den ht'er. de er jo ikke helt grønne, så de havde vel dæmpet den, hvis de ville det.

Helt enig, det er vel også derfor at smag og behag kommer ind i billedet, og de samme enheder kan afstemmes til at give et helt anderledes indtryk, men SF har garanteret lavet dem som de foretrækker det, og så er der nogle der hopper på, mens andre står af.

mvh
Steffen

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 03 November 2007 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

ja de fleste der ved hvad de taler, ved jo at ref. er forskelig, og derfor er der, og skal der være forskelle, mellem mærker, modeller og principper.

det er jo ikke DDR med kun en sandhed... også i lyd

manley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 November 2007 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

hej

det kan også være at det var basserne og mellemtonen der hang?

syntes man kommer meget tit ud for at Scan-Speak skal have lang indspillings tid, det skulle mine

Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 November 2007 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv bygget en 2 vejs højtaler, dog med Scanspeak D3004/6600 diskanten, og det hele bliver altså meget bedre efter ca. 100 timers aktiv tilspilning og forsætter iøvrigt med at blive bedre længere endnu!

Prøv at tage et lyt på højtaleren igen efter et par uger, men du skal sikre dig at der også er blevet spillet på den, ellers er det jo lige meget...

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2007 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Vil lige tilføje at den diskant der siddder i den gamle cremona (gamnle er nok et forkert udtryk ) har den lækreste lyd mit øre ah lytte til.
Massere af detaljer men fuldstændig silke blød.
Gamuterne er det modsatte.

Har en god ven som køre et custom højtaler firma (nævner ingen navne) han fortalt mig at han til hver en tid ville foetrække den version der sider
i den org cremona nemlig den først vifa varrient ( den er jo så dog blevet moddificered til ukendelighed af franco serblin ) men selv i standard
versionerne ku haa bedre lide den en ss r2900 diskanet.

Måske ikke helt så ultra pling pling og detaljered men langt langt mere behaglig og musikalsk.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 03 November 2007 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

nu skal en tweeter (efter min mening) ikke være behaglig og musikalsk. men gengive det den skal spille. er indspilningen behaglig, skal den lyde behaglig, er indspilningen skarp og hidsig, skal den spille det. ellers ved men jo ikke hvad den gør ved noget som helst.

R29 er ikke helt let at komme i mål med. det er derfor der er mange der ender med et ikke heeelt godt resultat. men jeg kan dog forsikre om at r29 i GamuT lydder som Gamut vil ha' den til at lyde. det er trods alt Gamut folkene der har lavet den.

min erfaring er at den skal deles lidt højere end "standarden"   på 2.5k, og gerne lidt mere en 1 ordens. 

jeg spille pt. på en L3 (sammen enheder) og der spilles altså ikke andet end det der er på pladen... er det hidsigt, spiller den hidsigt, er det musikalsk, spiller den musikalsk.

og sådan mener jeg faktisk det skal være

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2007 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Ja der er vi så ikke helt enige    , for hvor rigtigt det så end er så nægter jeg at få ondt i ørene når jeg lytter til musik.

Musik skal ikke være en prøvelse i øretræheds uholdenhed men noget som kan nydes.

Men du maler det for simpelt op , en højtaler kan sagtens være ultra gennemsigtig helee vejen op til der hvor diskanten kan bide og derfor neutral
men så gør diskanten lidt blød   det er det sonus faber plejer at gøre og fortrækker dette til hver en tid frem for det modsatte.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 03 November 2007 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

nu er det da dig der gør det sort / hvidt.

enten lidt blød, eller det modsatte... !

hvad med bare spille det som er der ??? ud at gøre så meget ved det...

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Jamen det er jo ret simpelt noget hifi får lyd til at lyde klinisk og skingert fordi det er af ringere kvalitet, bedre hifi vil lyde mindst lige så detaljerd
og neutralt men ikke skingert.
Tro mig har været det hele igennem , nogle indspilninger lyder mere bløde og lytte venlige end andre og derfor maskere de skingre tendenser et
anlæg har.

Lad vær at bilde dig selv ind af når man master en plade   så vælger produceren af gøre lyden uudholdelig og skinger

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 03 November 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

harmonic skrev:
Jamen det er jo ret simpelt noget hifi får lyd til at lyde klinisk og skingert fordi det er af ringere kvalitet, bedre hifi vil lyde mindst lige så detaljerd
og neutralt men ikke skingert.
Tro mig har været det hele igennem , nogle indspilninger lyder mere bløde og lytte venlige end andre og derfor maskere de skingre tendenser et
anlæg har.

Lad vær at bilde dig selv ind af når man master en plade   så vælger produceren af gøre lyden uudholdelig og skinger

nej de vælger det ikke. men det er simpelthend ikke lavet til afslørende high end anlæg. de er lavet til (langt det meste) mp3, itunes, mtv osv.

jeg har også været helle møllen igennem, rør, ELS, klasse A 80-8 watt  fuldtone, 4 vejs, DSP osv osv. og INTET er mere rigtigt end andet. men noget spiller mindre afslørende end andet.

jeg er bare mest til at få det rådt for usødet. så lyder de dårlige plader dårligt, og de gode godt. nogen, og det er måske dig, vælger at gå lidt på kompromis, så der er større udvalg man kan holde ud at lytte på, med detalier, definition, dynamik osv. det er der INTET galt i. jeg vælger bare anderledes, og må derfor trækkes med at mange plader, ikke lyder p***e godt

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes