Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali H400 vs Mentor 6 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FunkyMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 November 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Hey dude,

Er der nogen af jer, der kan komme med en lyd-mæssig sammenligning af Dali Helicon 400 og Dali Mentor 6 Pros and cons!

mvh
F-man
Til top Vis FunkyMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FunkyMan

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 November 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Hej.

Min umiddelbare opfattelse er at mentor er en rigtig god ht til prisen, men er trods alt ikke en ligeså god ht som Helicon. - det vil du også opleve når du lytter til den. Helicon har et væsentligt større lydbillede og en utrolig detaljeret spillestil. Hos mentor kan man godt få følelsen af at der er trykket på loudness, da den er så fyldig i de dybe frekvenser og samtidig fremme i skoen.  Helicon er mere sammenhængende og løssluppen.

Ja det er sgu lidt svært at forklare. :-)  Men Helicon er en klart bedre HT efter min mening.   Mere hul igennem og en varmere spillestil uden at bassen stikker af...

De skal begge have godt med plads omkring sig. Dog er en Mentor designet til at kunne stå tættere på bag og sidevægge uden at det har den store indflydelse på lyden...Her er Helicon lidt sværere at have med at gøre. 

Men man får, i begge situationer, meget for sine penge. Det er begge rigtig gode højttalere.  

Håber min forklaring giver lidt mening...  En tur i den lokale Hi-Fi Klubben, vil nok hjælpe lidt på det :-) 

mvh

chubbz

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

FunkyMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2007 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar chubbz! Det er absolut noget jeg kan bruge :)

Mit budget rækker kun til enten at købe Mentor som nye eller H400 brugt. Jeg skal selvfølgelig ud og lytte til Mentorerne, men bryder mig ikke om at "udnytte" hifiklubben og lytte til H400, hvis jeg ikke har i sinde at købe ht'erne hos dem.

Jeg har læst her i forummet, at H400 kan være lidt mudret i bassen - er der noget om det,  eller kan det skyldes at udstyret brugt i de pågældende tilfælde ikke har kunnet kontrollere bassen?

Hvordan vil du beskrive bassen?

Hvordan er diskanten på de 2 ht'ere. Jeg har haft Ikon 6, men solgte dem - primært fordi jeg syntes diskanten var for skarp - især 's' på kvinde stemmer.

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 08 November 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

FunkyMan skrev:

Mit budget rækker kun til enten at købe Mentor som nye eller H400 brugt. Jeg skal selvfølgelig ud og lytte til Mentorerne, men bryder mig ikke om at "udnytte" hifiklubben og lytte til H400, hvis jeg ikke har i sinde at købe ht'erne hos dem.

Jeg har læst her i forummet, at H400 kan være lidt mudret i bassen - er der noget om det,  eller kan det skyldes at udstyret brugt i de pågældende tilfælde ikke har kunnet kontrollere bassen?

Hvordan er diskanten på de 2 ht'ere. Jeg har haft Ikon 6, men solgte dem - primært fordi jeg syntes diskanten var for skarp - især 's' på kvinde stemmer.

Det med at "udnytte" Hifi-Klubben, det tror jeg ikke du skal tænke på, hvis du bare kommer uden for de travle perioder og siger  at du ikke vil købe men bare lytte, så har de chancen for at sige nej..
Jeg var nede og lytte på Lyngdorff TDA2200 en onsdag ved 12-tiden, der var ikke et øje i butikken, så der var i de nærmest lykkelige for at der kom en og ville høre lidt, også selvom jeg startede med at sige jeg ikke var interesseret i at købe, men kun lytte, af ren og skær interesse.. Lyttede rent faktisk på Mentor 6, som efter min mening er en fremragende højtaler, har nu også lyttet en del på den, hjemme ved floe herinde fra..
Har aldrig rigtig haft lejlighed for at lytte til H400, sådan for alvor, men det er da en af mine drømmehøjtalere, synes den er super flot, bare lidt stor..
Mit råd vil være at tage ned i Hfk uden for "myldretiden" og så be om at få en demo af H400 mod Mentor 6 på en Nad M3 eller noget i den stil, så kan du jo selv bedømme og enten overraske sælgeren ved at snuppe et sæt mentor 6 med hjem, eller blot sige tak for lyttet bagefter.. Så længe du til at starte med gør det klart at det er af ren interesse, tror jeg ikke du skal være nervøs for at spilde deres tid..

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 08 November 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Enig med Rune, du skal ikke være bange for at "udnytte" HFK.

Jeg var forbi HFK på Åboulevarden for en måneds tid siden, og brugte en times tid eller lidt mere, på at lytte til netop Mentor 6 og Helicon 400.

Jeg er i det store hele enig med chubbz i hans beskrivelse af forskellen. I H400 er der bare lidt mere af alt det gode

Uden at have prøvet H400 hjemme i egen stue, så tror jeg problemer med bassen skyldes 2 ting:
1. placering
2. forstærker

Hvis jeg stod og skulle vælge mellem ny Mentor 6 eller brugt Helicon 400, sp blev det helt klart Helicon 400!

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 08 November 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Til prisen er Mentor 6 ret fantastisk synes jeg. Helicon kan jeg ikke udtale mig om, da jeg aldrig har hørt den. Skal man tro hvad "folk" siger er der dog tale om en klasses forskel, hvilket prisen også antyder.

Jeg synes du skal smutte ned og "misbruge" Hifi Klubben, og få sat de 2 højttalere op på samme grej, så du kan lave en A/B test af dem, og vurdere hvilken højttaler du synes bedst om. Jeg tvivler dog ikke på at Helicon'en er en bedre højttaler, prisen er dog desværre røget i vejret i MKII serien.

God jagt

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2007 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Jeg var lige inde og vende i HFK på Åboulevarden i tirsdag, der havde de stadig "kun" MKI af Helicon stående, så man kan stadig købe til gammel pris. Det kan jo også være at man kan være så heldig at der kommer nogle tilbud på restlager.

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 November 2007 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

FunkyMan skrev:

Hej.

Fin holdning at ha'. Jeg er sikker på at der sidder nogle folk derude i de danske hifi forretninger, som synes du har en god forståelse overfor butikspersonale :-)

Mht. H400 og mudret bas, så er min konklusion , ligesom MichaelWB, placeringen eller valg af forstærker. H400 kræver meget plads omkring sig og et stort rum for at kunne give en stram basgengivelse. Hvis rummet er for lille vil det lyde som om at man har trykket på "Super BASS" på en billig Sony surround reciever. :-)   (Havde sådan en engang)

Jeg er sikker på at placeringen er det vigtigste med H400 - ihvertfald vigtigere end valg af forstærker. - Det er selvfølgelig også vigtigt, men gør ikke så stor forskel som en rigtig placering.   Jeg hørte engang H400 på en Rega Brio, som jo ikke er den største forstærker man kan få.    Det lød rigtig godt - kunne ikke spille så højt, men det fungerede super fint til alm. niveau.

Diskantgengivelsen på de to er rigtig fin...ihvertfald lysår bedre end det du kendte fra Ikon. Den er meget mere løssluppen og behagelig at lytte til. Det gælder for begge højttalere. H400 er dog noget bedre til de helt små detaljer. H400 er som sagt, mere åben uden at blive hidsig, og væsentlig mere detaljeret i basområdet - såfremt den står i det rigtige rum.

Nu har du ikke nævnt noget om dit rum, men hvis nu H400 er for stor til dit rum, så vil jeg anbefale dig et kig på H300. Den lyder altså også super fedt!  Min favorit i Helicon serien.

Mvh

chubbz

Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

cookabout
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 November 2007 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

hejsa - har desværre ikke haft muligheden for at høre højtalerne endnu - tidenhar ikke været dertil - men ku forestille mig at helicon er tungere hvorimod Mnethos svæver!!!????

En eller anden være flink at fortælle hvordan fanden jeg får smiddt nogel pictures ind af mit system - så I kan se hva jeg lytter på???

Please - har prøvet flere gange men på jo være en fejl 40!!!!

Til top Vis cookabout's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cookabout

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Upload af billeder:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=42706&P N=1

KTAS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2007
Sendt: 10 November 2007 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke mentoren, men der er altså noget om at heliconen er lidt løs/slap i bassen. Sammenlignet med en b&w højtaler med præcist det samme anlæg og rum var jeg ihvertfald ikke i tvivl om at det var dens største svaghed. Men ja, du skal da helt sikkert selv høre højtalerne før du bestemmer dig.

edit: Der er forresten kommet en ny mk2 version af heliconen, som jeg dog ikke selv har hørt.

Til top Vis KTAS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KTAS

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 November 2007 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Det med Helicon er mudret i bassen, det er noget sludder efter min mening, den er knas tør og meget præcis. Det nærmere Mentor der mudrer, hvis nogen af de to overhovdet gør!

Generelt, så syntes jeg bassen er tør i langt de fleste Dali topmodeller, såeh... :-)

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 November 2007 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

her lidt sammenligning direkte fra hifiklubbens hjemmeside, omend det er helicon mk2 udganven...

Monstro at det kan bruges...

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Sendt: 10 November 2007 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

lidt mere læseri...

anmeldelse af dali helicon 400

anmeldelse af dali mentor 6

FunkyMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Jeg var forbi Hifi-klubben forleden, men havde ikke tid til at få en lytteprøve - men hold k**t hvor er Heliconen flot (nærmest smuk vil jeg sige). Jeg synes den er klasser over Mentoren - udseende mæssigt ihvertfald. Ved godt det er det indre der tæller, men et flot ydre er jo kun et plus (hehe).

Det bliver nok H400'erne, dels pga udseendet og tildels pga indlæggenes overvejende favorisering af denne ht - så endnu engang tak for alle de gode svar!

KTAS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2007
Sendt: 11 November 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

wamba skrev:

Det med Helicon er mudret i bassen, det er noget sludder efter min mening, den er knas tør og meget præcis. Det nærmere Mentor der mudrer, hvis nogen af de to overhovdet gør!

Generelt, så syntes jeg bassen er tør i langt de fleste Dali topmodeller, såeh... :-)

Jeg har aldrig påstået den var mudret, men præcis er den bestemt ikke. Jeg ville kalde den blød og rund og det findes der jo masser af musik som passer fint til.

Til top Vis KTAS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KTAS

bigfoot
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 November 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

FunkyMan skrev:

Jeg var forbi Hifi-klubben forleden, men havde ikke tid til at få en lytteprøve - men hold k**t hvor er Heliconen flot (nærmest smuk vil jeg sige). Jeg synes den er klasser over Mentoren - udseende mæssigt ihvertfald. Ved godt det er det indre der tæller, men et flot ydre er jo kun et plus (hehe).

Det bliver nok H400'erne, dels pga udseendet og tildels pga indlæggenes overvejende favorisering af denne ht - så endnu engang tak for alle de gode svar!

Har lige læst tråden her igennem, og slet ingen tvivl om at Helicon er både dyrest og bedst.
Det skal forståes sådan at den besidder mest af det udefinerlige man kan kalde hifi dyder.....
vel heller ikke urimeligt prisen taget i betragtning :-)
Lige et godt råd...gå ikke automatisk ud fra en MK II er bedre end en MK I. Det kaldes godt nok
udvikling, men det kan sagtens være den gale vej, fordi der skal tjenes penge. Det kan gøres
på tre måder: dårligere komponent kvalitet eller højere pris.......eller begge!

Når nogen påstår at Dale'erne er en smule "løse" i bassen er jeg nødt til at erklære mig helt
uenig :-) På mine H800 er der stram og kontant bas med en beskeden rør amp på 45w!
Jeg har oplevet mere greb om bassen med en Lectron JH50, som er mere strømstærk end
min Luxman MQ70....såh løs bas kan også skyldes en amp med for lidt punch.

VH  Freddy
Til top Vis bigfoot's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bigfoot

FunkyMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

bigfoot skrev:

Har lige læst tråden her igennem, og slet ingen tvivl om at Helicon er både dyrest og bedst.
Det skal forståes sådan at den besidder mest af det udefinerlige man kan kalde hifi dyder.....
vel heller ikke urimeligt prisen taget i betragtning :-)
Lige et godt råd...gå ikke automatisk ud fra en MK II er bedre end en MK I. Det kaldes godt nok
udvikling, men det kan sagtens være den gale vej, fordi der skal tjenes penge. Det kan gøres
på tre måder: dårligere komponent kvalitet eller højere pris.......eller begge!

Det var den gamle model - den uden den sorte baffel (H400W?) - jeg så i klubben, og det  faktisk også den model der imho er flottest.

Er der iøvrigt nogen, der kan fortælle hvor meget jeg skal forvente at give for et sæt H400 brugt?

mvh

Funkyman

JRolLbs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Sendt: 12 November 2007 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Tjaa, man kunne jo skøjte hen over KSB, her er fx et par til 15k, hvilket jo ikke er helt urimeligt.. Man kunne jo se, om han var til at handle med, de er jo ikke splinternye mere..

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=57966

Ellers er der i dag blevet sat et par 2 måneder gamle ht'er på til 20k. God besparelse på et næsten nyt sæt. Er personligt stort set ligeglad med alderen, så jeg ville nok gå efter den billigste, så der kunne blive råd til mere grej

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=60658

Til top Vis JRolLbs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRolLbs

bigfoot
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 November 2007 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Af de to annoncer her ville jeg da helt klart gå efter de billigste, der er 5k sparet på den
samme lyd.

Det er en smule pudsigt, men 0-serien, eller for-serien af H400 (H400 RO) havde også sort baffel, og de var markant billigere, 22k tilbage sidst i 2003, da de var helt friske på makedet. Men de var bestemt ikke så pæne som de senere modeller, og MK II er efter min mening et tilbageskridt rent visuelt. Har ikke hørt dem.

VH Freddy
Til top Vis bigfoot's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bigfoot

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum