Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tri Wiring - ATC scm 40. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kenneth ztas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 November 2007 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har ATC scm40 højtaler.

De er til tri wiring og jeg har Audio note kabler AN-L i bi-wiring til diskant og mellem tone, har osse købt Audio note AN-L, hvor bassen kører i sit eget kabel for sig selv.

Men synes eneligt at når jeg sætter DNM kabel til bassen alene lyder basen inu bedre, dog er DNM til diskant og mellem tone, elendigt i forhold til Audio note.

Men burde det ikke være bedre at kører med samme kabler hele vejen igennem?

god hi fi lytning.

Til top Vis kenneth ztas1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth ztas1

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 November 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Det er et spændende emne du åbner op for der 

Der findes kabel producenter, som anvender forskellige ledere for at få "det hele". F.eks. Synergistic Research.

Jeg har selv eksperimenteret en del, godt nok kun med bi-wireing, med at skifte kabler ud til diskant/mellemtone. Det var med nogen succes om end jeg til sidste endte med at bruge samme kabel type til top og bund. Jeg mener at kunne huske at niklasthedolphin også har(eller stadig gør) prøvet at bruge forskellige typer samtidigt. Prøver lige at sende ham en PB om tråden her.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

kenneth ztas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hej Zorglub

Jeg mener nu at man altid skal bruge samme kabel til  bi-wiring, men skal dog ikke gøre mig klog på det

undre mig bare over at DNM, som er et så meget billiger kabel og er et tyndt kabel i forhold til Audio note er så meget bedre i bassen, i mine ører, og en del venner.

Til top Vis kenneth ztas1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth ztas1

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 November 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

kenneth ztas1 skrev:

Jeg mener nu at man altid skal bruge samme kabel til  bi-wiring, men skal dog ikke gøre mig klog på det

Nej, jeg skal bestemt ikke gøre mig klog på det heller! Jeg har dog den erfaring der siger at du kan påvirke lyden ved skift af kabler og at deres forskellige egenskaber påvirker forskelligt. Antager vi at det er korrekt (jeg ved godt der er mange der ikke mener der kan høres en dyt forskel) så er det muligt at få "the best of both worlds" så at sige ved at anvende forskellige ledere. Det forudsætter heller ikke at det er ved bi-tri wireing, der jo også er om diskuteret jf. om det er til det gode eller onde (Dynaudio bruger f.eks. ikke bi-wire).

Som sagt et spændende emne, så jeg tror ikke du skal være bekymret for at gøre noget forkert.

Hvis du har lyst til det, så kunne du f.eks. lave en lille blindtest af resultatet for at høre om du virkelig kan opfatte forskellen (belært af historien var det ikke et oplæg til at trække tråden ned i en for/imod blindtest ).
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 November 2007 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

• Jo hvis dine enheder havde nøjagtigt samme lydkarekteristik og elektriskeegenskaber .Men sådan er virkeligheden desværre ikke.En højttaler skal ses som en samlet elektriskbelastning.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

kenneth ztas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har været ude i en blindtest, da flere venner og kolegaer ikke troede på at jeg kunne hører forskel, jeg ramte ikke forkert engang, selv om man gjore alt for at snyde mig!. Lytning er som alt andet, man skal lærer at lytte ordentligt, ganske som da man skulle lærer at cykel, læse osv osv...

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 November 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

kenneth ztas1 skrev:

Jeg har været ude i en blindtest, da flere venner og kolegaer ikke troede på at jeg kunne hører forskel, jeg ramte ikke forkert engang, selv om man gjore alt for at snyde mig!. Lytning er som alt andet, man skal lærer at lytte ordentligt, ganske som da man skulle lærer at cykel, læse osv osv...

jeg er ikke decideret uenig, men hvis man skal koncentrere sig om at høre forskellene, glemmer man så ikke at nyde musikken. Jeg mener, at hvis forskellene er så små at man ikke umiddelbart hører dem, er det så ikke på et niveau hvor man måske burde overveje om det er besværet værd?

kenneth ztas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Skrev nok lidt forkert, har man først lært at lytte, lærer man osse at lade musikken spille og bare nyde den. Jeg lytter ikke efter detaljer o.lign, nej idag er det bare musikken der kører, men er der noget galt ja så kan jeg hører det omgående!.

Forskellen er som sort og hvid, enten lyder tingende i mine øre som det skal, eller osse er det ligegyldigt, dvs at 99% af alle anlæg jeg lytter til spiller ikke musik i mine øre.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 November 2007 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

kenneth ztas1 skrev:

Skrev nok lidt forkert, har man først lært at lytte, lærer man osse at lade musikken spille og bare nyde den. Jeg lytter ikke efter detaljer o.lign, nej idag er det bare musikken der kører, men er der noget galt ja så kan jeg hører det omgående!.

Forskellen er som sort og hvid, enten lyder tingende i mine øre som det skal, eller osse er det ligegyldigt, dvs at 99% af alle anlæg jeg lytter til spiller ikke musik i mine øre.

så blev det opklaret

kenneth ztas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Der med ikke sagt at jeg har ret i hvad god og dårlig lyd er, kun hvad jeg selv synes....

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 November 2007 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Nu citerer og oversætter jeg mig selv fra et indlæg jeg skrev på et andet forum for et år eller to siden:

"Tri Wire, Bi Wire, jumpers, guld, sølv, kobber, multicore, single core, fladkabel, flettede kabler, snoede kabler, spadestik, klemskruer, bananstik..............................

Der er mange muligheder men en ting der for mig er logisk:

Der er INGEN kabler eller stik som gør musikken bedre.

De har alle sammen en destruktiv virkning på lyden.
De forskellige kabeltyper, kabelmaterialer, termineringer har hver sin måde at forringe lyden.

Så når man vælger kabler går man jo nok efter de kabler som ødelægger lyden mindst muligt på de parametre man selv værdsætter.

Hvis man antager, som eksempel, at snoede enkelt core kabler har sin mest destruktive virkning på diskanten men til gengæld er god (meget lidt destruktiv) til at formidle de dybe toner og at fladkabel som Nordost er mest destruktiv i bas området men til gengæld er mindst destruktiv i toppen af frekvens båndet så vil de to typer kabler supplere hinanden glimrende som parallelkoblede.

Det er, i meget simplificeret form, baggrunden for at jeg benytter NordOst fladkabel, Exposure Multicore og hjemmelavede enkeltcore snoede kabler parallelt koblede OG bi-wired til at drive mine højttalere.
Og jeg mener at det er en forbedring og har sammenlignet med meget dyre og roste kabler uden at min måde at gøre det på kom til kort.

Der skal altså ikke sættes en type kabel til diskantenheden og en anden type kabel til bassen. De benyttes alle tre parallelkoblet til bassens terminaler og de benyttes alle tre til diskantens terminaler og såfremt man også har mellemtoneterminaler benytter man alle tre parallelkoblet til disse også.

Multikabling forringer lyden mindst muligt...................... for det er hvad kabler gør ..............forringer lyden ....................på den ene eller anden måde.

Jo flere forskellige kabelprincipper og kablematerialer der benyttes mellem forstærker og højttalere jo mere elimineres forringelse af lyden.

Hvad det ene kabel ikke magter at formidle gør det andet kabel godt og det virker super godt.

Dermed er min egen diskussion om kabelvalg ikke så svært mere.
Jeg behøver ikke ofre 100.000,- men får samme gode eller endnu bedre lyd end de bedste (og dyreste) enkelte kabelfabrikater.

Terminering bliver til en lydmæssig sekundær faktor men der skal selvfølgelig være plads til de 2, 3, 4 eller flere kabler man parallelkobler.

Multikabling kan vi jo kalde det og det er garanteret brugt af mange andre HiFi freaks end jeg.

Det er vigtigt at ingen af de benyttede kabler er monteret med boks hvori der er komponenter der ændrer karakteristik ved denne parallelkobling.

Samme princip om multikabling kan sagtens benyttes som interconnect kabler men det er lidt vanskeligere at lave i praksis p.g.a. kablernes krav om plads til terminering."

Hmmmm................

Og som jeg skrev i en anden tråd herinde for nyligt:

"Højttaler og signal kabler har indflydelse på lyden.
De har ikke nok indflydelse på lyden til at berettige de ublu priser man ser i HiFi forretninger.

Den indflydelse højttaler og signal kabler har, er at de på hver sin måde ændrer/ødelægger det lydsignal de fodres med, så de kommer ud i den anden ende en smule distanceret fra det signal de skulle formidle videre til næste komponent i anlæget.

Der findes mange kablingsprincipper.
Der findes mange forskellige kabelmaterialer.
Der findes flere termineringer og isoleringer.

For at nævne et par stykker:

• Guld
  • Sølv
  • Kobber
  • Wolfram
  • Singlecore
  • Flatcables
  • Multicore
  • Flettede kabler
  • Snoede kabler
  • Skærmede kabler
  • Pseudobalancerede
  • Balancerede
  • Biwiring
  • Triwiring
  • Lindoliesokker
  • Bomuld
  • Plasticisolerede
  • Nedkølede kabler
  • Bananstik
  • Spadestik
  • Skrueterminering

Fælles for dem alle er at de har hver deres karakter af indflydelse på hvordan lyden ændres/ødelægges.
Med andre ord har de ikke så meget til fælles.

Balancerede kabler i forbindelse med balanceret drift skiller sig ud ved at have en væsentlig støjisolerende effekt på signalformidlingen.
Det skal ses i forhold til ubalanceret/single-ended drift.

Dog vil balancerede kabler stadig være underlagt det faktum at hver slags kabelmateriale, kabelprincip og terminering har hver deres ødelæggende/ændrende indflydelse på lyden.

Når man ser på priserne på kabler vil jeg tillade mig at generelisere og sige at:

Hvad man i forbedring af lyden på højttalere betaler måske 5.000,- kroner for på et 50.000,- kroners højttaler sæt, vil man i tilsvarende lydforbedring på højttalerkablerne skulle betale omtrent 100.000,- kroner for.

Hvad man i forbedring af lyden på pladespiller kombination til 50.000,- kroner måske betaler 10.000,- kroner for, vil man i tilsvarende lydforbedring på signalkablerne også skulle betale 100.000,- kroner for.

Hvad man i forbedring af lyden på en CD til 50.000,- kroner måske betaler 20.000,- kroner for, vil man i tilsvarende lydforbedring på signalkablerne også skulle betale 100.000,- kroner for.

Samtidig vil jeg også sige at man ved at eksperimentere med at parallelkoble (billige) kabler af forskellige materialer og kabelprincipper kan være heldig eller målrettet søgende, at finde en kombination af måske flettede, single-core, flatcables, guld, sølv, kobber og flere termineringstyper samtidig (eller færre kombinationer end det), som vil vise sig at være mindre ødelæggende for lyden end de kabler til 100.000,- kroner pr. ½ meter som forhandlere vil sælge dig.

Lad os bare kalde det multikabling.

Der er flere producenter af kabler der har måttet sande dette faktum og allerede har indarbejdet denne løsning med flere tykkelser, flere principper, flere materialer i samme kabel.

Nogle af disse kabler sælges til meget høje priser men virker også efter hensigten.

De ødelægger lyden mindst muligt.

Så min egen konklusion er at kabelræset er omsonst og man kommer længere ved at kaste pengene efter selve komponenterne i anlæget og selv frembringe en kabelløsning som er fuldt ud  konkurrencedygtig med de "snake-oil" lancerede mega dyre færdig løsninger på kabelmarkedet.
  "

Så må jeg nødvendigvis lige indskyde at den med Wolfram egentlig var en joke som jeg glemte at kommentere på i indlæget.

Så kan vi tage den herfra..................

Er der andre med lignende erfaringer?

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes