| Forfatter |
|
-Thomas- Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man får opgivet en størrelse på en højtalers enheder, hvorfor overdriver producenten næsten altid om hvor mange tommer enhederne er?
Var i hifi klubben og havde en tommestok i lommen og på en B&W 802D skulle bassen angiveligt være 8 tommer men selve membranen er kun 15cm og med ophænget var den knap 18cm og hvis en tomme er 2.54cm er det jo kun 5,9 og ca.7,1 tomme og spurgte sælger hvorfor de så skriver 8 og han grinte bare og sagde at alle skriver for meget på.
Et eller andet sted er det jo noget fis at de ikke opgiver det rigtige men har det altid været sådan?
Hørte fra en bekendt som har arbejdet i udviklings branchen for højtalere som fortæller folk ikke vil høre deres højtaler måske kun kan klare 40W så man skriver bare 100-200W som folk hellere vil høre.
Da lidt tankevækkende !
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der måles fra kanten af chassiset. Hvor meget højttalere så kan tåle, er faktisk et sjovt eksperiment.  Har du en forstærker der leverer meget ren uforvrænget lyd, kan du nemlig tit belaste højttalere mere end de er opgivet til. Det eksperiment har mange drengerøve udført igennem tiden.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man måler normalt størrelsen af membranen og så halvdelen af ophænget. Så mål fra midten af ophænget, over membranen og så halvdelen af ophænget på den anden ende. Det er svjv den korrekt måde.
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Har du en forstærker der leverer meget ren uforvrænget lyd, kan du nemlig tit belaste højttalere mere end de er opgivet til.
|
|
|
Man skal så bare huske at tænker på basserne, for selvom de godt kan klare flere watt end de er opgivet til så kan de stadigvæk løbe tør for slaglængde og så kan du godt vinke farvel til dem.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
| Man måler normalt størrelsen af membranen og så halvdelen af ophænget. Så mål fra midten af ophænget, over membranen og så halvdelen af ophænget på den anden ende. Det er svjv den korrekt måde. |
|
|
Det er lidt tricky med 15" basser og nye kantophæng, ifølge mine erfaringer. Man kan ikke bare bruge de samme ophæng fra f.eks. JBL til Tannoy, selvom man skulle være indforstået med et stivere ophæng. De har lidt forskellige diametere. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
Spencer skrev:
Har du en forstærker der leverer meget ren uforvrænget lyd, kan du nemlig tit belaste højttalere mere end de er opgivet til.
|
|
|
Man skal så bare huske at tænker på basserne, for selvom de godt kan klare flere watt end de er opgivet til så kan de stadigvæk løbe tør for slaglængde og så kan du godt vinke farvel til dem. |
|
|
Hvis basserne er gamle og har møre skumophæng, kan de heller ikke tåle så meget. Svingspoler der slår mod bundstykket, kan også forekomme. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
-Thomas- Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
-Thomas- Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
| Man måler normalt størrelsen af membranen og så halvdelen af ophænget. Så mål fra midten af ophænget, over membranen og så halvdelen af ophænget på den anden ende. Det er svjv den korrekt måde. |
|
|
hvis jeg gør det på din måde tror jeg der er rigtig mange enheder der er opgivet forkert. En bas på en 802D er så ca. 16,5cm =6,5 tomme selvom den er opgivet til 8??
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 20 November 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan er der desværre så mange ting. Folk vil helst have et tingene ser ville ud og har nogle imponerende specs. Lyden må jo være derefter tænker de.
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle producenter opgiver mange gange lidt optimistisk. Hvad med et TV med en kontrast på 20.000:1 godt gået  eller en forstærker på 7 x 200W og den bruger kun 800W i strømfornrug, dvs. den levere mere end den bruger godt gået  Når først en begynder at overdrive så følger resten bare trop, for de vil også gerne have solgt deres produkter
__________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Rockmoroe Branchemedlem

Tweaks & Hifi
Bruger siden: 13 April 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyden og spec'sne på en ht, er to vidt forskellige måder at vurder en ht efter. For mig er Lyden den vigtigste, og så er jeg ravende ligeglade med spec'sne. Hvis det lyder godt, vil jeg have det. Specifikations-rytteri har aldrig været mit speciale..... 
Hvis jeg stod som sælger med en kunde, der parlemanterede over om hvordan man måler enhedens størrelse, på et sæt ht til 60 kilo. Frem for hvodan de lyder og formidler musikken, ville jeg ikke tage kunden seriøs........
Men blot en som skulle have en times tid til at gå, men at parlementer over et eller andet.
Sorry, men det er min mening. Specs er en ting og lyden er noget helt andet
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den gamle Audiopro B2-50 kørte vist med 5" basser, og gik rent ned til 20Hz?! Det er lidt af en museumsgenstand efterhånden, men et restaureret eksemplar kan nok bruges til noget idag alligevel.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |