Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: STORE gulvhøjtalere el setup med små fron (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
-Thomas-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 20 November 2007 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Vil høre jeres meninger og erfaringer om hvad som er bedst.

1. Store gode gulvhøjtalere el

2. Setup med små gode fronthøjtalere med hjælp fra en god sub til de lave oktaver.

Fronthøjtalerne har jo en fremadrettet bas som måske er bedre en en sub der gemmer sig et sted?

Kommer der til at mangle noget hvor de små fronter slutter i nedre frekvenser og hvor subben starter?

Til top Vis -Thomas-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -Thomas-

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Sendt: 20 November 2007 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas.

Mine meninger:

1. Bedst generelt, mest homogent (kasserne er jo designet til at spille hele frekvensområdet), nemmest (kun en stereoforstærker)

2. Bedst WAF(?), som regel bedste perspektiv. Kræver præcis matchning for at få til at hænge sammen frekvensmæssigt. Kræver faktisk to subwoofere (i følge Lyngdorf har man for nyligt fundet ud af, at der faktisk er forskel på højre og venstre også i bassen selvom de fleste indspilninger typisk har mono bas)

Mvh. Rolf

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 November 2007 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Det kommer vel helt an på hvilke store højtalere og hvilke små højtalere og subwoofer vi snakker om, der er jo milevidt forskel imellem de forskellige modeller og mærker...

Noget helt andet er rummet, et sæt højtalere med 15" bas gør sig næppe særlig godt i et rum på 10kvm, hvor et par standerhøjtalere og eventuelt en sub nok ville give en bedre lyd.

Det er , synes jeg, svært at generalisere ved sådan et spørgsmål for der er et hav af faktorer der spiller ind... både fra udstyret men også akustik/rum mæssigt.

Med hensyn til et hul i musikken mellem de små højtalere og en subwoofer, så gælder det jo "bare" om at få paret tingene så de kan spille sammen. Så gælder det også om at få noget udstyr af en sådan kvalitet at subben glider sammen med musikken og at man ikke kan høre den "seperat" bag dig hvis det f.eks. er der den står - derimod skal den spille sammen med højtalerne.

Mit Setup
Til top Vis Cyber-Frog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyber-Frog

-Thomas-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2007 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Cyber-Frog...Jeg tager udgangspunkt i et rum der kan bære store gulvhøjtalere.

Vi kan godt tage et eksempel med setup i samme mærke. 

1. et sæt B&W 800D samlet pris brugt ca. 80-90.000

2. Et sæt B&W 805S standerhøjtaler sammen med 1-2  stk B&W ASW 855 aktiv sub med 15" samlet pris nyt ca. 65.000 med 2xsub

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 November 2007 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Nu mener du nok 805S.

Men i den sammenligning der vil jeg sætte mine penge på sæt nr 1.

Hvis jeg skulle vælge 805S og køre 2 subs så ville jeg dog slet ikke vælge en B&W sub, jeg synes de er for dyre i forhold til ydelsen. Hvis sat/sub sættet skal kunne konkurere på nogen måde med 800D skal du have EQ'd de subs dvs enten velodyne eller andet mærke med Behringer, med mindre du har perfekt lytterum dog.

Jeg deler mine egne fronter ved 80hz og bruger en behringer og jeg synes selv at integrationen er blevet god - men det kræver en del justering mv for at få det til at lyde ordenligt.

Idé til sub sat kombo:

805S + 1 x Velodyne 18DD = max 50k - måske kan du forhandle en god pris på velo'en. Specielt hvis du køber 2! Du kunne også vælge 2 x 15 DD de ville være bedre end B&Weren.

805S + 2 x PB13 ultra + Behringer = 43k her snakker vi PSYKO bass! omg. Du kunne sikkert nøjes med en så kan du trække 13k fra prisen dvs 30k ca.

*2 x PB13 ultra...haha - pas på naboer!!!!*

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

-Thomas-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Hej Claus

Tak for dine gode råd, vil kigge spec ud senere.

Er PSYKO bass også = med god kontrolleret bas? er de aktive?

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 November 2007 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

*2 x PB13 ultra...haha - pas på naboer!!!!*

hvor har du hørt den opsætning, alle de steder jeg har spurgt er svaret at den ikke kommet til Norden endnu?

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2007 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Ja med psyko bass mener jeg også sindsygt god velkontrolleret bas - det får du bestemt også med velodyne.

Mht PB13 ultra så baserer jeg det på det faktum at jeg ejer en PB12+ og den er vild. Hvis jeg havde 2 af dem ville det være endnu vildere! PB13 ultra testes super godt rundt omkring så 2 x dem ville jo være endnu endnu vildere!

Desuden var de på messe i norge for nylig, men det er rigtigt de først leveres til kunder i december så vidt jeg er orienteret.

Jeg har både hørt Velodyne og er nu selv ejer at SVS. Jeg mener begge producenter laver nogle af de bedste subwoofer produkter der findes så vil gerne anbefale begge.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2007 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:
Desuden var de på messe i norge for nylig, men det er rigtigt de først leveres til kunder i december så vidt jeg er orienteret.

Jeg har både hørt Velodyne og er nu selv ejer at SVS. Jeg mener begge producenter laver nogle af de bedste subwoofer produkter der findes så vil gerne anbefale begge.

OK, du bør måske skive at det kun er på formodning og at du aldrig har hørt produktet så...

Sæt nu nogen faktisk tror du mener hvad du skriver.

Sjovt at du mener at alle velodyne og alle SVS produkter lyder ens...

Ikke at jeg hørt dem alle, men bare de 6-7 modeller jeg har hørt har spillet temmeligt forskelligt.

Jeg mener ikke at størrere er bedre, men OK nu er jeg heller ikke til "psyko" kontrolleret bas.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2007 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

-Thomas- skrev:

Vil høre jeres meninger og erfaringer om hvad som er bedst.

1. Store gode gulvhøjtalere el

2. Setup med små gode fronthøjtalere med hjælp fra en god sub til de lave oktaver.

Fronthøjtalerne har jo en fremadrettet bas som måske er bedre en en sub der gemmer sig et sted?

Kommer der til at mangle noget hvor de små fronter slutter i nedre frekvenser og hvor subben starter?

bedst er store fronter der bliver aflastet nedad til af 2 subs der kan magte opgaven.

jo bedre fronterne håndtere sub informationen, jo længere nede kan man så dele, men så længe vi taler om helt almindelige hifi højttalere, findes der ikke mange der håndterer sub info særligt godt.

-Thomas-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2007 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Hej Kyhn

Hvis vi tager udgangspunkt i B&W 800D som burde kunne håndtere sub da det jo er en voksen højtaler?

kontra stander højtaler og et par subber

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 November 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

-Thomas- skrev:

1. et sæt B&W 800D samlet pris brugt ca. 80-90.000

2. Et sæt B&W 805S standerhøjtaler sammen med 1-2 stk B&W ASW 855 aktiv sub med 15" samlet pris nyt ca. 65.000 med 2xsub

I et stort rum eksempel et.....i et lille/middelstort rum eksempel to....dog med den rettelse at der benyttes et. stk ASW 825....855-modellen er alt for massiv.

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2007 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
Claus_DK skrev:

OK, du bør måske skive at det kun er på formodning og at du aldrig har hørt produktet så...

Sæt nu nogen faktisk tror du mener hvad du skriver.

Sjovt at du mener at alle velodyne og alle SVS produkter lyder ens...

Ikke at jeg hørt dem alle, men bare de 6-7 modeller jeg har hørt har spillet temmeligt forskelligt.

Jeg mener ikke at størrere er bedre, men OK nu er jeg heller ikke til "psyko" kontrolleret bas.

Nu synes jeg er disskussionen tager en forkert drejning.

1)  jeg har aldrig nævnt at produkterne spiller ens, hvor skriver jeg det?

2) Ja jeg mener det jeg skriver, og hvor vil du hen med en kommentar som: "Sæt nu nogen faktisk tror du mener hvad du skriver." det er direkte provokerende og tjener intet formål.

3) Selvom jeg ikke har hørt en PB13 ultra kan jeg da godt konkludere at den er bedre end en PB12+? Det er ligesom så meget andet i denne verden at modellerne over som regel er bedre. Desuden er der tonsvis af materiale og tests som supporterer denne påstand.

4) det er fint du ikke mener at større er bedre? det har jeg slet ikke været inde på - dernæst mht ordet "psyko" det er jo bare en talemåde for ovendreven - vanvittig - voldsom - stor osv osv....det er vel til at forstå at ordet blev brugt i en meget positiv forstand. Jeg tror nu også de fleste ville blive imponeret over basstrykket fra 2 x PB13 ultra.

Nå men back on topic.

Jeg mener godt du kan finde et godt sub sat alternativ og som fx det jeg nævnte før. Dog er diskanten og mellemtonen formodentlig noget bedre i en 800D. Så har du råd til 800D er det jo en god løsning så kan du jo smide en sub til film fx.

Det er mit indtryk at rigtig mange har forsøgt sig med sub sat løsninger men at de fleste foretrækker gulvhøjtalere.

Og hvis vi tager udgangspunkt i de højtalere du selv er inde på så vil jeg klart vælge 800D fremfor 805S med B&W subs.

-Thomas-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres input.

En af grundende til jeg kiggede på et setup med små højtalere + sub kontra store gulshøjtalere er at det er nemmere at møblere og kunne man få det samme ud af det ville jeg foretrække løsningen med standerhøjtaler+sub

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2007 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

1)  jeg har aldrig nævnt at produkterne spiller ens, hvor skriver jeg det?

Du nævner begge i samme sætning og flere gange i tråden som værende de bedste. f.eks. her: "Jeg har både hørt Velodyne og er nu selv ejer at SVS. Jeg mener begge producenter laver nogle af de bedste subwoofer produkter der findes så vil gerne anbefale begge."

Claus_DK skrev:

2) Ja jeg mener det jeg skriver, og hvor vil du hen med en kommentar som: "Sæt nu nogen faktisk tror du mener hvad du skriver." det er direkte provokerende og tjener intet formål.

Jeg vi derhen at du anbefaler en at købe noget du ikke aner hvordan spiller, det er direkte tåbeligt. Muligt at min kommentar virker provokerende på dig, men jeg mener du er ude i et ærinde der ikke tjener et godt formål. Det er fint med mig at du har en ide om at en prducent kun laver gode produkter og at du derfor uden tøven vil anbefale det til andre. Men jeg vil fast holde at du bør oplyse at du ikke har den fjerneste ide om din påstand har hold i virkeligheden.

Claus_DK skrev:

3) Selvom jeg ikke har hørt en PB13 ultra kan jeg da godt konkludere at den er bedre end en PB12+? Det er ligesom så meget andet i denne verden at modellerne over som regel er bedre. Desuden er der tonsvis af materiale og tests som supporterer denne påstand..

Jamen det er fint med mig at du kan konkludere det, men du bør altså oplyse at det kun er gisninger og spekulationer. jeg ved ikke hvor du får fra at modellen størrere er = bedre. Der finder utallige eksempler på det modsatte, især inden for hifi.

Claus_DK skrev:

4) det er fint du ikke mener at større er bedre? det har jeg slet ikke været inde på - dernæst mht ordet "psyko" det er jo bare en talemåde for ovendreven - vanvittig - voldsom - stor osv osv....det er vel til at forstå at ordet blev brugt i en meget positiv forstand. Jeg tror nu også de fleste ville blive imponeret over basstrykket fra 2 x PB13 ultra..

ikke det? så misforstår jeg nok denne sætning: "Mht PB13 ultra så baserer jeg det på det faktum at jeg ejer en PB12+ og den er vild. Hvis jeg havde 2 af dem ville det være endnu vildere! PB13 ultra testes super godt rundt omkring så 2 x dem ville jo være endnu endnu vildere!"

Claus_DK skrev:
Nå men back on topic.
ja, ellers tager vi bare resten i PB, der er ingen grund til at smadre tråden

Claus_DK skrev:
Jeg mener godt du kan finde et godt sub sat alternativ og som fx det jeg nævnte før. Dog er diskanten og mellemtonen formodentlig noget bedre i en 800D. Så har du råd til 800D er det jo en god løsning så kan du jo smide en sub til film fx.

Det er mit indtryk at rigtig mange har forsøgt sig med sub sat løsninger men at de fleste foretrækker gulvhøjtalere.

Og hvis vi tager udgangspunkt i de højtalere du selv er inde på så vil jeg klart vælge 800D fremfor 805S med B&W subs.

ja, det er vi enige om, men det skyldes for mig vedkommende at jeg ikke bryder mig om 805S.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2007 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

-Thomas- skrev:

Tak for jeres input.

En af grundende til jeg kiggede på et setup med små højtalere + sub kontra store gulshøjtalere er at det er nemmere at møblere og kunne man få det samme ud af det ville jeg foretrække løsningen med standerhøjtaler+sub

tro mig, hvis du tager udgangspunkt i max lydkvalitet er det meget nemmere at møblere med to stereo højttalere!

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

-Thomas- skrev:

Tak for jeres input.

Hvis du vælger sat/sub løsningen så vil jeg hvert fald anbefale en eller anden form for EQ enten en Behringer eller velodyne SMS-1. Nemmeste at sætte op er en SMS-1 fra Velodyne - en Behringer kræver PC og lidt andet udstyr og ikke helt plug and play.

http://www.velodyne.com/products/product.aspx?ID=15&sid= 923h242k

Jeg tror bestemt at B&W subs er ok, har hørt dem i et surround opsæt i HFK med B&W højtalere hele vejen rundt og de spiller rigtig godt. Jeg har dog ikke hørt dem i et sætop med B&W805S.

Jeg tror at 805S + velodyne 18DD ville være en god kombi! Lige præcis den sub har EQ indbygget så der behøver man ikke den SMS-1 jeg omtaler.

Som jeg skrev helt i starten så ville jeg selv have valgt 800D fremfor sub sat løsning. Jeg ville så fortsat have haft en sub ind over til film helt klart og til stereo efter behov/smag/lyst.

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 20 November 2007 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Hej thomas   nu kender jeg din stue, jeg ville klart anbefale dig 2 gode fulltone højtalere.

Hvis dit rum var mere kvadratisk kunne sub/satalit vejen være en mulighed.

Millenniumen elsker en fulltone højtalere.

mvh

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:
Jeg tror at 805S + velodyne 18DD ville være en god kombi! Lige præcis den sub har EQ indbygget så der behøver man ikke den SMS-1 jeg omtaler.

Som jeg skrev helt i starten så ville jeg selv have valgt 800D fremfor sub sat løsning. Jeg ville så fortsat have haft en sub ind over til film helt klart og til stereo efter behov/smag/lyst.

Ja, de er begge meget træge og ikke specielt transient villige, så det vil nok være et godt match. DD18erens proformance ligge meget op af bassen fra B&W801, så synergi effekten vil nok være der. jeg har ikke hørt kombien, men har hørt begge under rimeligt kontrollerede forhold hver for sig.

Hvad er det af grej og hvor stort er rummet?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 20 November 2007 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvd begge dele i flere omganger. Den korte af den lange er den at små højtalere + sub vil give dig bedre muligheder for integration, men det kommer med en pris. Prisen er at da der helt enkelt er flere muligheder for hvordan systemet kan settes op så er der helt enkelt flere muligheder at afprøve, og derfor vil det tage mere tid før man når mål.

Store højtalere er mere plug&play, men du bliver så også for stor del nødt til at leve med lyden sådan den er. Og er man ikke fornøjd så kan man begynde at jakte nirvana ved at pladsere mus oppå højtalerene

For seriøs musiklytning der skal foregå i mer end et sweetspot vil jeg anbefale to subs. Sidder du altid i samme position kan du komme langt vha rumkorrektion.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes