Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Aktive vs. passiv DIY højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 18 December 2007 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Historie:

For et halvt år siden kom jeg til at kigge delefilteret i min Elac 121Jet. Det var fyldt med jernkerner og elektrolytter. For at klarer skaden lavede jeg et hurtigt elektronisk delefilter og tilsluttede 3 stk. LM3886 i hver højttaler.
Det hjalp meget på lyden.

Dagens valg:

Nu vil jeg løfte højttaleren endnu mere op ad og ved godt at et ganske fornuftigt sted at sætte ind er på forstærkerne og filteret, men hvor får jeg størst bonus:

Aktive løsning: Bygge 3 stk. nye simple, men stadig bedre forstærkere (på hver ca. 25W/8ohm) og et bedre delefilter.

Passive løsning: Bygge en meget god (stadig på ca. 25W/8ohm, men tilgengæld mega strømstærk) forstærker og så lave et nyt passiv delefilter (evt. på baggrung af det gamle) med langt bedre komponenter.

Jeg er lidt i tvivl....

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 December 2007 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Hvad med denne:

Samme aktive løsning - bare med bedre højttalerenheder?

Indrømmet, jeg kender ikke højttaleren og dens enheder, men jeg er overbevist om, at man kan finde enheder, der er bedre end dem, der sidder i højttaleren.

Jeg vil til hver en tid vælge den aktive løsning - med rigtigt gode enheder.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 18 December 2007 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Helt klart den aktive løsning.

Som du også selv har fundet ud af: Det lyder bare bedre.

Årsag: Uanset hvor dyr eller fin en passiv delefilterkomponent er, så smadrer den fuldstændig forstærkerens kontrol over højttaler enheden.

Det belaster også forstærkeren langt mindre og små forstærkere i mellem-kvalitet i et aktivt system, giver bedre ydelse end high-end monsterforstærkere på passive systemer.

Desuden kan man med fordel gå op i 4. orden ved aktivt delefilter, som sikrer at enhederne ikke overlapper, og dermed performer bedst.
Hvis man bruger 4. orden passivt så skal der 100'vis af watt for at få højttalere til at bjæffe bare en lille smule.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2007 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Her er de originale filtre:

Det originale filter

boholm skrev:
Hvad med denne:

Samme aktive løsning - bare med bedre højttalerenheder?

Indrømmet, jeg kender ikke højttaleren og dens enheder, men jeg er overbevist om, at man kan finde enheder, der er bedre end dem, der sidder i højttaleren.

Jeg vil til hver en tid vælge den aktive løsning - med rigtigt gode enheder.

Tja. Mulighed, men frygter der så skal smides ganske mange penge i enheder og det piller ikke med det faktum at mine forstærkere er bygget over nogle LM3886'ere, som er gode, men ikke så gode 

Jeg tror at de 5,25" enheder der sidder i den er ok uden at imponere, men JET diskanten er lækker. Luftig, detaljeret og dejlig. Jeg regner med at modificere bas/mellemtonerne når jeg går igang. Jeg har nogle ideer.

NriK skrev:

Helt klart den aktive løsning.

Som du også selv har fundet ud af: Det lyder bare bedre.

Årsag: Uanset hvor dyr eller fin en passiv delefilterkomponent er, så smadrer den fuldstændig forstærkerens kontrol over højttaler enheden.

Det belaster også forstærkeren langt mindre og små forstærkere i mellem-kvalitet i et aktivt system, giver bedre ydelse end high-end monsterforstærkere på passive systemer.

Desuden kan man med fordel gå op i 4. orden ved aktivt delefilter, som sikrer at enhederne ikke overlapper, og dermed performer bedst.
Hvis man bruger 4. orden passivt så skal der 100'vis af watt for at få højttalere til at bjæffe bare en lille smule.

Sjovt nok du siger det, for det originale filter er første orden på bassen, 3 orden på bas/mellemtone og 4. orden i diskanten.
Selv kører jeg nu med 2. orden til bas og bas/mellem (q=0,5) og 3. orden til diskanten (q=0,7)

Fasedrejningen må da stadig være der i massevis?

Mit indtryk er da også at nu forstærkerne sidder direkte (ved diskanten sidder der dog en 15uF poly kondensator i serie til at fjerne DC helt) på enhederne, så er der en del mere kontrol at finde. Det føltes først som mindre bas, men jeg tror bare den er mere fast og tør.
Jeg har på fornemmelsen at mit filter er lang fra optimalt som det er nu. det er lavet via simuleringer og gæt og ikke rettet så meget siden. Det er heller ikke let, når det er SMD komponenter

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2007 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Joda  - fasedrejningen er den samme.
Den slipper man kun for ved digitale (uff) FIR filtre som er rekursive od derfor giver en forsinkelse.

Der er jo ikke noget i vejen for at lave samme orden i de elektroniske filtre, men spørgsmålet er om man har valgt 2. og 3. orden for netop ikke at gøre højttaleren for ineffektiv.

Hallo - vi vil også se billeder af dit SMD filter

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Linket til den gamle tråd med min højttaler: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=44900&K W=bdef&PN=0&TPN=1

Her ses bunden, med diverse afkoblinger:

Her ses så toppen, med LM79L12 og LM78L12, lidt lytter og diverse opamps og andre passive komponenter.

Her er guffet så lidt tættere på. Lidt rettelser på filteret skadede de 1% plast kontensatorer så meget at de virkede mere som 0ohms modstande. De smeltede simpelt hen og er derfor erstattet af normale plast kontensatorer. Opamp's er som ses AD810 (Input buffer med 6dB gain), AD8065 (Højpas til diskant) og AD8620 (lavpas til bas og bas/mellemtone). Dem havde jeg lige i skuffen. Omkring dem er de afkoblet med 1nF NPO parallelt med 100nF keramisk.

Desværre har jeg skiftet job siden, og har derfor ikke så let til komponenter og printfremstilling mere....

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Fedt.
Jeg er også ved at skifte til SMD i mine selvbyg projekter.
Det andet er ligesom lidt gammeldags efterhånden.

Hvordan laver du print? 

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Jeg tegnede i eagle og så gav jeg dem til en anden mand på mit tidligere arbejde. Han tog det så med i prototype fremstillingerne når de lavede en sådan

Jeg undre mig lidt. SMD åbner muligheden for korte signalveje og afkoblinger ultra tæt på opamps m.m. Når man så ser en rør-slæde under bunden, så er det lange ledninger. Her undre jeg mig over hvordan de kan lyde så godt, men så gammel teknik, så måske er ny teknologi bare ikke altid bedre.

Tilbage til tråden, med et tvist: Hav lige tanken på en aktiv 2½ vejs, drevet af rør, dels i filteret og dels hver forstærker......

Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 December 2007 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Hvordan lære man alt sådan noget?
Jeg kan hverken se hoved eller hale i alt det der..
Men respekt for det
Til top Vis Bungi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bungi

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2007 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Bungi skrev:
Men respekt for det

Jeg startede da jeg var 14 (...er i dag 32).Jeg gik på undgdomsskolens elektronikkursus, og læste alle bibilotekets bøger om elektronik. (der var en der hed Nemme forstærkere - den var god).

Men jeg kan se at Bdef er gået lidt mere seriøst til værks.

Bare gå i gang Bungi. Du kunne også starte med nogle byggesæt, helst af den slags der er veldokumenterede, som f.eks. LC Audio.

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2007 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Bungi skrev:
Men respekt for det

Selv startede jeg med at få anvendt elektronik da jeg rundede 13, siden ungdomsskolens elektronik hold (startede et år før jeg måtte, da jeg kendte læren) siden konstruerede jeg min egen første forstærker (som brændt af midt om natten mens jeg sov. Gæt lige på hvor blidt man vågner når 20 stk 1 ohms modstande står i flammer) siden gik jeg på HTX og efterfølgende civilingeniør (dog ikke i elektronik, omend det fyldte lidt i mine valgfag)

Nu har jeg det på hobby plan parallelt med at jeg arbejder med databaser og konverteringer af disse i det daglige.

Alt om højttallere, filtre, afstemninger og akustikken omkring disse er gæt, læse bøger og læse forums herinde.

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2007 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Tilbage er så spørgsmålet om det skal være en lille trykkammer 2 vejs (evt. 2½ vejs) eller jeg skal holde fast i en gulv-model 2½ vejs, som det er nu.

Der er alligevel noget over en lille 2-vejs

PS: Jeg har også en hjemmelavet sub.....

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2007 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Jeg er skiftet til lukkede højttalere.
Jeg kører trevejs i et gammelt avance concrete kabinet, samt en subwoofer med akustiske ventiler. Alt med aktiv deling selvfølgelig

Efter mange år med basrefleks lyder de lukkede kabinetter meget bedre i mine ører.

Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 December 2007 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

okay, så skal jeg nok bare igang  

(Går også på HTX så jeg har det i mig ;P   )

men nu skal jeg nok lade være med at forstyrre mere ^^       (Og tak for det)

Til top Vis Bungi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bungi

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2007 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

Altid til tjeneste. Hvis du laver noget engang (lige fra THansen bilhøjttalere i en kasse til forsøg med high-end) vil vi meget gerne se det

PS: Du forstyrede ikke.

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2007 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

Tilbage er så spørgsmålet om det skal være en lille trykkammer 2 vejs (evt. 2½ vejs) eller jeg skal holde fast i en gulv-model 2½ vejs, som det er nu.

Der er alligevel noget over en lille 2-vejs

PS: Jeg har også en hjemmelavet sub.....

Konen har forøvrigt valgt. Det bliver en 2½ vejs i gulv model. Hun syns ikke om små højttalere på stativ, så hellere høje smalle nogle og da jeg var i tvivl får hun lov at have indflydelse. Det samme gælder farven, når den skal vælges

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes