Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 22:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: MA Radius 90 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lexebus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop skiftet mine Pioneer højtalere (S-V810A) ud med et noget andet sæt. Det er Monitor Audios Radius 90 (front), Radius 225 (center) og nogle gamle Jamo fætre der ligger ind til jeg får råd til at opgradere fronterne til Radius 225 eller 250.

Planen var at skifte nogle ud med lav design værdi, ud med nogle der ville være lettere at placere i rummet. Det setup jeg har nu er bare en mellemstation - så jeg havde ikke forventet noget særligt.

Men hold da op en lyd der kommer ud af de der små kasser. Det er jo helt vildt. Jeg vil påstå jeg har ca. den samme lyd som før. Noget bedre noget dårligere - men det er er dårligere er ikke dårligere end det er blevet bedre... Hvis I ellers følger mig.

Min forstærker er en Pioneer VSX-AX4ASi-S. Jeg satte først højtalerne til. Lyden var forfærdelig. Derefter fjernede jeg alle indstillingerne jeg havde ændret til mine gamle Pioneer højtalere. Lyden blev bedre - nu lød det som en billigt surroundanlæg. Skinger fra mellemtonerne i R90'erne osv.

Så kørte jeg Pioneeres auto kalibrereing med Pro Eq. Det blev bedre, og jeg tænkte det nok var sådan jeg måtte overleve en stund. Men jeg fortsatte dog med at lege nogle timer endnu, jeg var rundt på nettet og læse en masse om andres indstillinger - både her og der og andre steder.

Til sidst fik jeg læst manualen til subwooferen, det er en RSW-12 også fra Monitor Audio. Der blev pillet lidt - jeg slettede alle indstillinger i AX4'eren - og startede forfra. Jeg droppede den der Pro eq - og brugte den almindelige. Bingo.

Jeg har meget bedre bas end jeg nogensinde har haft. Den koster selvfølgelig også en 3k mere, men aligevel. Center og fronterne er ok balanceret fra start - men det her er da helt vildt. Det negative er at de meget fine høje frekvenser der kom ud af mine gamle højtalere er væk - helt væk. 35 - 100.000 Hz er skiftet ud med 85 Hz - 25.000 Hz. Men efter fintuning syntes jeg egentlig der er kommet rigtig god balance i mellemtonerne.

Lyden var god før - men det er den sq stadigvæk - så nu glæder jeg mig til at købe et sæt R225. Men ventetiden bliver bedre end antaget.

Jeg læste en tråd om store højtalere vs. små højtalere med sub. Det var den der inspirerede mig til at skrive dette indlæg.

Til top Vis lexebus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexebus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes