Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 13:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtalere i hjørner på væg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Xipzou
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hej folkens..

Jeg købte mig et par B&W dm600 til brug med min SONY F505 ES og min HTPC som primær kilde og en ældre Kenwood dp5050 som sekundær..

Tilsammen gav de mig fin lyd i min gamle lejlighed.(mangler dog dybde men bor i etageejendom så ingen SUB til mig) Der sad de monteret ca. i øjenhøjde på en gips-pladevæg.. De leverede præcist den lyd jeg forventede/håbede..

Er så flyttet og nu hænger de oppe under loftet (beton overalt) i hjørnerne af en aflang stue på ca 25 m2..Det har så resulteret i "hul" lyd som om de står i en tønde

Min svoger havde denne kommentar da han så det : Bla. bla. bla. stående bølger bla. bla. bla. resonans. bla. bla. bølgelængde bla. bla.!! Indsæt fag-lyd snak istedet for bla. (han er producer/musiker/studienørd så han snakker lidt hen over hovedet på mig)

Nå men her er mine spørgsmål i prioriteret rækkefølge :

1: Kan jeg finde et sæt højtalere (max 1000,-1200,- pr styk) der kan klare jobbet uden at lyde skidt? (tænker evt på KEF IQ1/DALI elegance eller noget i den stil evt. brugt?)

2: Vil det hjælpe at få dem ud fra væggen på et beslag af en art (forslag??)

3: Skal jeg "bare" acceptere at så længe de sidder under loftet i hjørnerne er lyden "derefter"??

Håber D.O giver mening eller skal i være meget velkomne til uddybende kommentarer.

På forhånd tak for evt. respons

Til top Vis Xipzou's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Xipzou

t_porskjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Jeg er i en lidt lignende situation - måske knap så slem, da mit rum er mindre og ikke har betonvægge (ca. 3 x 4 m. pudset murstensvæg og træplanker på gulvet). Pga. rummets indretning har det været en forudsætning, at højttalerne skulle hænge på væggen (den lange led) og op mod loftshjørnerne. Jeg er overfølsom over for buldrende og upræcis basgengivelse, så odds var ikke specielt gode for at få det til at fungere, og man kommer nok ikke udenom, at ligegyldigt hvad, så er det ikke optimal placering af højttalerne. Men - det er faktisk lykkes at få musikken til at spille ganske upåklageligt efter min mening.

Til sagen: Mine nuværende højttalere er Epos ES-11 - et par ældre svende, men Epos M-12.2 er efterfølgeren (som jeg ganske vist ikke har hørt). En væsentlig forudsætning for succes'en er, at den bagudvendte basport er fyldt op med akustisk skum (originalt tilbehør til højttaleren så vidt jeg ved). Jeg vil tro, at en Epos-model (i en god forstærkers hænder) er et godt bud. Andre højttalere, som også har fungeret ok i min situation er: Evox EV-1, Neat Critique, Linn Tukan (som du måske kan fornemme, er jeg mest til den "britiske" lyd).

Held og lykke -

Thomas

Til top Vis t_porskjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t_porskjaer

Anders K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Hej Xipzou!

Jeg er bange for at din svoger har ret... Placering i hjørnet, især hvis det er hårde vægge, kan meget nemt give en "pukkel" i signalet der får højtaleren til at lyde lidt som stod man under en motorvejsbro. Jeg er overbevist om at det giver samme resultat hvis du bruger en anden højtaler.

I teorien er det muligt at dæmpe sig ud af problemet, så man undgår stående bølger og refleksioner, men det er meget svært, temmelig dyrt, og ofte forrrygende grimt. Skumgummiplader eller rockwool er sjældent kønt! Eventuelt kunne man bruge et rumkorrektionsprogram til computeren, men det er heller ikke helt ligetil at gå til. Det lyder som om det ville hjælpe meget hvis der kom lidt mere luft omkring højtalerne, men det er ikke sikkert der er mulighed for dette.

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at flytte højtalerne lidt væk fra hjørnet hvor væg/loft/væg mødes. Enten ved at flytte dem lidt ind fra hjørnet, eller bare længere den mod gulvet, hvis det kan lade sig gøre. Hvis du eksperimenterer lidt med det, tror jeg sagtens du kan finde en placering der lyder fornuftigt.

Håber svaret giver mening!

Cambridge Azur 640T
Cambridge Azur 640C v.2
Cambridge Azur 640P
REGA Planet 1
Til top Vis Anders K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders K

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Xipzou, din svoger har helt ret (udfra det lidt mangelfulde citat...).

At købe nye højttalere er i hvert fald noget, der ikke vil afhjælpe problemet. Du skal behandle dit lokale - men var det ikke noget at få svoger til at hjælpe dig med det (det hjælper jo lidt, hvis man ser lokalet).

Der er muligheder for at købe (www.realtraps.com f.eks.) men også masser af DIY-muligheder, der kan fungere fuldstændig lige så godt - det er et af de få områder, hvor jeg mener at man sagtens kan selvbygge udelukkende for at spare penge, og samtidig få noget, der virker lige så godt.

I det hele taget er akustisk behandling af lytterum komplet overset på dette forum, i forhold til hvor vigtigt et område det er. Alle med et hifi-budget på under 300.000 kr. burde bruge 50% af pengene på akustikregulering, hvis de havde nogen idé om hvad de lavede...(og højst 300 kr. på kabler i alt).

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

Xipzou
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2008 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Fordømt

Havde jo nok lidt gættet at dette var responsen...

Må bearbejde fruen lidt så jeg kan få mine DALI 107´ere ind som primært stue møbel...

Nå men jeg må igang med at bore i de latterlige vægge og forsøge med lidt andre placeringer.. er meget begrænset af en træls dør og min skærm :-(

oh well..

Xipzou
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2008 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Hov vent tak for svarene :-)

skal nok opdatere her (evt med billeder) når jeg kommer så langt som at havet en endelig placering

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes