| Forfatter |
|
Steffeng Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 450
|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal ikke ud og handle nu, men har besluttet mig for at mit næste anlæg skal være væghængt... Hvor god lyd kan man få ud af væghøjtalere? Hvordan bliver perspektiv, dybe og 3d-fornemmelsen i bedste fald...?
Jeg tænker på Helicon W200, B&W SCMS, Vienna Walts Grand og hvad der ellers findes jeg ikke lige kender... (prisen er i første omgang ligegyldigt, skal bare bruge nogle erfaringer fra folk der ved hvordan et high-end anlæg lyder, som kan sammenligne med det, og ikke med noget billigere, eller med andre væghøjtalere...)
Nogen der ved hvor god lyd man overhovedet kan få, når man insiterer på at hænge det op?
|
| Til top |
|
| |
Hurin Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med væghøjtalere er først og fremmest at de ikke kan spille dybt, og de har svært ved at spille et større lokale op. De er med andre ord ikke egnede til store musik oplevelser (men det havde du vel heller ikke forventet). Men ved at kombinere med en sub, kan du sagtens få et hæderligt resultat til film.
Jeg bruger selv en Vienna Walts Grand som baghøjtaler i mit setup, og den kan anbefales.
|
| Til top |
|
| |
Steffeng Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2008 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej betingelserne skal selvfølgelig være iorden... Men vil da stadig gerne have en hvis dynamisk formåen og et højt niveau i et mindre rum... En subwoofer kan sagtens komme på tale, hvis jeg synes det er nødvendigt, men det var lidt nogle andre egenskaber jeg er interesseret i nu..
Jeg synes det er fedt når perspektiv og rumfornemmelse er iorden, men mange højtalere mister jo meget af denne fornemmelse når de placeres op af bagvæggen... mange højtalere spiller mere "bagud" end "frem" og det ville jo gøre væghøjtalere til et problem, hvis ikke det rent faktisk kan gøres, så der er noget rumfornemmelse... Det er det jeg meget gerne vil vide om er muligt
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 27 Januar 2008 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kravet til en væg højtale er at den ikke har bas port bagpå, bla. Vienna Walts Grand har bas porten foran, eller skal værre en lukke højtale.
|
| Til top |
|
| |
Steffeng Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2008 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er skam mange flere krav end placeringen af basporten, hvis du hænger en tilfældig kompakthøjtaler op på vægen kan du ikke forvente en lyd der overhovedet minder om det højtaleren kan præstere på en stander
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 27 Januar 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.artcoustic.com/Product%20range.htm
Det er noget vrøvl at væghøjtalere ikke kan spille bas. Tag et lyt på disse, de er ikke min kop the, men de blev så også demonstreret fuldstændig amatøragtigt så dommen må du nok selv fælde.
mvh. M
|
| Til top |
|
| |
Steffeng Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der virkelig inden der har forsøgt at lave et godt anlæg med væghøjtalere, eller bare har været interesseret nok i det, til at finde ud af om det kan lade sig gøre...?
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1405
|
| Sendt: 28 Januar 2008 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
| Kravet til en væg højtale er at den ikke har bas port bagpå, bla. Vienna Walts Grand har bas porten foran, eller skal værre en lukke højtale. |
|
|
Hvorfor mener du, at det er et krav, at en væghøjttaler ikke har bas port på bagsiden?
Mvh __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1405
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
MathiasFB skrev:
StarTrek skrev:
| Kravet til en væg højtale er at den ikke har bas port bagpå, bla. Vienna Walts Grand har bas porten foran, eller skal værre en lukke højtale. |
|
|
Hvorfor mener du, at det er et krav, at en væghøjttaler ikke har bas port på bagsiden?
Mvh
|
|
|
Repost  __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
|
|
Nu har VA Waltz slet ikke nogen basport - men den spiller utrolig bas for dens størrelse. En fantastisk speaker, hvis man kigger efter en væghængt speaker...
Lars
|
| Til top |
|
| |