Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 14:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tilslutte Subwoofer , hvordan ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Min knægt på 16 år ønsker sig en subwoofer til teenageværelset. Han har et almindeligt stereoanlæg , så udgangsmuligheder til subben er enten signalkabel eller højttalerkabler. Højttalerkabeltilslutning til subben er udelukket , så den sidste mulighed er at tilslutte subben med Rca signalkabel..Men så vidt jeg kan regne ud kommer det slet ikke til at virke ? Der er jo kun et fast udgangssignal på hans forstærker og ikke et variabelt som på en surroundreceiver. Og hvad med at sende hele frekvensområdet fra kablet ind i subben og ikke kun lave frekvenser? Har jeg bare misforstået noget ?

Har aldrig selv leget med "snurrerundtanlæg"  Takker ærbødigst for al hjælp !

Til top Vis hitachi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hitachi

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Du skal bare have en aktiv subwoofer med variabelt lavpasfilter, så kører det. I stereo kan jeg ikke komme på meget musik hvor bassen er forskellig på kanalerne.

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Når så han skruer op for musikken , vil signalet til subben stadig have samme spænding. Det er en ganske almindelig Tape-Out RCA udgang , som ikke varierer i styrke. Subben vil så få samme signalstyrke hele tiden , uanset om han skruer op eller ned for musikken. Kan godt se det virker med en "rigtig" Subwoofer-udgang på en surroundreceiver , hvor signalstyrken stiger og falder i takt med at han skruer op / ned for musikken. Men her har udgangen en fast signalstyrke som ikke påvirkes af volumenknappen..  Fatter ikke det "snurrerundt"..

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Well hvis signalkilden er en DVD eller en computer kan man jo skrue op og ned dér. Alternativt har jeg en løsning jeg selv bruger på en gammel Akaiforstærker: jeg bruger et minijack->rca-stik fra hovedtelefonudgangen. Den skruer nemlig op og ned for spændingen. Tjek dog lige først at forstærkeren IKKE slukker for højttalerne når der sidder hovedtelefoner i.

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Så når han har et almindeligt stereoanlæg og ønsker en sub , er eneste løsning htkabler til subben og htkabler fra subben til H / V højttaler. ?

PS: Takker rigtig meget for hjælpen. Det er super !

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Det er jo lidt sværere når man ikke har et decideret preout til subwoofer. Men nej, jeg mener ikke eneste løsning er at sende signalet fra højttalerne til sub'en, for du kan jo tage det uforstærkede signal at sende ud. Det er lidt sværere når man bruger forstærkerens indbyggede forforstærkerdel. Men som sagt kan du bruge hovedtelefonudgangen. :) Jeg har gjort lidt forskelligt med 2 anlæg efter behov. På ét anlæg gik jeg simpelthen ind og loddede en ledning på venstre kanal og borede et hul til en ekstra RCA-bøsning. Det fungerede fint men jeg vil ikke anbefale det. - Dette gjorde også man hele tiden skulle stille højttaler- og subwoofer-lydstyrken individuelt med mindre man skruede op og ned for lyden på signalkilden. (Dette tilfælde var en computer.) Det andet eksempel er førnævnte Akai-forstærker. :)

Hvis du ikke vil nogle af disse er det da heller ikke noget problem at sende lydsignalet til sub'en og derefter til højttalerne er det? Det kræver selvfølgelig lidt mere ledning, men har det store plus at sub'en sorterer de høje frekvenser fra, således at satellitterne bliver aflastede.

For resten har en subwoofer intet med "snurrerundt-lyd" at gøre. - Den er et meget vellidt hjælpemiddel til mindre stereoanlæg.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes