Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Monarcor enheder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Til en 2½ vejs højttaler er jeg på jegt efter en enhed på ca. 13-15cm som er god godt op i mellemtone området. Den må samtidig gerne være billig.
Jeg har fundet tre forskellige til max. 700kr her. Hælder nok mest til SPH-135KEP, da den har lav bevægelig masse og faseplug.

Andre bud modtages gerne. Helst billigere, men stadig gode (er monacor's det?)

SPH-135C: http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi4-5/vn r/102310/

SPH-135KEP: http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi4-5/vn r/102410/

Seas L15RLY/P: http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=vie w&id=105&Itemid=127

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

JØRGEN STORM
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Februar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Blot du ikke forventer at kunne anvende de opgivne data til noget som helst, eller tror, at enhederne er produceret med snævre tolerancer og omhyggelig kvalitetskontrol, - og i øvrigt selv har et solidt udvalg af relevant måleudstyr, så kan du da godt købe Monacor!

Ellers ville jeg købe nogle fornuftige prisbillige enheder fra f.eks. Peerless, hvor du kan stole på de opgivne date, hvor enhederne er ens og produceret med stram og omfattende QC, og hvor lyden er overraskende god til prisen af den simple årsag, at folkene i udviklingsafdelingen præcist ved, hvad de foretager sig udi den mindste detalje. 

Til top Vis JØRGEN STORM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JØRGEN STORM

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

JØRGEN STORM skrev:

Blot du ikke forventer at kunne anvende de opgivne data til noget som helst, eller tror, at enhederne er produceret med snævre tolerancer og omhyggelig kvalitetskontrol, - og i øvrigt selv har et solidt udvalg af relevant måleudstyr, så kan du da godt købe Monacor!

Ellers ville jeg købe nogle fornuftige prisbillige enheder fra f.eks. Peerless, hvor du kan stole på de opgivne date, hvor enhederne er ens og produceret med stram og omfattende QC, og hvor lyden er overraskende god til prisen af den simple årsag, at folkene i udviklingsafdelingen præcist ved, hvad de foretager sig udi den mindste detalje. 

Hva for en fisk?

Monacor's enheder er lavet i tyskland og fin fin kvalitet! sph-130 er en god enhed lige så  er sph-176

peerless enheder er forresten lavet i kina, jeg ved ikke om de er gode til qc dernede

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Mine anbefalinger omkring Monacor 135 modelerne:

Jeg kører selv med 135 kep i en af mine konstruktioner, den har god spredning og perspektiv ( den er endvidere meget velegnet som mellemtone i et 3 vejs system, eller Dapolitto ), kan bruges i et relativt lille basrefleks kabinet og stadig præstere god bas. Dog vil jeg sige, som standalone = 9 - 12 m2 lytterum, hvis større rum, skal der kombineres med sub.

135 c fungerer godt i et større basrefleks kabinet op til 20 L. Hvor den formåer en god kontroleret dybbas, har dog ikke samme spredning og perspektivegenskaber som 135 kep. ( selvsagt pga. manglende faseplug ).

Kan da ikke lade være med at tænke på om de to vil udgøre en god kombination i et system, med 135 kep som øvre bas og mellemtone og 135 c som nedre bas. ( note: har ikke prøvet de to sammen, kun hver for sig ) Men det ville da være interessant, at se om de kan sammen.

Og hvis det skal være ren Monacor, så kan der i deres program findes fine og vellydende diskanter ( for mig = kendinge ), som vil være gode i kombination, med de ovenstående 135'ere, herunder er der et par bud:

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifidiskan t/vnr/102290/

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifidiskan t/vnr/104010/

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

JØRGEN STORM
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Til top Vis JØRGEN STORM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JØRGEN STORM

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

JØRGEN STORM skrev:

Jørgen

Hvad får dig til at tro at Vifa/Perless's kvalitetskontrol er bedre end Monacor's, eller for den sags skyld produktet ?

Monacor's serie spænder vidt fra helt billige ( ikke super kvalitet ) hen over dyrere kvalitetsenheder, men stadig til fornuftige penge. Sidstnævnte har formodentlig en høj kvalitetskontrol.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

JØRGEN STORM
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 03:48 | IP-adresse registreret  

Konkret QC og test af nogle få tusind enheder samt 35 års erfaring!

Besvarer det spørgsmålet?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 06:41 | IP-adresse registreret  

JØRGEN STORM skrev:

Jeg har før set tests af enheders T/S parametre og ingen målte som opgivet, ej heller de kendte mærker. Der var især store afvigelser på fs og Vas. Monacor producerer ikke enheder, men køber blot OEM. Blandt andet er den nævnte SPH-130 en Visatonenhed.

Problemet er naturligvis at man ikke rigtig ved hvad man køber, når man køber Monacor.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

JØRGEN STORM
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Først:

Hvis Fs afviger gør Vas det naturligvis også, idet forholdet er som følger:

Vas =  0,0014 x Sd x Sd x Cms

For dem, der ikke er så stærke udi matematikken og/eller har glemt, hvad grundbegrebet Cms (compliance) betyder, er det reciprokværdien af stivheden i det svingende system og derfor fastlagt entydigt ved den bevæglige masse og resonansfrekvensen.

Til daglig hovedregning har jeg kogt sammenhængen ned til følgende formel, hvor alle kan være med:

Vas = 35,5 x A x A : Fs : Fs : M, hvor A er membranarealet i cm2, Fs er resonansfrekvensen i Hz og M den bevægelige masse i g.

Heraf ses den direkte sammenhæng mellem Fs og Vas, der naturligvis ændrer sig voldsomt, hvis Fs ændres, da M og A jo er konstante.

Heldigvis er det ret lige meget for nøjagtigheden af vores simuleringer, da det primært er forholdet mellem Q og Fs, der er bestemmende, og det er derfor, at T&H målinger på utilspillede enheder stadigvæk giver meget fornuftige simuleringer, idet  f. eks. Fs godt kan være højere, men så er Q også bare tilsvarende højere og Vas tilsvarende lavere. 

Helt anderledes går det naturligvis, hvis man f.eks. ændrer massen af det svingende system, hvor Fs så bliver lavere og Q højere, idet de respektivt sænkes og hæves med kvadratroden af masseforøgelsesfaktoren!

PS:

Som man ser er Fs en afgørende faktor og alle, der har haft fingrene dybt nede i højttaleruniverset ved, at Fs er en sjov størrelse at måle på. Der er naturligvis spørgsmålet om graden af tilspilning, men også f.eks. temperaturen påvirker gummikantophæng, osv. Diverse ophæng kan også godt observeres foranderlige, hvis man tager måling efter måling over en lang målesession, bl. a. fordi en del af energien afsættes som varme i både den nedre centreringsfjeder og det øvre membrankantophæng, og dermed påvirker disses stivhed. Og måles der med signalstyrker, der nærmer sig almindelige brugsforhold, sker der også en opvarmning af svingspolen, hvilket påvirker Rdc, der så igen påvirker Q, der så igen ændrer resultatet af kabinetsimuleringer! Dette er især relevant ved proff. udstyr, hvor brugssituationen og spolens arbejdstemperatur absolut intet har med småsignaler ved T&H målinger at gøre

Ved brug af moderne PC-målegrej, hvor de forskellig parametre måles nærmest samtidigt, får man dog et "sæt" særdeles brugbare data, der giver meget nøjagtige oplysninger om kabinetstype, størrelse osv. 

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

JØRGEN STORM skrev:

Først:

Hvis Fs afviger gør Vas det naturligvis også, idet forholdet er som følger:

Vas =  0,0014 x Sd x Sd x Cms

For dem, der ikke er så stærke udi matematikken og/eller har glemt, hvad grundbegrebet Cms (compliance) betyder, er det reciprokværdien af stivheden i det svingende system og derfor fastlagt entydigt ved den bevæglige masse og resonansfrekvensen.

Til daglig hovedregning har jeg kogt sammenhængen ned til følgende formel, hvor alle kan være med:

Vas = 35,5 x A x A : Fs : Fs : M, hvor A er membranarealet i cm2, Fs er resonansfrekvensen i Hz og M den bevægelige masse i g.

Heraf ses den direkte sammenhæng mellem Fs og Vas, der naturligvis ændrer sig voldsomt, hvis Fs ændres, da M og A jo er konstante.

Heldigvis er det ret lige meget for nøjagtigheden af vores simuleringer, da det primært er forholdet mellem Q og Fs, der er bestemmende, og det er derfor, at T&H målinger på utilspillede enheder stadigvæk giver meget fornuftige simuleringer, idet  f. eks. Fs godt kan være højere, men så er Q også bare tilsvarende højere og Vas tilsvarende lavere. 

Helt anderledes går det naturligvis, hvis man f.eks. ændrer massen af det svingende system, hvor Fs så bliver lavere og Q højere, idet de respektivt sænkes og hæves med kvadratroden af masseforøgelsesfaktoren!

PS:

Som man ser er Fs en afgørende faktor og alle, der har haft fingrene dybt nede i højttaleruniverset ved, at Fs er en sjov størrelse at måle på. Der er naturligvis spørgsmålet om graden af tilspilning, men også f.eks. temperaturen påvirker gummikantophæng, osv. Diverse ophæng kan også godt observeres foranderlige, hvis man tager måling efter måling over en lang målesession, bl. a. fordi en del af energien afsættes som varme i både den nedre centreringsfjeder og det øvre membrankantophæng, og dermed påvirker disses stivhed. Og måles der med signalstyrker, der nærmer sig almindelige brugsforhold, sker der også en opvarmning af svingspolen, hvilket påvirker Rdc, der så igen påvirker Q, der så igen ændrer resultatet af kabinetsimuleringer! Dette er især relevant ved proff. udstyr, hvor brugssituationen og spolens arbejdstemperatur absolut intet har med småsignaler ved T&H målinger at gøre

Ved brug af moderne PC-målegrej, hvor de forskellig parametre måles nærmest samtidigt, får man dog et "sæt" særdeles brugbare data, der giver meget nøjagtige oplysninger om kabinetstype, størrelse osv. 

Du har helt ret, deres data variere noget, men lige så gør andres, monacors enheder er fine i forhold til så mange andres, men igen man får hvad man betaler for, køber man en billig monacor ja så får man os derefter.

Hvis man laver højttalere selv er det alligevel en nødvendighed og have måleudstyr, ellers bliver det aldrig helt godt, og som kjeldsen siger de andre overholder heller ikke deres datablade. Dog vil jeg gerne rose seas excel enheder, de ligger ufattelig tæt på hvad de er opgivet til, men ok prisen er os en anden verden.

Jeg undres først lidt over dig, da jeg synes dit navn var bekendt, men nu er du genkendt, og jeg undres ikke spor over du hellere ville foretrække noget andet end monacor hvis du bygger din erfaring ud fra pa lyd, idet der da findes bedre alternativer inden for det helt klart.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 09 Februar 2008 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Jørgen kan ikke lide Monacor, for hans venner ned på grillen siger det er dårlige højtaler.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

JØRGEN STORM
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Februar 2008 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Og det har vennerne på grillen for det meste helt ret i!

PS:

Til gengæld bliver man altid overrasket, for selv for samme modelnummer, opfører enhederne sig vidt forskelligt!

Men OK, man siger jo at stor "tolerance" en en god ting................................

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Puha, sikke en diskution

Jeg kører også med Monacor-enheder på mine DIY-højttalere, og er tilfreds med deres præstationer. Det er så også nogle der ligger i den dyre ende af skalaen SPH-165KE, SPH-250KE og DT-101SK.

Mvh Dief

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2008 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

JØRGEN STORM skrev:

Til gengæld bliver man altid overrasket, for selv for samme modelnummer, opfører enhederne sig vidt forskelligt!

Men OK, man siger jo at stor "tolerance" en en god ting................................

Vås, du kan ikke generalisere Monacors program på den måde, Monacor spænder vidt og deres dyre enheder er ikke i den boldgade som du nævner.

Hov, ser at stormens konto er lukket, det var da et kort medlemsskab. ( kun 2 dage )

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2008 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:

Puha, sikke en diskution

Jeg kører også med Monacor-enheder på mine DIY-højttalere, og er tilfreds med deres præstationer. Det er så også nogle der ligger i den dyre ende af skalaen SPH-165KE, SPH-250KE og DT-101SK.

Mvh Dief

Nu er det ikke for og være træls, men diskutionen gik trods alt på om de levede op til deres opgivne data, det gør de ikke, men det gør ingen andre enheder heller som Kjeldsen skrev, nogle dog værre end andre.

Nu ved jeg hvem Jørgen Storm er, han er en af dem der har levet af det højttaler halløj, og her i denne verden og sammenhæng er det ret træls med enheder der ikke lever op til opgivne parametre. Hans angst for monacor forståes egentlig godt idet deres pa enheder er noget bras i forhold til andre, jeg har på fornemmelsen det er dette han bygger sine postulater på.

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
JØRGEN STORM skrev:

Vås, du kan ikke generalisere Monacors program på den måde, Monacor spænder vidt og deres dyre enheder er ikke i den boldgade som du nævner.

Hov, ser at stormens konto er lukket, det var da et kort medlemsskab. ( kun 2 dage )

Monacor har et dårligt ry i Danmark. Det er jo bare et handelsfirma ligesom så mange andre. Nogle af deres enheder er rigtig nok Visaton, PS Audio og nu også Celestion. Det skal være usagt om nogle af deres enheder afviger fra opgivne data, i så fald, er det ikke de første enheder der gør det! Men når det så er sagt, så kan man være heldig, at finde nogle meget vellydende enheder hos Monacor - end og særdelses vellykkede produkter, som viser sig at være bedre end mange meget meget dyrere enheder. Personligt kræver det en del erfaring, at sortere i ethvert højttaler udvalg.

vh

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

Nu er det ikke for og være træls, men diskutionen gik trods alt på om de levede op til deres opgivne data, det gør de ikke, men det gør ingen andre enheder heller som Kjeldsen skrev, nogle dog værre end andre.

Nu ved jeg hvem Jørgen Storm er, han er en af dem der har levet af det højttaler halløj, og her i denne verden og sammenhæng er det ret træls med enheder der ikke lever op til opgivne parametre. Hans angst for monacor forståes egentlig godt idet deres pa enheder er noget bras i forhold til andre, jeg har på fornemmelsen det er dette han bygger sine postulater på.

Det ville her være på sin plads om Hr. Storm, udpeger de enkelte Monacor enheder, som der er tale om, frem for at gnide sort sværte ud på hele navnet "Monacor".

tadman skrev:

Monacor har et dårligt ry i Danmark. Det er jo bare et handelsfirma ligesom så mange andre. Nogle af deres enheder er rigtig nok Visaton, PS Audio og nu også Celestion. Det skal være usagt om nogle af deres enheder afviger fra opgivne data, i så fald, er det ikke de første enheder der gør det! Men når det så er sagt, så kan man være heldig, at finde nogle meget vellydende enheder hos Monacor - end og særdelses vellykkede produkter, som viser sig at være bedre end mange meget meget dyrere enheder. Personligt kræver det en del erfaring, at sortere i ethvert højttaler udvalg.

vh

Det var godt beskrevet det der tadman. Kan se at du er vidende om, at der findes vellydende enheder i Monacors program, så mangler vi bare at der er andre som retfærdiggør eksistensen af de enheder i Monacors program, som gør det godt.

FACTS
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbelt konto - JØRGEN STORM

Bruger siden: 10 Februar 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

I køkkenet eller børneværelset kan sådan nogle taiwanesiske tilfældigheds- og gættedesigns skam gøre god fyldest, og de har jo membraner og magneter som andre højttalere af mindre proletarisk herkomst..................... 

Er der i øvrigt andre, der haft problemer med at logge på for nyligt? Henover middag måtte jeg kæmpe 30-40 sekunder for at få adgang, men det er måske bare min PC, der trænger til at blive udskiftet? 

Til top Vis FACTS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FACTS

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 06:54 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Det var godt beskrevet det der tadman. Kan se at du er vidende om, at der findes vellydende enheder i Monacors program, så mangler vi bare at der er andre som retfærdiggør eksistensen af de enheder i Monacors program, som gør det godt.

En god Monacor (Visaton) som også Duelund var fan af, er SPH-130

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Den her tråd er kommet langt i forhold til hvad jeg havde troet på. Det er jo meget godt

...havde nu heller ikke regnet med at få et hverken jaller direkte nej, på om de kan leve op til eller måske overgå en seas eller vifa i samme prisleje.

Jeg er ikke nervøs for Monarcor mere. Tak

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum