Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 07:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 850 mkI mkII mkIII ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Februar 2008 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Hey boys..
Jeg skal ud senere i dag og hente mig et sæt Dali 850, men ville lige høre om der er forskellige Dali 850ere? Og i såfald, hvad er evt forskelle herpå, årgange, hvordan kan det ses m.m.?

Først for nyligt jeg har fundet ud af at der faktisk var Dali 104 mkI og mkII (og vist også mkIII?), så derfor ville jeg lige høre eksperterne herinde

Mvh
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Contrazione
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Februar 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Der er så vidt jeg ved kun lavet en udgave af dali 850. Efterfølgeren hedder evidence 870.
Til top Vis Contrazione's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Contrazione

sims
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Februar 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

der er også kun mkI og mkII af 104..

Dali 850 er en fin højtaler. håber du bliver glad for dem.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 Februar 2008 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Jeg ved at der er forskel på Dali mærket på frontstoffet på de nye til de gamle. De første er så vidt jeg ved med blåt mærke, de sidste er med rødt. Sådan er det ihvertfald med dem jeg har set.

Og så god fornøjelse med dem

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Februar 2008 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Mener bestemt at kunne huske at de lavede en eller anden SE (second/special edition) udgave af 850'eren. Men det er muligt det "bare" er rød serie versionen jeg tænker på.
Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Dali 850 er kun lavet i en version, og 850´eren har altid hørt til i Dalis tidligere røde serie - hvoraf den var første model til at blive lanceret i serien, som modstykke til den, på tidspunktet, højaktuelle JBL L80.

De blev leveret i sort eller mahogni-finish, og højttaleren forblev uændret hele vejen igennem dens levetid. Da den komplette røde serie var endeligt lanceret, blev logoet ændret en smule, men de første modeller kørte ikke længe før 350 og 450 gjorde den følgeskab i serien, så de første er ikke meget ældre i forhold til hvornår ændringen af logoet blev implementeret!

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg så fået dem hjem, og lyttet dem godt igennem, og jeg må sige jeg har fundet de højttalere jeg har ledt efter.. De spiller ganske enkelt pragtfuldt som all-round højttaler.. Nu mangler jeg bare at finde det helt rigtige forstærker at spænde på, da min Sheng Ya lige mangler det sidste power før 850erne spiller deres bedste

Desværre synes jeg NAD er for grimme til at jeg vil have dem stående i min stue, så jeg skal have fundet et godt alternativ.. Har haft lidt kig på en HK970, da denne kan fås til 2000 på brugtmarkedet, men er ikke sikker på om den har kræfter nok?

Kunne selvf gøre som Ascari og købe den Classic, men ville hellere ned i 2000krs klassen.. nogen bud eller ville HK'en kunne klare opgaven fuldt ud?

Mvh

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

HK'en vil nok kunne klare det hvis du ikke vil spille helt for højt.

NAD og Rotel ligger lydmæssigt op af hinanden på en del punkter, og Rotel er generelt også bygget rigtigt godt, og giver meget for pengene.

Men jeg vil under alle omstændigheder anbefale dig at lytte til en Classic No 6.6, du kan jo altid bedømme om den er 7k værd, og ellers sende den retur igen.

Boogieman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Hvis du vil have valuta for pengen, vil jeg helt bestemt prøve en af Sony's ES modeller. Jeg havde en       Sony TA-E80ES  da jeg havde Dali 850, og det spillede røven ud af bukser på NAD'en i lidt mindre prisklasse (kan dog ikke husk hvad NAD'en hed). Jeg vil tro sådan en Sony findes brugt til omkring 2-3K. Ja, den kom frem for over 10 år siden, men den spillede bare godt! En ekstra bonus er den har mahogani træ paneler i siderne, som passer meget fint til 850'erne.

VH GV

Til top Vis Boogieman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boogieman

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Hej

Tillykke med din "nye" højtaler..

Har selv et sæt af Dali 850'erne - jeg har dog skiftet diskanter til Scan spaek 9700

Mine er spænt for en Rotel Rsp 1069 som forforstærker og en Rotel RB990 2*200w Effekt blok - jeg synes det spille vildt godt..

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Synes ikke jeg vil til at skifte diskanterne i mine 850ere ud, da jeg synes (mod forventning faktisk) at højttaleren spiller fuldt ud fantastisk som den er nu 

Lige nu står jeg med fire muligheder..

1. Beholde min Denon POA-1500 og så sælge tilhørende PRA-1000 og finde en alternativ forforstærker som ville være bedre (gerne med fjernbetj.).. Synes at POA-1500eren lyder rigtig godt sammen med Dalierne så længe anlægget er cd-spille > effekt > højtt.. altså ingen PRA-1000 forforstærker imellem.. Det er som om at min Denon PRA-1000 går ind og ødelægger lyden fuldstændig, bl.a. gør hele lydoplevelsen mere skinger?

2. Beholde min Denon POA-1500 og skifte min CD-spille ud med en der har volume-mulighed.. (1000kr m. fjernbt., nogen forslag?) der er en volumefunktion på fjernbetj. men den lader ikke til at fungere, regner med den virker på tilhørende forstærker?  

3. Beholde min Sheng Ya og bare bruge den.. Den _kan_ godt spille dalierne op, men det er som om den lige mangler en sjat saft og kraft mere for at have ordenlig styr på enhederne ligesom min POA-1500.. Sheng Ya'en er desværre uden pre-out

4. Sælge hele skidtet og prøve noget andet.. Problemet heri er bare at det er meget svært at finde noget med power nok til et budget på 2000kr.. Vil lige prøve at holde øje med noget Rotel og noget Sony ES.. Kan finde masser af Rotel RB-980bx effektblokke med 2x120 til rimelige penge.. er den tilstrækkelig?

Boogieman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2006
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Der er en Rotel til salg, lige nu og inden for dit budget.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=70333

Mvh

GV

Center HT - B&W Nautilus HTM4s
Bag HT - 805S
Sub B&W ASW3000
Til top Vis Boogieman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boogieman

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Nu har jeg så fået dem hjem, og lyttet dem godt igennem, og jeg må sige jeg har fundet de højttalere jeg har ledt efter.. De spiller ganske enkelt pragtfuldt som all-round højttaler.. Nu mangler jeg bare at finde det helt rigtige forstærker at spænde på, da min Sheng Ya lige mangler det sidste power før 850erne spiller deres bedste

Desværre synes jeg NAD er for grimme til at jeg vil have dem stående i min stue, så jeg skal have fundet et godt alternativ.. Har haft lidt kig på en HK970, da denne kan fås til 2000 på brugtmarkedet, men er ikke sikker på om den har kræfter nok?

Kunne selvf gøre som Ascari og købe den Classic, men ville hellere ned i 2000krs klassen.. nogen bud eller ville HK'en kunne klare opgaven fuldt ud?

Mvh

Der er lige kommet en XTZ100 til salg i markedet for 2200kr

Den er topanmeldt alle steder.. Og til prisen finder du vist ikke meget der slår den :)

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2008 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

En 2x 120 watts Rotel er tilstrækkelig. Og også et godt match til Dali 850, jeg havde en lille 2x70 watts rotel på mine 850 i et par dage, og den havde utrolig stor kontrol over højttaleren.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

XTZen ser spændende ud.. Nogen der har erfaringer med den krabat?

Rotel har jeg ikke hørt dårligt om hvad pris/ydelse angår (og heller ikke i denne tråd), så mon ikke jeg skal have prøvet det mærke og så er det jo flot oveni hatten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes