Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 13:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: BEOLAB 5- Adaptive Bass Control (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2005
Status: Offline
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har ved flere lejligheder haft mulighed for at lytte til denne store højttaler, og synes den lyder udemærket. Det, som jeg synes er mest interessant ved denne model, er dens ABC-system, som efter sigende adaptivt skulle tilpasse lyden til det rum, som højttaleren er placeret i. Jeg har læst mig frem til i brugsanvisningen, at dette gøres ved en serie målinger, som foretages af en mikrofon i bunden af højttaleren, hvormed lyd intensiteten nok bestemmes ud fra et estimat af tryk-gradienten 
(måling i 2 positioner med et fast afstandsinterval).  Det hele giver meget god mening, men er der nogen af Jer derude, som ved noget om de test-signaler, som bliver afspillet under kalibreringen af højttaleren? Tester man rene toner eller køres der et støjsignal igennem?
- og er der ellers nogen erfaringer om denne højttalers evne til at tilpasse sig specielt dårlige rum, rent akustisk?

Mvh
Til top Vis Sliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sliv

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt at den kan "måle" rummet og derefter justere bassen. Men det betyder ikke at den kan komme til at spille perfekt i et rum med dårlig akustik. Det gir helt klart en forbedring, men vist du vil have det optimale lyd ud af højtaleren så kræver det også noget af rummet den spiller i. 

Der sidder en lille mikrofon i bunden som kommer frem i 2 intervaller som så måler de frekvenser som bassen spiller med. Det er dem som bliver indstillet, dvs. at diskant og mellem tone stadigvæk er afhængi af rummet.

Men en fed højtaler som kun kræver et rigtigt godt drev som lydkilde.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes