Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 04:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Focal Chorus 816 V (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Hey, er der nogle herinde der umiddelbart har nogle erfaringer med denne højttaler? Alt kan bruges.. :)

Søren

Til top Vis Søren P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren P.

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg har haft et sæt, som nu spiller videre hos min mutter...

Hos mig var de en smule lyse i toppen, uden dog at være slanke og de kan godt følge med op til 25kvm, man bør parre dem med noget mørkt udstyr for at toppen ikke bliver for skarp...

Jeg har haft et Rotel ingt og cd hjemme, samt ditto fra Xindak, der gik Xindak sættet med sejeren, og prisen var under det halve, men der er mange mærker man kan prøve og parre disse højttalere med...

Jeg synes de er et hit til prisen ligenu, modsat da jeg købte dem til 30% mere :(

Du bør også prøve dem af derhjemme inden køb, du kunne også overveje 826V som er storebror, den skulle også spille en smule anderledes nedefter, men det kan man så overveje om man vil prøve den, og virker den for stor så vælge 816V istedet...

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Hej

Har desvære kun erfaring med 807v og 836v, begge er kanon højttalere til prisen, synes jeg.

Søren P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2008 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene..

Nu har jeg heldigvis en Xindak integreret, så det er måske meget heldigt.. :) Overvejer os 826 v, men tror muligvis den vil blive for stor til mit lille rum. Har Ikon 2 nu og vil derfor gerne prøve en model som har lidt "kraft" i sig. Dermed ikke sagt at Ikon 2 er dårlig, tværtimod, men med det musik jeg hører nu, vil en gulvhøjttaler nok gøre sig bedre.

Men kan man sige at den generelle klang er lys? Eller er det her udstyret virelig gør forskellen?

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2008 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Søren P. skrev:

Tak for svarene..

Nu har jeg heldigvis en Xindak integreret, så det er måske meget heldigt.. :) Overvejer os 826 v, men tror muligvis den vil blive for stor til mit lille rum. Har Ikon 2 nu og vil derfor gerne prøve en model som har lidt "kraft" i sig. Dermed ikke sagt at Ikon 2 er dårlig, tværtimod, men med det musik jeg hører nu, vil en gulvhøjttaler nok gøre sig bedre.

Men kan man sige at den generelle klang er lys? Eller er det her udstyret virelig gør forskellen?

Metal domer har altid været svære at få til at holde kæft, så der skal man vælge det rigtige grej, for ellers vil en sådan skrige for meget, ikk dermed at sige at en softdome ikk kan have de samme krakteristika, men man skal være klar over det, men ikk dermed at sige du vil opleve dette som et problem...

Hvor stort er rummet, mine stod 70cm til bagvæggen, og 40cm til sidevæggen, hos min mutter står de 35cm til bagvæggen og 80cm til den ene sidevæg og 1,5 til den anden?

De har det bedst godt væk fra sidevæggene, afstand til bagvæggen er også vigtig men ikke det primære, der er basport i bund og i front, det gør dem lettere at placeres i forhold til bassen..

Mine 816V spillede på 20kvm og de kunne sagtens fylde rummet, selv bassen var lidt for vild til at starte med, men lidt tweakning af rummet fik jeg dem til at makke ret, har skrevet at jeg ikke finder dem desideret slanke, en højtaler kan jo godt have en lys top, og en god fast og dyb bund, hvilket 816V dog ikke har, men de kan sku følge rimelig godt med og størrelsen sætter jo også sine begrændsninger..

Søren P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Til bagvæggen er der ikke mere end 20 cm, den ene sidevæg er der ca. 1-1,5 m og 0,5-1 m. Dog synes jeg ikke at jeg haft problemer med bassen i mit rum.. Kun når det har været billige modeller (læs: ELTAX) og en svag forstærker!!  Så har det været noget forfærdelig rod, men det burde jo ikke komme som nogen overraskelse.

Når vi snakker bassens dybde måles de jo ikke til mere end 47hz, hvorimod mine Dali'er måles til 42hz, hvordan hænger det sammen?

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Søren P. skrev:

Til bagvæggen er der ikke mere end 20 cm, den ene sidevæg er der ca. 1-1,5 m og 0,5-1 m. Dog synes jeg ikke at jeg haft problemer med bassen i mit rum.. Kun når det har været billige modeller (læs: ELTAX) og en svag forstærker!!  Så har det været noget forfærdelig rod, men det burde jo ikke komme som nogen overraskelse.

Når vi snakker bassens dybde måles de jo ikke til mere end 47hz, hvorimod mine Dali'er måles til 42hz, hvordan hænger det sammen?

Tror nok at Focal har mere at have det i med hensyn hvor langt bassen rækker ned, 42hz for den lille dali lyder usansynligt, og det kan også være målt forskelligt, altså hvor meget output der er ved forskellige målinger..

Mine JBL er målt til 45hz, og der er sku da en 10" i dem, glem lidt omkring frekvensområdet...

Lyder fint nok med afstanden til sidevæggene, det er vigtigst og bassen kan du så tweake med afstanden til bagvæggen hvis det er muligt..

Søren P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2008 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Ligger heller ikke så meget i det, men var mere noget jeg kom til at tænke på, da jeg så det..   Men er meget spændt på lyden!! Nu hvor jeg er igang med at kigge højttalere, er der så andre du/i synes, som jeg burde overveje?

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Søren P. skrev:

Ligger heller ikke så meget i det, men var mere noget jeg kom til at tænke på, da jeg så det..   Men er meget spændt på lyden!! Nu hvor jeg er igang med at kigge højttalere, er der så andre DU synes, som jeg burde overveje?

Det kommer jo an på pris, 816V sælges for tiden til 8K og det er sku ret billigt...

KEF IQ9 3 Vejs, dog findes der en lillebror som hedder IQ5 som dog er med 5" enheder, mener der er en IQ7 som ikke lagerføres allesteder, den er også en 2½ vejs med 6,5" enheder,

Amphion Creon3, de er også et godt bud under 10K, det er godt nok en 3 vejs med 1" diskant, 5" mellem og 8" bas i siden..

Dynaudio Audience 72 2½vejs

DLS R66 2½vejs

Der er meget forskel på disse nævnte højttalere, så lyt på flere forskellige og sammenlign hvordan du vil ha disse skal gengive lyden af dit musik..

Og nævn en maks pris du vil op i, så tager vi den videre derfra så kan andre også komme med et bud...

Søren P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2008 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Imbalance skrev:
Søren P. skrev:

Ligger heller ikke så meget i det, men var mere noget jeg kom til at tænke på, da jeg så det..   Men er meget spændt på lyden!! Nu hvor jeg er igang med at kigge højttalere, er der så andre DU synes, som jeg burde overveje?

Det kommer jo an på pris, 816V sælges for tiden til 8K og det er sku ret billigt...

KEF IQ9 3 Vejs, dog findes der en lillebror som hedder IQ5 som dog er med 5" enheder, mener der er en IQ7 som ikke lagerføres allesteder, den er også en 2½ vejs med 6,5" enheder,

Amphion Creon3, de er også et godt bud under 10K, det er godt nok en 3 vejs med 1" diskant, 5" mellem og 8" bas i siden..

DLS R66 2½vejs

Der er meget forskel på disse nævnte højttalere, så lyt på flere forskellige og sammenlign hvordan du vil ha disse skal gengive lyden af dit musik..

Og nævn en maks pris du vil op i, så tager vi den videre derfra så kan andre også komme med et bud...

Hvis vi starter med maxprisen, er den hvad et sæt 826 v koster, nemlig 11000 kr, plus/minus 1500-2000 kr.

Generelt vil jeg godt have en højttaler som ikke flygter, når der skal spilles alle former for rock og gerne kan tåle at der bliver skruet lidt ekstra op! Dermed ikke sagt at det skal være en gang larm, tværtimod..  Hører generelt de fleste former for musik (Undtagen klassisk jazz og den stil).''

Har ikke hørt nogle af de nævnte højttalere, dog har jeg hørt Dls r55, som jeg umiddelbart kunne forestille mig ligge tæt på sin storebror?

Dynaudio har jeg tilgode at høre endnu, men efter hvad jeg har hørt rundt omkring, skulle de vidst være ret neutrale og tæt på det kedelige.. Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl!

Resten har jeg ikke set eller hørt om, men går straks igang..

preben1234
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Prøv at lytte på både dynaudio focus 110 og 140. helt suveræne højtalere..

men vil gi dig ret i at audience serien fra dynaudio er kedelig, men prøv at høre focus serien i tapeconnection, den er suveræn til rock og det meste andet 

Til top Vis preben1234's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af preben1234

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2008 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Søren P. skrev:
Imbalance skrev:
Søren P. skrev:

DLS R66 2½vejs

Hvis vi starter med maxprisen, er den hvad et sæt 826 v koster, nemlig 11000 kr, plus/minus 1500-2000 kr.

Generelt vil jeg godt have en højttaler som ikke flygter, når der skal spilles alle former for rock og gerne kan tåle at der bliver skruet lidt ekstra op! Dermed ikke sagt at det skal være en gang larm, tværtimod..  Hører generelt de fleste former for musik (Undtagen klassisk jazz og den stil).''

Har ikke hørt nogle af de nævnte højttalere, dog har jeg hørt Dls r55, som jeg umiddelbart kunne forestille mig ligge tæt på sin storebror?

Dynaudio har jeg tilgode at høre endnu, men efter hvad jeg har hørt rundt omkring, skulle de vidst være ret neutrale og tæt på det kedelige.. Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl!

Har aldrig hørt DLS, mange er vilde med dem men jeg synes ikk de er så specielle...

Dynaudio Focus 220 har jeg haft hjemme, og ja dem er jeg heller ikk meget for, de lyder meget kliniske og skal ha en del effekt for at udfolde sig, men jeg skulle ha flere dage til at danne mig et indtryk af disse, end de 2 dage jeg havde dem hjemme..

Høje lydtryk er ikk nemt at styre og der skal man især have rummet til det, så man skal lære at finde et medium hvor det lyder bedst, behøver ikk være højttalerens skyld at det hele roder f.eks...

Har nævnt at især en skinger eller træls diskant er en af metal domernes svagheder, men hvis din Xindak ligger lydmæssigt indenfor det samme som den jeg havde hjemme, så går du ikk helt fejl af Focal'ne, Rotel sættet var for lyst til min smag så man skal passe på hvad man sætter sammen, KEF'ne er rimelig bløde og varme i lyden og det kan så trække helt den anden vej med en varm og mørk forstærker, men det kan du så lege lidt med..

Søren P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Imbalance skrev:
Søren P. skrev:
Imbalance skrev:
Søren P. skrev:

DLS R66 2½vejs

Har aldrig hørt DLS, mange er vilde med dem men jeg synes ikk de er så specielle...

Dynaudio Focus 220 har jeg haft hjemme, og ja dem er jeg heller ikk meget for, de lyder meget kliniske og skal ha en del effekt for at udfolde sig, men jeg skulle ha flere dage til at danne mig et indtryk af disse, end de 2 dage jeg havde dem hjemme..

Høje lydtryk er ikk nemt at styre og der skal man især have rummet til det, så man skal lære at finde et medium hvor det lyder bedst, behøver ikk være højttalerens skyld at det hele roder f.eks...

Har nævnt at især en skinger eller træls diskant er en af metal domernes svagheder, men hvis din Xindak ligger lydmæssigt indenfor det samme som den jeg havde hjemme, så går du ikk helt fejl af Focal'ne, Rotel sættet var for lyst til min smag så man skal passe på hvad man sætter sammen, KEF'ne er rimelig bløde og varme i lyden og det kan så trække helt den anden vej med en varm og mørk forstærker, men det kan du så lege lidt med..

Hvad angår klangen i min Xindak, er jeg ret sikker på, at den ligesom den du har hørt.. Den hjalp en hel del da jeg fik den på mine Ikon'er. Spillede på Harman/kardon før (En af de billigere modeller) og fra den og så til Xidak'en var der utrolig stor forskel.

Men får både 816 og 826 v hjem på demo, så efter det har jeg nok en bedre fornemmelse af det hele..  Forresten en super service fra Hififeaks!!

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2008 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Søren P. skrev:

Hvad angår klangen i min Xindak, er jeg ret sikker på, at den ligesom den du har hørt.. Den hjalp en hel del da jeg fik den på mine Ikon'er. Spillede på Harman/kardon før (En af de billigere modeller) og fra den og så til Xidak'en var der utrolig stor forskel.

Men får både 816 og 826 v hjem på demo, så efter det har jeg nok en bedre fornemmelse af det hele..  Forresten en super service fra Hififeaks!!

Jeg har heller ikk noget dårligt at sige om hifi freaks, havde enda selveste Hr Sillesen forbi da jeg havde et par Focal 1027 hjemme, de blev efterfølgende sat til et helt arsenal af hans eget mærke, der kunne man så hurtig finde ud af at min forhenværende forstærker slet ikke kunne følge med..

Det var en A06 jeg havde hjemme, de 2*80W følger rigtig godt med men skal man spille højt og længe så er den ikke helt sagen, der er 6950V mere passende men den er os dobbelt så dyr, men lillebror er sku også et hit til prisen især sammen med dens søster cd...

Søren P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Imbalance skrev:
Søren P. skrev:

Jeg har heller ikk noget dårligt at sige om hifi freaks, havde enda selveste Hr Sillesen forbi da jeg havde et par Focal 1027 hjemme, de blev efterfølgende sat til et helt arsenal af hans eget mærke, der kunne man så hurtig finde ud af at min forhenværende forstærker slet ikke kunne følge med..

Det var en A06 jeg havde hjemme, de 2*80W følger rigtig godt med men skal man spille højt og længe så er den ikke helt sagen, der er 6950V mere passende men den er os dobbelt så dyr, men lillebror er sku også et hit til prisen især sammen med dens søster cd...

Det er en 6950 v jeg har herhjemme, så håber og tror at den nok skal komme til at gå i spænd med højttalerne.. Min Cdafspiller er dog en Harman/kardon, men umiddelbart kunne jeg forestille mig, at forstærkeren har mest at sige, hvad angår klangen i det samlede billede?

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2008 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Søren P. skrev:

Det er en 6950 v jeg har herhjemme, så håber og tror at den nok skal komme til at gå i spænd med højttalerne.. Min Cdafspiller er dog en Harman/kardon, men umiddelbart kunne jeg forestille mig, at forstærkeren har mest at sige, hvad angår klangen i det samlede billede?

Så er du da rimelig kørende, HK's cd afspillere har et bedre ry end deres amps umildbart, så den den behøver ikk være specielt dårlig, HK har altid haft en varm lyd og de gør for det meste ikk megen væsen af sig, dog har jeg kun haft en HK surround forstærker og den kan ikk sammenlignes med deres 2 kanals amp, og den spillede da fint men den var jævn kedelig i lyden til stereo...

En Muse 1 eller Muse 3 var da at overveje, det var netop sidst nævnte sammen med en V6950 jeg ville have min mutter skulle se på, hvordan den lyder har jeg intet bud på, men der er jo 2 udgange at lege med bla rør...

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 21 Maj 2008 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Hiver lige op i denne tråd, da jeg overvejer at købe den omtale Focal Chorus 816 V.

Vil min Yamaha RX-V620RDS surround receiver kunne klare opgaven sammen med denne højttaler?

yossi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Sendt: 18 August 2010 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

ved godt at det er en gammel tråd men vil godt lige hive op i focal da jeg selv lige har fået mig sådan et sæt. chorus 806 og må indrømme at jeg er positiv overrasket. jeg har før haft B&W dm 684 og vifa sense og noget qln. men disse focal spiller dem alle over hovedet. langt mere musikalske og større lydbillede end de andre. de spiller alt slags musik og de gør det overbevisene hver gang. self kan de ikke spille torden højt da bassen har sine begrænsninger, Men de spiller højt nok til mit forbrug.

De lyder meget lækkert og kan sagtens gengive en rigtig fornuftig bas lyd trods den kun ene 6,5" basmellemtone.

diskanten er på ingen måde skinger eller belastene og høre på. men meget behagelig.

så det med det er lavet af metal og at den er skinger hænger ikke sammen her. og nu vi er ved metal diskanter sp havde mine B&W også diskanter i metal og de var heller ikke skinger eller belastende og høre på.

Men Dali derimod storset alle deres modeller har dette problem. der er alt for meget diskant og alt for lidt bas..

jeg overvejer selv de såkaldte 826 fra focal. så ville være fint hvis du kunne skrive tilbage på hvordan de lød..

Til top Vis yossi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yossi

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes