| Forfatter |
|
Pharenon Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 01 Marts 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som nævnt i overskriften søger jeg et par højtalere der kan forsøde mit liv med musikkens vidunderlige verden. Jeg har i forvejen et udmærket surroundsystem af mærket KEF, men som alle ved er surround kun gode til en ting, at se film. Problemet er, at trods min forkærlighed for smukt musik aner jeg INTET om enhedernes indvirkning på hinanden. Jeg kan derfor ikke se på et par højtaleres specs og sige "de passer perfekt".
udseende er selvfølgelig lige meget (man er vel en mand). Vedlagt er specs for 132´eren og jeg håber der er nogen kyndige mennesker der kan lede mig på rette vej.
http://www.harmankardon.com/specifications.aspx?cat=REC& ser=&prod=AVR%20132/230&sType=C
Musikken der spilles er hovedsageligt rock, både dansk og internationalt. Dog er der til festlige lejligheder den obligatoriske techno og alm dance. Prislejet er 10000 som et max. Det er dog ret meget at bruge på højtalere til den forstærker, men jeg er igang med at opbygge lytteglæden støt og roligt. Så en anden forstærker kommer engang.
Takker for alle svar.
|
| Til top |
|
| |
Exhiba Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 01 Marts 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Humm nu skriver du at du gerne vil have et par nye højttalere, for at opnå bedre lyd, du skulle hellere starte med en bedre forstærker, som jo er den der styrer højttalerne osv. osv. det jeg mener her er, at en god forstærker kan få selv relative billige højttalere til at give en acceptabel lyd, men et par gode højttalere, der ikke har en kompetent forstærker i røv.. afgir ikke megen oplevelse. god jagt måske en brugt NAD 763 på 6x100 watt var en start... mvh.
|
| Til top |
|
| |
Pharenon Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2008 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ellers altid fået blæst ørene fulde med at højtalerne ER musikken. Det skulle f.eks ikke være muligt at koble et dårlige højtalere til en god forstærker og forvente noget mindeværdigt hvorimod det modsatte er muligt. Men jeg har som sagt ingen erfaring, så jeg søger råd. Og jeg takker.
|
| Til top |
|
| |
Exhiba Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 01 Marts 2008 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tro mig og prøv, det er ikke højttalerne der styrer sig selv det er de impulser/signaler der kommer fra forstærkeren der styrer membranernes gang i højttalerenhederne :-) satte engang nogle billige Chario højttalere på mine dengang Krell KMA monotrin mens jeg ventede på de højttalere jeg havde bestilt og de var imponerende gode og prisen var 1500,- pr. stk. på Charioerne.
Et forsigtigt bud på højttalere til din 30 Watt forstærker kunne være JBL 43 eller 44.. serie brugt. da de ikke kræver så meget af din forstærker for at levere noget fin lyd til dine musikønsker.
Men du har da ret i , at højttalere jo har deres egenlyd eller egnethed et sted- der er jo forskel på elektrostater og et par JBL K2
God jagt- og som sagt her - vælg efter det du tror på, man kan altid ændre sin beslutning, når det ønskede er afprøvet. hvis man ikke er tilfreds med resultatet er man en erfaring rigere.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Pharenon Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2008 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tillader mig lige at forsøge på at nørde her. Kiggede lidt på specifikationerne på 132. Der er i alt fem udgange på hver 30 W. Er det så på nogen måde muligt at brokoble så hvert signal afgiver 60 w istedet eller er det kun noget med biler? (puha 60 w er sku ikke meget). Jeg har et problem med at skulle erstatte forstærkeren allerede idet den kun er et halt år gammel og fungerer upåklageligt som mediecentrets hjerte. Er det derfor muligt at erhverve sig en "alternativ" forstærker der kan presse lydtrykket op på det ønskelige? Altså bare en decideret forstærker uden nogen dikkedarer der smides ind efter 132 og ud til højtalerne med fornyet kraft?
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

Kar:130309
Bruger siden: 19 Juli 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 614
|
| Sendt: 02 Marts 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man kigger forskellige guides til sammensætning af stereo/surround systemer igennem, siger de generelt, at højttalerne står for det meste af lyden. Ergo kommer forstærker/receiver i anden række, kilde i 3. række, kabler i 4. række.
Det er også simpel logik at udregne ovenstående, siden forstærker "kun" skal sende strøm til højttalerne. Højttalerne skal jo formidle lyden, og derfor har de størst indvirkning på lyden.
Konklusion: find dig nogle bedre HT'ere, som du selv skrev i starten, og lad være med at tro på hvad folk siger, før du har undersøgt det selv. 
Dali er altid et fornuftigt bud hvad angår pris/kvalitet forholdet. __________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
Pharenon Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2008 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker. Undersøgelsen er en igangværende proces og siden her er et af midlerne. Som en tåbe indenfor hifi er jeg nok desværre nødsaget til at tage alle råd for gode varer. Et andet middel til information er selvfølgelig at gå ned i den lokale HFK, men jeg er en sælgers drøm og mit eget mareridt. Alt kan sælges til mig desværre. Forarbejde er derfor en absolut nødvendighed for at jeg ikke skal gå fattig hjem.
|
| Til top |
|
| |
sivertsmed Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 02 Marts 2008 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der....
Du skal absolut ikke skifte din H/K ud, den er ganske udmærket, til det du efterspørger her....
Jeg vil anbefale dig at skifte hele højtaler-setup'et du har..
Et bud kan være http://www.mksoundsystem.com/mkalpha.htm evt. http://www.mksoundsystem.com/mk1M.htm
Nu er der helt sikkert mange, der vil råbe op om, at det ikke er godt nok...
Efter MIN mening er det højtalersæt som skræddersyet til 132'eren, for den måde som H/K kan dele mellem sub og satelitter på, er helt sublimt....
Men selvfølgelig, i sidste ende er det dig der skal lægge ører til og bestemme, hvad der skal sluttes til.... __________________ Udstyr: H/K AVR 7000 H/K DVD 25 Front: M&K LCR 750THX Center: M&K LCR 750THX Sur: M&K K4-Tripole Sub: M&K MX350 SFX-THX ULTRA TV:Pana. TXP42GA11 Blueray: Pana DMP-80EG
|
| Til top |
|
| |
Pharenon Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2008 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg nævnte tidligere er jeg fuldt ud tilfreds med mit KEF surround system. Det spiller fantastisk når Bruce willis affyrer en kanonsalve med dertilhørende macho kommentarer. Sub´en vibrerer røven som en gammel damecykel uden dæk henad de lokale brosten og satelitterne kan følge med hele vejen op. Men l**tet kommer sku til kort når musikken og stemningen ryger i vejret. Er det istedet ikke muligt at finde et par biwire højtalere (det har jeg nemlig lige læst om på siden her ) og lade H/K bestemme trykket i de forskellige enheder i to fritstående højtalere?
Son nævnt er jeg meget glad for min H/K. Jeg har muligheden for at finetune i hoved og røv og selvom jeg ikke ved en fløjtende fis om emnet er det alligevel sjovt at finde den helt rigtige tone. Derfor skal den ikke skiftes ud.
Planen er, indtil videre, at finde et par gode gulvhøjtalere med en god gengivelse og smide en switch på H/K så jeg slipper for at rode rudnt med ledninger hver gang jeg vil se film eller høre musik.
jeg er vist på dybt vand her.
|
| Til top |
|
| |
sivertsmed Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 02 Marts 2008 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som sådan kan du ikke brokoble på 132'eren... Der er, så vidt jeg kan se, heller ikke mulighed for at bruge multiroom-funktionen, til evt. at trække et ekstra sæt højtalere...
Grunden til jeg anbefalede at skifte kef'erne ud, var at de ovenstående muligheder har du ikke på din reciever. Desuden passer MK'erne fortrinligt til specs'ene 132'eren..
For at få det til at lykkes, skal du nok investere i en A/B switch, som du selv er inde på, så du skifter mellem at høre stereo og se film.. Så kan du sende signalet til de to af "fronterne", som du ønsker...
Lige hvad gulvhøjtalere angår, må jeg nok melde pas på at anbefale noget.. __________________ Udstyr: H/K AVR 7000 H/K DVD 25 Front: M&K LCR 750THX Center: M&K LCR 750THX Sur: M&K K4-Tripole Sub: M&K MX350 SFX-THX ULTRA TV:Pana. TXP42GA11 Blueray: Pana DMP-80EG
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 02 Marts 2008 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
din AVR 132 hr desværre ikke Pre-out, så løsningen med en effektforstærker går ikke.
har selv AVR330 og har haft KEF KHT3005 og kan nikke genkendende til mangler i musik gengivelsen. Men sublimt til film.
mit råd må være B&W DM601 (stander i front) en CC6 center og et sæt DS6 som rear eller DM600. Det burde din forstærker kunne trække og så en aktiv sub (Dali swa12, B&W 610, XTZ 99w12, Velodyne cht10, SVS osv)
for tvivler på din 132 kan trække et par gulvhøjtalere til at lyde bedre end det du har nu.
har selv ligenu AVR330 + B&W DM603 i front, og der er AVReren kun lige tilstrækkelig.
så mit råd er nogle større sattelitter + en sub der matcher
__________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
Pharenon Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser ud at til at jeg må være ekstra besværlig. Jeg er nemlig så glad for filmoplevelsen at jeg ikke vil skifte ud, og hvad gør man så når recieveren ikke vil trække noget... Ja man bygger da bare på. Laver et andet system der trækker når det er musikoplevelsen der tæller. Så nu skal jeg vist lige til at spare lidt sammen.
Den generelle holdning er vist at NAD er mærket at gå efter som forstærker, Dali er højtalerne. Nu er jeg så en forholdsvis ung knægt på 24. Det betyder at jeg gerne vil have noget der kan (dermed ikke sagt at det skal gøres) ryste naboens porcelæn ned at hylderne. Som en start må budgettet ligge på ca 20.000 så har i nogen tips og tricks til at opnå dette mål?
|
| Til top |
|
| |