| Forfatter |
|
Brutalis47 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 304
|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej er der nogen der ved hvordan man justerer en sub korrekt ind, her
tænker jeg på niveau,fase, delefrekvens i forhold til et par
satelitter. I testen af infinity stod der at de havde fundet frem til
at fasen skulle stå i kl. 11.00 og delefrekvens skulle være 140hz..Er
der noget på skrift eller evt. en cd hvor man kan justere efter...
brutalis
__________________ Brutalis says:"Hellere rig og rask end syg og fattig"
"Hellere Rund & Glad end ingen aftensmad".
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Brutalis.
Du skal bruge nogle test-toner(som jeg desværre ikke lige kan linke til).
Når du har fundet ud af hvilken frekvens du vil dele ved, indstiller du subén så den spiller lige så højt somhøjttalerne ved den frekvens, når det er gjort prøver du så at dreje på fasen og stiller den der hvor du syntes bassen er bedst og kraftigst. Efterfølgende indstiller du det så til dine personlige prefærencer.
Det er ihvertfald en måde at gøre det på.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
Brutalis47 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jay l`Blundt skrev:
Hej Brutalis.
Du skal bruge nogle test-toner(som jeg desværre ikke lige kan linke til).
Når du har fundet ud af hvilken frekvens du vil dele ved, indstiller du subén så den spiller lige så højt somhøjttalerne ved den frekvens, når det er gjort prøver du så at dreje på fasen og stiller den der hvor du syntes bassen er bedst og kraftigst. Efterfølgende indstiller du det så til dine personlige prefærencer.
Det er ihvertfald en måde at gøre det på.
Mvh. l´Blundt |
|
|
Jeg takker for svaret Blundt, jeg tror jeg vil alliere mig med genboen, da jeg tror det er lettere hvis man er to når der skal justeres..  __________________ Brutalis says:"Hellere rig og rask end syg og fattig"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da så lidt. Det er jo derfor vi er her. Og det er en rigtig god ide at være mere end en til at indstille sådan en. Kan være ret svært at huske tidligere lytteindtryk når man har været oppe for at stille på subén og har sat sig tilbage igen.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
Brutalis47 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej nu blev jeg nysgerrig, hvad var det for nogle ""test-toner""(som jeg desværre ikke lige kan linke til). Som du tænker på man evt. kan bruge...
mvh Brutalis
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sinus-toner. Der var en der linkede til et en rigtig god side med sådanne herinde for nogle uger siden, men kan ikke huske i hvilken tråd det var.
Prøv at søge på test toner eller sinus toner herinde.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
Brutalis47 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
takker, hvis du støder på noget før mig, gider du så slå på tråden...  mvh brutalis
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal jeg nok. Har selv lige søgt, men fandt den desværre ikke.
Men der er nok en anden herinde der kan hjælpe med et link.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
Huleboer Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Administrator Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3105
|
| Sendt: 05 Marts 2008 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
I tillæg til denne artikel og følgende debat-tråd, er der adgang til download af et bass-sweep.
|
| Til top |
|
| |
Brutalis47 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2008 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jeg har prøvet at justere subben efter jeg fik downloaded samtlige frekvenser.. Niveau, fase, delefrekvens.. før 2,5 i niveau, kl. 1100 i fase og tilsidst delefrekvens 140hz.. efter: 1,5 niveau, kl 1200 fase og delefrekvens 100hz... Resultat: mellemtone blevet lidt tyndere, ikke meget bas...kan det nu også passe.. er justeret efter disk....det positive er at der er kommet mere luft i musikken... syntes egentlig det lød bedre før, men det er måske tilvending...
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 13 Marts 2008 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken slags forstærker har du..? Er det en surroundforstærker med dedikeret subwoofer udgang, eller har du en stereoforstærker med satelitterne på udgang A og subben på udgang B, eksempelvis..?
Jeg spørger fordi hvis det er en surroundforstærker, så bør du slet ikke pille ved delefrekvensen på subwooferen, men helst slå delefilteret helt fra, hvis det er muligt, alternativt stille frekvensen så højt som muligt. Årsagen til dette er at der allerede er et delefilter i forstærkeren der administrerer fordelingen af lyden til sub og sats, og det giver kun problemer hvis subwooferens delefilter blander sig i det mix.
Mht. fasen, så er formålet med denne knap at kompensere for eventuelle forskelle i afstand mellem sub og satelitter. Er subben lige så langt væk fra lytte positionen som satterne, bør fasen være 0 grader (kl. 7 eller sådan noget). Jo større forskellen i afstand er, jo længere skal knappen drejes. Hele formålet er at sikre at den del af lyden som ligger lige omkring delefrekvensen når frem til lyttepositionen SAMTIDIG fra både sub og sat, ellers udfaser de hinanden.
Endelig er placering af subben utrolig vigtig for et godt resultat. Ofte kan det gøre stor forskel blot at rykke den 15 cm til en af siderne, lidt mere ud fra væggen eller evt. stille den på et andet underlag (f.eks. blødt ryatæppe kontra et kontorstolsunderlag). __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
bpep Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 507
|
| Sendt: 13 Marts 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
lyder som om du er igennem det jeg lige har været.
for at få mit til at lyde rigtigt. jeg gætter på det er en aktiv sub.
jeg har på min en low og en high og en htz, samt en mere der er til hvis man kun har sat suben til med phone.
efter hjælp af biojensen. fik jeg justeret rigtigt.
high står på 50 % og low står på 75 % htz er sat til 80
det har givet mig en helt anden lyd i stuen.
hvis du sætter subben til at spille high bastoner spiller den ikke rigtigt den skal spille low bastoner.
__________________ brian pedersen
7,1 Onkyo, Tannoy, REL BIOstue med 42" plasma
Film skal se i BIO eller HjemmeBIO.
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 13 Marts 2008 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Brutalis47 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2008 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for hjælpen, vil prøve mig lidt frem i week-enden--  __________________ Brutalis says:"Hellere rig og rask end syg og fattig"
|
| Til top |
|
| |
Brutalis47 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2008 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Hvilken slags forstærker har du..? Er det en surroundforstærker med dedikeret subwoofer udgang, eller har du en stereoforstærker med satelitterne på udgang A og subben på udgang B, eksempelvis..?
Jeg spørger fordi hvis det er en surroundforstærker, så bør du slet ikke pille ved delefrekvensen på subwooferen, men helst slå delefilteret helt fra, hvis det er muligt, alternativt stille frekvensen så højt som muligt. Årsagen til dette er at der allerede er et delefilter i forstærkeren der administrerer fordelingen af lyden til sub og sats, og det giver kun problemer hvis subwooferens delefilter blander sig i det mix.
Mht. fasen, så er formålet med denne knap at kompensere for eventuelle forskelle i afstand mellem sub og satelitter. Er subben lige så langt væk fra lytte positionen som satterne, bør fasen være 0 grader (kl. 7 eller sådan noget). Jo større forskellen i afstand er, jo længere skal knappen drejes. Hele formålet er at sikre at den del af lyden som ligger lige omkring delefrekvensen når frem til lyttepositionen SAMTIDIG fra både sub og sat, ellers udfaser de hinanden.
Endelig er placering af subben utrolig vigtig for et godt resultat. Ofte kan det gøre stor forskel blot at rykke den 15 cm til en af siderne, lidt mere ud fra væggen eller evt. stille den på et andet underlag (f.eks. blødt ryatæppe kontra et kontorstolsunderlag). |
|
|
Takker for svaret: Jeg har en bedini klasse A 200W(håndbygget fra Sylmar i californien) sat sammen med en dansk forforstærker som Thorhauge bygger.. Subben er infinitys med indbygget 250w og elektronisk delefilter ved siden af.. Jeg synes bare at når jeg bevæger mig fra 140hz og nedaf bliver lyder tyndere (stemmer)..Jeg ved ikke om man kan regne med de testresultater.. den siger jo at det rigtige her hos mig er 100hz, selv synes jeg ikke det duer..  __________________ Brutalis says:"Hellere rig og rask end syg og fattig"
|
| Til top |
|
| |