Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Ohm-"Controller" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
simonsen76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Marts 2008 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Hey..

Jeg har lige købt en ny receiver (Sony Str-DG 510), som har en udgang på 8 - 16 Ohm. Mine højtalere (JBL atx-60) er dog kun 6 Ohm. Dvs. der jo er riciko for at brænde forstærkeren af.

Findes der et produkt, som kan "lægge" 2 ohm til, så mine forstærkere kommer til at være på 8 Ohm istedet?

Til top Vis simonsen76's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonsen76

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Marts 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Det betyder blot at Sony har sparet på strømforsyningen.

Du kan godt bruge dine JBL selvom de er 6 ohm.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

simonsen76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Okay.. Men har kigget lidt på nettet og fandt en side hvor de forklarede, at alt strømmen ikke blev brugt på vej genne højtalerne pga. de kun 6 ohm, og derfor fik forstærkeren en for stor strøm tilbage, hvilket kunne få den til at brænde af..

Er dette ikke korrekt?

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 14 Marts 2008 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

simonsen76 skrev:

Okay.. Men har kigget lidt på nettet og fandt en side hvor de forklarede, at alt strømmen ikke blev brugt på vej genne højtalerne pga. de kun 6 ohm, og derfor fik forstærkeren en for stor strøm tilbage, hvilket kunne få den til at brænde af..

Er dette ikke korrekt?

har du en link til den omtalte side?

ux226
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 14 Marts 2008 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Marius skrev:
simonsen76 skrev:

Er dette ikke korrekt?

Det eneste det link skulle bruges til ville være at sende det til Internet-politiets afdeling for vildledende vås... "Alt strømmen ikke blev brugt..."

Rolig nu - du kan sagtens bruge de højttalere. Sony er enten defensive med den angivelse, eller også er der som nævn sparet lidt på forsyningen. Men det er altså ikke noget der får tingene til at smelte ned. Du skal bare - SOM ALTID - huske ikke at skrue højere op end at det stadig lyder godt og rent...

simonsen76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2008 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Okay.. tak for svarene.. men kan ikk huske siden.. surfede bar lidt og fandt det på den måde..

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2008 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Problemet er, at jo lavere ohm værdien på højttaleren er, jo sværere en belastning er højttaleren for forstærkeren. 6 ohm er dog ikke et problem for nogen forstærkere, men du skal ikke begynde at smide to højttalere på 6 ohm på forstærkeren samtidig.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 14 Marts 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
..men du skal ikke begynde at smide to højttalere på 6 ohm på forstærkeren samtidig.

Jo én på hver kanal skulle være fint nok
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2008 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Kjeldsen skrev:
..men du skal ikke begynde at smide to højttalere på 6 ohm på forstærkeren samtidig.

Jo én på hver kanal skulle være fint nok

Jeg mener naturligvis 2 sæt

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Marts 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

ux226 skrev:
Marius skrev:
simonsen76 skrev:

Er dette ikke korrekt?

Det eneste det link skulle bruges til ville være at sende det til Internet-politiets afdeling for vildledende vås... "Alt strømmen ikke blev brugt..."

Rolig nu - du kan sagtens bruge de højttalere. Sony er enten defensive med den angivelse, eller også er der som nævn sparet lidt på forsyningen. Men det er altså ikke noget der får tingene til at smelte ned. Du skal bare - SOM ALTID - huske ikke at skrue højere op end at det stadig lyder godt og rent...

Pas nu på hvad du lover.
Jeg er enig med dig i at formuleringen "Alt strømmen ikke blev brugt..." er lidt speciel, men det er dog korrekt at der går større strøm i højttaleren og dermed også i forstærkeren. Om den så kan holde til det, kan vi kun gætte på. Om det er strømforsyningen der ikke kan levere nok eller forstærkerdelen der ikke kan holde ved vi jo ikke. Hvis Sony anbefaler minimum 8 ohm, har de dog nok en grund til det.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
ux226 skrev:
Marius skrev:
simonsen76 skrev:

Er dette ikke korrekt?

Pas nu på hvad du lover.
Jeg er enig med dig i at formuleringen "Alt strømmen ikke blev brugt..." er lidt speciel, men det er dog korrekt at der går større strøm i højttaleren og dermed også i forstærkeren. Om den så kan holde til det, kan vi kun gætte på. Om det er strømforsyningen der ikke kan levere nok eller forstærkerdelen der ikke kan holde ved vi jo ikke. Hvis Sony anbefaler minimum 8 ohm, har de dog nok en grund til det.

Der er jo ingen højttalere der er 6 eller 8 ohm. En 8 ohm højttaler kan være en langt sværere belastning end en 6 ohms højttaler. Derfor er det hip som hap om der står 6 eller 8 ohm. Der er først når man begynder at parallelkoble to højttalersæt, det begynder at blive kristisk.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Marts 2008 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

hvis du vil gå med livrem og seler så skal du have sådan et sæt

The two different versions of the ZEROs shown here are all made of the same original toroidal autoformer, and all have the ability to multiply a speakers impedance by 2x, 3x, or 4x. For example, the ZERO can transform a 4 ohm speaker into an 8 ohm, 12 ohm, or 16 ohm speaker depending on which two of four leads/connections are connected to the amplifier. They are very helpful in matching speakers to amplifiers, even amplifiers that already have a variety of output taps available realize benefits.

The ZERO-Box >>>

The "naked" ZERO-Autoformers >>>

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2008 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

ps. odossey audio i danmark markedsfører anticables så vidt jeg ved så mon ikke de kan skaffe disse der er lavet same sted-

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Der er jo ingen højttalere der er 6 eller 8 ohm. En 8 ohm højttaler kan være en langt sværere belastning end en 6 ohms højttaler. Derfor er det hip som hap om der står 6 eller 8 ohm. Der er først når man begynder at parallelkoble to højttalersæt, det begynder at blive kristisk.

Vi er næsten enige, men også kun næsten. Du har ret i at en højttaler ikke kan betragtes som en ren ohmsk modstand, men det betyder så også at en 6 ohms højttaler kan være en større belastning end en 4 ohms. Det kan give problemer for nogle forstærkere. Jeg siger dog ikke at det gør det med den nævnte Sony receiver. Han kan sagtens være heldig at det fungerer fint sammen, Sony anbefaler bare noget andet. Det kunne måske være fordi de har testet den og konstateret at den ikke kører stabilt ved for lav impedans. Jeg er også enig i at flere højttalersæt gør det mere kritisk hvis receiveren har det problem.

Kjeldsen skrev:

The piano has been drinking, not me

Og så er jeg da også enig i at Tom Waits er fantastisk, men det er jo en anden snak.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2008 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
ps. odossey audio i danmark markedsfører anticables så vidt jeg ved så mon ikke de kan skaffe disse der er lavet same sted-

De ser dog ret dyre ud.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2008 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

r-l-b skrev:

De ser dog ret dyre ud.

nu har jeg selv trafoer i udgangen på mine forstærkere så jeg kan vælge mellem 2 og og op til 64 ohm . nogle siger at forstærkeren ikke kan se højtaleren med en trafo ? - jeg har ingen problemer med lyden - så 1200 kr. pr højtaler i disse dollar tider - og så skal de jo ikke smides væk men giver mulighed for alt muligt fremtidige eksperimenter - paralelkobling af enheder etc.

jeg kunne være fristet

jeg tror 6 moon har en test af dem

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
ux226 skrev:
Marius skrev:
simonsen76 skrev:

Er dette ikke korrekt?

Pas nu på hvad du lover.

Jeg tør godt love dig at det er udgangstrinnet der er problemet

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes