| Forfatter |
|
simonsen76 Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 14 Marts 2008 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey..
Jeg har lige købt en ny receiver (Sony Str-DG 510), som har en udgang på 8 - 16 Ohm. Mine højtalere (JBL atx-60) er dog kun 6 Ohm. Dvs. der jo er riciko for at brænde forstærkeren af.
Findes der et produkt, som kan "lægge" 2 ohm til, så mine forstærkere kommer til at være på 8 Ohm istedet?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 14 Marts 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det betyder blot at Sony har sparet på strømforsyningen.
Du kan godt bruge dine JBL selvom de er 6 ohm.
|
| Til top |
|
| |
simonsen76 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay.. Men har kigget lidt på nettet og fandt en side hvor de forklarede, at alt strømmen ikke blev brugt på vej genne højtalerne pga. de kun 6 ohm, og derfor fik forstærkeren en for stor strøm tilbage, hvilket kunne få den til at brænde af..
Er dette ikke korrekt?
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 719
|
| Sendt: 14 Marts 2008 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
simonsen76 skrev:
|
Okay.. Men har kigget lidt på nettet og fandt en side hvor de forklarede, at alt strømmen ikke blev brugt på vej genne højtalerne pga. de kun 6 ohm, og derfor fik forstærkeren en for stor strøm tilbage, hvilket kunne få den til at brænde af..
Er dette ikke korrekt? |
|
|
har du en link til den omtalte side? __________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |
ux226 Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 14 Marts 2008 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marius skrev:
simonsen76 skrev:
|
Er dette ikke korrekt? |
|
|
har du en link til den omtalte side? |
|
|
Det eneste det link skulle bruges til ville være at sende det til Internet-politiets afdeling for vildledende vås... "Alt strømmen ikke blev brugt..."  Rolig nu - du kan sagtens bruge de højttalere. Sony er enten defensive med den angivelse, eller også er der som nævn sparet lidt på forsyningen. Men det er altså ikke noget der får tingene til at smelte ned. Du skal bare - SOM ALTID - huske ikke at skrue højere op end at det stadig lyder godt og rent... __________________ Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
|
| Til top |
|
| |
simonsen76 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2008 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay.. tak for svarene.. men kan ikk huske siden.. surfede bar lidt og fandt det på den måde..
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2008 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er, at jo lavere ohm værdien på højttaleren er, jo sværere en belastning er højttaleren for forstærkeren. 6 ohm er dog ikke et problem for nogen forstærkere, men du skal ikke begynde at smide to højttalere på 6 ohm på forstærkeren samtidig.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 14 Marts 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
| ..men du skal ikke begynde at smide to højttalere på 6 ohm på forstærkeren samtidig. |
|
|
Jo én på hver kanal skulle være fint nok
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2008 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Kjeldsen skrev:
| ..men du skal ikke begynde at smide to højttalere på 6 ohm på forstærkeren samtidig. |
|
|
Jo én på hver kanal skulle være fint nok  |
|
|
Jeg mener naturligvis 2 sæt
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 14 Marts 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
ux226 skrev:
Marius skrev:
simonsen76 skrev:
|
Er dette ikke korrekt?
|
|
|
|
|
Det eneste det link skulle bruges til ville være at sende det til Internet-politiets afdeling for vildledende vås... "Alt strømmen ikke blev brugt..." 
Rolig nu - du kan sagtens bruge de højttalere. Sony er enten defensive med den angivelse, eller også er der som nævn sparet lidt på forsyningen. Men det er altså ikke noget der får tingene til at smelte ned. Du skal bare - SOM ALTID - huske ikke at skrue højere op end at det stadig lyder godt og rent...
|
|
|
Pas nu på hvad du lover. Jeg er enig med dig i at formuleringen "Alt strømmen ikke blev brugt..." er lidt speciel, men det er dog korrekt at der går større strøm i højttaleren og dermed også i forstærkeren. Om den så kan holde til det, kan vi kun gætte på. Om det er strømforsyningen der ikke kan levere nok eller forstærkerdelen der ikke kan holde ved vi jo ikke. Hvis Sony anbefaler minimum 8 ohm, har de dog nok en grund til det.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
ux226 skrev:
Marius skrev:
simonsen76 skrev:
|
Er dette ikke korrekt?
|
|
|
|
|
Det eneste det link skulle bruges til ville være at sende det til Internet-politiets afdeling for vildledende vås... "Alt strømmen ikke blev brugt..." 
Rolig nu - du kan sagtens bruge de højttalere. Sony er enten defensive med den angivelse, eller også er der som nævn sparet lidt på forsyningen. Men det er altså ikke noget der får tingene til at smelte ned. Du skal bare - SOM ALTID - huske ikke at skrue højere op end at det stadig lyder godt og rent...
|
|
|
Pas nu på hvad du lover. Jeg er enig med dig i at formuleringen "Alt strømmen ikke blev brugt..." er lidt speciel, men det er dog korrekt at der går større strøm i højttaleren og dermed også i forstærkeren. Om den så kan holde til det, kan vi kun gætte på. Om det er strømforsyningen der ikke kan levere nok eller forstærkerdelen der ikke kan holde ved vi jo ikke. Hvis Sony anbefaler minimum 8 ohm, har de dog nok en grund til det.
|
|
|
Der er jo ingen højttalere der er 6 eller 8 ohm. En 8 ohm højttaler kan være en langt sværere belastning end en 6 ohms højttaler. Derfor er det hip som hap om der står 6 eller 8 ohm. Der er først når man begynder at parallelkoble to højttalersæt, det begynder at blive kristisk.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 14 Marts 2008 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du vil gå med livrem og seler så skal du have sådan et sæt  
The two different versions of the ZEROs shown here are all made of
the same original toroidal autoformer, and all have the ability to
multiply a speakers impedance by 2x, 3x, or 4x. For example, the ZERO can
transform a 4 ohm speaker into an 8 ohm, 12 ohm, or 16 ohm speaker
depending on which two of four leads/connections are connected to the
amplifier. They are very helpful in matching speakers to amplifiers, even
amplifiers that already have a variety of output taps available realize
benefits.

The ZERO-Box >>>
The "naked"
ZERO-Autoformers >>>
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2008 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps. odossey audio i danmark markedsfører anticables så vidt jeg ved så mon ikke de kan skaffe disse der er lavet same sted-
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Der er jo ingen højttalere der er 6 eller 8 ohm. En 8 ohm højttaler kan være en langt sværere belastning end en 6 ohms højttaler. Derfor er det hip som hap om der står 6 eller 8 ohm. Der er først når man begynder at parallelkoble to højttalersæt, det begynder at blive kristisk.
|
|
|
Vi er næsten enige, men også kun næsten. Du har ret i at en højttaler ikke kan betragtes som en ren ohmsk modstand, men det betyder så også at en 6 ohms højttaler kan være en større belastning end en 4 ohms. Det kan give problemer for nogle forstærkere. Jeg siger dog ikke at det gør det med den nævnte Sony receiver. Han kan sagtens være heldig at det fungerer fint sammen, Sony anbefaler bare noget andet. Det kunne måske være fordi de har testet den og konstateret at den ikke kører stabilt ved for lav impedans. Jeg er også enig i at flere højttalersæt gør det mere kritisk hvis receiveren har det problem.
Kjeldsen skrev:
|
The piano has been drinking, not me
|
|
|
Og så er jeg da også enig i at Tom Waits er fantastisk, men det er jo en anden snak.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2008 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| ps. odossey audio i danmark markedsfører anticables så vidt jeg ved så mon ikke de kan skaffe disse der er lavet same sted- |
|
|
De ser dog ret dyre ud.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2008 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
r-l-b skrev:
| ps. odossey audio i danmark markedsfører anticables så vidt jeg ved så mon ikke de kan skaffe disse der er lavet same sted- |
|
|
De ser dog ret dyre ud.
|
|
|
nu har jeg selv trafoer i udgangen på mine forstærkere så jeg kan vælge mellem 2 og og op til 64 ohm . nogle siger at forstærkeren ikke kan se højtaleren med en trafo ? - jeg har ingen problemer med lyden - så 1200 kr. pr højtaler i disse dollar tider - og så skal de jo ikke smides væk men giver mulighed for alt muligt fremtidige eksperimenter - paralelkobling af enheder etc. jeg kunne være fristet jeg tror 6 moon har en test af dem __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 15 Marts 2008 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
ux226 skrev:
Marius skrev:
simonsen76 skrev:
|
Er dette ikke korrekt?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeg tør godt love dig at det er udgangstrinnet der er problemet
|
| Til top |
|
| |