Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 23:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Snell matchede enheder/filter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der gider skære det ud i pap for mig? Kan du svare bare på et af spørgsmålene, så gør det gerne :)

1. Hvad er der med de filter og enheder, hvordan er de præcis tilpassede hinanden?

2. Kan man tage et sæt basser/mellemtoner fra et sæt E3´er og montere i et andet sæt E3´ere? Jeg ved det ikke lader sig gøre med diskanterne (uden at man måler dem og justere skydemodstanden), men kan man med basserne?

3. Undrer mig derudover over at man bare kan købe et sæt AN/E basser og smide direkte i FX E2´eren uden at skulle ændre noget i filteret? Det må jo betyder at det er basserne der er udmålte og ikke filteret?

4. Kan nogen forklare mig hvorfor delefiltrene i mine E2 er forskellige? Ser ud til at der er der er forskel på komponenterne til både for ag bagerste diskanter. Kan se at skydemodstanden står ret forskelligt, måske forskellen på skydemodstanden kompenserer for forskellen i komponenterne? Ihvertfald er der (hvis nogen kan bruge det):

På den ene E2: foran sidder 2stks 3MFD 100v og bagtil sidder (den brune) 225k 250v       &nbs p;         På den anden E2:  foran sidder 1 stks 3MFD 100v + 1 stks 2 MFD 50v og bagtil 1x1MFD 100v + 1x2MFD 50v

5. Jeg er sq træt af der er så meget bøvl med de her E2´ere. Jeg vil meget gerne vide hvor originale de er. Jeg ved at basserne er skiftet, men kan i se om der er lavet mere? Spørgsmålet er om det kan svare sig at investere de 2600kr i et par nye AN/E basser. Er de originale udover basserne kan det vel godt, men er der pillet mere, er det jo umuligt at finde ud af hvordan jeg får dem mest mulig originale. Hvor jeg dig hader folk de rikke bare kan sige sanheden ved et salg!!!!

Her lidt billeder

Her den ene højttaler

Og ved bagdiskant på samme højttaler:

Her den anden højttaler:

og ved bagdiskant:

Nogen der kan gøre mig klogere?

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 April 2008 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Hej

1. Da dine Snell blev bygget - blev enhederne først grovsorteret, så de enheder der afveg for meget fra den udvalgte 'prototype' blev kasseret.

Dernæst blev hver enhed og delefilter matched - så de tilsammen passede med den ønskede frekvenskurve. (max 0,5 dB afvigelse)

2. Nej

3. Det er bare et ønske om at sælge for en hver pris (useriøst)

4. Hvis du lægger mærke til det - så er skydemodstanden heller ikke justeret ens. der er altså sket en matching af diskant og filter.

Det skal siges, at jeg har oplevet klart den største forskel i delefilteret til diskanterne - basserne har åbentbart mindre betydende tolerancer. Det vil også være mit gæt, at der er større forskel på diskanter - hvor membranen kun vejer 1-2 g.  Der skal ikke meget ekstra lim eller lign. til ændre på det færdige resultat.

mvh

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2008 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:

Hej

1. Da dine Snell blev bygget - blev enhederne først grovsorteret, så de enheder der afveg for meget fra den udvalgte 'prototype' blev kasseret.

Dernæst blev hver enhed og delefilter matched - så de tilsammen passede med den ønskede frekvenskurve. (max 0,5 dB afvigelse)

2. Nej

3. Det er bare et ønske om at sælge for en hver pris (useriøst)

4. Hvis du lægger mærke til det - så er skydemodstanden heller ikke justeret ens. der er altså sket en matching af diskant og filter.

Det skal siges, at jeg har oplevet klart den største forskel i delefilteret til diskanterne - basserne har åbentbart mindre betydende tolerancer. Det vil også være mit gæt, at der er større forskel på diskanter - hvor membranen kun vejer 1-2 g.  Der skal ikke meget ekstra lim eller lign. til ændre på det færdige resultat.

mvh

Nørd

Ok takker for dit svar, jeg havde næsten gættet mig til det med at komponenterne er forskellige netop pga forskellene på enhederne. Fedt at få det bekræftet! Og ja det giver jo sig selv at en diskant er mere følsom end en bas pga vægten, og derfor vil afvigelsen i diskanterne også være større, tak for den vinkel. Så går jeg ud fra at diskanterne og de tilhørende komponenter er originale, og at det kun er basserne der er uoriginale.

Nu er bagdiskanterne gået. Jeg har fået fat i et par brugte der virker. Skal disse så matches eller kan jeg bare kyle dem i? Der er jo ingen skydemodstand til bagdiskanten? Skal der måles ud på nogen måde?

Kan jeg få dig til at uddybe:

dit svar 2: Hvorfor så ikke? Basserne er vel ikke så følsomme som diskanterne? Og det er jo akkurat samme enheder i det ene sæt som i det andet sæt, som har overholdt grovsorteringen og derefter er matchet i det andet sæt. Hvori ligger forskellen? Også i komponenterne (dvs finjusteringen? i begge filtre sidder der 3 stks 2MFD 50v, dvs ingen forskel på konponenterne)

dit svar 3: Ved du om de AN/E basser går direkte i? Det ser ud til at komponenterne til basserne er ens i begge filtre, så hvis basserne fra AN/E er matchede burde de vel gå direkte i uden der skal ændres på filter? Hvad er imod og hvad er for de AN/E?

Igen tak for dit svar. Det satte en del på plads for mig :)

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 01 April 2008 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

MSG1979 skrev:

Er der nogen der gider skære det ud i pap for mig? Kan du svare bare på et af spørgsmålene, så gør det gerne :)

1. Hvad er der med de filter og enheder, hvordan er de præcis tilpassede hinanden?
Delefiltrene ser ikke "ens" ud mht komponentværdierne, fordi de er match´et til hver enkelt enhed.
Dvs, at fordi er der forskel (afvigelser) i enhedernes data, så er der også afvigelser i delefiltrene, for at få en HT der max afviger 0,5 fra referencen, som NØRD skriver. 

2. Kan man tage et sæt basser/mellemtoner fra et sæt E3´er og montere i et andet sæt E3´ere? Jeg ved det ikke lader sig gøre med diskanterne (uden at man måler dem og justere skydemodstanden), men kan man med basserne?I princippet ja, for de hørbare afvigelser er størst i diskanten, som også er den enhed man får udmålte komponenter med til ved evt udskiftning............. Det gør man ikke til basserne.

3. Undrer mig derudover over at man bare kan købe et sæt AN/E basser og smide direkte i FX E2´eren uden at skulle ændre noget i filteret? Det må jo betyder at det er basserne der er udmålte og ikke filteret? Svaret er egentlig i nummer 2

4. Kan nogen forklare mig hvorfor delefiltrene i mine E2 er forskellige? Ser ud til at der er der er forskel på komponenterne til både for ag bagerste diskanter. Kan se at skydemodstanden står ret forskelligt, måske forskellen på skydemodstanden kompenserer for forskellen i komponenterne? Ihvertfald er der (hvis nogen kan bruge det): Her er svaret i nummer 1

På den ene E2: foran sidder 2stks 3MFD 100v og bagtil sidder (den brune) 225k 250v       & ;nbs p;         På den anden E2:  foran sidder 1 stks 3MFD 100v + 1 stks 2 MFD 50v og bagtil 1x1MFD 100v + 1x2MFD 50v

5. Jeg er sq træt af der er så meget bøvl med de her E2´ere. Jeg vil meget gerne vide hvor originale de er. Jeg ved at basserne er skiftet, men kan i se om der er lavet mere? Spørgsmålet er om det kan svare sig at investere de 2600kr i et par nye AN/E basser. Er de originale udover basserne kan det vel godt, men er der pillet mere, er det jo umuligt at finde ud af hvordan jeg får dem mest mulig originale. Hvor jeg dig hader folk de rikke bare kan sige sanheden ved et salg!!!!

Her lidt billeder

Her den ene højttaler

Og ved bagdiskant på samme højttaler:

Her den anden højttaler:

og ved bagdiskant:

Nogen der kan gøre mig klogere?

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2008 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
MSG1979 skrev:

Delefiltrene ser ikke "ens" ud mht komponentværdierne, fordi de er match´et til hver enkelt enhed.
Dvs, at fordi er der forskel (afvigelser) i enhedernes data, så er der også afvigelser i delefiltrene, for at få en HT der max afviger 0,5 fra referencen, som NØRD skriver. 

2. Kan man tage et sæt basser/mellemtoner fra et sæt E3´er og montere i et andet sæt E3´ere? Jeg ved det ikke lader sig gøre med diskanterne (uden at man måler dem og justere skydemodstanden), men kan man med basserne?I princippet ja, for de hørbare afvigelser er størst i diskanten, som også er den enhed man får udmålte komponenter med til ved evt udskiftning............. Det gør man ikke til basserne.

3. Undrer mig derudover over at man bare kan købe et sæt AN/E basser og smide direkte i FX E2´eren uden at skulle ændre noget i filteret? Det må jo betyder at det er basserne der er udmålte og ikke filteret? Svaret er egentlig i nummer 2

4. Kan nogen forklare mig hvorfor delefiltrene i mine E2 er forskellige? Ser ud til at der er der er forskel på komponenterne til både for ag bagerste diskanter. Kan se at skydemodstanden står ret forskelligt, måske forskellen på skydemodstanden kompenserer for forskellen i komponenterne? Ihvertfald er der (hvis nogen kan bruge det): Her er svaret i nummer 1

takker også for dit svar :) Det understregede lige hele pointen :)

ja det giver sig selv med de diskanter og også med basserne. Jeg vil prøve sådan et par AN/E basser. Håber det giver et trin op :) Der sidder jo desværre uoriginale basser i mine E2´ere :(  

Nu har jeg lige haft basserne og diskanterne ude af mine E3´ere. Sjovt nok er komponenter helt ens for både for- og bagdiskanter på E3´erne. Til gengæld er der forskel på komponenterne til basserne på disse :)

Ved du om bagdiskanterne skal justeres på E2´erne? De originale var gået, og har fundet et par brugte der virker. Der er jo ingen skydemodstand til de bagerste, men kun selve komponeterne (og de er jo forskellig fra side til side. Måske fordi de er afhængige af den forrestes diskants komponenter?) Skal jeg bare smide dem i? eller skal de også måles?

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2008 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu haft fat i snell Accoustics i USA.

De sender gerne diskanter og basser med medfølgende komponenter, der så skal i delefilteret, således de overholder Snells egne krav :)

Så napper sq et sæt basser hjem med både komponenter til E2 og E3, så har jeg både Snell og AN/E basser at lege med :) wohoo :)

De kan ligeledes svare på de resterende spørgsmål jeg har :) Bla med bagdiskanter, om der skal komponenter med til dem

Basser koster 150dollars stykket 

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 02 April 2008 kl. 03:11 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke hvad du vil med de AN og E3 enheder . Det kommer da aldrig til at passe ordentligt sammen.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2008 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

tja nu er det jo mine ører der skal bestemme det :) 

Mht E3 / E2 enheder, så er de identiske, eneste forskel ligger i de medfølgende komponenter

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 April 2008 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

AN-E basser passer ikke til E3. Det en seas enhed med nogle helt andre værdier. Få fat i e originale *E3 basser, og sløjf den diskant bagtil.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes