| Forfatter |
|
Nautilus Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 509
|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højttalere
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
micjen Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
IMF, JBL
|
| Til top |
|
| |
Nautilus Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rart at se at der ihvertfald er en som kan stave til det.
|
| Til top |
|
| |
Erik D Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Både højtaler og højttaler er anerkendte stavemåder, men personligt synes jeg højttaler er pænest/mest rigtigt.
Det er de samme hippier, som indførte de nye kommaregler (eller mangel på samme) der står bag 
De maltrakterer vores dejlige sprog, ved at gøre stort set alt gangbart. - nu har man i tidernes morgen brugt X antal år i folkeskolen, på at lære korrekt sprogbrug/stavemåde, og gud-hjælpe-mig ikke om de så kommer og stort set giver carte blance til at skrive som man selv synes  !!
Pyha - det var godt at komme af med lidt damp 
|
| Til top |
|
| |
jetz Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg kigger mine egne indlæg igennem, så har jeg vist vekslet lidt imellem højttalere og højtalere
|
| Til top |
|
| |
micjen Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det ville godt nok være forfærdeligt, hvis der var en der lavede en
stavefejl, fyyhaa. Udelukkelse af forummet, burde være straffen.
|
| Til top |
|
| |
K Man Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 65
|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min rare kone som er folkeskolelærer siger at både højttalere og højtalere vil blive godkendt til en diktat.
Og når ens kone siger sådan, så skal man ikke sigen noget imod 
|
| Til top |
|
| |
Nautilus Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes bare det er sjovt alle de måder folk staver det på, det var ikk for at gøre folk sure  .
|
| Til top |
|
| |
micjen Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvem blev sur?
edit: Nautilus, hvordan staver man til ikke?
|
| Til top |
|
| |
OceanMan Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 516
|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyza... Jeg synes nu også at højttaler er mere korrekt, højtaler virker lidt mere uprofessionelt...
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
K Man skrev:
Min rare kone som er folkeskolelærer siger at både højttalere og højtalere vil blive godkendt til en diktat.
Og når ens kone siger sådan, så skal man ikke sigen noget imod  |
|
|
Det har du ret i. For hun har ret:
Højtaler
Højttaler
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
Nautilus Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
øv, der fik du mig Queen. Det er bare en dårlig vane fra når man skriver sms'er
|
| Til top |
|
| |
jetz Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
K Man skrev:
|
Og når ens kone siger sådan, så skal man ikke sigen noget imod 
|
|
|
præcis! 
|
| Til top |
|
| |
micjen Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nautilus skrev:
øv, der fik du mig Queen. Det er bare en dårlig
vane fra når man skriver sms'er |
|
|
micjen staves m i c j e n , ikke Q u e e n
|
| Til top |
|
| |
TPNielsen Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erik D skrev:
|
Både højtaler og højttaler er anerkendte stavemåder, men personligt synes jeg højttaler er pænest/mest rigtigt.
Det er de samme hippier, som indførte de nye kommaregler (eller mangel på samme) der står bag 
De maltrakterer vores dejlige sprog, ved at gøre stort set alt gangbart. - nu har man i tidernes morgen brugt X antal år i folkeskolen, på at lære korrekt sprogbrug/stavemåde, og gud-hjælpe-mig ikke om de så kommer og stort set giver carte blance til at skrive som man selv synes  !!
Pyha - det var godt at komme af med lidt damp  |
|
|
Sjældent har jeg været så enig med nogen som jeg er i dette tilfælde. Vi skal tækkes alle, selv de værste sprogspassere (eksisterer dette ord monstro) og fra tid til anden forledes man til at tro, at det er laveste fællesnævner der er referencemodel for hvad man skal lære. Og er der enkelte der ikke kan lære, må vi lave reglerne om, istedet for at afhælpe problemerne på anstændig vis. Jeg sidder selv i en stilling, hvor jeg af og til ser en ansøgning fra håbefulde unge mennesker, der gerne vil have et job der involverer udadvendt arbejde, brevskrivning i firmaets navn m.m. Og et fortvivlende stort antal af disse ansøgninger er formuleret og stavet så ubehjælpsomt, at det er til at tude over. Hvad forestiller folk sig i den situation ? Hvis jeg får fejlstavet post eller mail fra en person eller et firma, der gør sig forhåbninger om, at jeg vil bemærke dem, kan jeg kun bekræfte, at de er bemærket - men ikke for noget godt ! Jeg græmmes !
|
| Til top |
|
| |
Erik D Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
TPNielsen skrev:
Erik D skrev:
|
Pyha - det var godt at komme af med lidt damp 
|
|
|
Sjældent har jeg været så enig med nogen som jeg er i dette tilfælde. Vi skal tækkes alle, selv de værste sprogspassere (eksisterer dette ord monstro) og fra tid til anden forledes man til at tro, at det er laveste fællesnævner der er referencemodel for hvad man skal lære. Og er der enkelte der ikke kan lære, må vi lave reglerne om, istedet for at afhælpe problemerne på anstændig vis. Jeg sidder selv i en stilling, hvor jeg af og til ser en ansøgning fra håbefulde unge mennesker, der gerne vil have et job der involverer udadvendt arbejde, brevskrivning i firmaets navn m.m. Og et fortvivlende stort antal af disse ansøgninger er formuleret og stavet så ubehjælpsomt, at det er til at tude over. Hvad forestiller folk sig i den situation ? Hvis jeg får fejlstavet post eller mail fra en person eller et firma, der gør sig forhåbninger om, at jeg vil bemærke dem, kan jeg kun bekræfte, at de er bemærket - men ikke for noget godt ! Jeg græmmes ! |
|
|

|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
TPNielsen skrev:
Erik D skrev:
Pyha - det var godt at komme af med lidt damp  |
|
|
Sjældent har jeg været så enig med nogen som jeg er i dette tilfælde. Vi skal tækkes alle, selv de værste sprogspassere (eksisterer dette ord monstro) og fra tid til anden forledes man til at tro, at det er laveste fællesnævner der er referencemodel for hvad man skal lære. Og er der enkelte der ikke kan lære, må vi lave reglerne om, istedet for at afhælpe problemerne på anstændig vis. Jeg sidder selv i en stilling, hvor jeg af og til ser en ansøgning fra håbefulde unge mennesker, der gerne vil have et job der involverer udadvendt arbejde, brevskrivning i firmaets navn m.m. Og et fortvivlende stort antal af disse ansøgninger er formuleret og stavet så ubehjælpsomt, at det er til at tude over. Hvad forestiller folk sig i den situation ? Hvis jeg får fejlstavet post eller mail fra en person eller et firma, der gør sig forhåbninger om, at jeg vil bemærke dem, kan jeg kun bekræfte, at de er bemærket - men ikke for noget godt ! Jeg græmmes ! |
|
|
Jeg kan ikke være mere enig.
Hvis nogen vil have at jeg skal læse hvad de skriver, bliver de nødt til at skrive så jeg kan holde ud at læse det.
Jeg skal lige skynde mig at sige at jeg er helt klar over at nogle har meget store problemer med at stave, men det er slet ikke dem jeg taler om.
Det er faktisk ret nemt at kende forskel på en tekst skrevet af en ordblind og en tekst skrevet af en person der mener at kommaer skal strøes over teksten med rund hånd, og i øvrigt ikke gør sig den ulejlighed at læse korrektur på egne udgydelser.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Før i tiden rettede stavekontrollen bare hvis jeg havde stavet forkert, nu kommer der sgu en liste med valgmuligheder
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nautilus,
Jeg synes som dig at højttaler er den korrekte stavemåde. Den anden måde der blev godkendt (højtaler), er i mine øje ulogisk.
En højttaler, er en taler der taler højt.
En højtaler, er en taler der er høj.
Det burde vist være logisk hvad der er mest korrekt. Højtaler blev da også kun godkendt, fordi der var så mange der stavede det forkert, at man fandt det lettest at godkende den forkerte stavemåde, istedet for at lære folk at stave det korrekt.
Med venlig hilsen
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |