Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 20:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Rookie - Surround eller stereo og hvilke? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fluffes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 April 2008 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Mjello alle hifi freaks,

Jeg har nu læst lidt rundt herinde de sidste par dage, og forsøgt at få klarhed på mine mange spørgsmål. Det er imidlertidigt ikke rigtigt lykkedes, så derfor vælger jeg nu at oprette (endnu et) nybegynder topic.

Landet ligger således: Jeg er lige flyttet i lejlighed og vil gerne ha' et anlæg til min stue. Jeg har 46" lcd og PS3 i stuen. Størrelsen på stuen er omkring 17-18kvm.

Jeg hører forholdsvis meget musik (elektronisk i form af minimal, tech-house, techno osv. og ind i mellem diverse pop og rock). Derudover ville jeg selvfølgelig gerne nyde oplevelsen fuldt ud med Blu-Ray og mit tv, og derfor have surround.

Problemet for mig er så, at jeg egentligt ikke ønsker at spendere omkring 20k på lyd på én gang. Jeg har forelsket mig ret meget i B&W DM 685, da designet også betyder en del for mig. Jeg ville så bruge 4 af disse som både front og bag, og så diverse center og sub. Men prisen incl. receiver og kabler ville da løbe op i omkring 20k, hvis ikke mere.

Mine spørgsmål so far er derfor noget i stil med:

Kan det betale sig for mig at købe surround eller vil jeg blive bedre tilfreds med stereo?

Og - Er det muligt at købe en surround receiver, 2 fronthøjttalere + sub og så lade det spille stereo? Indtil jeg senere hen får råd til yderligere 2 højttalere til bag, og 1 center!?

Det skal måske også nævnes, at jeg pt. ikke er interesseret i gulvhøjttalere, men kompakt hele vejen rundt. Desuden er ejendommen meget lydt, så jeg kommer næppe til at spille voldsomt højt :) Håber der er nogle venlige sjæle derude, som kan bidrage med viden og erfaringer :)

Til top Vis fluffes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fluffes

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 14 April 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

gør op med dig selv om du ønsker god lyd til dine film eller om du ønsker god lyd til når du hører musik.

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

fluffes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Jamen, begge dele!?

Hvis jeg absolut SKAL prioritere, så må musikken være vigtigst, da jeg hører mere musik end jeg ser film.

Har jeg så selv lige fravalgt surround og tilvalgt stereo?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 April 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

For at tage dit mest konkrete spørgsmål først, så kan du sagtens spille "normal" stereo på en surroundreceiver, og nøjes med to HT'er og en sub til du får råd/lyst til at opgradere.

Mht. lydkvaliteten, så afhænger det en hel del af din pengepung og ambitionsniveau. Det er i mine øjne (well, ører...) næppe muligt at få specielt brugbar stereo lyd ud af et "hometheater in a box" anlæg, men er du ude over lømmelstadiet er det ikke helt så meget enten/eller som nogen kan gøre det til, så er det ikke nogen helt tosset tanke at købe en fornuftig (evt. brugt topklasse) surroundforstærker, og køre i stereo til du får råd til at købe HT'er hele vejen rundt.

fluffes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2008 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

For at tage dit mest konkrete spørgsmål først, så kan du sagtens spille "normal" stereo på en surroundreceiver, og nøjes med to HT'er og en sub til du får råd/lyst til at opgradere.

Mht. lydkvaliteten, så afhænger det en hel del af din pengepung og ambitionsniveau. Det er i mine øjne (well, ører...) næppe muligt at få specielt brugbar stereo lyd ud af et "hometheater in a box" anlæg, men er du ude over lømmelstadiet er det ikke helt så meget enten/eller som nogen kan gøre det til, så er det ikke nogen helt tosset tanke at købe en fornuftig (evt. brugt topklasse) surroundforstærker, og køre i stereo til du får råd til at købe HT'er hele vejen rundt.

Dét der var omtrent det svar jeg gik og ønskede  Hvis vi nu forudsætter at jeg køber 2 stk DM 685 og tilhørende sub i samme serie. Hvilken surround forstærker skal jeg så ud og investere i!? Jeg tænker (desværre!?) igen lidt design, og vil som minimum have en i sort/mørk. Derudover synes jeg umiddelbart meget godt om Denon og NAD fra HiFiklubben.

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 April 2008 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Det kan altså godt lade sig gøre at få noget der kan spille ordentligt surround og musik til mindre end 20k! Synes det er en lidt mærkelig tendens der er kommet herinde at man absolut skal smide en masse pnge for at få god lyd.

Du snupper en Panasonic SA-XR59 reciver. Den koster 3100kr i tyskland og understøtter mere end man kan forvente til den pris. Den digitale forstærker del man kan biampe fronthøjttalerne med har overskud nok til at trække selv anstændige store gulvhøjttalere. Og så lyder den ikke dårligt!

Dernæst kunne man igen kigge i det tyske og købe 4 stk KEF iQ1 højttalere. Rigtig lækre små flotte højttalere.

Centerhøjttaleren KEF iQ2 dertil.

Det bliver 6100kr uden fragt for højttalerne. Vi er så oppe på 9200kr nu så.

Subwoofer dertil kunne være en Dali Basis 100 til 2900kr, men der er også rigtig mange alternativer i den prisklasse.

12100kr er vi så oppe på alt i alt for grejet. Dertil kommer noget fragt og højttaler kabler, hvilket giver et slutresultat på 13-14000kr.

Jeg garantere vellyd i både musik og film.

EDIT: Der kom lige et par indlæg mens jeg skrev mit. Jeg vil lige tilføje du godt kan få overstående KEF højttalere i sort eller andre mørke træsorter :)
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

hvis du vil have surround, så vil jeg klart anbefale en onkyo forstærker. de giver rigtig god lyd også når man spiller i stereo.

mht at din lejlighed er meget lydt, så vil jeg ikke anbefale dig en subwoofer. de buldrer direkte gennem vægge og gulv. jeg ville hellere foretrække en lidt dyrere 2-vejs højttaler, der når lidt dybere i registret.

men jeg vil stadig anbefale dig et godt stereo setup. jeg er selv gået fra et rigtig tungt surround setup til et stereo, da det lyder væsentligt bedre og ikke koster nær så meget. og filmoplevelsen er stort set uændret for mit vedkommende. men jeg har heller ikke så meget plads omkring mig, når jeg ser tv.

held og lykke med dit valg.

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 April 2008 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Her er mit forslag:

Receiver: http://www.hitseller.de/de/article/42121_onkyo-tx-sr705-blac k.html?WT.mc_id=100106&basic [jsAvailable]=on

til ca. 4900 kr eller

http://www.electronicland24.de/catalog/product_info.php?prod ucts_id=2904

til ca. 3500 kr.

Alternativt er Cambridge Audio 540R V3 fra hifiklubben en meget vellydende AV-receiver: http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/cambri dge_540r_v3_surround_receiver_soelv.htm Her må du dog undvære en ting som Audyssey rumkorrektion, hvilket er en meget fin og brugbar feature.

Fronthøjttalere: http://www.discount24.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/disco unt24/de/-/EUR/D24_DisplayProductInformation-Start;sid=rihYK CXV8XpYKm3R1mVSGvJZsluHeoWfIWY=?ProductSKU=949900-0&nopo p=&cm_mmc=ShopBots-_-Preissuchmaschine-_-Multimedia%20%2 f%20Hifi_Sound-_-Lautsprecher_Boxen

Centerhøjttaler: http://www.csmusiksysteme.de/de/home/lautsprecher_center/kli psch/klipsch_c_3_schwarz/index.htm?fref=psm

Baghøjttalere: http://www.csmusiksysteme.de/de/home/lautsprecher_regal/klip sch/klipsch_b3_schwarz/index.htm?sid=48115f3bb908ec5d5c1f4db 631787497

Klipsch laver også deciderede baghøjttalere, men jeg har ikke kunnet finde dem til en ordentlig pris. Men ham her forhandler dem og man kan sikkert få dem til en ok pris, da hans prisangivelser kun er "vejledende". S2 eller S3 ville være gode surroundhøjttalere til ovenstående setup. http://hifi-alt.de/index.php?page=produkte

Samlet pris for højttalere ca. 7.300 kr + fragt.

Mht. subwoofer, så vil jeg mene at du kan klare dig langt hen ad vejen uden med dette setup (4 stk. 8 tommer basenheder flytter altså meget luft!). Hvis du alligevel vil have en sub, så vil jeg tro følgende model vil kunne opfylde behovet:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/subwoofer/cer win-vega_hd12sx_subwoofer.htm

Samlet set bliver prisen så ca. 12.000 - 13.500 kr inklusive fragt etc (alt efter hvilken receiver der vælges og uden sub).

Vil du ikke have gulvhøjttalere, så vil jeg anbefale dig at se nærmere på Klipsch RB81, som er en fantastisk standerhøjttaler (som bl.a. har klaret sig væsentligt bedre end B&W 685 i tests. Bladet Audio gav RB81 karakteren 76, hvorimod B&W 685 kun har fået 70. Mere imponerende er det at B&W 705 til 10.000 kr i hifiklubben kun har fået 75 i samme blad!).

Her er et godt tilbud på RB81: http://www.amazon.de/dp/B000NGVPCS?m=A3JWKAKR8XB7XF&tag= preissuchmasc-21

Dvs. et sæt til ca. 3300 kr + fragt.

Jeg kan anbefale dig at besøge Topsound på Østerbrogade i Kbh, hvor du kan få en demo af Klipsch højttalere. Det er absolut ulejligheden værd!

Til top Vis CosworthDriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosworthDriver

fluffes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Okay, jeg vil smutte i Topsound og lytte en af de nærliggende dage.

Igen - så er jeg ikke interesseret i gulvhøjttalere pt., men blot kompakte til at hænge på væggen :)

Det ser ud til at valget skal stå mellem RB81 eller DM 685. iQ1'eren bryder jeg mig ikke rigtigt om designmæssigt..

EDIT: Desuden ser det ud til at jeg hopper på en TX-SR605. Den har fået gode anmeldelser med på vejen stort set overalt (Bortset fra nogle varmeproblemer som visse folk beskriver!?). Desuden synes jeg ikke lige pengepungen er til 705 eller 805 :)

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 15 April 2008 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Har du kigget på System Audio's serier?

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

fluffes skrev:

Okay, jeg vil smutte i Topsound og lytte en af de nærliggende dage.

Igen - så er jeg ikke interesseret i gulvhøjttalere pt., men blot kompakte til at hænge på væggen :)

Det ser ud til at valget skal stå mellem RB81 eller DM 685. iQ1'eren bryder jeg mig ikke rigtigt om designmæssigt..

Jeg mener at Topsound har RB81 eller RB61 hængene på væggen i deres bagerste lytterum. Men det finder du vel ud af. Spændt på at høre din mening om Klipsch.

Til top Vis CosworthDriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosworthDriver

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2008 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

hvis du alligevel skal i topsound, så lyt lige til tannoy dc-1 højttaler. den spiller imponerende godt, og er tilmed billig.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 April 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Om du er forelsket i DM685, tag ned i klubben og lyt til de og se om også lyden falder i smag. Gør den det så kan du gøre det noget billigere ved at kun købe front+center nyt, også bare bruge noget gammelt noget til baghøjtalere indtil du på nyt igen er klar for at bruge flere penger.

Et andet alternativ er Internet Direct forhandlerene, L-Sound og Fyndbørsen. Der kan du komme langt med relativt få penger. Jeg har selv et par SCS-01 og to SB12 subwoofere. Et sæt bestående af det samme men med kun en sub vil koste ca 10-11000 leveret. Hos XTZ er det de mer eller mindre geniforklarede 99.26 der havner i din prisklasse, eventuelt 99.22, men den har ikke fået særlig meget omtale.

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/tradepoint/B2C/ui/cata log/ItemCatalog.aspx?CategoryKey=12,80

http://www.lsound.no/index.php?side=info&group=417&s ubgroup=798&id=2186

Som et siste tip vil jeg av egen bitter erfaring sige; la vær med at købe en for billig sub, i længden vil den være mere til irritation end glæde. Uanset hvilke højtalere du køber vil jeg påstå at SB12 er et meget, meget godt køb. Og som en lille teaser for 99.26, jeg har ikke fået det bekræftet, men diskanten der sidder i den er vistnok den samme som bruges i Monitor Audios Platinum serie hvor standerversionen koster 27000kr.......som du sikkert kan forstå får du bedre komponenter for pengene ved Internet Direct  : )

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

fluffes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2008 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Hey alles,

Jeg opdaterer lige hurtigt:

Jeg er blevet tilbudt en spritny Onkyo TX SR705 til 4000kr. Den er dog fra USA, men incl. en 1000W omformer.. Skal jeg slå til eller hellere bruge samme beløb på en 605'er fra Tyskland?

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 30 April 2008 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

fluffes skrev:

Hey alles,

Jeg opdaterer lige hurtigt:

Jeg er blevet tilbudt en spritny Onkyo TX SR705 til 4000kr. Den er dog fra USA, men incl. en 1000W omformer.. Skal jeg slå til eller hellere bruge samme beløb på en 605'er fra Tyskland?

Jeg havde slået til.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 April 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Om jeg var dig så ville jeg google SR-606. Den erstatter både 605 og 705 og er vistnok på vej ud i butikkerne nu.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2008 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Om jeg var dig så ville jeg google SR-606. Den erstatter både 605 og 705 og er vistnok på vej ud i butikkerne nu.

http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?produk t=741621

fluffes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Det var da dejligt at det skal være så nemt :) Skal jeg hoppe på 606'eren så? Såvidt jeg kan se yder den "kun" 7x90W hvorimod 705'erens 7x160W.. Det er måske intetsigende?

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

fluffes skrev:
Det var da dejligt at det skal være så nemt :) Skal jeg hoppe på 606'eren så? Såvidt jeg kan se yder den "kun" 7x90W hvorimod 705'erens 7x160W.. Det er måske intetsigende?

Bladet Audio måler 605'eren til 5x78 watt og 2x109 watt i 8 Ohm. Vil gætte på at 606'eren yder det samme. 705'eren yder sikkert en lille smule mere, men ikke 7x160 watt som du skriver (Onkyo opgiver den til 1x160 watt i 6 Ohm, 1 kHz - men i stereo eller i 5 kanals drift i 8 Ohm bliver det tal hurtigt lavere). Vil gætte på noget i retningen af 5x85 watt og 2x120 watt i 8 Ohm for 705'eren.

fluffes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2008 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Ok, men hvad er DIN holdning så til det? 606 eller 705?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes