Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 15:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Evid. 870 skiftes til Klipsch RF-82? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 30 April 2008 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft mine Evidence 870 i noget tid nu, og har lyst til at prøve noget nyt på højttalerfronten. Jeg spiller med en Trends Audio TA-10 på hver højttaler, og har læst mig frem til at denne slags forstærkere skulle være fremragende sammen med Klipsch højttalere. Hver forstærker giver jo kun omkring 10W, så Klipschens følsomhed på 98dB giver måske et bedre resultat end Daliens 91dB.

Jeg overvejer derfor at prøve et par Klipsch RF-82 i mit setup. Har nogle prøvet eller hørt disse højttalere? Eller haves andre bud på hvad der spiller godt sammen med de små forstærkere? Jeg ved at andre brugere benytter Trends TA-10 eller andre t-amps. Hvad er jeres erfaringer mht. højttalere?

Det skal siges at jeg hører alle slags musik, men værdsætter især dynamiske egenskaber samt livefornemmelsen. Jeg ønsker at få en mere stram basfornemmelse end Dalien giver. Desuden løber forstærkerne også af og til tør, når man er i et festligt lag.
Til top Vis Delaney's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Delaney

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 April 2008 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Delaney skrev:
Jeg har haft mine Evidence 870 i noget tid nu, og har lyst til at prøve noget nyt på højttalerfronten. Jeg spiller med en Trends Audio TA-10 på hver højttaler, og har læst mig frem til at denne slags forstærkere skulle være fremragende sammen med Klipsch højttalere. Hver forstærker giver jo kun omkring 10W, så Klipschens følsomhed på 98dB giver måske et bedre resultat end Daliens 91dB.

Jeg overvejer derfor at prøve et par Klipsch RF-82 i mit setup. Har nogle prøvet eller hørt disse højttalere? Eller haves andre bud på hvad der spiller godt sammen med de små forstærkere? Jeg ved at andre brugere benytter Trends TA-10 eller andre t-amps. Hvad er jeres erfaringer mht. højttalere?

Det skal siges at jeg hører alle slags musik, men værdsætter især dynamiske egenskaber samt livefornemmelsen. Jeg ønsker at få en mere stram basfornemmelse end Dalien giver. Desuden løber forstærkerne også af og til tør, når man er i et festligt lag.

go for it .... jeg ville også kigge på RF63 hvis det var mig

men kan kun anbefale Klipsch ... man får utroligt meget for pengene

spilleglæde og dynamik som dali'erne slet ikke har

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

KlipschMania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 April 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Vær opmærksom på, at Klipsch RF-82 sandsynligvis er effekthungerende på trods af driftseffekten. Læste for nogen tid siden en test af RF-83 i det norske Fidelity. Her skulle en der ordentlig kleppert til at drive dem på bedste vis (Krell 2X200 vistnok). Så gør sig nok også gældende for 82'eren. Heritagen-serien er anderledes. Disse behøver ikke så meget for at yde godt.

Mvh.

Til top Vis KlipschMania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlipschMania

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

Jeg har også overvejet RF-63, men økonomien sætter jo en vis begrænsning. Kan du forresten fortælle mig hvordan RF-82 og RF-63 er sammenlignet med hinanden? Umiddelbart virker RF-82 stærkere, hvis den eneste forskel er at de 2 x 8" i forhold til 3 x 6". Så har 82'eren jo 19% større basenhedsareal. Er der interne forskelle også siden 63'eren er markant dyrere?

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2008 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

KlipschMania skrev:

Vær opmærksom på, at Klipsch RF-82 sandsynligvis er effekthungerende på trods af driftseffekten. Læste for nogen tid siden en test af RF-83 i det norske Fidelity. Her skulle en der ordentlig kleppert til at drive dem på bedste vis (Krell 2X200 vistnok). Så gør sig nok også gældende for 82'eren. Heritagen-serien er anderledes. Disse behøver ikke så meget for at yde godt.

Mvh.

Som jeg har forstået det er Heritage serien allesammen nogle ordentlige lokummer. Mine nye højttalere må absolut ikke være bredere end mine Evidence (27 cm).

6moon.com har testet forstærkere magen til mine, og himler op over hvor godt de spiller sammen med Klipsch F2. Det er ganske vidst en mindre model, men jeg tænkte at resultatet måske kunne overføres?!

KlipschMania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2008 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Jeg her selv et par Cornwalls, og de er da også 65 cm bredde. Jeg synes de spiller fedt. Mht RF-82 må der vel være nogle tests derude, som afsløre hvor 'tunge' de er at trække. 
Til top Vis KlipschMania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlipschMania

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 April 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Delaney skrev:
Jakobsen skrev:

Jeg har også overvejet RF-63, men økonomien sætter jo en vis begrænsning. Kan du forresten fortælle mig hvordan RF-82 og RF-63 er sammenlignet med hinanden? Umiddelbart virker RF-82 stærkere, hvis den eneste forskel er at de 2 x 8" i forhold til 3 x 6". Så har 82'eren jo 19% større basenhedsareal. Er der interne forskelle også siden 63'eren er markant dyrere?

Kompressionsdriveren i RF-63, RF-83 og RC-64 er større og af en højere kvalitet end i resten af Reference serien. Så samlet set vil RF-63 lyde bedre og mere raffineret end RF-82. 19% mere membranareal betyder intet, det er ikke engang 1 db ekstra lydtryk i bassen.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 April 2008 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Uhmmmm.....Klipsch....

Klipsch laver nogle virkelig lækre højttalere. Der er INTET til prisen der matcher dem efter min mening! Har bl.a. hørt RF35 (forgængeren til RF82) og RF83. Det lyder bare SÅ godt, med en suveræn dynamik og livefornemmelse. Det er MEGET få højttalere der har imponeret mig lige så meget som Klipsch! Kan kun anbefale Klipsch. Jeg skifter selv mine gamle JBL'ere ud med Klipsch RF63 indenfor den nærmeste fremtid.

Mht. membranarealet, så har RF63'eren faktisk et lidt større areal en RF82'eren, da det er 6,5 tommer enheder og ikke 6 tommer, der sidder i 63'eren. Og ja, som nævnt ovenfor, så er driveren også større i RF63, så alt i alt skulle lyden i RF63 være "større" og mere detaljeret.

Iøvrigt er der en test af RF82 i denne måneds Audio, dog i et surround setup. Men du kan sikkert finde testen på www.audio.de.

Audio opererer iøvrigt med noget de kalder AK (Audio-Kennzahl), hvilket angiver hvor stor/lille en belastning for forstærkeren, en given højttaler er. Og her har Klipsch nogle af de laveste AK-værdier, der er opgivet i bladet, hvilket betyder, at de sagtens kan sættes sammen med mindre forstærkere.

Til top Vis CosworthDriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosworthDriver

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2008 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

CosworthDriver skrev:

Uhmmmm.....Klipsch....

Klipsch laver nogle virkelig lækre højttalere. Der er INTET til prisen der matcher dem efter min mening! Har bl.a. hørt RF35 (forgængeren til RF82) og RF83. Det lyder bare SÅ godt, med en suveræn dynamik og livefornemmelse. Det er MEGET få højttalere der har imponeret mig lige så meget som Klipsch! Kan kun anbefale Klipsch. Jeg skifter selv mine gamle JBL'ere ud med Klipsch RF63 indenfor den nærmeste fremtid.

Mht. membranarealet, så har RF63'eren faktisk et lidt større areal en RF82'eren, da det er 6,5 tommer enheder og ikke 6 tommer, der sidder i 63'eren. Og ja, som nævnt ovenfor, så er driveren også større i RF63, så alt i alt skulle lyden i RF63 være "større" og mere detaljeret.

Iøvrigt er der en test af RF82 i denne måneds Audio, dog i et surround setup. Men du kan sikkert finde testen på www.audio.de.

Audio opererer iøvrigt med noget de kalder AK (Audio-Kennzahl), hvilket angiver hvor stor/lille en belastning for forstærkeren, en given højttaler er. Og her har Klipsch nogle af de laveste AK-værdier, der er opgivet i bladet, hvilket betyder, at de sagtens kan sættes sammen med mindre forstærkere.

Efter at have kigget lidt mere rundt, synes jeg at RF-63 nok passer mig bedre end RF-82 (der i øvrigt har 0,9% større basmembranareal )

Den AK-værdi du nævner stemmer fint overens med det indtryk man ellers får rundt omkring på nettet.

Kender man til nogle butikker i det allernordligste Tyskland, hvor man kan købe dem? Eller vil de under alle omstændigheder være billigst at købe dem fra Loftsound til 1390 Euro? Det skal være den sorte model, har jeg ladet mig fortælle på hjemmefronten. Det kunne også være vi kunne lave noget fælleskøb, hvis det kan svare sig.

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Delaney skrev:
Jakobsen skrev:

RF62 og 82 er vinyl og RF63 og 83 er ægte finer

diskant er 1,25" på 63 og 83 så delefilter er heller ik det samme ( 1" på 62 og 82)

membran areal er bestemt ikke alt ... husk på de skal jo også kontrolleres af et magnetsystem/forstærker

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

KlipschMania skrev:

Mvh.

du har absolut ikke ret .... klipsch er netop meget nemme at trække pga den høje følsomhed

derfor kan man da godt gå amok og smække en overkill amp på ...... men det er næsten at smide penge ud af vinduet

jeg ville tage en god røramp at smække på ....... Rouge Audio Cronus kunne være et supert valg

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har RB 10 som kontorhøjttalere. De er meget nemme at trække og har en dynamik og især detaljerigdom i toppen, der suverænt er det bedste jeg har hørt til prisen. Efter min ydmyge mening er Klipsch stærkt undervurderet.

For god ordens skyld vil jeg lige indskyde, at jeg ikke har hørt deres større og dyrere modeller.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har besluttet mig for at jeg skal have fat i et sæt RF-63'ere. Nu er jeg blot ved at undersøge om det er bedst at købe dem fra Tyskland eller USA. Jeg har fundet frem til at de kan findes for

10847,- leveret fra Tyskland
7890,- leveret fra USA. Hertil kommer told og moms, total ca. 10620,-

Jeg tror jeg bestiller fra Tyskland. Hvis jeg da ikke har held til at finde noget brugt.

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Delaney skrev:
Jeg har besluttet mig for at jeg skal have fat i et sæt RF-63'ere. Nu er jeg blot ved at undersøge om det er bedst at købe dem fra Tyskland eller USA. Jeg har fundet frem til at de kan findes for

Jeg tror jeg bestiller fra Tyskland. Hvis jeg da ikke har held til at finde noget brugt.

er det alt ialt, for ser det da ret billigt ud, når man sammenligner med denne side:

http://www.flatscreencenter.se/page/products/fullAccessorieI nfo.php?id=2194

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

mn1974 skrev:
Delaney skrev:

er det alt ialt, for ser det da ret billigt ud, når man sammenligner med denne side:

http://www.flatscreencenter.se/page/products/fullAccessorieI nfo.php?id=2194

Ja det kan ingenlunde svare sig at købe dem fra Sverige eller Danmark. Jeg har mailet til en række butikker i Tyskland angående forsendelsespriser osv. Når jeg får svar fra dem, tager jeg min beslutning. Jeg skal nok lige melde tilbage hvad jeg finder ud af.

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, du bliver rigtigt glad for dem. Lad os få en tilbagemelding, når de er pakket ud og spillet til.
Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2008 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Den Blå Fisk skrev:
Jeg tror, du bliver rigtigt glad for dem. Lad os få en tilbagemelding, når de er pakket ud og spillet til.

Ja, husk endelig at Klipsch kræver en meget lang "tilspilningstid", før de lyder som de skal!

Til top Vis CosworthDriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosworthDriver

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Delaney skrev:
CosworthDriver skrev:

Uhmmmm.....Klipsch....

Efter at have kigget lidt mere rundt, synes jeg at RF-63 nok passer mig bedre end RF-82 (der i øvrigt har 0,9% større basmembranareal )

Den AK-værdi du nævner stemmer fint overens med det indtryk man ellers får rundt omkring på nettet.

Kender man til nogle butikker i det allernordligste Tyskland, hvor man kan købe dem? Eller vil de under alle omstændigheder være billigst at købe dem fra Loftsound til 1390 Euro? Det skal være den sorte model, har jeg ladet mig fortælle på hjemmefronten. Det kunne også være vi kunne lave noget fælleskøb, hvis det kan svare sig.

Hvordan regner du det areal ud? Jeg får det til, at RF63 har en lille smule større areal end RF82...

Kender ikke lige umiddelbart nogle "Klipsch-butikker" i det nordlige Tyskland. Har selv kigget på www.hifi-alt.de, som der vist godt kan forhandles priser med. www.hifi-schluderbacher.de har dem også til 1390 euro, har ikke set dem nogen steder under den pris. Og så har de også subben RW-12D til 499 euro lige pt.

Lyder som en kanon ide med fælleskøb......men har bestemt mig for, at jeg skal handle ny AV-receiver først, inden jeg handler RF63'ere. Så der går nok lige en 5-6 måneder inden jeg køber RF63 (og RC62 etc.).

KlipschMania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:
KlipschMania skrev:

Mvh.

du har absolut ikke ret .... klipsch er netop meget nemme at trække pga den høje følsomhed

derfor kan man da godt gå amok og smække en overkill amp på ...... men det er næsten at smide penge ud af vinduet

jeg ville tage en god røramp at smække på ....... Rouge Audio Cronus kunne være et supert valg

Følsomhed og trang til strømstærk forstærker kan åbenbart godt være tilstede samtidigt.Fidelity-testeren mente, at det var pga af delefilterets kompleksitet. Jeg siger ikke at man ikke kan drive højtaleren med 10 watt, men de yder ikke deres optimale under de forhold. Han anbefalede iøvrigt højtaleren på det kraftigste....

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

CosworthDriver skrev:

Den Blå Fisk skrev:

Ja, husk endelig at Klipsch kræver en meget lang "tilspilningstid", før de lyder som de skal!

Aner det ikke. Mine er købt som demo modeller, så de havde nok fået de tæsk de skulle have, da jeg fik dem.

Min mening om dem, kan man læse her: http://www.hifi4all.dk/brugeranm/anmeldelse.asp?kat=1&id =162&titel=Klipsch+RB-10

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes