Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 17:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilke sub til standerhøjtaler? (musik) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 Maj 2008 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Efter en tids eksperiementer med af slippe helt af med en lidt løs bas, og i sjældne tilfælde nogle uheldige dybe svingninger. Har jeg nu stoppet portene på mine Dynaudio Focus 140 (Foran trækker Atoll IN og CD 100).

Resultatet er fremragende men bestemt på bekostning af den dybeste bas under 100 - 120 Hz vil jeg tro. Jeg begynder derfor at overveje at købe en Sub til alene stereo der er præsis og kan klarer en forholdsvist højt cut.

Hvad anbefales til mellem 5k og 7k?

Og ja, selvom jeg har haft fast kæreste igennem flere år betyder betyder størrelsen noget. Bare omvendt.

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Maj 2008 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Der kan findes fine brugte subwoofere.

Jeg er ganske godt tilfreds med min Infinity Intermezzo subwoofer. Der er en subwoofer der i sin tid kostede 20k kroner, og den er ret lille af sin størrelse, udført i støbejern med en 10" enhed. Ser meget moderne ud, og lyden er glimrende.

En af tingene der kan gøre den nemmere at integrere med eksisterende højttalere til musik, er den glimrende rumkorrektion, der er indbygget. Den er noget simpel i forhold til vor tids Velodyne SMS-1 etc., men det virker ret godt, hvis man vil bruge lidt tid på det første gang.

Den kan sikkert findes til ca 5-6k i dag.

Jeg vil mene at du nok ikke kommer uden om noget rumkorrektion til musik. Subwoofere kan være utroligt svære at styre i en stue, og til film skader de mange unoder knap så meget, som til musik.
Jeg har hørt mange subwoofere stå og brumme/buldre (=ødelægge) i diverse anlæg.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Maj 2008 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Om det er med fokus på musik så ville jeg gå for to fremfor en sub, De vil gi dig en jevnere frekvensrespons, fjerne muligheden for at du kan lokalisere den ene subben, samt at du vil kunne køre stereobas.

Men det lar sig måske ikke gøre om budgetet er 7k. For virkelig kontrol burde du så også suplementere med rumkorrektion, det behøver dog ikke at koste så meget da du kan finde enheder fra Behringer der koster 900-2500kr, og nogle subs har en eller anden form for rumkorrektion indebygget.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Maj 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Ja to er bedre end en, og specielt hvis delefrekvensen er over 70Hz, så er det klart en fordel med to.

Jeg deler selv ved 50Hz, og har udmålt frekvensgangen under 100Hz, så subwooferen supplere de eksisterende højttalere, og ikke bare tilføjer ekstra bulder.
Jeg skærer ikke mine højttalere af mod subwooferen, da de ruller naturligt af ved 40-50Hz.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes