Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 18:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL classic - L40 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
peje
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Kære forum,

Jeg har netop reddet et par JBL L40 fra at blive smidt ud! Såvidt jeg kan finde ud af, er denne model ikke produceret siden '82. Det er dog muligt at der er en senere europæisk version. De er bestykket med 10-tommer bas (127A) og 1-tommer Vifa Dome Tweeter (D25TG-05).

Basserne skal selvfølgelig have skiftet kantgummi men ellers er de i brugbar stand - såvidt jeg kan finde ud af.

Kabinetterne trænger til en kærlig hånd. Er der nogen, som har erfaring med at slibe dem ned og oliebehandle dem igen? Ligeledes, kan man spartle slag-mærker på kanterne ud?

Jeg hører gerne erfaringer både med indre modifikationer og ydre opfriskninger!

Tak for hjælpen!

Poul Erik

Til top Vis peje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peje

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

www.basrep.dk kan hjælpe med kanterne

Slagmærker på kanter kan spartles ud med kemisk træ. Det bliver meget hårdt og kan efterfølgende høvles, files og slibes som træ.

Du kan evt. købe ny finer hos www.jumon-audio.dk, men dt burde være muligt at slibe dem og give olie igen. Det kommer self. an på tykkelsen af fineren.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

pro et contra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Maj 2008 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Til lykke med dine nye gamle højttalere! Hvis du ikke har ti tommelfingre, er der penge at spare (og glæde ved at kreere!) ved selv at montere nye kantophæng. Har du mod på lidt EU-handel, kan jeg varmt anbefale det hollandske foretagende "Audiofriends". Forretningsgangen er en smule gammeldags, men de ved helt klart, hvad det drejer sig om, når det gælder det tekniske/lydmæssige.

www.audiofriends.nl

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=63735&K W=pro+et+contra

vh. PeT

Til top Vis pro et contra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pro et contra

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Maj 2008 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

pro et contra skrev:

Til lykke med dine nye gamle højttalere! Hvis du ikke har ti tommelfingre, er der penge at spare (og glæde ved at kreere!) ved selv at montere nye kantophæng. Har du mod på lidt EU-handel, kan jeg varmt anbefale det hollandske foretagende "Audiofriends". Forretningsgangen er en smule gammeldags, men de ved helt klart, hvad det drejer sig om, når det gælder det tekniske/lydmæssige.

www.audiofriends.nl

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=63735&K W=pro+et+contra

vh. PeT

Jeg har også haft held(?) med selv at sætte nyt kantskum på et par JBL højttalere. Det var et par L86 og resultatet er (i mine øren) blevet godt. Der er sgu knald på sådan nogle vintage JBLer!

Jeg har for første gang bestilt kantskum fra audiofrends.nl og er således glad for  PeTs anbefaling.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

peje
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Hej,

Tak for input!

Desværre viste det sig at den en bas var død og skulle recones. Samtidig var diskanterne uoriginale så projektet er sat på hold indtil videre.

mvh,

Poul Erik

Til top Vis peje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peje

pro et contra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Ærgerligt! Men giv ikke op: Der er masser af hjælp at hente på især amerikanske fora - både med viden og hardware. I øvrigt synes jeg, at bemeldte diskant nærmest ser uoriginal ud i originaludgaven.... Se link. Vifa? - Så måske er dine ikke uoriginale??

http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.audiocamp.n et/data/market/1097996000/market_224_22601_1.jpg&imgrefu rl=http://www.sorishop.co.kr/board/market/board_view.html%3F s_key%3D%26s_field%3D%26category%3D%26page%3D%26no%3D22601&a mp;h=972&w=730&sz=485&hl=da&start=1&um=1 &tbnid=OLXLPBLvtvNWlM:&tbnh=149&tbnw=112&pre v=/images%3Fq%3Djbl%2Bl40%26um%3D1%26hl%3Dda%26sa%3DN

vh. PeT

Til top Vis pro et contra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pro et contra

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

pro et contra skrev:

I øvrigt synes jeg, at bemeldte diskant nærmest ser uoriginal ud i originaludgaven.... Se link. Vifa? - 

Ligner mere AUDAX

http://www.cadaudio.dk/audaxenheder.htm

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes