| Forfatter |
|
6000JGA Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 293
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen  Har endelig fået købt mig nogle højtalere, det blev ikon5! er meget glade for dem og synes de spiller herligt. Har hørt og læst en masse om at højtælere skal spilles til før de spiller som de skal? Mit spørgsmål er. Når man spiller en højtalere til skal det så forgå ved høj volumen eller det det ikke nødvendigt? og hvor mange timer snakker vi om, er det noget man ved? ps. får snart oprettet en side med billeder og beskrivelse af mit allerførste Hifisæt! :D håber i kan hjælpe mig på mit spørgsmål- Hilsen Jonas aka 6000JGA Lige en ting mere! er i tivivl om der er for meget sølv når man har Forsølvet kobber som højtalerkabler og forsølvet kobber som signal kabel? (spiller alt min musik fra en cd afspiller) overvejer nemlig og gå ned og prøve noget tara labs i stedet for. med ren kobber. (altså signal kabel) har noget van den hul lige nu. D-300 III. tænkte på om det kunne gi lidt mere varme og dybte i musikken? nogen der ved noget her?  ku være super! bare lige lidt viden jeg synes ku være rart at vide inden jeg tager nogen steder hen. tak tak.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Vend plus og minus på den ene højttaler
- Sæt fronterne på begge højttalere så tæt på hinanden som muligt
- Smid en dyner over højttalerne
-
Find noget støj på radioen, eller fra en test CD
-
Spil ved almindeligt niveau i 24 timer
Det burde kunne gøre det. Det var den metode vi brugte i min tid som hifi sælger (inden højttaleren kom til demo i butikken)
|
| Til top |
|
| |
Monkeyboy Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 184
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gode erfaringer med at høre musik på mine højttalere. Hvis du f.eks. er hjemme og skal slappe af, har venner på besøg eller holder fest. På med en skive. Så bliver de spillet til. De er faktisk gode til at høre musik på, sådan nogle højttalere... 
(beklager sarkasmen, men jeg synes bare man skal bruge dem til det de er købt til, så kommer det.)
Mht. "sølv-mængden" i dine kabler, så bliver nogle af verdens fineste kabler jo lavet af rent sølv, så spm. er om man kan få for meget. Generelt siger folk at sølv lyder lysere - så hvis du synes dine højttalere lyder for lyst, kan du da prøve med et rent kobberkabel. Men tænk lige over hvordan dit rum er dæmpet først. Du kan ændre 10x mere ved at smide et tæppe foran anlægget.
Held og lykke med dem. Det er en fornøjelse at høre musik på et ordentligt anlæg.
|
| Til top |
|
| |
6000JGA Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan jeg få det på en lidt mere newb venlig forklaring. vær venlig og vær lidt overbærende med mig er sprit ny inden for hifi.
- Vend plus og minus på den ene højttaler. ?
- Sæt fronterne på begge højttalere så tæt på hinanden som muligt - fronter?
- Smid en dyner over højttalerne - hvad er en dyner?
|
| Til top |
|
| |
6000JGA Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du også selv ikon5? eller har du lyttet til dem? ja synes det er en fornøjelse at høre musik på disse højtalere. det bliver bare bedre og bedre, om bliver ikke træt af at lytte som jeg gjorde før hen med en logitech z550. Det her er virkelig god og detaljeret lyd! godt nok er der kun 2 X 5" bas i hver højtaler men lad sig ikke snyde af det. synes de spiller rigtigt godt og der kan sagtens komme noget dyb bas her! Diskanten er lækker spiller åbent og rent! rigtig dejlig at lytte til
|
| Til top |
|
| |
Drea Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
6000JGA skrev:
Kan jeg få det på en lidt mere newb venlig forklaring. vær venlig og vær lidt overbærende med mig er sprit ny inden for hifi.
|
|
|
1. Der menes kablet. Sæt rød i sort, og sort i rød på terminalener bag på en af højttalerene.
2. Stil dine højttalere så de spiller ind imod hinanden, altså fronten af højttaleren mod den andens front.
3. Bare en normal dyne. Sådan en man sover under.

|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
6000JGA skrev:
|
|
|
Forstærkeren sender jo strøm til dine højttalere og fra fysiktimerne i folkeskolen må du vide at jævnstrøm har en plus og minus side. Ligesom der der er to ledere i kablet. Normalt skal plus fra forstærkeren sættes i plus på højttaleren. Her bliver du bedt om at bytte om på lederne på den ene højttaler således at plus skal i minus og minus skal i plus. Også kaldet "modfase"
"Fronter" er bare en forkortelse for "fronthøjttalere". Så du skal sætte putte frontstoffet på højttalerne og sætte dem helt op ad hinanden så de spiller mod hinanden.
En dyne er og bliver en dyne. 
|
| Til top |
|
| |
6000JGA Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
OKay tusind tak! - Hvad er der så speacilet ved at gøre dette? hvad gør det ved lyden? højtalerene? gad jeg godt vide!
|
| Til top |
|
| |
Monkeyboy Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 184
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
6000JGA skrev:
|
Har du også selv ikon5? eller har du lyttet til dem? ja synes det er en fornøjelse at høre musik på disse højtalere. det bliver bare bedre og bedre, om bliver ikke træt af at lytte som jeg gjorde før hen med en logitech z550. Det her er virkelig god og detaljeret lyd! godt nok er der kun 2 X 5" bas i hver højtaler men lad sig ikke snyde af det. synes de spiller rigtigt godt og der kan sagtens komme noget dyb bas her! Diskanten er lækker spiller åbent og rent! rigtig dejlig at lytte til
|
|
|
Nej, der har jeg ikke, men kender dem godt. De har en fin og detaljeret lyd. Men nogle ville nok sige at de er lidt "lyse" i lyden (det er Dali vist generelt). Hvilken forstærker har du, og hvilken lydkilde (CD/pladespiller)? Det har nemlig meget mere at sige end dine kabler. Især billige CD-afspillere eller hvis du bruger en (GISP) DVD-afspiller som kilde, kan have en tendens til at være lyse. Og kombineret med nogle lidt lyse højttalere og evt. et udæmpet rum, kan jeg godt forstå hvis du gerne ville have lidt mere varme i lyden. Prøv at forklare lidt mere om dit set-up og lytterum.
- Under alle omstændigheder så må du godt nok opleve lidt af et spring hvis du kommer fra et sæt computerhøjttalere! Det er da fedt.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare sæt noget musik på, gerne noget der får enhederne til at flytte sig eks. rock, dance eller rap, og vent så på at højttalerne "åbner" sig  . Og giv dem gerne noget at leve af  . Man kan også gøre som beskrevet ovenfor, men der er nu noget specielt ved at høre hvordan højttalerens lyd ændrer sig i tilspilningsperioden som du nok skal regne med er 50-100 timer. __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
6000JGA skrev:
OKay tusind tak! - Hvad er der så speacilet ved at gøre dette? hvad gør det ved lyden? højtalerene? gad jeg godt vide!  |
|
|
Det er sådan set simpelt, det handler om at der sidder en "spider" dvs. en slags fjeder bagved enheden som er af metal. Når den bliver motioneret lidt, bliver den en smule blødere og det kan høres. 
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
6000JGA skrev:
OKay tusind tak! - Hvad er der så speacilet ved at gøre dette? hvad gør det ved lyden? højtalerene? gad jeg godt vide!  |
|
|
Det er den hurtigste måde at tilspille på, uden at genere naboerne
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
|
"Fronter" er bare en forkortelse for "fronthøjttalere".
|
|
|
Nope, Fronter er fronter - dvs. fronten af højttalerne så enhederne "ser" hinanden.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Mastervol skrev:
|
"Fronter" er bare en forkortelse for "fronthøjttalere".
|
|
|
Nope, Fronter er fronter - dvs. fronten af højttalerne så enhederne "ser" hinanden.
|
|
|
Nå ja, der var jeg lidt for hurtig. 
|
| Til top |
|
| |
6000JGA Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe okay, sådan noget som trentemøller er vel fint at spille til med? der er i hvertfald godt gang i mellemtone/bas området. og en masse detaljer i diskant.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Trentemøller ville være fantastisk til det.
|
| Til top |
|
| |
6000JGA Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var bare fordi nede i HFK (hifiklubben) mente han det ville være for meget at både bruge forsølvet ht kabler og signal. Derfor er jeg kommet i tivivl om jeg skal løbe ned og skifte til taralabs spectrum a1 til 699. som er af ren kobber. Måske lyder det jo bedre? lige nu har jeg Van den hul d-300 III til 699 koster det samme men med forsølvet kobber.
|
| Til top |
|
| |
6000JGA Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt! så er det jo bar i gang med at spille til! trentemøller synes jeg er for fedt!
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal stole på dine ører. Hvis han synes du burde prøve det, så bed ham om at låne kablet hjem så du kan prøve det. 
Og ja, bare igang med at spille Trentemøller. 
|
| Til top |
|
| |
MortenJ Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 132
|
| Sendt: 23 Maj 2008 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til at man stiller højttalerne op mod hinanden og bytter om på plus og minus, når de skal spilles til er at lydbølgerne så udligner hinanden og man kan derfor skrue godt op og motionere enhederne uden at blæse naboerne ud. Hvis du smider en dyne over lyddæmper du yderligere og kan således spille hele tiden uden at genere nogen. Det er en god metode hvis højttalerne skal spilles til i en fart, ellers skal du bare gøre som de andre foreslår og nyde musikken og dine nye højttalere mens de bliver spillet til  /Morten
|
| Til top |
|
| |