Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 03:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: bi-wire eller Bi-amp? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DC-Z93
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

I uvidenhed poster jeg indlægget her, umiddelbart det eneste sted jeg kan finde det fornuftigt at spørge

Nu har jeg en forstærker, dertil har jeg koblet mine bassen fra frontene til Kanal A og mellemtone/diskant til Kanal B. Kanalerne kører separat og leverer alle 4 samme effekt, dvs. 2 = 2x90W & 4x90W...

Mit spørgsmål er så om jeg egentlig har bi-wired mne højttalere, eller om de faktisk er bi-ampet?

Til top Vis DC-Z93's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DC-Z93

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Umidddelbart vil jeg sige at du kører bi-wiring.

Front A og B er den samme forstærker.
Når man bi-amper, så benytter man én forstærker til bassen og én til diskant/mellemtone.

Typisk vil man på en surrpundforstærker kunne tilegne de to "ekstra" bakanaler til front, således at man bruger 2 forstærkere--- (hvis altså man har en 7 kanals og kun kører 5 kanals surround)

Kan du følge mig?

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

DC-Z93
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

chubbz skrev:
Umidddelbart vil jeg sige at du kører bi-wiring.

Front A og B er den samme forstærker.
Når man bi-amper, så benytter man én forstærker til bassen og én til diskant/mellemtone.

Typisk vil man på en surrpundforstærker kunne tilegne de to "ekstra" bakanaler til front, således at man bruger 2 forstærkere--- (hvis altså man har en 7 kanals og kun kører 5 kanals surround)

Kan du følge mig?

Jeg kan sagtens følge dig... dog er mit tilfælde at jeg kan køre 7.1 og samtidig køre kanal A+B til fronten :) For mig virker det som en mellemting mellem bi-wiring og bi-amping.

Min tvivl opstod egentlig da jeg læste om min recciever, og fandt ud af at den har 7 separate strømforsyninger til hvor ht-udgang... hvorfor jeg vel et elelr andet sted teoretisk bi-amper?

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Hvis den har 7 seperate strømforsyninger, så bruger du også de to samme til at drive højttalerne.
Kanal A og B er samme forstærkerdel, nemlig front (forstærkeren)

Ellers skulle du have 9 seperate strømforsyninger...

Det er ihvertfald min bedste overbevisning...  men jeg kan godt tage fejl.

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

Munken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Det tror jeg ikke du gør...

Hvis det er en 7,1 forstærker, og der er sat 7 højttalere på, så har den ikke flere "udgange".

A og B er derfor trukket fra samme udgangstrin, hvorfor det "kun" vil være en bi-wirering.

Hvis der "kun" benyttes 5 kanaler, og der derfor er to fri, kan de fleste forstærkere benytte de to "overskydende" kanaler til at bi-ampe fronterne med...

(Hvilket iøvrigt er en RIGTIG god idé at gøre hvis det er muligt!!!)

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Sendt: 26 Maj 2008 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

hvad er det for en forstærker?
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

DC-Z93
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2008 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
hvad er det for en forstærker?

Det er en lidt ældre sag, en Denon AVR-2105

Munken: Jeg tror jeg vil undersøge det når jeg kommer hjem, om jeg ikke kan bruge mine surround, back kanaler (7.1) til fronterne oven i så... men tvivler desværre

Great Dane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 27 Maj 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Hej

Efter min bedste overbevisning skal der to separate (stereo) forstærkere til at kalde det bi-amping... kig på mit anlæg og det er ægte bi-amping  eller flere hvis der er mere end to enheder... en forstærker per enhed

Til top Vis Great Dane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Great Dane

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 28 Maj 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Great Dane skrev:

Hej

Efter min bedste overbevisning skal der to separate (stereo) forstærkere til at kalde det bi-amping... kig på mit anlæg og det er ægte bi-amping  eller flere hvis der er mere end to enheder... en forstærker per enhed

det mener jeg nu ikke. Så længe det ikke er samme strømforsyning der sidder på forstærkerne mener jeg det er bi-amping, ellers ville du jo netop ikke kunne bruge en stereoforstærker til formålet. Om det vil være en specielt stor fordel at gøre det på en surroundreceiver er så en anden sag, da de ofte sidder på samme trafo og den næppe er dimensioneret til at kunne levere max effekt til alle strømforsyningerne på samme tid. Men en lille smule bedre er det sandsynligvis

DC-Z93
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
Great Dane skrev:

Hej

det mener jeg nu ikke. Så længe det ikke er samme strømforsyning der sidder på forstærkerne mener jeg det er bi-amping, ellers ville du jo netop ikke kunne bruge en stereoforstærker til formålet. Om det vil være en specielt stor fordel at gøre det på en surroundreceiver er så en anden sag, da de ofte sidder på samme trafo og den næppe er dimensioneret til at kunne levere max effekt til alle strømforsyningerne på samme tid. Men en lille smule bedre er det sandsynligvis

Okay, så  Jamen, så har jeg da fået lidt ud af hvad enten man nu mener jeg har gjort

Nu er jeg så i tvivl om hvad jeg skal have fat i?
Jeg kunne godt tænke mig at holde det i Denon, men er ikke et krav. Jeg synes dog at en forstærker bliver ret dyr, ret hurtigt, hvis den virkelig skal levere noget kraft.
Så vidt jeg kan regne ud så skal jeg vel over den effekt min reciever kan levere, før det kan svare sig? Eller kan man "nøjes" med selv en lille forstærker, idet den alligevel vil forstærke en smule?

Har kigget på Denon PMA-700AE, men er i tvivl om hvor meget jeg vil få ud af det...?

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 31 Maj 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Brug pengene et andet sted !

Hvis du vil biampe er det eneste rigtige to effektblokke der trækkes af en eller anden form for for-forstærker ( lydkort, mediacenter, you name it)

Lydkvaliteten i de fleste snurrerundt forstærkere er altså ikke særlig god.

Et setup af to brugte effektblokke og en pre forstærker koster vel fra 10k og op.
For 3-5k kan du få en rigtig rigtig god gammel brugt forstærker som helt sikkert vil være en stor forbedring.

Så længe det ikke er de samme transistorer/rør der trækker højttalerne kan man godt kalde det bi-amping.
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes