Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: bi-wiring??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

hey dette spørgsmål har sikkert været stillet 100 gange før, men søgefunktionen dur ikke helt så jeg stiller det bare igen....

hvad får jeg efter jeres mening ud af bi-wiring? kan man overhovedet høre forskel?

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

I mit tilfælde gav det en fastere bas og en klarer mellemtone og diskant. Jeg har et par Dali evidence 870 og Tara Labs prism biwire kabler.

MVH WRONG

Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Du kan jo prøve dig frem. Jeg fik også en forbedring, men fik en større forbedring ved at smide flere penge efter godt singlewire kabel, end ligesåmange penge efter semigodt biwire.

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Flere siger at metalbøjlerne som placeres mellem terminalerne er problemet. Så har højtalerne mulighed for bi-wire, skulle det være at foretrække. Jeg har også Prism Bi-wire og det gav et ordentlig løft over-all.

dade
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

jeg behøver vel ikke særlige kabler for at biwire?kan jeg ikke bare bruge to stk normale højtalerkabler til hver højttaler?...

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

dade skrev:
jeg behøver vel ikke særlige kabler for at biwire?kan jeg ikke bare bruge to stk normale højtalerkabler til hver højttaler?...

Jo, det kan du godt, no problemo

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg ikke tager meget fejl, så får de fleste en bedre lyd, ganske enkelt fordi der kommer mere kobber i signalvejen til højttalerne.

Det kan høres og giver god mening teoretisk.

Biwiring kan ikke bevises, men nørder og branchefolk kan piske en stemning op - og så er det jo sandt, eller er det, men der ruller flere penge over disken. Tænk over det!

Tænk på, hvor meget helt fejlagtig vejledning folk har fået om spikes gennem tiden.

Jeg siger ikke, at kabler ikke har betydning for lyden, det har de i særdeleshed, men det ikke biwiring, men antallet af ledere/mængden af kobber evt. med lidt sølv, som giver effekten!

Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

thomas_ls skrev:

Tænk på, hvor meget helt fejlagtig vejledning folk har fået om spikes gennem tiden.

Hvad er det for en fejlagtig information/vejledning folk har fået? Jeg vil da mene at spikes er rigtig gode til at afkoble en sub f.eks.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

dade
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2004 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

tak for svarene. så tror jeg sku jeg fixer dem - håber så jeg kan høre forskel.. jeg vil selvfølgelig gerne høre flere erfaringer med bi-wiring....

i mellemtiden vil jeg lige spørge mht. mine kabler om de er gode nok...

uden på dem står der: "tech+link pure OFC high performance speaker cable 15/0,12mmX6,  4mmX7,8mm OD"..... jeg fatter ingenting om kabler . jeg kan ikke engang huske hvad det kostede...

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

kan tydligt høre forskel på mit Teralabs helix 8 fremfor helix 6 og den eneste forskel skulle være at helix 8 er til biwire
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Grado
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

En af forklaringerne bag bi-wire har med signalreflektioner at gøre. Det man prøver at undgå er at reflekterede signaler påvirker enhederne indbyrdes. Signalreflektioner dør dog hurtigt ud i kablet, derfor er bi-wiring mere relevant i små monitor HT hvor den interne ledningsføring er kort.

Bruger selv BW, men hvis jeg skal være helt ærlig så var det vel nok mest fordi det var et fladt kabel som kunne ligge under et tæppe

- G

Til top Vis Grado's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Grado

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har flere gange prøvet bi wire og på flere højtalere/ kabler. jeg har søgt mange forklaringer på det.
En forklaring på det er at en højtaler enhed gennererer strøm, da der er en kerne der bevæger sig inden i en spole/ magnet, det er jo i princippet en dynamo. Denne strøm skal løbe tilbage i kablerne.

Min erfaring fortæller at det kommer meget an på din højtaler, og et stykke hen af vejen vil jeg også tage den ovenstående forklaring for gode varer. Der hvor jeg har kunnet høre den største forbedring er hvor højtaleren har en stor enhed med en stor magnet. Det vil sige i store 3vejs hvor man så får basenhedens strøn tilbage i et andet kabel, men de er jo stadig forbundet med diskant og mellemtone, så noget strøm vil der kunne løbe rundt.

Noget jeg har oplevet er endnu bedre er aktiv deling mellem bas og diskant/ mellemtone. så skal der bruges flere forstærkere, men hver forstærker får det mindre frekvensområde at arbejde med, og derfor ikke så belastet i samme grad, og det kan høres. Der er nogen der bruger dette princip men stadig med passiv deling "biamping", men det giver ikke mere end biwiring, da forstærkerne stadig får tilført det samme signal.

Jeg gør det nu på den måde at min Processor kan køre basmanagesment, dvs. at den kan lede bassignalet under en indstillelig frekvens "eks. 80hz" ud i 2 aktive subwoffere. det virker kanaon godt. I denne opsætning skal man kun bruge en efekt forstærker, men selvf. 2 subs af god kvalitet, men så kan man godt spare lidt på front højtalerenes størrelse.

Dette emne er en stor omgang hvis man vil ind og forklare det hele, men det er altsammen lid af det samme. Biwiring, Biamping, Biamping med aktiv deling eller bassmanegment i en processor. Det handler om at aflaste enhederne/ forstærkerne, så de hver især skal virke i et mindre område med mindre belasning tilfølge, i stedet for at lade 1 enhed klare det hele.

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

dade
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2004 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

hvad vil det gøre rent lydmæssigt? vil det give mig flere detaljer i musikken? eller dybere bas/højere diskant eller hvad?? for jeg er nu lidt forvirret over hvad det egentlig gør...

ps. mine højttalere er 2 vejs med   2*"5,6" bas/mellemtone og 1 diskant

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Det skulle give en stære detaljereing, især i mellemtonen. men mange oplever en gennerel forbedring af detaljer, definiation og perspektiv.

Men det kommer meget an på dine højtalere, det må komme an på en prøve. Der er sikkert en forhandler der villåne dig nogle kabler. Nu ved jeg ikke hvor dyrt et anlæg du har, men der findes også kabler der er lavet til biviring, f.eks. MIT. og andre.

I MIT´s tilfælde her de et korections filter af en art på kablet som så skulle æde den strøm fra enhedder. Der er vel ingen der rigtig ved hvad der er i boxene på kablet, men det er sikkert en form for impedans filter.

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes