Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 23:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gulv- eller standerhøjttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har tit tænkt over hvilken løsning der er bedst i hjemmebio-sammenhæng:

Et sæt gulvhøjttalere som fronter eller et par standerhøjttalere. Nu snakker jeg ikk standerhøjttalere med en 4" enhed og et minikabinet på 5 kg, men en ordentligt standerhøjttaler med 6,5" - 8" enhed med gods i.

Det jeg tænker er, at man til filmlyd splitter ved 80hz og vil man så overhovedet få noget ekstra ved at købe en gulvhøjttaler? Ellers kunne man jo bruge tilsvarende beløb på et par standerhøjttalere og få bedre diskant/mellemtone enheder.

Men lad mig høre hvad I mener - og hvis I evt har prøvet at lave A/B lytning mellem gulv- og standerhøjttalere fra præcis samme serie ville det jo være perfekt med nogle erfaringer:)

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

jensen_one
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Film lyd starte ikke først ved 80Hz. Jeg vil mene at svaret er at den højtaler du kan nøjes med til 2 Kanalsbrug kan du også nøjes med til 5 fornt i et 5 kanals setup. Er der forskel i 2 kanaler er der også i 5.

Det anlæg du tænker på bliver det kun brugt til film ? for så er det selvfølgelig nemmer at klare sig med compact højtalere, men hvis der skal noget 5 kanals musik på vil jeg klart foretrække gulvhøjttalere. Jeg er i gang med at bygge mit 2 kanals setup ud til 5 kanaler. Og jeg prioritere 2kanals klart højst, Mit system bliver 2 gulvhøjtaler og compact højtalere for resten.

Til top Vis jensen_one's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen_one

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Nej filmlyd starter ikke ved 80hz, men det er som regel det biografer osv bruger som delefrekvens mellem ht/sub.

Men mit spørgsmål går kun ud på hvilken måde man vil opnå den bedste lyd - ikke hvad der er lettest osv.

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

jensen_one
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Du for den bedste lyd vil at vælge 5 ens højtaler som du kan lide lyde af, det vil være den bedste lyd for dig.

Du kan ikke sige bare sige bedst da det vil være objektivt. Og at du ikke fortæller hvad du skal bruge din hjemmebio til gør det jo heller ikke nemmere.

Teoretisk skal du have mindst 4 suber til lfe kanalen + 1 til hver af dine andrekanaler, og alle dine højtalere skal køre fuld frekvensgang, fra 20Hz og op.

Du kan ikke sammenligne en hjemmebio med en biograf, du vil ikke køre med lige så mange kanaler, med lige så mange subber osv.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Du vil da køre med fuldstændig samme antal kanaler hvadenten du er i en biograf eller i en kælder. Eneste forskel er, at de har flere højttalere som spiller samme lyd (næsten altid i bagkanalerne).

Men tænkte bare der kunne være en teknisk forklaring på, at højttalere med større kabinet altid vil kunne opnå en større dynamik eller lignende.

jensen_one
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

det er ikke størrelsen på højtaleren der afgørende hvordynamisk den er det er kvaliteten. (groft sagt)

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Mine personlige erfaringer siger mig en stander er bedre, da man kan få 2 bedre enheder, da der ikke går så mange penge til kabinet og flere enheder. Dog er det på kompromis med bassen hvis man har et stort rum eller køber en helt lille stander ht.
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 05 Juni 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Det var præcis denne tanke jeg havde. Men er bare bange for, at en mindre højttaler "løber tør for kraft" hurtigere end en stander - også selvom den ikke gengiver bas under 80hz.

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Min  mening....

Hvis det kun er til film så vælg stander..

Hvis det er til musik vælg gulv...

Jeg har selv stander + sub og savner ofte at basen kommer fra front og ikke fra sub når jeg hører musik.
Dog savner jeg intet når jeg ser film.

Mine stander har 6½" bas sub 12".
Leger lidt med tanken om at ombygge mine front og give dem en 8" bas til de dybeste toner.
Mine div stander... http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16457&K W=cst1967

M.v.h.

Christian

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes