| Forfatter |
|
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tit tænkt over hvilken løsning der er bedst i hjemmebio-sammenhæng:
Et sæt gulvhøjttalere som fronter eller et par standerhøjttalere. Nu snakker jeg ikk standerhøjttalere med en 4" enhed og et minikabinet på 5 kg, men en ordentligt standerhøjttaler med 6,5" - 8" enhed med gods i.
Det jeg tænker er, at man til filmlyd splitter ved 80hz og vil man så overhovedet få noget ekstra ved at købe en gulvhøjttaler? Ellers kunne man jo bruge tilsvarende beløb på et par standerhøjttalere og få bedre diskant/mellemtone enheder.
Men lad mig høre hvad I mener - og hvis I evt har prøvet at lave A/B lytning mellem gulv- og standerhøjttalere fra præcis samme serie ville det jo være perfekt med nogle erfaringer:)
|
| Til top |
|
| |
jensen_one Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 256
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Film lyd starte ikke først ved 80Hz. Jeg vil mene at svaret er at den højtaler du kan nøjes med til 2 Kanalsbrug kan du også nøjes med til 5 fornt i et 5 kanals setup. Er der forskel i 2 kanaler er der også i 5.
Det anlæg du tænker på bliver det kun brugt til film ? for så er det selvfølgelig nemmer at klare sig med compact højtalere, men hvis der skal noget 5 kanals musik på vil jeg klart foretrække gulvhøjttalere. Jeg er i gang med at bygge mit 2 kanals setup ud til 5 kanaler. Og jeg prioritere 2kanals klart højst, Mit system bliver 2 gulvhøjtaler og compact højtalere for resten.
|
| Til top |
|
| |

Jonas tager en pause!
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej filmlyd starter ikke ved 80hz, men det er som regel det biografer osv bruger som delefrekvens mellem ht/sub.
Men mit spørgsmål går kun ud på hvilken måde man vil opnå den bedste lyd - ikke hvad der er lettest osv.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du for den bedste lyd vil at vælge 5 ens højtaler som du kan lide lyde af, det vil være den bedste lyd for dig.
Du kan ikke sige bare sige bedst da det vil være objektivt. Og at du ikke fortæller hvad du skal bruge din hjemmebio til gør det jo heller ikke nemmere.
Teoretisk skal du have mindst 4 suber til lfe kanalen + 1 til hver af dine andrekanaler, og alle dine højtalere skal køre fuld frekvensgang, fra 20Hz og op.
Du kan ikke sammenligne en hjemmebio med en biograf, du vil ikke køre med lige så mange kanaler, med lige så mange subber osv.
|
| Til top |
|
| |

Jonas tager en pause!
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du vil da køre med fuldstændig samme antal kanaler hvadenten du er i en biograf eller i en kælder. Eneste forskel er, at de har flere højttalere som spiller samme lyd (næsten altid i bagkanalerne).
Men tænkte bare der kunne være en teknisk forklaring på, at højttalere med større kabinet altid vil kunne opnå en større dynamik eller lignende.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er ikke størrelsen på højtaleren der afgørende hvordynamisk den er det er kvaliteten. (groft sagt)
|
| Til top |
|
| |
FreZh Branchemedlem

Ansat hos Dali
Bruger siden: 07 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine personlige erfaringer siger mig en stander er bedre, da man kan få 2 bedre enheder, da der ikke går så mange penge til kabinet og flere enheder. Dog er det på kompromis med bassen hvis man har et stort rum eller køber en helt lille stander ht.
|
| Til top |
|
| |

Jonas tager en pause!
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var præcis denne tanke jeg havde. Men er bare bange for, at en mindre højttaler "løber tør for kraft" hurtigere end en stander - også selvom den ikke gengiver bas under 80hz.
|
| Til top |
|
| |
cst1967 Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min mening.... Hvis det kun er til film så vælg stander.. Hvis det er til musik vælg gulv... Jeg har selv stander + sub og savner ofte at basen kommer fra front og ikke fra sub når jeg hører musik. Dog savner jeg intet når jeg ser film. Mine stander har 6½" bas sub 12". Leger lidt med tanken om at ombygge mine front og give dem en 8" bas til de dybeste toner. Mine div stander... http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16457&K W=cst1967       M.v.h. Christian
__________________ Christian
Mit DIY-Højtaler
|
| Til top |
|
| |