Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Det er en JUNGLE! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pede p
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2007
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg står og skal ud og købe et nyt anlæg. Altså komplet anlæg, med alt hvad det indebærer.

Jeg tænkte at det da ikke kunne være så svært, så jeg begyndte at læse lidt herinde og kigge på forskellige webshops. Og det gik da også fint nok, indtil jeg simpelthen blev nødt til at indse at hifi-markedet er en jungle. I min søgen blev der ved med gang på gang at hoppe nye højttalere frem, og så en forstærker, men forstærkeren kan ik trække højttalerene, og så skulle man ha CD-afspiller, og... ARGH!
SÅ... jeg besluttede at søge lidt vejledning herinde, før jeg endte med at gå ned med stress og blodpropper..

Min situationer  som følger:

Jeg søger et anlæg der skal spille i et rum på omkring 16m^2. Mit eneste virkelige krav er, at det skal kunne sparke vinduerne ud (overdrivelse fremmer forståelse..) når jeg hører tysker-tramp, men samtidig os skal have klar og "god" lyd..  For ikke alene skal der være spark i, men jeg skal også kunne smide mig i sofaen med et glas hvidvin, lægge hovedet tilbage og nyde en god gang Dire Straits eller Pink Floyd. Desuden er den musik jeg hører mest af, genren "trance". Dette  er elektronisk musik, med et højt indhold af detaljer, men stadig oftest med en tung basgang. Så mit anlæg skal kunne hive detaljer frem, men stadig give et gedigent spark fra sig ved hver bass-betoning.
Skal jeg prioritere vil jeg nok sige noget i stil af 35% på den kraftige bass og 65% på den gode, klare, rumlige lyd, men jeg håber da selvfølgelig at jeg kan blive fuldt tilfredsstillet på begge punkter. 

Højttalerene må helst ikke være mere end ~35cm i bredde, dybden er til en hvis grad underordnet. Selvfølgelig ville det være et plus hvis de var pæne, men det vigtigte er nu engang lyden.

Findes der et genialt alternativ med to standerhøjttalere og en subwoofer, vil jeg meget gerne overveje det, men som udgangspunkt foretrækker jeg to gulvhøjttalere, da der ikke er mulighed for at placere sub'en midt imellem højttalerene og jeg har ladet mig fortælle at dette giver et "skævt" lydbillede.

Selvfølgelig skal der til højttalerene også være en forstærker, og kravet til denne er sådan set blot at den skal kunne trække højttalerene...

Cd-afspilleren, derimod, må meget gerne på en elelr anden måde kunne benyttes som dvd-afspiller også. Dette er ikke et krav, men det ville være en rigtig god bonus.

Udover det skal jeg kunne lyd fra min computer, og fra mit fjernsyn på højttalerene fra anlægget, og det er så os det..

Mit budget ligger på en gode 30.000kr for det hele. Maksimalt 40.000.

Jeg køber gerne brugt, men foretrækker hvis det hele kan fåes fra nyt. Står jeg med valget imellem to anlæg hvor det ene er en brøkdel bedre, og købes brugt, køber jeg det fra nyt. Dette er en prioritering opnået igennem dårligere erfaringer, og så dumt som det måske er, er det nu engang bare tilfældet.

Slutteligt, et par eksempler på musik det skal kunne spille:

HARDSTYLE:
http://youtube.com/watch?v=06-EQ0texHs spol til 1:20

HOUSE:
http://youtube.com/watch?v=WkPrgrivFpI spol til 4:00
http://www.youtube.com/watch?v=xZ2afctVEio spol til 2:00

TRANCE:
http://www.youtube.com/watch?v=K16PsZaYAws spol til 4:35
http://www.youtube.com/watch?v=BJnM1t64v0I spol til 3:40

ROCK:
Dire Straits, Pink Floyd, Black Sabbath o.l. + nyere rock, såsom:
http://www.youtube.com/watch?v=dBldNr1B0wY
Og hårdere rock, såsom:
http://www.youtube.com/watch?v=ObLse9LmLwM&feature=relat ed

HIP HOP:
Jaah..   Hip Hop, som:
http://www.youtube.com/watch?v=l5mR7-vTdiE

Som i kan se, har jeg en meget bred smag.
Den rangerer helt fra Enya til Slipknot, så man kan vidst roligt sige atd et jeg har brug for er en stabil allround-højttaler, dog med lidt ekstra fokus på bassen 

Håber på jeres hjælp.

På forhånd tak, Peter Palvig.

Til top Vis pede p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pede p

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Et parameter som er manglende i din tråd

hvor højt et lydtryk ønsker du at kunne spille med ?

"high end" lydkvalitet + højt lydtryk = meget kostbar sammensætning

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Ja det er virkelig en jungle. Jeg har haft meget glæde af rådgivning på dette forum.

Jeg vil foreslå dig nogle Klipsch højttalere. Se evt. mine Klipsch RF-63 i mit setup. Jeg hører selv en hel del elektronisk musik, og til det er de simpelthen fantastiske. Både masser af punch, perspektiv og detajler. De kræver heller ikke ret meget effekt fra forstærkeren, så i stedet for en dårlig og kraftig forstærker, kan du købe en fantastisk og mindre kraftig forstærker, og stadig opnå samme lydtryk som med en konventionel højttaler.

Hvis du vil kunne afspille både CD'er og DVD'er skal du have fat i en DVD afspiller. Men der er sjældent lagt særlig stor vægt på lydkvaliteten i disse. Jeg vil faktisk foreslå en PS3 som multiafspiller.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke anbefale en PS3 som afspiller. Den spiller simpenthen ikke CD´er godt nok.

Jeg syntes derimod en Denon DVD ville være god. De fleste af deres DVDafspillere spiller ret godt cd lyd i deres prisklasse efter min smag. Du får måske ikke så mange features for pengene, men så er cd lyden til gengæld i orden.

Eller en Primare giver virkelig flot cd lyd. Måske kan der findes en billigt brugt?

I et relativt lille rum som 16m2, ville en par Monitor Audio Silver RS 8 E give smæk for skillingen. 3 stk. 6,5 " basser. Og de spiller sindssygt flot i mellemtonen og diskanten. Rigtigt klart. TC har dem til 9k for et sæt.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

hvis du ønsker en kombineret cd/dvd maskine vil jeg anbefale onkyo, men det er ikke en optimal løsning. man går på kompromis med lyden fra cd'er og det lyder som om du går ret højt op i din lyd.

min far har lige købt et rotel anlæg (cd afspiller og forstærker) til 14-15000 kr og det spiller helt vildt godt. det er virkelig saft og kraft i forstærkeren og detaljeringsgraden er helt i top i afspilleren. det er endvidere et rigtig flot anlæg i børstet aluminum og blå dioder og display. anlægget kan ses og høres i topsound på østerbrogade. topsound sælger i øvrigt og klipsch.

selv er jeg rigtig glad for min amc forstærker, som virkelig holder højttalerne på plads i et jerngreb. den er lidt mørk i lyden, men er meget dynamisk og spiller stadig åbent og detaljeret, ihvertfald nok til mit behov, og jeg lytter meget til detaljer i musikken.

jeg har ikke så meget erfaring med højttalere i den klasse, men havde jeg pengene ville jeg høre på klipsch, audio note, audiovector, dynaudio og chario.

p.s. husk at ligge lidt penge til side til gode kabler, både højttalerkabel og signalkabel. det er ofte her folk sparer penge, men det betaler sig, da detaljeringsgraden og dynamikken forbedres, (som om højttalerne åbner mere op og bliver mere luftige).

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Hej Peter.

Jeg kan klart anbefale et sæt Focal.JMlab Chorus 816 V fra www.hififreaks.dk !

Jeg hører selv meget bastungt musik, og det kan de altså

Mvh Mathias

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

30-40.000 er mange penge... Medmindre man skal købe ny bil eller hifi

Jeg vil helt klart anbefale dig at købe lettere brugt i så vid udstrækning som muligt!

Der er jo ingen kæde der er stærkere, end det svageste led... Derfor er det vigtigt at kablerne også bliver af en vis kvalitet, hvis dit nye anlæg skal spille godt... (Og det er en jungle i sig selv )

I et så lille et rum, er det svært at skabe et ordentligt lydtryk med en realistisk bas. Min umiddeltbare tanke var et par letdrevne ht'ere f.eks. Klipsch

Dermed bliver kravet til forstærkerens effekt ikke så stort og man vil dermed kunne få en bedre forforstærkerdel (integreret eller separat) til pengene. Så er der jo en del at vælge mellem...

Jeg vil anbefale dig at købe en 300 kroners DVD og købe en decideret CD-spiller... Det giver altså en helt anden lyd. Hvis du desuden vælger en CD-spiller, hvor der er en digital indgang til DAC'en kan du køre et digitalt signal fra din PC over i DAC'en og få en ret god lyd med din PC også...

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Anders her fra h4a testede 3 anlæg til 25.000 for lidt tid siden - det kan måske give dig et par ideer.

Du kunne jo selv overveje at gøre noget lignende? Gå ned i TC/HFK osv. og låne grej med hjem. Lån et anlæg med hjem en weekend, og et nyt weekenden efter. Det ville jeg nok gøre hvis jeg var dig og ville have det hele på en gang.

Der er selvfølgelig 500 produkter vi alle går og brænder for, men det er dig der skal høre på det for at du ved om det lige er sagen. Så ud og lån med hjem, for med 40.000 på lommen så kan du komme virkeligt langt og blive taget seriøst af de fleste forhandlere
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Jeg fik mit drømmeanlæg til en pris der ikke ligger langt fra dit budget.

Nu viste jeg på forhånd hvad jeg præcis hvad jeg ville have, så det gjorde min jagt betydelig nemmere. I dit tilfælde må du først finde ud af hvad du skal købe, og her vil jeg råde dig til at rette fokus mod højtalerne, og ud fra dem sammensætte resten af anlægget. Jeg gik primært efter demomodeller eller lettere brugte "enheder", og med lidt ihærdig søgen skal det nok lykkes

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Juni 2008 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Personligt kan jeg godt lide Audia Flight...

Jeg har set brugte Flight One forstærkere til salg for ca.  16.000 og for nylig var der en brugt CD Two til salg for 8.000...

Og så brugte kabler for ca. 5.000... F.eks. Van den Hul, Supra, Nordost, Cardas

Så er der ca. 11.000 til ht'ere, inden du lander på 40.000!

Der er rigeligt power i en Flight One til 16 m2 så i dette tilfælde behøves du ikke fokusere på at få en letdrevet ht som Klipsch... Der er mange muligheder...

pede p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

I skal alle have mange tak for hjælpen. Den bliver utroligt værdsat!

Jeg tænkte at det kunne være jeg lige skulle komme med en lille information.
For et halvt års tid siden stod jeg i en situation hvor jeg havde penge nok. Der kom desværre noget i vejen for at bruge dem på hifi, MEN!  Jeg nåede faktisk med hjælp fra en venlig og kompetent sælger fra hifi-klubben og utallige lytte-besøg på Aaboulevarden, at sammensætte et anlæg jeg virkelig syntes godt om!
Anlægget det drejede sig om var:

B&W 803S: http://hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/gulvfront/bw_803s _hoejttaler_sort_ask.htm

DENON PMA-2000AE: http://hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/denon_pma -2000ae_forstaerker_premium_silver.htm

DENON DCD-2000AE: http://hifiklubben.dk/produkter/stereo/cd-afspiller/denon_dc d-2000ae_cd-afspiller_premium_silver.htm

Totalpris: Jeg fik et tilbud på 60.000 uden kabler.

Jeg syntes at dette lød helt fantastisk, så jeg tænkte at det kunne være dette kunne hjælpe og inspirere nogle hjælpsomme sjæle derude til at vejlede mig til et anlæg der lyder som dette. Jeg ved godt at jeg nok ik skal regne med samme kvalitet, men lydbilledet - går jeg ud fra - kan vel godt blive det samme.

Angående lydtryk, er jeg lidt splittet efter din kommentar der, ML_CLS.

Det er nemlig både vigtigt for mig at kunne spille højt og at have god lyd, men hvis det er så meget dyrere... så TROR jeg at jeg vælger den gode lyd, med mere begrænset lydtryk. Det er trodsalt mest når jeg sidder og spiller poker, eller i det hele taget slapper af at jeg hører musik. Det første jeg gør når jeg står op / kommer hjem, er at tænde for musikken. Og så høre rjeg altså musik lige til det skund hvor jeg rammer puden med hovedet.  
Lige nu hører jeg musik på enten nogle sennheiser høretelefoner, som i og for sig også er ganske gode, eller et creative 5.1 surroundsystem, hvor en af højttalerene er gået...
I kan nok forstå hvor frustrerende dette er for en person der vitterligt, dybt og inderligt elsker musik.

Tak for linket, Zorglub, men jeg har trodsalt op til 40.000 at bruge, og umiddelbart regner jeg med at jeg kan få en del mere lyd, da de jo trodsalt nærmer sig det dobbelte beløb af 25.000. Eller tager jeg fejl?
Angående det med at blive taget seriøst af forhandlere, var det faktisk meget sjovt, da jeg aflagde hifi-klubben mit første besøg. Det var i lyngby, sammen med en af mine skolekammerater, og ekspedienterne havde mildest talt IKKE travlt med at betjene os fremfor "voksne" mennesker der ville bruge 5-6.000 på et nyt anlæg til stuen. Da jeg så endeligt fik fat i en ekspedient, og fortalte ham at jeg havde et betragteligt beløb til rådighed, og jeg agtede at bruge alt hvad det nu måtte koste at tilfredsstille mit sarte øre... Dér skal jeg love for at piben fik en anden lyd..  Blev simpelthen mandsopdækket af ekspedienter i de par timer jeg lyttede til demo-anlæg. Jeg forstår så udmærket butiks-personalet, men lidt sjovt var det altså at reflektere over efterfølgende...

Anyways...

Jeg sidder lgie nu og savler lidt over:
http://www.hififreaks.dk/index.focal.chorus.836.v.asp

http://hifiklubben.dk/produkter/stereo/cd-afspiller/cambridg e_azur_740c_cd-afspiller_sort.htm

http://hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/cambridge _azur_740a_forstaerker_sort.htm

Totalpris:
~25.000kr.
Og så skal jeg også have kabler.

Men ak dog, ak dog... Det er jo et rent skud i tågen, jeg er stadig helt rundt på gulvet, men det er på en bedre måde end jeg var for 24 timer siden.

Jeg minder lige om at jeg sigter efter 30.000, men jeg vil - hvis det lydmæssigt bliver SÅ meget bedre - gå op til 40.000.

Slutteligt, vil jeg gerne lige sprøge om der er nogen der evt. har et link til denne "TC"-butik?

Og til aller sidst, syns jeg lgie i fortjener en , for at hjælpe en håbløst fortabt dreng..

I skal have rigtig mange tak foreløbigt, gutter. Bliv endelig ved...

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Her er linket til TapeConnection (TC).

www.tapeconnection.dk
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

pede p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2008 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

wildstyle skrev:
Her er linket til TapeConnection (TC).

www.tapeconnection.dk

Jeg takker

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Pede P:
Er du indstillet på evt. at købe brugt grej?
For så har jeg, og sikket mange andre, nogle konkrete fornuftige forslag hentet fra KSB her på siden

Hygge,

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Juni 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

pede p skrev:

B&W 803S
DENON PMA-2000AE
DENON DCD-2000AE

Jeg syntes at dette lød helt fantastisk, så jeg tænkte at det kunne være dette kunne hjælpe og inspirere nogle hjælpsomme sjæle derude til at vejlede mig til et anlæg der lyder som dette. Jeg ved godt at jeg nok ik skal regne med samme kvalitet, men lydbilledet - går jeg ud fra - kan vel godt blive det samme.  

Hvis du finder et Audia Flight sæt, som jeg nævnte i sidste indslag, vil jeg da helt klart mene at både kvaliteten og lydbilledet vil blive bedre!!! De Focal du omtaler, vil sikkert også gøre det godt med Audia... Kig evt. også på Klipsch (de spiller SÅÅÅ højt), Von Schweikert og Vienna Acoustics...

pede p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2008 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Brok:

Som sagt køber jeg gerne brugt, men foretrækker at købe nyt.
Det kommer helt an på hvor meget der er at spare.

Tak for det Finlytteren, jeg kigger lige lidt på det

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Mit forslag:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/cambr idge_840a_v2_forstaerker_soelv.htm

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/cd-afspiller/camb ridge_840c_cd-afspiller_soelv.htm

http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/sid/x/cl/details/cnid/ 48a4337a0c1e87802.14861593/anid/1874512a6cdd906c5.09266889

Med dette setup vil du med garanti få dynamik for alle pengene! Og også en super lækker og detaljeret lyd. Samlet pris ca. 34.000kr. inkl. fragt på højttalere. Bemærk lige at normalprisen på højttalerne er ca. 24.000 kr + fragt!! Så det er et suverænt godt tilbud!

Evt. denne også, hvis du vil have DVD:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/dvd-afspiller/c ambridge_dvd99_dvd-afspiller_soelv.htm

Alternativt er en Playstation 3 en rigtig god DVD-afspiller (og Blue-ray afspiller). Findes tit til 3.000kr mange steder i DK, eksempelvis Elgiganten, Fona, Merlin, Bilka etc.

Til top Vis CosworthDriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosworthDriver

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

pede p skrev:

Tak for linket, Zorglub, men jeg har trodsalt op til 40.000 at bruge, og umiddelbart regner jeg med at jeg kan få en del mere lyd, da de jo trodsalt nærmer sig det dobbelte beløb af 25.000. Eller tager jeg fejl?

jeg er næppe den bedste til at rådgive dig til at bruge mindre penge på hifi! . Der er klart noget at vinde ved at gå op i pris, men alt har en "sweet spot" et niveau hvor du får mærkbart mindre for pengene. Med 40k i en eller anden passende fordelingsnøgle ville jeg gå efter ½ til højtalere 1/4 til integreret amp 1/4 til signal kilde, og så en eller anden DVD fidus ting til film. Igen kan jeg sagtens lave en masse "name dropping", men du skal bare ud og høre på det selv. En total løsning hos en forhandler tror jeg vil være det bedste valg for at ramme nogen lunde rigtig.

pede p skrev:

Jeg minder lige om at jeg sigter efter 30.000, men jeg vil - hvis det lydmæssigt bliver SÅ meget bedre - gå op til 40.000.

Nu du er i byen og faktisk bliver taget seriøs, så kunne du jo også låne 2 anlæg med hjem. Et til en 25-30k og et til 40-50k. Så kan du jo selv vurderer hvor meget mere du får for pengene og hvor færre penge der er til at købe musik for.

Mht. brugt, så er det billigere, men også endnu mere en jungle. Du kommer givet vis til at skifte en hel del ud/rundt osv. før du finder det du gerne vil have. Er du dog varm på "hifititis" og en masse brugt handler, ja så er det bestemt også en vej mange følger. Kender du nogle hifi nørder? Så kan du jo også starter med at aflægge nogle hjemmebesøg for at høre ad hvordan det kan komme til at lyde. Bare husk at dit rum spiller rigtig meget med!

Uha jungle
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes