Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 19:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL 250TI den gode /mindre gode model (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Har fået et sæt JBL 250TI ind af døren.Bassen halter en del og så kom jeg til at tænke på om jeg havde fået købt mig den model der ikke havde ret meget bas ? Den model jeg har  fået i huset er den med alle bøjlerne på bagsiden til indstilling af dæmpning af tre øverste enheder..Har set et eller andet sted om de forskellige modeller af 250TI , men kan ikke huske en hylendes fis om hvorhenne. Nogen der kender denne model 250TI. Er i valdnød- et lavt serienummer.

Til top Vis hitachi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hitachi

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Det er den første udgave udgave af 250ti, og jeg vil ikke just kalde den for mindre god, men det er rigtigt at der kom reviderede udgaver senere (limited edition og jubilee) de senere versioner er ikke så amerikanske i lyden - den største ændring er vist i delefiltret, og for jubilee tilmed en anden diskant.
Den første udgave af denne højttaler som hed L250 er til gengæld ikke så højt agtet, og den blev da også forholdsvis hurtigt erstattet af 250ti.

Fælles for dem alle er at de ikke mangler bas - bare de får strøm nok, og det er måske der problemer ligger - hvilken forstærker har du?
En anden ting er at bas enhederne ofte vil have møre kanter hvis der ikke er gjort noget ved dem, men det vil du meget nemt kunne se hvis det er galt.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Har en 60kg`s Unico 200 , så strøm mangler jeg ikke..Har opdaget at ophængene er lavet af gummi ? Vist ikke originalt fra JBL ?  :-)

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Nej det er det ikke, men de burde nu stadig kunne give en habil bas - er du sikker på at bas enhederne overhovedet er originale? du kan sammenligne her: http://www.lansingheritage.org/images/jbl/specs/home-speaker s/1984-ti/page09.jpg

Og så er jeg nød til at nævne den gamle traver - modfase - nu hvor bas enhederne med garanti har været ude kan det være at kablerne er monteret forkert.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Originale LE14H.1.   Ikke i modfase. Må være de der gummiophæng

kalleklat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Sidste nye udgave af LE14 har gummiophæng. Der bruges i Array modellen:

http://manuals.harman.com/JBL/HOM/Product%20Information/Spec ification%20Sheet%20-%20Project%20Array%201400.pdf

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

hitachi skrev:

Har fået et sæt JBL 250TI ind af døren.Bassen halter en del og så kom jeg til at tænke på om jeg havde fået købt mig den model der ikke havde ret meget bas ? Den model jeg har  fået i huset er den med alle bøjlerne på bagsiden til indstilling af dæmpning af tre øverste enheder..Har set et eller andet sted om de forskellige modeller af 250TI , men kan ikke huske en hylendes fis om hvorhenne. Nogen der kender denne model 250TI. Er i valdnød- et lavt serienummer.

Har den fået skiftet ophæng til nogle uorg....f.eks. hos Bassrep eller andet sted, eller er det de org. enheder i god stand?

Umiddelbart burde du ikke opleve ingen bass....et modfaseproblem, eller et af basserne kan være sluttet i modfase, hvor de i såfald til ophæve hinanden og resultatet er ingen bass. Kræver du tjekker begge basser og alle tilslutninger for fejl. Det kan jo ske!

Mvh

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Bradman: Ligner noget sort cykelslange det ophæng.Er vist ikke lavet særlig prof  Hvem der så end har reppet det ophæng er det ikke gjort ordentlig. Ikke modfase problemer. Bliver vist nødt til en gang recone hos JJ teknik..

Kalleklat: Rigtig nok, men mener den hedder LE14H-3. Skulle ifølge USA side kunne bruges i stedet for LE14H-1. Problemet er nok , at ingen vil sælge den i løs vægt

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Tilykke med din 250èr….!

Her et par ældre tråde om dem….

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=660&KW= CPH%2DR&PN=0&TPN=2

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3384&KW =CPH%2DR

Peter

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

CPH-R: Supergode links !

Har tjekket basserne. Grøn/sort ledning .  Sort sad til + i begge højttalerne. Er det korrekt ?

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Sort til den røde kontakt på bassen..Nu bliver det indviklet Hvorfor kan JBL ikke bare gøre lige som alle andre?

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Tak for rosen…

Åhh…!? Nu kan jeg ikke helt huske hvordan det var med de helt gamle modeller.!? Men er ret så sikker på; at hvis du kan vælge mellem en ”RØD” & ”SORT” så skal den sorte til sort terminal…! Man skal huske at, de bliver samlet af folk fra Mexico der ikke kan et kvidder engelsk, så for ikke at lave fejl… ”men jeg har alle JBL diagrammer, så jeg kan lige kikke i aften.

Grunden til man fasevender..!? når der benyttes et 24db filter, findes der ikke rigtig eller forkert, da filteret vender fasen.

Peter

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

hitachi skrev:
   Sort til den røde kontakt på bassen..Nu bliver det indviklet Hvorfor kan JBL ikke bare gøre lige som alle andre?

Faktisk er det JBL gør helt rigtigt..!? strøm går fra minus - til plus + og ikke omvendt. ”så faktisk skal du sætte plus ”rød” fra din forstærker til den ”røde” terminal.

Men hvis du oftest spiller CD betyder det ikke noget, da hver anden CD er indspillet i absolut modfase.

Nu til dags gør JBL vist hvad alle andre gør; men de jo fra en gang, hvor JBL`s ingeniør ville anerkendes for deres viden.

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Det eneste jeg ikke rigtig kan li`, er alle de "kontakter" bagpå højttaleren til at dæmpe de tre øverste enheder med.Må da kraftigt indvirke på lydkvaliteten ? Finishèn i valdnød er jeg vild med..Rigtig firserstemning ! Jesser vi er RETRO !!

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

De foringer ikke, som sådan lyden_og så alligevel..!? problemet er, JBL`s brug af noget nær de ringeste cement modstande. ”så der er en klar forbedring ved at skifte, dem ud til bedre.

Ingen er fejlfri… og desværre har JBL altid haft det med at lave noget godt, og så discounté deres filter kvalitet.

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Hvis nu jeg skulle skifte/renovere filtrene til noget fornuftigt og har penge til det, hvad ville du så råde mig til ? Har ikke selv en hatfis forstand på elektronik

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Modificering, er jo en relativ ting..!? det der vægtes højt af den ene som det saliggørende, behøver jo ikke være den store åbenbaring for den anden.

Og så der også lige det lille hage, at du nu er ejer af et sæt originale vintage JBLèr og det nok et sæt der vil holde en ca. god-pris i mange år frem; men vintage købere vil have originalt; så ikke noget ned olie på dem eller skifte dimser ud, fordi en gut nede på den lokale, siger det godt…..

Fik jeg en kugle for panden, og skulle foreslå noget..!? så find den placering af bøjler du syntes lyder bedst, undersøg så de modstande det berør, og skift dem ”der sidder sikkert også en modstand i diskant ”filter” delen, skift også denne.

Men gem alle de gamle komponenter.

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

WAW ! Du er sku` ok ! Hvis bare alle var sådan

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

hej hitachi.....hør godt efter hvad cph-r skriver....tror ikke der er nogen i dette land der ved så meget om jbl som han gør....mvh  velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

hitachi skrev:

Bradman: Ligner noget sort cykelslange det ophæng.Er vist ikke lavet særlig prof  Hvem der så end har reppet det ophæng er det ikke gjort ordentlig. Ikke modfase problemer. Bliver vist nødt til en gang recone hos JJ teknik..

Kalleklat: Rigtig nok, men mener den hedder LE14H-3. Skulle ifølge USA side kunne bruges i stedet for LE14H-1. Problemet er nok , at ingen vil sælge den i løs vægt

Hvis du er kyndig, så ta et kig på selve bsgsiden af enheden. Mange gange er det brugt meget lim, og endnu værre er det, hvis der er kommet meget lim på bagside og centreringsfjeder.....det er vitterlig set hos nogle af profferne som lever af den slags. JJ-teknik skriver meget om de reconer JBL mf., men kvaliteten af reconekitsene er ikke supergodt hvis man skal tro branchen hårde drenge som Poulaudiobutik, men recone er nok den eneste mulighed.

Hvad koster det at recone to 14" JBL? 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes