Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Alternativer til JBL 4412 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JacobNielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 Juli 2008 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kunne godt bruge lidt gode råd til min søgen efter et par sæt højttalere til min kommende biograf.

Jeg har kigget efter nogle JBL 4412 i et stykke tid, men synes ofte de enten er dyre, eller medtaget af tidens tand med en forestående dyr renovering i sigte. Jeg er defor begyndt at kigge efter alternativer - gerne nogle der produceres i dag. Kravet til dem er at det skal være som 4412 en liggende "reol" højttaler der kan places under lærredet og meget tæt på bagvægen, og de skal selvfølgelig have en vis kvalitet.  Jeg forestiller mig at benytte 3 ens højtalere til fronterne og center.  Pris niveau forestiller jeg mig noget op til 2000 pr stk.

På forhånd tak!

Til top Vis JacobNielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JacobNielsen

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

De ligger bare meget langt fra 4412(a) i ydelse. men nu koster et sæt jo også 15k fra nyt.

alternativet er JBL Control1 hele vejen rundt. Men så gives der køb på lydtrykket.

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Det bliver vist svært. Den der type stor reol-højttaler med en stor (12") bas kan man næsten ikke købe mere. JBL fører i dag pro-seriens model 6332, men den koster jo mange penge. Den kan vel siges at være tæt på at afløse 4412. Jeg mener at du stiller helt urealistiske krav indenfor prisen. 4412 kostede 2995 stykket i sin tid i Hifiklubben, og det var meget billigt. Det er altså langt over 10 år siden, og den kvalitet enheder kan slet ikke fås i dag til noget, der bare ligner den pris.

Hvorfor ikke gå efter et par 4412 med renoverede basenheder? De første modeller var pæne med valnød-finer på siderne. De senere var mere kedelige, med gråsort vinyl. Ellers må det da være muligt at finde 4412, som ser pæne ud, hvis du kan leve med at ofre nye kantophæng hos et af de firmaer, som tilbyder at skifte dem, men andet behøver du heller ikke at gøre. Det er kun basenheden, som skal renoveres. Eller gå efter model 120ti, som i opbygning ligner meget, uden niveauregulering til diskant og mellemtone, men mere beregnet til hifi. Den kan til gengæld ikke hænges på en væg.

Endelig er der jo ind imellem andre af de fine JBL-ting til salg, så som L166 Horizon, 4311, L112, eller helt tilbage til den gamle L100 Century. Jeg har haft fine resultater med L112. Det var jo mindst over to årtier, måske endda tre, at den traditionelle store bookshelf-højttaler på 50-60 liter med 10" eller 12" bas blev lavet, fra alle mulige firmaer. Vistnok først KLH og AR, sammen med JBL. De brugte dog en helt anden opbygning, med de dengang nye "acoustic suspension" lukkede kabinetter.

God jagt!

JacobNielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Tak for input, jeg er er begyndt at kigge på alternativer i form af enten at bygge en liggende reolhøjttaler med nogle enheder i et fornuftigt prisleje, eller vælge et lærred md micro-perf så der kan komme nogle større gulvhøjttalere om bag ved.

Til top Vis JacobNielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JacobNielsen

frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

valnød finer ,det der sidder på mine 4412 er sgu da plastfolie i valdnøde struktur og farve
Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Så er det nok ikke en original 4412, de er lavet i rigtigt træfiner.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 05 Maj 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

tjekkede lige engang ekstra j,eg tog fejl det er rigtig valdnøde finer ,det er fordi det er så tykt finer laget ,at jeg tog det for plastfiner :-)

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Som Klogesen skriver..! så er et super alternativ L-112 den er med fenol diskant i stedet for titanium.

Har haft utrolige oplevelser med L-112 ellers er det også Ti-120 som er en 4412 uden kontrol knapper…

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Hvis det er sådan du vil have ”In your face JBL studio sound” så syntes jeg du skulle kikke lidt på ATC`s højttaler.

http://www.poulsaudiobutik.dk/index.html?http://www.poulsaud iobutik.dk/sortiment.html

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Maj 2009 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

jeg ville foreslå et par jbl 4412 ,som et godt alternativ til jbl 4412

hvis du er til 4412 så sats på det ,jeg har købt et sæt for 1500kr i perfekt stand ,dog var kantophænget godt mørt ,og jeg fik det skiftet hos basrep (enhederne er nu i tip top stand kostede 1050 for begge incl moms billigt og godt) ,jeg har også skiftet den 17uf bipolare kondensator til mellemtonen med en hign end jensen ,hande nogle liggende fra tnt projekt ,og fil sammensat 17uf ,og jeg har skiftet dev 3uf til diskanten ,ofrer 450kr pr styk og sætter duelund modstande i også ,og højtaleren lyder bare for fedt ,sider og hygger mig over at have fået fat i et par 4412 til studiet for 2550kr ,plus lidt komponenter fra rodeskuffen ,kondensator opgraderingen kan laves for 6-700kr for begge højtalere med ok komponenter og det dobbelte med ultimative komponenter ,jeg dæmper også kabineterne med bitumen ,og giver dem noget ordentlig dæmpekum istedet for den smule glasuld der ligger og roder i bunden ,og så bliver kabelføringen udkiftet til heywire

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes