Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 16:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Large eller small? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
noreaga
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 13 September 2008 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Hej!

For lige at starte ud så har jeg 2 gulvhøjttalere, 1 center og 2 kompakte baghøjttalere - altså ingen subwoofer tilsluttet. Dette er tilsluttet en Denon AVR-1906 receiver, bortset fra fronterne som går igennem en effektforstærker.

I går indstillede jeg systemet via den installationsmikrofon som følger med til Denon'en og det kørte også perfekt, har dog lige et enkelt spørgsmål til de indstillinger den har lavet. Nu har jeg ikke så meget forstand på large og small, men kan se den har indstillet samtlige højttalere til at være large, troede sådan set kun det var fronterne der skulle være det, da de har mest bas, eller har det ikke noget med det at gøre? Hvad betyder large og small helt præcist?

Til top Vis noreaga's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af noreaga

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 September 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Mener det betyder om der er cut-off på de lave frekvenser eller ej. Som standard vil jeg mene at Small betyder at frekvenser under 80/90Hz bliver filteret fra inden det bliver sendt til højtaleren.
Så i dit tilfælde ville jeg nok vælge baghøjtalerne som small, og nok også centeren.

Jailbird
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 September 2008 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Large og small i den sammenhæng hører sammen med de frekvenser højttalerene spiller ned til, kan ikke lige huske hvor Denon mener at det skal skille.

Du kan selv prøve at stille dem til small og så prøve at lytte dig frem.

noreaga
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:
Mener det betyder om der er cut-off på de lave frekvenser eller ej. Som standard vil jeg mene at Small betyder at frekvenser under 80/90Hz bliver filteret fra inden det bliver sendt til højtaleren.
Så i dit tilfælde ville jeg nok vælge baghøjtalerne som small, og nok også centeren.

Jeg er ikke helt med hvad du mener. I mit tilfælde har Denon'en indstillet sig selv til 80Hz, vil det så sige at jeg mister nogen lyde på center og baghøjttalere ved at indstille dem enten som large eller small?

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 13 September 2008 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Du mister ikke noget ved at sætte center og baghøjttalerne til small. Bass er ikke så retnings bestemt, så det er bedst at det kun er fronthøjttalerne der spiller bass under de 80Hz. Så slipper de andre højttalere på at "bruge" krafter på den dybe bass som fronthøjtallerne alligevel er bedre til at gengive.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

noreaga
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
Du mister ikke noget ved at sætte center og baghøjttalerne til small. Bass er ikke så retnings bestemt, så det er bedst at det kun er fronthøjttalerne der spiller bass under de 80Hz. Så slipper de andre højttalere på at "bruge" krafter på den dybe bass som fronthøjtallerne alligevel er bedre til at gengive.

Ok, det virker meget logisk. Men noget helt andet - hvad hvis jeg indstiller på Hz? Jeg ved godt jeg nok vil kunne lytte mig frem til det, men kunne godt tænke mig at vide hvad der sker ved at ændre den. Spiller bassen dybere jo lavere Hz eller?

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 13 September 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Large og small giver kun mening, hvis du har en subwoofer tilsluttet.
Det gpr ud på, hvor bassen filtreres fra i de enkelte kanaler, og sendes ud via subwooferen sammen med det dedikerede LFE-signal.

Derfor - da der iungen steder er at sende det hen (ingen sub) skal de alle bare prøve at spille så dybt de kan (large) - for at du ister så lidt bas som muligt.

Når du får en sub, vil jeg nok sætte rears til small som minimum, evt. alle HTére til small, jvf. THX.-specs som sætter alle til small, når der er en sub. Det kræver dog en god sub at magte dette - men det er jo derfor man har certofokater på højtalere også!

SÅ - lad alle være large indtil du får en sub.

Mvh. Offcourse

noreaga
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Tak for det udførlige svar Offcourse! Så forstår jeg bedre hvad det hele går ud på. Kan du forklare eller er der et sted man kan læse om hvad crossover freq. betyder?

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 13 September 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Large og small giver kun mening, hvis du har en subwoofer tilsluttet.

Jeg synes nu du modsiger dig selv her. Hvis det ikke giver nogen mening når der ikke er en subwoofer sluttet til hvorfor anbefalder du ham så at sætte dem til Large? For det giver ganske udmærket mening, hvis du ikke har en subwoofer skal du jo netop sætte til large for så bliver basen jo sendt til dem du har sat til large.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 14 September 2008 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
For det giver ganske udmærket mening, hvis du ikke har en subwoofer skal du jo netop sætte til large for så bliver basen jo sendt til dem du har sat til large.

Yep - også det jeg mente - small giver ingen mening - kun large - hvis situationen er at der ingen sub er at sende alt under delefrekvensen til.

Small-indstillede højtalere er dem der ikke tilferdsstillende kan gengive bassen ned under den valgte delefrekvens. Så aflaster man dem ved at sende det bas der måtte være under fx. 80 hz. videre til subben, som burde kunne gengive det bedre.

Og da lyd under ca- 80 Hz. ikke kan retningsbestemmes, giver det ikke umiddelbart problemer at dety kommer fra en monokilde som en sub - vi laver stereobilledet af lyden over 80 Hz.
Der er et ret stort afsniot på THX.com om teknikken bag deres standard. Kig evt. der.

Mvh. Offcourse

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 September 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok også vælge alle HT som large, da dine frontHT ellers skal spille bassen fra centeren og din bagHT, udover at skulle spille sub-frekvenserne...

På denne måde spiller alle dine HT så dybt som de kan. Det vil jeg mene er mest hensigtsmæssigt...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes