Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 20:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Fjerne røg lugt fra højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Juiceren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 29 September 2008 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Måske en lidt umulig opgave, måske nem. Jeg håber ihvertfald på det sidste, men sagen er den at jeg har købt mig et sæt Dali Concept 8 højtalere som jo er helt geniale. Problemet er bare at forrige ejer var ryger og det er concepterne også blevet forstået på den måde at de jo lugter af røg som tøj også kan gøre hvis man er ryger eller har været i nærheden af folk der ryger.

Lidt uheldigt da jeg ikke selv ryger og derfor finder lugten afskyelig! Så er der nogen der har nogle tips til hvordan man evt. kan fjerne den grimme lugt? Hele kabinettets yderside skal vaskes af imorgen (kan man evt. bruge opvaskemiddel sammen med en fugtig klud?) men frygter lidt at det er front stoffet der optager det meste af lugten. De 2 fronte kommer nok ud på terassen og trække noget luft imorgen, men hvis det nu ikke tager det hele - hvilket jeg tvivler på det gør - ville det jo være super med et hifi top tip fra jer herinde :)
Til top Vis Juiceren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juiceren Besøg Juiceren's Websted

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 29 September 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Mht. frontstof så kan det vaskes under bruseren,

men hvis det som monteret på en udskåret spånplade, så skal "enheden" ikke være for lang tid under bruseren og efterfølgene føntørres i en pokkers fart.

mht. fladerne på højttalerne, opvaskemiddel er helt ok til det formål, hvis laget af "narkotin" er relativt tykt kan en slidt gul/grøn svamp være et godt værktøj (dem med grøn slibeflade) ..., for det er jo faktisk et lag som består af en fed blanding af røg & fedt   

kan du ikke lige oplyse hvilken finish som dine højttalere har ?  

Ps. formatteringen i dette forum sucks! når resourcerne på serveren er for langt nede

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 September 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Det eneste jeg kan komme i tanke om er, en rodalonopløsning påført med forstøverflaske.

Men er der masser af nikotin afsat så giver det nok gule striber, så den skal nok have et par gange. Skyl efter når det har virket i 15 minutter, gentag evt.

Samme Rodalonopløsning kan bruges på kabinet, det er meget effektivt til at fjerne lugte.

Husk dog dæmpningsmaterialet i højttaleren også kan indeholde meget lugt/nikotin.

NB: Ingen garanti for resultat eller mod evt. skader .

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 September 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Det er helt utåleligt. Køber aldrig sådan nogle "rygere" igen

Det kan dog afhjælpes. Jeg har selv med stor succes brugt Ajax vinduesrens (den med salmiak), til at rense selve kabinettet
med. Du kan se på kluden hvornår du er færdig. Det er ret effektivt ;)

Frontstoffet må du vaske for sig, men pas på liningen af stoffet. Den tåler næppe ret meget vand. Ajax'en kan også bruges
her.

Det største synder er det indvendige inkl. isoleringen. Dette kan du afhjælpe ved at stille en skål med eddike på gulvet ved
siden af højtaleren i en periode. Har aldrig selv prøvet det, men det skulle være effektivt.
Hvis det ikke rækker kan det være nødvendigt at købe noget nyt isolering og skifte det. Det er heldigvis hverken dyrt eller
svært.

Larsen69
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 12 Februar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Som ryger vil jeg komme med et alternativt forslag: Begynd selv at ryge, og efter kort tid vil du ikke kunne lugte dine højttalere!

Citat Casper_W: "Cerwin Vega er bygget til at spille højt - ellers græder de"
Til top Vis Larsen69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsen69

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Larsen69 skrev:
Som ryger vil jeg komme med et alternativt forslag: Begynd selv at ryge, og efter kort tid vil du ikke kunne lugte dine højttalere!
'

åbenlys joke, men at lokke folk ud i det er en dødsynd

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

Larsen69
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 12 Februar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

interfacelift skrev:

Larsen69 skrev:
'

Åh nej, nu kan jeg ikke sove i nat. Lad mig se: http://da.wikipedia.org/wiki/Syv_d%C3%B8dssynder Hov, der er da ikke kommet en nr. 8: "Du må ikke ryge eller opfordre din næste til det". (Det skulle man ellers tro i dagens Danmark).

Pyha, nu sover jeg trygt uden at drømme om skærsild.

Citat Casper_W: "Cerwin Vega er bygget til at spille højt - ellers græder de"
Til top Vis Larsen69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsen69

Serritzlev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

slettet.

Til top Vis Serritzlev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Serritzlev

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Den med eddiken er god, også god til hele rum og alt der har med stof at gøre.

Men de der åndsvage kommentare om rygere har da ikke meget med hifi eller højtalere at gøre. Jeg går jo heller ikke og råber af fede folk, fordi de er fede og for store til hospitals senge og lugter og er fede....
Catch my drift?

God vind med rengøringen. Mvh. stineamalie 
Til top Vis stineamalie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stineamalie

Juiceren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2008
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Det lyder sku rigtig godt Serritzlev, har ikke lige adgang til en kummefryser pt men jeg må finde på noget!
Stineamalie: Ja jeg har pt 2 skåle med eddike stående tæt ved højtalerne og det + rodalon afvasken jeg gav kabinetterne har reduceret lugten faktisk, men den er der dog stadig.

Det virker heldigvis ikke som en umulig opgave. Bliver spændende idag hvor jeg modtager min reciever. Kunne godt forestille mig at de begynder at udsende en go omgang røg lugt når enhederne får lov at bevæge sig.
Til top Vis Juiceren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juiceren Besøg Juiceren's Websted

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

stineamalie skrev:

Men de der åndsvage kommentare om rygere har da ikke meget med hifi eller højtalere at gøre. Jeg går jo heller ikke og råber af fede folk, fordi de er fede og for store til hospitals senge og lugter og er fede....
Catch my drift?

Hvilke kommentarer ? Nu har jeg læst tråden ned til dit indlæg et par gange, og jeg kan ikke finde nogen negative kommentarer om rygere. Det eneste der skrives om er hvordan man kommer af med de røgskader de efterlader. Der er altså ingen der råber af rygerne eller på anden måde bliver personlige.

Derimod synes jeg da nok at du bliver personlig når du skriver at fede folk lugter.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Ja, der blev jeg lige fanget i et øjebliks overordentlig ondt i røven over for hele Verden, sad og forberedte mig på oplæg til Uni.

Jeg beklager udbrudet, men fedt at eddiken virker. Mvh. stineamalie
Til top Vis stineamalie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stineamalie

NAD-nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

interfacelift skrev:

Larsen69 skrev:
'

Slap dog af! Det næste bliver vel at man heller ikke må opfordre folk til at køre over for rødt
Til top Vis NAD-nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-nørd

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Fidusen med frisk luft til frontstoffet virker altså. Jeg hørte engang Jan Kaspersen på Bent J, og min dejlige jakke stank som pokker. 3 dage på bøjle på altanen og den var til pænt brug igen. Ozon er et kraftigt rensemiddel.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Den nemme løsning er oftest den bedste.
hvis du ikke gider skifte isoleringen kan du jo til en spiseskefuld friskkværnet kaffe til hver basrefleksport. Vip derefter højttaleren så grumset blidt driver ind gennem porten og ind i isoleringen.
Derefter rystes højttaleren kraftigt. Til dette anbefales Burial, Xzibit of eventuelt Wyclef Jean. Andre bastunge kunstnere kan også benyttes.

God fornøjelse
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

NAD-nørd skrev:
interfacelift skrev:

Larsen69 skrev:
'

Slap dog af! Det næste bliver vel at man heller ikke må opfordre folk til at køre over for rødt
¨

siger du seriøst at du heller ikke kunne fange min joke som hans?

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Jeg anskaffede mig engang et sæt bose 901 højttalere, disse var helt gule af nikotin.

Jeg brugte en aktiv skumrens (ruderens), vi bruger dem i firmaet, de kan en del.

Jeg fandt i hvert fald ud af at Bose skiltet ikke var guld farvet, men derimod sølv :)
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

Loudspeaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2008
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Hej på tråden

Når jeg fx har købt nogke nye højttalere, jeg kan se der har stået i et rygerhjem, har jeg taget frontstoffet af, og vasket det i vand med lidt salmiak spiritus. Derefter har jeg, skiftet vandet ud med noget nyt, og puttet lidt salmiak spiritus i igen og vasket det igen. Derefter har jeg, skyllet salmiak spiritussen ud af fronterne under en vandhane. Derefter har jeg, puttet noget afspændings middel i noget vand, og derefter vasket det igen. (Så hænger vandet ikke ved og danner kalkpletter!) Til sidst har jeg taget en kompresser, og pustet vandet af, og derefter ladet dem tørre helt.

Rammerne frontstoffet har været spændt op på, har selvlfølgelig altid været af plastik.

M.v.h. Loudspeaker

Til top Vis Loudspeaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Loudspeaker

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes