| Forfatter |
|
jagerfly Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har 2 SA 1230 gulvhøjtaler på 130 W ved 4 ohm, mit spørgsmål er hvor står en forstærker jeg skal bruge for at få det bedste ud af systemet. Jeg tænker på en NAD L53 på 2x50w.
Er der nogen der kender til en højtalerguide, der kan forklare forholdet mellem højtaler watt og forstærker watt. Jeg forestiller mig at der må findes en "tommelfinger regel"
Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
højttaler watt eksisterer ikke. det er marketings vildledning.
køb den bedste forstærker du har råd til, er den på 2x1500 watt er det også fint. men tænk som udgangspunkt ikke i watt, men brug ørerne. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey jagerfly, som Kim siger så kan man ikke gå efter watt. En højttaler kan klare næsten alt hvis man ikke overbelaster forstærkeren (Næsten). dvs at det begynder at skratte, hvilket sprænger højttaleren. Derfor er det bedre at købe en større forstærker hvis du vil være på den sikre side, for en for lille vil ødelægge din højttaler (hvis du overbelaster forstærkeren.) Det kommer helt an på hvor højt du vil spille. Hvis det bare er til baggrundslyd så behøves der ikke stor forstærker, men hvis du ville spille op til fest ville jeg sige at 50w forstærker er lige på vippen, så ville jeg minimum gå efter 70 watt. (Forstærkere er man dog nød til at gå lidt efter watt, men kan du lytte til det er det sådan set en hifi tommerfingerregel "Lyt".)
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bungi skrev:
| 50w forstærker er lige på vippen, så ville jeg minimum gå efter 70 watt. |
|
|
Der er 1.5dB forskel på 50 og 70 W, dvs. lige over hvad man kan høre af styrkeforskel. Til trådstarter: Højttalerwatt er et (meget upræcist) mål for den effekt, højttaleren kan tåle. Men som der også står skrevet foroven, kan du godt brænde en 100W ht af med en 20W forstærker, hvis forstærkeren forvrænger - de forvrængede "bløde" kurver får "skarpe" kanter af forvrængningen, de skarpe kanter er diskant - så pludselig indeholder signalet meget mere diskant end før, og så står diskantenheden af!
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det svarer lidt til at man vil kører 230 km/t med en fiat uno, motoren brænder simpelthen sammen, og resten af bilen kan kollapse som resultat af det.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
jagerfly Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
mange tak for de hurtige svar.
Jeg har set at de 130 w mine højtaler har er ved 4 ohm, men de 2 x 50 w forstærkeren har er ved 8 ohm. Jeg har læst en beskrivelse af forstærkeren her på siden "NAD L53", og iflg. beskrivelsen skulle der være tale om "gode" watt, hvad det så vil sige.
Men jeg fornemmer altså at der ikke findes en "tommelfinger regel" for watt, eks. forstærker watt x 2 = min. højtaler watt.
Jeg skal kun bruge forstærkeren til at høre lyden fra tv, samt DVD film. Jeg kommer ikke til at spille stuen op andet end max en gang om året.
Michael
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig nok, NAD laver "Gode" watt, jeg kan ikke huske hvor meget mere det svare til end "andre" watt. Men tag hellere ud og lytte til om det er højt nok med den forstærker når du nu skal købe den. Det er den sikreste udvej.
Hvis den så er for lille kan du jo regne med at 50 watt spiller så højt når man snakker NAD, hvis ikk så har du fundet en forstærker.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD leverer ikke anderledes watt end andre, det er desværre ligeledes et marketing-stunt
wat er watt. der er dog forskel på hvor god en "motor" der ligger i forstærkeren til at leverer disse watt. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
L.Ron.Harald Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 200
|
| Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Kim Olsen siger, har det vel også noget at gøre med, hvor strømstærk forstærkeren er. Jeg siger ikke NAD, er det mest strømstærke. Men jeg vil vil hver en tid hellere have 50 nad watt, end 100 sony watt. (hvis vi snakker samme prisklasse)...
__________________ Samsaung UE40D6505
Nad T743
Jbl Es30
Jbl Es25
PS3
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
|
NAD leverer ikke anderledes watt end andre, det er desværre ligeledes et marketing-stunt |
|
|
Men, der er forskel på vor ærlige producenterne er, og her hører NAD til de mere troværdige af slagsen.
|
| Til top |
|
| |
jagerfly Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
I skal alle have mange tak for jeres ekspertise hjælp. Nu ligger landet sådan, at jeg har købt en NAD L53 til mine SA 1230 højtaler, og hold da kæft hvor spiller det bare max. Nu kunne jeg godt tænke mig at jeg kunne tilslutte mit TV til min NAD, og derved også få lyden ud igennem mine SA 1230. Men manualen kan jeg kun finde på engelsk, og så hård er jeg i ikke i at læse den. Er der en af jer der kender en NAD L53 så godt, at i ved hvordan jeg skal tilslutte mit TV?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
En L53 har så vidt jeg husker både digitale og analoge indgang, så det er et spørgsmål om hvad du kan få ud af dit TV. Princippet i tilslutning er på samme vis som en CD afspiller.
|
| Til top |
|
| |